handdator

Visa fullständig version : Fråga till Martin Löwgren m.m


Crocker
2010-03-29, 19:55
Jag behöver hjälp med anatomi.

Det är flera muskler jag inte fattat ett dyft av deras anatomi.
Jag uppskattar en enkel&grundlig förklaring.
Här kommer dom. :)

Sartorius
Rectus Abdominis
Obliques
Rectus Femoris
Deltid anterior
Ilopsoas
Trapezius
Latssimatus dorsi
Pectoralis minor,sternal,clavicular

Mina kunskaper är begränsade, så kan säkert ha stavat fel m.m.
Behöver ej svara på alla, skriv det ni orkar, ursäkta för sladdrigt inlägg.
MVH :)

zharz
2010-03-29, 19:57
www.google.se

Jag kan kopiera in allt om du inte orkar söka själv. Bara att säga till! (Om du nu orkar svara)

Halldin
2010-03-29, 19:58
Sök på de engelska namnen på Wikipedia. Kan du inte läsa engelska så välj "Svenska" i menyn till vänster.

Exempel Sartorius:

"Skräddarmuskeln, musculus sartorius, är en av våra muskler på framsidan av låret. Muskeln har som funktion att utföra flexion i knäleden, flexion i höftleden samt inåtrotation av knäled (skräddarposition).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4ddarmuskeln"

L-Sami
2010-03-29, 19:59
På Wikipedia står det rätt så enkelt skrivet.

Crocker
2010-03-29, 19:59
Jag sa ju att jag inte hittat/förstått alla konstiga förklaringar på google därför skrev jag ju här!
Mina engelska-kunskaper är kraftigt begränsade, och google-översättning är ju inte riktigt korrekt.

Sjoba
2010-03-29, 19:59
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html klicka in den muskeln du undrar över och se i vilken/vilka rörelser den är delaktig så klarnar det nog :)

Halldin
2010-03-29, 20:00
Jag sa ju att jag inte hittat/förstått alla konstiga förklaringar på google därför skrev jag ju här!
Förstår du inte text av typen jag klistrade in (jag testade bara första bästa) så tror jag inte någon orkar skriva en speciellt mycket mer lättförståelig förklaring, men man får väl se. ;)

creperiet
2010-03-29, 20:01
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/menu/menu.html

Crocker
2010-03-29, 20:02
Hann inte se tyvärr, alla postade så fort. :(
Folk som orkar kan ändå skriva om de orkar. :)

creperiet
2010-03-29, 20:04
Men ärligt talat.

Ska man komma hem till dig och rapa in kunskapen i örat på dig? Ursäkta tonen men du får väl anstränga dig om du vill lära dig något.

Anders The Peak
2010-03-29, 20:06
Om du är seriös kan det här vara något: (http://muscle.ucsd.edu/NSMRC/workshops/main.shtml)

Arne Persson
2010-03-29, 20:12
Jag behöver hjälp med anatomi.

Det är flera muskler jag inte fattat ett dyft av deras anatomi.
Jag uppskattar en enkel&grundlig förklaring.
Här kommer dom. :)

Sartorius
Rectus Abdominis
Obliques
Rectus Femoris
Deltid anterior
Ilopsoas
Trapezius
Latssimatus dorsi
Pectoralis minor,sternal,clavicular

Mina kunskaper är begränsade, så kan säkert ha stavat fel m.m.
Behöver ej svara på alla, skriv det ni orkar, ursäkta för sladdrigt inlägg.
MVH :)

Lycka till med att själv kolla upp dina uppgifter.;)

Crocker
2010-03-29, 20:13
Men ärligt talat.

Ska man komma hem till dig och rapa in kunskapen i örat på dig? Ursäkta tonen men du får väl anstränga dig om du vill lära dig något.
Jag ville bara ha en förklaring på anatomins flexion,abduktion m.m? Men det verkar vara förbjudet visst.

astrodog
2010-03-29, 20:15
Om du är seriös kan det här vara något: (http://muscle.ucsd.edu/NSMRC/workshops/main.shtml)

Killen förstår inte ens medel-svår engelska och har svårt att tillgodogöra sig enkla framställningar av musklernas funktion på svenska. Tror inte det där kommer ge honom särskilt mycket och speciellt inte i förhållande till priset han är villig att betala (spekulation).

astrodog
2010-03-29, 20:16
Jag ville bara ha en förklaring på anatomins flexion,abduktion m.m? Men det verkar vara förbjudet visst.

Vad exakt vill du ha förklarat? Jag ska utan nämnvärda förkunskaper hjälpa dig!

Crocker
2010-03-29, 20:22
Abduktion,flexion,lateral flexion,depression,extension.
Resten fixar jag själv, tack. :)

creperiet
2010-03-29, 20:23
Jag ville bara ha en förklaring på anatomins flexion,abduktion m.m? Men det verkar vara förbjudet visst.

Ex.

flexion = böjning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anatomiska_termer_för_läge

Hur kan det misstolkas?

Sheogorath
2010-03-29, 20:23
Sartorius
"Skräddarmuskeln". Lyfter benet åt sidan, böjer i knäet och vrider lårbenet utåt. Gör bara en av dessa rörelser om andra muskler stoppar övriga rörelser (gäller samtliga muskler nedan om de har fler än en funktion).

Rectus Abdominis
Raka bukmuskeln. Sexpacket. Krummar ryggraden.

Obliques
Sneda bukmusklerna. Roterar bålen. Har inre och yttre delar som vrider åt motsatta håll.

Rectus Femoris
Del av lårets framsida (quadriceps). Den enda delen av muskeln som kan påverka höften. Lyfter lårbenet uppåt ("knäet mot taket") och är alltså en höftböjare. Sträcker i knäet tillsammans med de tre andra delarna av quadriceps.

Deltid anterior
Främre delen av axeln. Lyfter armen rakt framåt/uppåt och vrider överarmen inåt.

Ilopsoas
Viktiga höftböjarmuskler. Består av två (hos vissa människor tre) delar. Mycket viktig stabilisator av bäckenbenet.

Trapezius
Kappmuskeln. Stor ytlig muskel som har tre olika delar. Påverkar skulderbladens rörelse. Övre delen av muskeln lyfter skulderbladen uppåt ("axlar mot öron") och påverkar också nacken i rörelserna bakåtböjning, sidoböjning och vridning. Mellersta delen drar ihop skulderbladen och vrider dem uppåt/utåt. Nedre delen av muskeln sänker skulderbladen och vrider dem nedåt/inåt. Mellersta och nedre delarna hjälper också till när du ska böja övre delen av ryggraden bakåt (t.ex. om du sträcker dig för att nå någonting i taket).

Latssimatus dorsi
Stora ryggmuskeln. För överarmen inåt och nedåt/bakåt. Vrider överarmen inåt.

Pectoralis minor
Lilla bröstmuskeln. För skuldran framåt (för ihop axlarna framåt).

Pectoralis major, sternal
Stora bröstmuskelns nedre del / nedre bröst. Samma funktioner som stora ryggmuskeln undantaget att den gör rörelsen av överarmarna som motsvarar rörelsen i en armhävning där stora ryggmuskeln gör motsatt rörelse (om du drar något mot bröstet).

Pectoralis major, clavicular
Stora bröstmuskelns övre del / övre bröst. Muskel som på det stora hela har samma funktioner som främre delen av axelmuskeln ("deltid anterior").

Crocker
2010-03-29, 20:29
Ex.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Anatomiska_termer_för_läge

Hur kan det misstolkas?

Böjning av (kroppsdelen),(muskeln)? Känner mig stendum.

Tack Sheogorath, ska gräva igenom det snart.

vandelay
2010-03-29, 20:29
:hbang: @sheo

Arne Persson
2010-03-29, 20:29
Sartorius
"Skräddarmuskeln". Lyfter benet åt sidan, böjer i knäet och vrider lårbenet utåt. Gör bara en av dessa rörelser om andra muskler stoppar övriga rörelser (gäller samtliga muskler nedan om de har fler än en funktion).

Rectus Abdominis
Raka bukmuskeln. Sexpacket. Krummar ryggraden.

Obliques
Sneda bukmusklerna. Roterar bålen. Har inre och yttre delar som vrider åt motsatta håll.

Rectus Femoris
Del av lårets framsida (quadriceps). Den enda delen av muskeln som kan påverka höften. Lyfter lårbenet uppåt ("knäet mot taket") och är alltså en höftböjare. Sträcker i knäet tillsammans med de tre andra delarna av quadriceps.

Deltid anterior
Främre delen av axeln. Lyfter armen rakt framåt/uppåt och vrider överarmen inåt.

Ilopsoas
Viktiga höftböjarmuskler. Består av två (hos vissa människor tre) delar. Mycket viktig stabilisator av bäckenbenet.

Trapezius
Kappmuskeln. Stor ytlig muskel som har tre olika delar. Påverkar skulderbladens rörelse. Övre delen av muskeln lyfter skulderbladen uppåt ("axlar mot öron") och påverkar också nacken i rörelserna bakåtböjning, sidoböjning och vridning. Mellersta delen drar ihop skulderbladen och vrider dem uppåt/utåt. Nedre delen av muskeln sänker skulderbladen och vrider dem nedåt/inåt. Mellersta och nedre delarna hjälper också till när du ska böja övre delen av ryggraden bakåt (t.ex. om du sträcker dig för att nå någonting i taket).

Latssimatus dorsi
Stora ryggmuskeln. För överarmen inåt och nedåt/bakåt. Vrider överarmen inåt.

Pectoralis minor
Lilla bröstmuskeln. För skuldran framåt (för ihop axlarna framåt).

Pectoralis major, sternal
Stora bröstmuskelns nedre del / nedre bröst. Samma funktioner som stora ryggmuskeln undantaget att den gör rörelsen av överarmarna som motsvarar rörelsen i en armhävning där stora ryggmuskeln gör motsatt rörelse (om du drar något mot bröstet).

Pectoralis major, clavicular
Stora bröstmuskelns övre del / övre bröst. Muskel som på det stora hela har samma funktioner som främre delen av axelmuskeln ("deltid anterior").

Du kunde inte hålla dig va?;):D

astrodog
2010-03-29, 20:31
text

Kan du utveckla i termer av abduktion, flexion och depression?
(Frågar å TS vägnar)

Sheogorath
2010-03-29, 20:32
Du kunde inte hålla dig va?;):D

Bra träning. Måste kunna förklara sånt här för patienter ;)

Sheogorath
2010-03-29, 20:35
Kan du utveckla i termer av abduktion, flexion och depression?
(Frågar å TS vägnar)

OK.

Abduktion
Utåtförning (t.ex. lyfta armen rakt åt sidan eller lyfta benet rakt åt sidan)

Flexion
Framåtförning (t.ex. lyfta armen rakt framåt eller lyfta benet rakt framåt)

Depression
Sänkning. Används i stort sett bara om skulderbladen (d.v.s. rörelsen att släppa ner axlarna om man dragit upp dem till öronen).

astrodog
2010-03-29, 20:35
Böjning av (kroppsdelen),(muskeln)? Känner mig stendum.

Tack Sheogorath, ska gräva igenom det snart.

Det är ju inte en böjning i leden. Du har två pinnar (dina ben) som sitter ihopa med en led emellan. Böjningen sker i leden. Det är inte leden som böjs, ingenting böjs egentligen, men den ena delen ändrar riktning, den roterar kring sin ena ändpunkt. Den andra delen står oftast stilla liksom. Det är muskeln som gör att det roterar, genom att dra från den ena delen till den andra. Den första delen står stilla p.g.a andra muskler som gör att den inte rörs, eller så är det helt enkelt så att muskeln fäster direkt i den första delen, så de två pinnarna dras emot varandra. Men p.g.a. hur muskeln är fäst så kommer den resulterande kraften mest vara i samma riktning som pinnen för den första då, vilket gör att den inte roterar, bara "komprimeras" istället. Alltså den komprimeras inte på riktigt, bara i teorin, för att förklara hur krafterna ligger. Förstår du bättre nu?

Crocker
2010-03-29, 20:36
Tack för svar.
Ja.

astrodog
2010-03-29, 20:36
OK.

Abduktion
Utåtförning (t.ex. lyfta armen rakt åt sidan eller lyfta benet rakt åt sidan)

Flexion
Framåtförning (t.ex. lyfta armen rakt framåt eller lyfta benet rakt framåt)

Depression
Sänkning. Används i stort sett bara om skulderbladen (d.v.s. rörelsen att släppa ner axlarna om man dragit upp dem till öronen).

Är inte den första förklaringen gällande lateral abduktion, eller är all abduktion lateral?

astrodog
2010-03-29, 20:38
Toppennamn på tråden förresten! :thumbup:

Sheogorath
2010-03-29, 20:39
Är inte den första förklaringen gällande lateral abduktion, eller är all abduktion lateral?

Om man bara säger "abduktion" är det lateral abduktion man menar. Om man istället avser att uttrycka transversell abduktion ("omvänd pec dec") specificerar man det som just transversell abduktion.

(det finns för övrigt transversell flexion också: skillnaden är då att överarmarna är inåtroterade istället för utåtroterade. samma sak gäller för transversell adduktion / transversell extension)

Crocker
2010-03-29, 20:39
Fan ja! ;)

Anton Fräs
2010-03-29, 20:41
Sheo for president som tar sig sig till att svara.

King Grub
2010-03-29, 20:44
www.google.se

Jag kan kopiera in allt om du inte orkar söka själv. Bara att säga till! (Om du nu orkar svara)

Seriöst dryg. Skärp attityden.

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:23
Jag ville bara ha en förklaring på anatomins flexion,abduktion m.m? Men det verkar vara förbjudet visst.

Du kan börja här. Resterande delar kommer framöver.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141981

Mvh

Crocker
2010-03-30, 13:23
Tack så mycket. :)

Martin Löwgren
2010-03-30, 14:03
Tack så mycket. :)

No problem. Kör så de ryker *popcorn*