handdator

Visa fullständig version : Photoshop CS5


Yes
2010-03-29, 18:51
Är det bara jag som ser fram emot det? Kommer tydligen nu i april. Här är en liten förhandstitt på en hett efterlängtad funktion...
3ScWu7pG7r0

Kwon
2010-03-29, 18:54
Många som ser fram emot det
dgKjs8ZjQNg

KlopFer
2010-03-29, 18:57
Haha, jovars det första hade varit rätt awesome :)

Borde ha det verktyget in real life.

Jarod
2010-03-29, 20:08
Det kommer inte i april. Det kommer däremot mer info om det i april. =)

Wille005
2010-03-29, 20:30
uyxDBRnuL3s

Yes
2010-03-29, 20:40
Det kommer inte i april. Det kommer däremot mer info om det i april. =)
Dammit, du har rätt. På Adobe-språk betyder tydligen "global launch" att de bara tänker presentera produkten för allmänheten.

Jag som tänkt vänta 2 veckor med städning så jag kan göra det i Photoshop istället. :(

joriice
2010-03-29, 21:54
http://i42.tinypic.com/s5eazs.jpg

hahavaffan
2010-03-29, 22:43
Det kommer bli fett som fan med content awareness. Ska aldrig mer göra mina läxor. Eller laga mat.

Nalfaren
2010-03-30, 10:13
Kommer bli grymt, enskilt det program som har mest up-time här :)
Strax efter kommer illustrator.

Behöver inte så mycket funktioner mer än lite interface förbättringar med
spara till vanliga mappar (bättre system) och TA BORT TABS, även om det är helt
avstängt så använder den TABS i vissa fall. Vilket är sjukt störande :|
Fixa så att inte svenska tecken försvinner och går över till engelska tecken
om man trycker in fel kombinationer. 64-bitars behöver bli mycket mer stabilt,
kör den inte ens här, trots 8 gb internminne. Finns massor av saker i InDesign som
behöver åtgärdas också. Fixas en bråkdel av mina saker så är jag nöjd :)

Langster
2010-03-30, 11:24
Kommer bli grymt, enskilt det program som har mest up-time här :)
Strax efter kommer illustrator.

Behöver inte så mycket funktioner mer än lite interface förbättringar med
spara till vanliga mappar (bättre system) och TA BORT TABS, även om det är helt
avstängt så använder den TABS i vissa fall. Vilket är sjukt störande :|
Fixa så att inte svenska tecken försvinner och går över till engelska tecken
om man trycker in fel kombinationer. 64-bitars behöver bli mycket mer stabilt,
kör den inte ens här, trots 8 gb internminne. Finns massor av saker i InDesign som
behöver åtgärdas också. Fixas en bråkdel av mina saker så är jag nöjd :)

Håller med om tabbarna, riktigt störande. Det kanske är bra på något sätt, men inte på det sätt som jag jobbar på, har inte upplevt det mer användbart på något sätt.
Vad stör du dig på i indesign? Det är mitt mest använda program och jag har inte hittat något som är helknas direkt. Men man lär sig ju arbeta efter programmens begränsningar också...

Nalfaren
2010-03-30, 12:56
Främst hanteringen av blödning på mallar och flersidiga dokument som stört mig något. Kan vara handhavande fel. Samt Overprint som kan krångla till det ibland. Men som du säger man lär sig jobba efter begränsningar och finns alltid något som man missat :)

Langster
2010-03-30, 14:07
Främst hanteringen av blödning på mallar och flersidiga dokument som stört mig något. Kan vara handhavande fel. Samt Overprint som kan krångla till det ibland. Men som du säger man lär sig jobba efter begränsningar och finns alltid något som man missat :)

Allt handlar om PDF-exporten egentligen. Det är där du ställer in utfall (bleed) m.m. En bra exportinställning är ett måste. Det är ju egentligen först i PDF:en du har en färdig fil, innan dess kan du ha hur mycket utfall osv som helst och ha indesign inställt på det också, tar du inte med det i exporten så blir det inget alls ändå. Man behöver faktiskt inte göra någon inställning för utfall alls i indesign, se till att det som ska vara utfallande faktiskt är det och exportera med utfall... Eller så menar du något annat. Utfall kan komma in på utfallsområdet på andra sidor på falska uppslag, men det är ju egentligen inget problem det heller.

I indesign ska det man ser blir det man får enligt mig och hittills har grundinställningarna funkat jättebra för det, med väldigt få undantag.

Grundinställningarna för övertryck och ursparning (overprint, knock out) osv är väl helt OK i indesign? Det är bara vid specialfall man kan behöva se över det. Men det gör jag hellre i PDF:en.

Nalfaren
2010-03-30, 20:16
Det jag har främst problem med utfall är då man (jag) designar med dubbelsidigt uppslag och skapar då mallsidor som t.ex. har bakgrund och kanter som skall ha utfall på. Att om ett utfall på en vänstersida finns så visas den ÖVER innehållet på den högra i uppslaget. Vilket är aningen irriterande, kanske kan man stänga av detta. I nuläget får jag omvandla och ta bort uppslaget, och sedan ändra så att det finns utfall på mallarna igen (efter att ha tagit bort det när jag jobbade).

Men jag gör max 1 till 3, 20+ sidiga designer i Indesign i kvartalet.

Nalfaren
2010-03-30, 20:19
Illustrator behöver främst få minneshanteringen att funka klockrent. Utöver 64-bit ps så har jag minst förtroende för Illustrator, dock betydligt pålitligare än tidigare CS versioner.
Senast idag när jag sparade 4 st. 100x200cm banners till Levi's så klagar den på "Unknown error occured" och en del andra vanliga fel. Ibland räcker omstart av Illustrator för att tömma cache/ram. Idag krävdes omstart av windows. Suck.

Yes
2010-03-30, 20:55
Har du stabilitetsproblem med PS också? Verkar vara en del som klagar på det. Själv kör jag iof fortfarande CS3 men kan inte minnas att det någonsin har krashat för mig.

Nalfaren
2010-03-30, 21:48
Har du stabilitetsproblem med PS också? Verkar vara en del som klagar på det. Själv kör jag iof fortfarande CS3 men kan inte minnas att det någonsin har krashat för mig.

Endast 64-bitars versionen.. Så kör den inte alls. Vägrar jobba med 2gb+ filer och inte kunna lita på stabiliteten. Så stora filer tar ju ett par minuter att spara å göra vissa ändringar så man kan inte spara hela tiden heller. Å oftast har man ju korta deadlines så får ju inte bli fel :|

Langster
2010-03-31, 06:58
Det jag har främst problem med utfall är då man (jag) designar med dubbelsidigt uppslag och skapar då mallsidor som t.ex. har bakgrund och kanter som skall ha utfall på. Att om ett utfall på en vänstersida finns så visas den ÖVER innehållet på den högra i uppslaget. Vilket är aningen irriterande, kanske kan man stänga av detta. I nuläget får jag omvandla och ta bort uppslaget, och sedan ändra så att det finns utfall på mallarna igen (efter att ha tagit bort det när jag jobbade).

Men jag gör max 1 till 3, 20+ sidiga designer i Indesign i kvartalet.

Gör du mallarna som höger och vänstersidor då?
Jag kanske missuppfattar ditt problem, men en vänstersida ska ju liksom inte ha utfall åt höger.

Nalfaren
2010-03-31, 09:05
Jo jag gör mallar för höger resp. vänster. Men behöver ha utfall åt höger då PDFen inte har uppslag utan är ensidiga. Och utan utfall då så blir det fel :|

Nalfaren
2010-03-31, 09:20
Alltså, det tryckeriet jag använde vill ha utan uppslag som pdf, annars hade jag ju använt mittenskärmärken och stängt av utkast på sidan och så :)

Langster
2010-03-31, 09:40
Alltså, det tryckeriet jag använde vill ha utan uppslag som pdf, annars hade jag ju använt mittenskärmärken och stängt av utkast på sidan och så :)

Ja, det är det vanliga. Men de kan ju inte kräva utfall inåt på uppslag ändå. Det har de GARANTERAT ingen användning av.

Gör layouten och mallarna som uppslag och sedan exporterar du som du gjorde (PDF som visar sida för sida istället för uppslag), då blir det rätt. Även om det blir utfall mot ryggen/bindningen så är det då den andra sidan i uppslaget man får i utfallet. Vad som finns i utfallet inåt spelar egentligen ingen roll, det kommer aldrig att komma med i trycket annat än vid vissa typer av limbindningar och även då kommer det inte att synas.

Kimball
2010-04-25, 16:29
Verkar ju komma lite förbättringar/förenklingar vid hantering av RAW-filer också, GNNNNN!

feyin
2010-04-25, 17:53
Har det kommit nå mer info om det? Längtar som fan tills det kommer ut.

Langster
2010-04-26, 07:05
Någon mer än jag som var på Adobes seminarium? I fredags i Stockholm, andra datum i Gbg och Malmö.

I PS tyckte jag att de nya metoderna för markering verkade mest användbart, hår m.m. kommer bli ultralätt att frilägga i framtiden.

Yes
2010-04-26, 08:06
Visste inte ens att det var nåt sånt på gång. Hade varit kul att gå på dock.

Har testat trial-betan lite däremot. Content aware verkar inte, föga förvånande, fullt så magiskt som i demo-filmerna. Fortfarande jäkligt användbart men tycks kräva lite städning i efterhand för att bli bra.

De nya penslarna var var tyvär lite av en besvikelse. Visst är det trevligt när den simulerar riktiga strån och mixern är väldigt efterlängtad, men... jäklar vad de är krävande. Att måla på en 2k bild laggar stundtals ordentligt. Då kör jag ändå en i7 i 3.4Ghz och har OpenGL stöd(visserligen bara ett 9800GTX+). Man undrar ju vad Adobe tänkt att man ska ha för maskin för att det ska flyta på bra, speciellt på högre upplösningar.

Langster
2010-04-26, 08:35
Visste inte ens att det var nåt sånt på gång. Hade varit kul att gå på dock.

Har testat trial-betan lite däremot. Content aware verkar inte, föga förvånande, fullt så magiskt som i demo-filmerna. Fortfarande jäkligt användbart men tycks kräva lite städning i efterhand för att bli bra.

De nya penslarna var var tyvär lite av en besvikelse. Visst är det trevligt när den simulerar riktiga strån och mixern är väldigt efterlängtad, men... jäklar vad de är krävande. Att måla på en 2k bild laggar stundtals ordentligt. Då kör jag ändå en i7 i 3.4Ghz och har OpenGL stöd(visserligen bara ett 9800GTX+). Man undrar ju vad Adobe tänkt att man ska ha för maskin för att det ska flyta på bra, speciellt på högre upplösningar.

Precis som laga och lappa tidigare så var det väntat att content aware inte skulle göra underverk överallt. Det är som med content aware skalning, som redan finns, NÄR man kan använda det är det väldigt effektivt.

Har du testat ragdoll morphing eller vad det hette? Det verkade ju rätt... kul iaf.

De visade bara penslarna i illustrator och där verkade det flyta hyfsat.

Som sagt, det jag såg som mest förbättrat i just PS var den förbättrade markeringsjusteringen.

De har seminarium, gratis, varje gång de släpper ett nytt CS-paket. Det är bara att kolla på deras hemsida när det börjar dra ihop sig.

Jarod
2010-04-30, 08:21
CS5 släpptes nyss om någon vill testa. https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop