handdator

Visa fullständig version : Rygg bredd respektive tjocklek


Lallle
2010-03-29, 18:17
Känner inte riktigt att jag har grepp om det här, nån som kan förklara lite mer?

Exempel på övningar för bredd/tjocklek?

Curls
2010-03-29, 18:21
jag kör row för tjock och pull för bredd

lingonplockarN
2010-03-29, 18:26
tex _breda_ chins bygger bra vidd och _smala_ roddar bygger mera tjocklek, men det är ju inte så att chinsen bara bygger vidd utan allt jobbar tillsammans.

(ungefär)

dellan
2010-03-29, 18:33
Det finns inga roddar/drag som bara ger tjocklek/vidd. Jag tycker att hela tänket är lite dumt. Om man tänker att man kan dela ryggen i tjocklek och vidd, betyder det då att vissa övningar gör latsen bredare och vissa övningar gör latsen tjockare?

Eller menar man att smala roddar bara ger storlek i korsryggen och trapsen ? Och ingen vidd?

Petoria
2010-03-29, 18:36
Jag trodde bredd syftade på latsen och tjocklek på korsrygg och trapz. I så fall, chins för bredd och marklyft för tjocklek

Lallle
2010-03-29, 18:40
Kanske vi ska definiera det, vad det syftar på?

Sheogorath
2010-03-29, 18:41
Det finns inga roddar/drag som bara ger tjocklek/vidd. Jag tycker att hela tänket är lite dumt. Om man tänker att man kan dela ryggen i tjocklek och vidd, betyder det då att vissa övningar gör latsen bredare och vissa övningar gör latsen tjockare?

Eller menar man att smala roddar bara ger storlek i korsryggen och trapsen ? Och ingen vidd?

Tänket är lite off. Jag tror ingen någonsin har kunnat visa att vertikaldrag (chins/latsdrag) aktiverar latsen mer än transversaldrag (roddar). Visst, roddar aktiverar mellersta traps, rhomboidéer och erector spinae mer, men vertikaldrag aktiverar å andra sidan nedre traps betydligt mycket mer, vilket också borde räknas som "tjocklek". Om det är så att folk som gör mycket vertikaldrag (på bekostnad av transversaldag) får betydligt mycket mer välutvecklade teres major och inte så välutvecklad muskulatur nära ryggraden så kan det vara där "tänket" kommer ifrån, men jag ställer mig tveksam. Jag tror det först är när man jämför exempelvis ett vertikaldragsintensivt schema med ett baserat på marklyft som man kanske på sikt kan se en skillnad i muskelutveckling, vilket Petoria här också verkar lite inne på.

Curls
2010-03-29, 18:41
Det finns inga roddar/drag som bara ger tjocklek/vidd. Jag tycker att hela tänket är lite dumt. Om man tänker att man kan dela ryggen i tjocklek och vidd, betyder det då att vissa övningar gör latsen bredare och vissa övningar gör latsen tjockare?

Eller menar man att smala roddar bara ger storlek i korsryggen och trapsen ? Och ingen vidd?

Asså jag har delat ryggen i upper back och lower back, upper back passen är mestadels pull övningar och lower back är mestadels rodd övningar. Kan man kalla nåt av de två vidd så skulle de nog va upper back och tjocklek skulle nog va lower back. *rolleyes*

Lallle
2010-03-29, 18:52
Vilka övningar tycker ni vi ska samla till respektive del?

Panzar
2010-03-29, 19:34
Större ryggmuskler i allmänhet bygger tjocklek. Större vingar och exempelvis baksida axlar bygger bredd.

Mr.Sjöborg
2010-03-29, 19:50
Vilka övningar tycker ni vi ska samla till respektive del?


Känns som att de flesta övn bygger lats och tjocklek på övre delen, sen så tar ju vissa övn mer eller mindre på de ena eller de adnra.
Dock för tjocklek i lowerback så ere övn typ som, marklyft, ryggresningar, hyperextensions som du kanske bör satsa på

glöm inte heller att ett par feta delts är måste för sjysst bredd

Matsa
2010-03-29, 20:01
Tänket är lite off. Jag tror ingen någonsin har kunnat visa att vertikaldrag (chins/latsdrag) aktiverar latsen mer än transversaldrag (roddar). Visst, roddar aktiverar mellersta traps, rhomboidéer och erector spinae mer, men vertikaldrag aktiverar å andra sidan nedre traps betydligt mycket mer, vilket också borde räknas som "tjocklek". Om det är så att folk som gör mycket vertikaldrag (på bekostnad av transversaldag) får betydligt mycket mer välutvecklade teres major och inte så välutvecklad muskulatur nära ryggraden så kan det vara där "tänket" kommer ifrån, men jag ställer mig tveksam. Jag tror det först är när man jämför exempelvis ett vertikaldragsintensivt schema med ett baserat på marklyft som man kanske på sikt kan se en skillnad i muskelutveckling, vilket Petoria här också verkar lite inne på.

Ja, tänket är kanske lite knasigt men kan ändå vara användbart ibland t.ex när man jämför två olika former av rodd. Den ena kanske ger sämre sträck och kontakt i latsen men går hårdare åt övrig ryggmuskulatur i gengäld. Som jag ser det i alla fall.