handdator

Visa fullständig version : tänkte köpa fairing motsv


Greven78
2010-03-29, 13:44
Jag befinner mig utomlands där tillgängligheten på protein, gainer och andra träningsprodukter är begränsade, det som finns kostar skjortan så hela min lön går åt och det vill jag inte.

Om 2 veckor kommer jag hem till änglamarken och tänkte handla på mig en resväska med produkter.

Jag är 191 cm/80kg och lägger inte på mig så lätt, därför tror jag att http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=156
kunde vara bra för mig eller tror ni det är overkill eller rekommenderas nåt annat?

Funderar även på http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=75

Vad tror ni experter, skall jag köpa något annat istället för dessa 2 eller är det något annat ni rekommenderar som jag behöver?

Jag kör 5-7 pass styrka i veckan.

WHITEFOLKS
2010-03-29, 13:52
Att köpa gainer för att "resa med" känns väldigt onödigt.

Om något skulle jag satsa på EAA och liknande tillskott som är effektiva i förhållande till volym/vikt.

Serious mass kommer inte ge dig något du inte kan uppnå med mjölk + "oboy".

KCG R2 verkar isf bra mycket vettigare i förhållande till vad det ger att packa med sig.

Greven78
2010-03-29, 18:38
På vilket sätt anser du att det är onödigt med gainer? För att det är tungt att resa med? Jag kommer annars åka med en helt tom resväska så lika bra att fylla upp den med sådant som är för dyrt att köpa i landet jag arbetar.

Förstår inte oboý+mjölk grejen riktigt, är det bara för att det är snabba kolhydrater det blir samma effekt?

Jag tror ju faktiskt att en riktig gainer innehåller och hjälper till mer än oboy och mjölk, verkar konstigt att det säljs annars. Men jag är inte proffset så jag vet inte ;)

Jag vill få ut maximalt av min träning då jag kommer träna väldigt mycket under 1 år framåt, vill inte bromsas i utvecklingen p.g.a att jag saknar något väsentligt.

dupper
2010-03-29, 18:47
En gainer består, generellt sett, av protein + snabba kolisar, tex maltodextrin. Det är inget magiskt.

Greven78
2010-03-29, 19:03
En gainer består, generellt sett, av protein + snabba kolisar, tex maltodextrin. Det är inget magiskt.

Men det måste väl hjälpa mig i min träning eller?

Om inte så meddela mig gärna vad som är magiskt ;)

Jag förstår att man kan få i sig protein/kolisar genom föda men det är svårt att pressa i sig så mycket mat, ett udda jobb med märkliga tider gör inte saken bättre.

Jag tycker mig se och läsa ofta om studier hit och dit som visar att det hjälper si och så många % med vissa produkter. Självklart är jag medveten om att det skrivs mycket för att sälja produkten men någon sanning ligger det väl ändå bakom?

Vad stoppar ni andra som tränar hårt i er för något?

AdamK
2010-03-29, 20:07
Men det måste väl hjälpa mig i min träning eller?

Om inte så meddela mig gärna vad som är magiskt ;)

finns inget som är "magiskt" inte ens aas. allt handlar om:
mat
vila
träna hårt som fan

WHITEFOLKS
2010-03-29, 20:27
På vilket sätt anser du att det är onödigt med gainer? För att det är tungt att resa med? Jag kommer annars åka med en helt tom resväska så lika bra att fylla upp den med sådant som är för dyrt att köpa i landet jag arbetar.

Förstår inte oboý+mjölk grejen riktigt, är det bara för att det är snabba kolhydrater det blir samma effekt?

Jag tror ju faktiskt att en riktig gainer innehåller och hjälper till mer än oboy och mjölk, verkar konstigt att det säljs annars. Men jag är inte proffset så jag vet inte ;)

Jag vill få ut maximalt av min träning då jag kommer träna väldigt mycket under 1 år framåt, vill inte bromsas i utvecklingen p.g.a att jag saknar något väsentligt.

Gainern är onödig då det tar upp mycket plats och vikt för något som du lätt kan sätta ihop själv på plats av lätt tillgängliga produkter (om du inte ska till någon riktigt obskyr plats).

Inte för att jag skulle rekommendera gainer annars heller, även om man kunde köpa det "billigt" på plats.

Satsa att ta med dig sådant som EAA, Kreatin, PWO och liknande.

dupper
2010-03-29, 20:35
Det som jag menade på "magiskt" skulle då vara div PWOs som är svårare att sätta ihop själv. PWO + EAA/vassle protte och Kreatin är allt du skulle behöva i tillskottsväg anser jag.

frong
2010-03-29, 21:24
Som sagt innan skulle jag kört eaa, samt delar till att göra en egen pwo.

Greven78
2010-03-30, 04:40
Att åka med en 5kg säck gainer är inget problem, jag skall ändå ha med en resväska ner och den kommer checkas in helt tom vilket känns onödigt, så varför inte fylla upp den. Att gainer väger är inget problem.

Är det inte så att kroppen behöver snabba kolhydrater för att fylla på depåerna efter hård träning?

Jag befinner mig i Afghanistan och skulle förmodligen kunna slänga ihop någon gainer själv men mjölk, oboy och alla andra västerländska produkter kostar skjortan så det blir bra mycket billigare att köpa en säck med färdig gainer hemma. Men om det är onödigt med gainer så skiter jag i det, förstår inte varför det säljs i så fall?

Om någon vänlig vill länka till PWO, vassle, EAA m.m.

Vet inte vad EAA är men skall genast söka på forumet.

Jag vill ha bästa möjliga produkter för att maximera min träning, jag skitrer i vad det kostar så länge det inte är dyrare än här nere ;)

chrilledude
2010-03-30, 05:55
Men om det är onödigt med gainer så skiter jag i det, förstår inte varför det säljs i så fall?


Haha förstår du inte varför sådant säljs?! :smash:

Nu säger jag inte att just gainer är dåligt, men vi säger till e.x. produkten "Super XXL moZkLeR_inOM_5timmar-YeAH!" (hittade ofc på namnet) bara säljer för att, jag kan till e.x. göra en drink som består av socker och mjölk sen kalla den "Gain weight" och sälja, spelar ingen roll vad som är i. Som att säga "Jo den där reklamen 'Ripped in 30 days' är riktig, varför skulle den annars finnas?!"

Förklarar sämst atm, inte sovit än! .__.

WHITEFOLKS
2010-03-30, 07:41
Om gainer "fungerar" eller inte är ju till stor del beroende av vad du tror att den ska göra.

En gainer är ju i princip alltid bara protein med snabba kolhydrater. De snabba kolhydraternas funktion vid vanlig styrketräning är väldigt kraftigt överdrivna. Du gör inte av med särskilt stora mängder kolhydrater under ett styrketräningspass och den mat du ät under dagen kommer klara av att återställa det till nästa dags pass utan några större problem.

Jag antar att ni får mat serverad i bra mängder och av åtminstone hyfsad kvalitet?

Exemplet med mjölk och oboy var bara för att ge ett alternativ till den andra sortens användning av gainer, för folk som har svårt att få i sig tillräckligt med kalorier under dagen. En gainer gör dock inget i det syftet som inte kan göras bättre med mat, typ.

Bäst valuta för pengarna/vikten får du som sagt med eaa, kreatin, PWO om du har gott om plats. Du kan ju även titta på diverse stimulanter som koffein och liknande. Där kan du få god effekt för litet utrymme också.

Jag vet att du tycker att du har gott om plats osv. men oavsett så är gainer i princip bortkastat för dig skulle jag tro, isf hellre vassle eller kaseinprotein och då skulle jag ändå hellre ta EAA än de.

Greven78
2010-03-30, 10:20
Haha förstår du inte varför sådant säljs?! :smash:

Nu säger jag inte att just gainer är dåligt, men vi säger till e.x. produkten "Super XXL moZkLeR_inOM_5timmar-YeAH!" (hittade ofc på namnet) bara säljer för att, jag kan till e.x. göra en drink som består av socker och mjölk sen kalla den "Gain weight" och sälja, spelar ingen roll vad som är i. Som att säga "Jo den där reklamen 'Ripped in 30 days' är riktig, varför skulle den annars finnas?!"

Förklarar sämst atm, inte sovit än! .__.

Sluta bankas;) Visst fattar jag varför det säljs, p.g.a reklam där det står att man blir starkast och störst i världen. Så gainer kan vi utesluta då.

Jag får varken mat serverad eller särskilt bra. Det enda jag äter är pasta/kyckling eller pasta/köttfärssås, vill liksom inte gå ut och köpa en get på gatan som dom lokala gör ;)
Kycklingen är väl som kyckling är överallt fast bra mycket segare.

Angående kassein eller vassle, extra proteintillskott ser jag som en självklarhet då det är svårt för mig att slicka i mig tillräckligt mycket proteiner på en dag. Kassein eller vassle däremot vet jag inte vilket som är bäst och uppskattar hjälp med det beslutet.

WHITEFOLKS
2010-03-30, 10:23
Pasta och kyckling/köttfärssås är bra mat och om du inte har några planer på att deffa så ser jag inget behov alls av ett proteintillskott.

Varför skulle du behöva köpa en get på gatan?

Det är ju lite svårt att säga vad som är bäst att ta med sig då vi inte vet vad du har tillgång till. Från det du säger så ser jag inget direkt behov av ett proteintillskott dock.

Greven78
2010-03-30, 10:32
Pasta och kyckling/köttfärssås är bra mat och om du inte har några planer på att deffa så ser jag inget behov alls av ett proteintillskott.

Varför skulle du behöva köpa en get på gatan?

Det är ju lite svårt att säga vad som är bäst att ta med sig då vi inte vet vad du har tillgång till. Från det du säger så ser jag inget direkt behov av ett proteintillskott dock.


Det jag menade med geten är att tillgången till föda är begränsad, det enklaste, snabbaste är Kyckling/pasta.

Jag har tillgång till kyckling, pasta, köttfärs, mjölk, frukostflingor av alla sorter men ett paket med 350 gram cornflakes kostar 65 spänn så jag undviker gärna det ;)

Är det inte så att vissa studier visar att 2g protein per kilo kroppsvikt är att föredra vid hård träning?

cero
2010-03-30, 11:00
Det jag menade med geten är att tillgången till föda är begränsad, det enklaste, snabbaste är Kyckling/pasta.

Jag har tillgång till kyckling, pasta, köttfärs, mjölk, frukostflingor av alla sorter men ett paket med 350 gram cornflakes kostar 65 spänn så jag undviker gärna det ;)

Är det inte så att vissa studier visar att 2g protein per kilo kroppsvikt är att föredra vid hård träning?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4167002&postcount=4
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4167078&postcount=11

Läs båda länkarna.

Greven78
2010-03-30, 11:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4167002&postcount=4
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4167078&postcount=11

Läs båda länkarna.

Tack, då kommer jag köra på protein som tänkt. Åsikterna går ju isär, det märker man. Även om det hjälper eller inte så kommer jag äta, lite pengar bortkastat i så fall men jag tror att proteiner är bra att trycka i sig lite extra.

tsp
2010-03-30, 12:15
Att åka med en 5kg säck gainer är inget problem, jag skall ändå ha med en resväska ner och den kommer checkas in helt tom vilket känns onödigt, så varför inte fylla upp den. Att gainer väger är inget problem.

Är det inte så att kroppen behöver snabba kolhydrater för att fylla på depåerna efter hård träning?

Jag befinner mig i Afghanistan och skulle förmodligen kunna slänga ihop någon gainer själv men mjölk, oboy och alla andra västerländska produkter kostar skjortan så det blir bra mycket billigare att köpa en säck med färdig gainer hemma. Men om det är onödigt med gainer så skiter jag i det, förstår inte varför det säljs i så fall?

Om någon vänlig vill länka till PWO, vassle, EAA m.m.

Vet inte vad EAA är men skall genast söka på forumet.

Jag vill ha bästa möjliga produkter för att maximera min träning, jag skitrer i vad det kostar så länge det inte är dyrare än här nere ;)

Det märker du väl själv? Godtrogna människor som du köper det i enorma mängder. Eftersom det är socker förpackat i en cool hink så tror du ju att det är något "magiskt" med det.

Greven78
2010-03-30, 12:39
Det märker du väl själv? Godtrogna människor som du köper det i enorma mängder. Eftersom det är socker förpackat i en cool hink så tror du ju att det är något "magiskt" med det.

Jag tror inte det är något magiskt med någonting och har aldrig påstått det och jag är definitivt inte godtrogen.

Jag tror däremot att jag kan behöva få i mig extra kalorier för att jag befinner mig i ett land där utbudet på mat inte är det bästa. Jag har också fått uppfattningen att snabba kolhydrater är bra efter träning, är det fel?

Anledningen varför jag väljer en gainer för att få i mig snabba kolisar är för att det är lättare för mig, p.g.a att jag inte har tillgång till vad som helst här.

Är folk som köper extra proteiner, kreatin m.m också godtrogna? Det går ju att läsa studier gjorda som visar att det kan hjälpa dig med träningen med vissa tillskott eller har jag fel?

Min fråga har blivit lite intrasslad i annat nu.

Jag börjar om.

Kan jag som har svårt att få i mig snabba kolhydrater p.g.a bristande marknad för föda i ett av världens sämsta länder vara i behov av någon form av gainer? Jag tränar ca 5-8 pass i veckan.

Kan jag med mycket varierande arbetstider samt svårt att planera måltider ha nytta av extra proteiner för att försöka komma upp i 160 g/dag eftersom jag väger 80 kg ungefär.

Eller är det enda som folk som tränar hårt här på forumet äter EAA som extra?

WHITEFOLKS
2010-03-30, 12:50
Jag tror inte du har någon användning av gainer, du verkar ha tillgång till pasta och andra kolhydratskällor och de räcker. Gainer eller egentligen snabba kolhydrater kommer till användning om man t.ex. konditionstränar på hög nivå/tävlar och behöver fylla på glykogenet på kort tid innan nästan prestation.

Vid styrketräning finns inte det behovet utan kolhydrater från maten är alldeles utmärkt, mer näring och godare.

EAA kan du använda även som "proteintillskott" mellan måltider om du vill. Det är mycket effektivare per gram än t.ex. vassle när det gäller sånt.

EAA i stora mängder (hur mycket beror på om du vill tillföra som extra annat än vid träning), kreatin och pwo/andra stimulanter som koffeinpiller eller liknande.

Men det har jag ju redan sagt......

Greven78
2010-03-30, 13:00
Jag tror inte du har någon användning av gainer, du verkar ha tillgång till pasta och andra kolhydratskällor och de räcker. Gainer eller egentligen snabba kolhydrater kommer till användning om man t.ex. konditionstränar på hög nivå/tävlar och behöver fylla på glykogenet på kort tid innan nästan prestation.

Vid styrketräning finns inte det behovet utan kolhydrater från maten är alldeles utmärkt, mer näring och godare.

EAA kan du använda även som "proteintillskott" mellan måltider om du vill. Det är mycket effektivare per gram än t.ex. vassle när det gäller sånt.

EAA i stora mängder (hur mycket beror på om du vill tillföra som extra annat än vid träning), kreatin och pwo/andra stimulanter som koffeinpiller eller liknande.

Men det har jag ju redan sagt......

Tack whitefolks, ett tydligt svar.../phew ;)

Då skippar jag gainer och stoppar i mig kolisar från maten istället, skiter i snabba kolisar, koncentrerar mig på pasta, pasta och mer pasta.

Det jag inte visste var att EAA fungerade som proteiner, får läsa på lite mer.

Har en PWO från universal nutrition, Torrent heter den som jag suger i mig direkt efter träning.

WHITEFOLKS
2010-03-30, 13:03
Läs EAA-stickyn här i kosttillskottsdelen av forumet.

Med PWO brukar man mena sånt som man tar innan som Rage och allt vad det nu finns..

Torrent är snarare en "gainer" men en mer hype:ad sådan med diverse tillsatser.

Greven78
2010-03-30, 13:09
Läs EAA-stickyn här i kosttillskottsdelen av forumet.

Med PWO brukar man mena sånt som man tar innan som Rage och allt vad det nu finns..

Torrent är snarare en "gainer" men en mer hype:ad sådan med diverse tillsatser.


Jag blir inte klok på detta , hehe. Dom kallar det själva för en PWO men skit samma. Skall kolla upp Rage och läsa mer på EAA. Antar att rage är något som sätter fart på kroppen inför hård träning.

WHITEFOLKS
2010-03-30, 13:13
Ja P i PWO kan ju vara både post och pre antar jag..

Men ja rage tar man innan för att "prestera bättre". Vissa gillar sådant, andra inte. Om du inte har använt sådant än så kanske du ska låta bli så du inte fastnar i det träsket :D

Många, inklusive jag själv tränar utan sånt och det är ju absolut inget måste. Tillskott är ju bara tillskott och kan väl ev. ge något lite extra (finns ju väldigt få tillskott med bevisad effekt, kreatin är väl ett utav väldigt få). Det absolut viktigaste är ju träningen och sedan maten.

tsp
2010-03-30, 13:17
Jag tror inte det är något magiskt med någonting och har aldrig påstått det och jag är definitivt inte godtrogen.

Jag tror däremot att jag kan behöva få i mig extra kalorier för att jag befinner mig i ett land där utbudet på mat inte är det bästa. Jag har också fått uppfattningen att snabba kolhydrater är bra efter träning, är det fel?

Anledningen varför jag väljer en gainer för att få i mig snabba kolisar är för att det är lättare för mig, p.g.a att jag inte har tillgång till vad som helst här.

Är folk som köper extra proteiner, kreatin m.m också godtrogna? Det går ju att läsa studier gjorda som visar att det kan hjälpa dig med träningen med vissa tillskott eller har jag fel?

Min fråga har blivit lite intrasslad i annat nu.

Jag börjar om.

Kan jag som har svårt att få i mig snabba kolhydrater p.g.a bristande marknad för föda i ett av världens sämsta länder vara i behov av någon form av gainer? Jag tränar ca 5-8 pass i veckan.

Kan jag med mycket varierande arbetstider samt svårt att planera måltider ha nytta av extra proteiner för att försöka komma upp i 160 g/dag eftersom jag väger 80 kg ungefär.

Eller är det enda som folk som tränar hårt här på forumet äter EAA som extra?

Om du mest styrketränar är snabba kolhydrater efter träning totalt onödigt.

Om det är svårt att få tag i mat i afghanistan för dig så ta med dig 10kg spaghetti i resväskan.

Greven78
2010-03-30, 13:28
Jo kreatin har jag tidigare använt en hel del, funkade bra tyckte jag. En helt annan fråga som jag smäller in i samma tråd, jag har köpt lite svindyrt protein här i landet nu och jag måste ju äta upp det innan jag införskaffar EAA. .Hur mycket protein klarar kroppen av att ta upp per gång och hur lång tid emellan portionerna?