handdator

Visa fullständig version : äta samma varje dag


Danbe
2010-03-29, 13:20
Antingen är jag dålig på söka eller så finns det inte.
men har ni förslag på något som man kan få som rutin att äta varje dag.
ex att man äter X-antal gram kyckling varje lunch och alltid äter x till frukost.
saken är den att jag vill få in en vana och inte äta fel mat för att jag inte visste vad jag skulle äta just då.
vill ni veta mer om mig så finns det i min journal

mikaelj
2010-03-29, 13:32
Att grunda med 10 ägg om da'n är ett säkert kort.

Ericsson88
2010-03-29, 13:33
Jag äter kyckling 1 gång varje dag, hade också svårt med mat rutin förut. Så jag lagar iordning ca 5kg kyckling varje söndag och har i frysen.

EDIT: Gröt till frukost, går fort och enkelt att göra.

Ashenshugar777
2010-03-29, 13:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4231479&postcount=13

Danbe
2010-03-29, 13:43
Jag äter kyckling 1 gång varje dag, hade också svårt med mat rutin förut. Så jag lagar iordning ca 5kg kyckling varje söndag och har i frysen.

EDIT: Gröt till frukost, går fort och enkelt att göra.
jag gillar kyckling också. men vad har du till din kyckling?
gröt tror jag skulle tröttna på efter en vecka tyvärr. testat just gröt innan och jag tröttnade på att det kändes tråkigt.

knäckebröd med keso varje morgon funkar det? eller bör man ha med något mer?

Danbe
2010-03-29, 13:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4231479&postcount=13
den posten va ju riktigt bra. det får bli middagen i min kost

Ericsson88
2010-03-29, 13:47
jag gillar kyckling också. men vad har du till din kyckling?
gröt tror jag skulle tröttna på efter en vecka tyvärr. testat just gröt innan och jag tröttnade på att det kändes tråkigt.

knäckebröd med keso varje morgon funkar det? eller bör man ha med något mer?

Jag hatar gröt men det slinker ner hehe. Kyckling tröttnar jag aldrig på, nästan alltid klyftpotatis men ris,potatis?

Ja lite lite till frukost tycker jag iaf. Gör som mikaelj skrev, ägg är alltid bra:)

Danbe
2010-03-29, 13:59
jo det är klart, knäckemacka, keso, ägg och mjölk. får det bli då. kommer ni på mer så hojta till. nu har jag frukost och middag klart. lunch och mellanmålen kvar :)

mikaelj
2010-03-29, 14:03
jo det är klart, knäckemacka, keso, ägg och mjölk. får det bli då. kommer ni på mer så hojta till. nu har jag frukost och middag klart. lunch och mellanmålen kvar :)

Samma.

Danbe
2010-03-29, 14:36
skulle ju ifs funka, känns som man kan göra en annan lunch så blir det lite förändring under dagen

Kravmaga
2010-03-29, 14:57
jo det är klart, knäckemacka, keso, ägg och mjölk. får det bli då. kommer ni på mer så hojta till. nu har jag frukost och middag klart. lunch och mellanmålen kvar :)

Omelett till lunch, både snabbt och gott. Jag brukar variera innehållet, men vanligtvis en burk med tonfisk (blandat med lite sötsur sås eller något annat man gillar, om det blir för torrt), räkor eller lite ost.

Vassleprotein till mellanmål. Alla gillar inte att "dricka upp sina kalorier", men personligen föredrar jag att ta några proteindrinkar om dagen då det är smidigt, framförallt för att ta med sig till jobbet.

Recept på simpel omelett: 480 kcal
- 3 ägg
- 3 matskedar vatten
- 1 burk tonfisk
- 70g smör
- "valfri produkt att blanda tonfisken med" (personliga favoriter är majonäs, ketchup, thai sweet chili, rhode island)

Vispa ihop ägg och vatten. 70g smör i stekpannan. I med vispade äggen. Vänta tills ovansidan stelnat. Krydda. Bred ut tonfisken över omeletten (alternativ tonfisken blandat med ev mayo el dyl). Vänta någon minut för tonfisken att värmas upp. Lägg ut halva omeletten (tonfisken uppåt) på en tallrik direkt från stekpannan, vik andra halvan över (direkt från stekpannan), så omeletten blir dubbelbikt.

Danbe
2010-03-29, 14:58
tok bra, där är dagen komplett, kan man micra omelett föresten?

mikaelj
2010-03-29, 15:02
Ja.