handdator

Visa fullständig version : Dopamine D2 receptors in addiction-like reward dysfunction & compulsive eating in rat


mikaelj
2010-03-29, 12:12
http://www.nature.com/neuro/journal/vaop/ncurrent/full/nn.2519.html

We found that development of obesity was coupled with emergence of a progressively worsening deficit in neural reward responses. Similar changes in reward homeostasis induced by cocaine or heroin are considered to be crucial in triggering the transition from casual to compulsive drug-taking. Accordingly, we detected compulsive-like feeding behavior in obese but not lean rats, measured as palatable food consumption that was resistant to disruption by an aversive conditioned stimulus. Striatal dopamine D2 receptors (D2Rs) were downregulated in obese rats, as has been reported in humans addicted to drugs. Moreover, lentivirus-mediated knockdown of striatal D2Rs rapidly accelerated the development of addiction-like reward deficits and the onset of compulsive-like food seeking in rats with extended access to palatable high-fat food. These data demonstrate that overconsumption of palatable food triggers addiction-like neuroadaptive responses in brain reward circuits and drives the development of compulsive eating. Common hedonic mechanisms may therefore underlie obesity and drug addiction.

Jag skummade bara snabbt igenom artikeln och hittade ingen definition av cafeteria food. Skulle vara kul, för jag visste inte att man kunde få kickar av att äta fett. Trodde det var sockret som skötte det.

stafh
2010-03-30, 10:46
Står high-fat food flera gånger i artikeln. Att fett är en smakförstärkare är väl inget nytt?

mikaelj
2010-03-30, 10:50
Står high-fat food flera gånger i artikeln.

... men fortfarande inte någon definition! Det är det jag vill ha.

stafh
2010-03-30, 10:53
"The cafeteria diet consisted of bacon, sausage, cheesecake, pound cake, frosting and chocolate"

mikaelj
2010-03-30, 10:54
"The cafeteria diet consisted of bacon, sausage, cheesecake, pound cake, frosting and chocolate"

Jag vill ha exakta mängder i gram och/eller energiprocent.

stafh
2010-03-30, 10:57
http://www.nature.com/neuro/journal/vaop/ncurrent/images_article/nn.2519-F2.jpg

mikaelj
2010-03-30, 11:00
Inte de procenten! :-)

Fördelningen fett (helst uppdelat i PUFA, MUFA och SFA) protein och kolhydrater (uppdelat i glukos, fruktos och glukospolymerer). Annars visar studien inte särskilt mycket, då man kan ha väldigt olika recept på maten de åt.

Men tack för ansträngningen, stafh!

stafh
2010-03-30, 11:02
Då får du nog maila författarna och fråga efter märken på maten råttorna åt, och sedan ringa tillverkarna och höra. ;)

mikaelj
2010-03-30, 11:04
Då får du nog maila författarna och fråga efter märken på maten råttorna åt, och sedan ringa tillverkarna och höra. ;)

Ja, antagligen. Så intressant är det inte egentligen. Jag vill mest försvara att det inte är fettet i sig som triggar belöningscentrat: fettkällor, ensamma, som bacon och korv ger försvinnande lite kickar jämfört med kolhydratkällor.

Med andra ord: media säger att det är fet mat som är problemet, men jag menar att det är stärkelserik/söt mat som är problemet. Det får folk att tro att man skall äta så fettsnålt som möjligt för att inte överäta/trigga belöningscentrat. Och hej och hå, tillbaka till 80-talet igen, a k a ruta noll.

Nitrometan
2010-03-30, 12:46
Tror du inte att de har designat undersökningen korrekt mikaelj?

En undersökning som inte stödjer dina idéer är väl inte så farligt?

mikaelj
2010-03-30, 13:02
Tror du inte att de har designat undersökningen korrekt mikaelj?

Designen är sund, det är slutsatsen jag argumenterar mot. Den är för vag för att kunna vara praktiskt tillämpbar.

Nitrometan
2010-03-30, 13:28
De tyckte väl att cafetriamaten på universitetet där de jobbar avr för fet så de ville mata sina labbråttor med den. ;)

Kanske.

Annars är det väl en ganska vedertagen beteckning att kalla bacon och korv för "high fat food"?

Även om jag förstår att du vill fokusera på sockret. Tänk om det är blandningen som gav effekten?

Maila dem och säg att de måste undersöka ämnet mer.

mikaelj
2010-03-30, 13:34
Även om jag förstår att du vill fokusera på sockret. Tänk om det är blandningen som gav effekten?

Varför då skriva "high fat" istället för det mer korrekta "high-fat, high-sugar"?

Annars är det väl en ganska vedertagen beteckning att kalla bacon och korv för "high fat food"?

De skriver att "high fat food" är vad som orsakar förändringarna. Det vill jag gärna se på bara bacon & korv.

Nitrometan
2010-03-30, 13:36
De kanske trodde att det var fet mat de undersökte?

Cheesecaken var väl också fet?

Mycket fett i chokladen kanske?

mikaelj
2010-03-30, 13:41
De kanske trodde att det var fet mat de undersökte?

Men man kan lika gärna säga att de undersökte "high sugar food".

Eddie Vedder
2010-03-30, 13:47
Men man kan lika gärna säga att de undersökte "high sugar food".

Det vanligaste vetenskapliga begreppet jag själv stött på är "energy-dense low-nutrient foods" vilket jag tycker sammanfattar det bra. Varken primärt inriktat på kolhydraterna eller fettet utan helt enkelt det dåliga n'äringsvärdet för det höga energivärdet.

Ola Wallengren
2010-03-30, 15:13
Vet inte om den här säger så mycket heller. Oavsett är det ju tveksamt om man kan dra så långtgående slutsatser utifrån hur råttor äter.

mikaelj
2010-03-31, 10:00
http://primalmuse.blogspot.com/2010/03/food-and-addiction.html

En längre analys.

Ola Wallengren
2010-03-31, 11:05
Ovanstående "analys" går ju ut på att livsmedlen ochså innehåller kolhydrater/socker, men betoningen bör inte ligga på det utan att "These data demonstrate that overconsumption of palatable food triggers addiction-like neuroadaptive responses"
Alltå det är snarare smakligheten och överkonsumtionen som är problemet.
Beskrivningen av dieten som "High-fat" är ju dessutom inte helt fel eftersom den var mycket fetare (och godare) än standard råttkäk. Råttorna åt ju ungefär lika mycket kolhydrater som tidigare (eller till och med mindre) men ökade sitt fettintag ganska rejält.

Langster
2010-03-31, 11:14
Ovanstående "analys" går ju ut på att livsmedlen ochså innehåller kolhydrater/socker, men betoningen bör inte ligga på det utan att "These data demonstrate that overconsumption of palatable food triggers addiction-like neuroadaptive responses"
Alltå det är snarare smakligheten och överkonsumtionen som är problemet.
Beskrivningen av dieten som "High-fat" är ju dessutom inte helt fel eftersom den var mycket fetare (och godare) än standard råttkäk. Råttorna åt ju ungefär lika mycket kolhydrater som tidigare (eller till och med mindre) men ökade sitt fettintag ganska rejält.

Det är precis vad jag tänkte innan jag såg det här inlägget. Man bör ju inte stirra sig blind på fördelningen av fett och kolhydrater osv, det bryr sig inte de som överkonsumerar om ändå. De är beroende av kicken att snabbt kunna få i sig något gott, om och om igen.
Tycker man att något är så gott att man äter alldeles för mycket av det blir man fet och sjuk till slut. Oavsett vad det är.

Det är nog rätt få som blir beroende av rent socker eller rent vetemjöl eller ren rapsolja heller för den delen.

Andreas Guiance
2010-03-31, 13:49
Utan att ha läst länkarna i tråden är min uppfattning att hela debatten om kickar och beroenden av mat inte alls är så inriktad på just socker i övriga världen som den är i Sverige. Exempelvis:

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/03/28/fatty.foods.brain/

mikaelj
2010-03-31, 13:58
Det är samma studie. Att vi i Sverige fokuserar mer på sockret (gör vi? SVT Text skrev "fet mat") kanske beror på att vi har ett uppsving för lågkolhydratkost just nu.

Kickar av korv, bacon och ägg? Knappast. Kombinationen av socker och fett, säkerligen. Fatty foods tycker jag fortfarande är missvisande.

Andreas Guiance
2010-03-31, 14:03
Det är samma studie. Att vi i Sverige fokuserar mer på sockret (gör vi? SVT Text skrev "fet mat") kanske beror på att vi har ett uppsving för lågkolhydratkost just nu.


Ja, jag gissade nästan det (att det var den studien dvs). Det jag menade var mest hur den lades fram.

Och ja precis: I USA hade lågkolhydratsgrejen sina gyllene år för ett par år sedan (åtminstone är det uppfattningen jag fått från amerikaner själva och amerikanska media), och i Sverige har den väl sina glansdagar as we speak.

Eddie Vedder
2010-03-31, 16:57
En ny avhandling här från Uppsala som är direkt relaterad till studien i den här tråden:

http://www.uu.se/press/pm.php?typ=pm&id=993

Men här undersökte man mer vilken typ av beteende och ångest som medföljde efter dess att de inte längre fick den onyttiga maten de vant sig vid.

Jag borde leta upp snubben, vi hänger ju dagligen i samma byggnad. Kan hälsa att Mikael inte gillar att den feta maten får skit.:D

mikaelj
2010-03-31, 17:57
Även om jag skulle låtsas som att jag tycker att de drar fel slutsatser i studier är min spontana reaktion att det borde vara socker som ger sockersuget, inte fett.

- Vi identifierade molekylära avvikelser i belöningssystemet i hjärnan på de överviktiga råttorna. Liknande skillnader mellan överviktiga och normalviktiga individer har tidigare påvisats i människa, säger Johan Alsiö.

Som sagt, deras fynd är korrekta, men det går inte att överföra till att fet mat ger sockersug. Det är helt bisarrt vinklat för att skuldbelägga fett. Gör jag samma sak nu med sockret och det är lika fel, menar ni? Ja, det är väl klart att jag gör -- handlar det inte om sockersug?

Bah...

stafh
2010-03-31, 18:15
Även om jag skulle låtsas som att jag tycker att de drar fel slutsatser i studier är min spontana reaktion att det borde vara socker som ger sockersuget, inte fett.



Som sagt, deras fynd är korrekta, men det går inte att överföra till att fet mat ger sockersug. Det är helt bisarrt vinklat för att skuldbelägga fett. Gör jag samma sak nu med sockret och det är lika fel, menar ni? Ja, det är väl klart att jag gör -- handlar det inte om sockersug?

Bah...

Va? Det står i studien vad för sorts mat de undersökt. Slutsatsen man kan dra av det är att om man äter den typen av mat ofta så riskerar man att bli beroende (om man extrapolerar en aning).

mikaelj
2010-03-31, 18:21
Va? Det står i studien vad för sorts mat de undersökt. Slutsatsen man kan dra av det är att om man äter den typen av mat ofta så riskerar man att bli beroende (om man extrapolerar en aning).

Precis, men medias rapportering av det tar inte upp "frosting" och "chocolate cake" som exempel, utan korv och bacon.

maRRtin
2010-04-01, 14:06
Ja fy för att man inte fokuserar på socker.

http://www.dn.se/debatt/skatt-pa-lask-och-godis-behovs-for-barnens-skull-1.1071397

mikaelj
2010-04-01, 14:12
Ja fy för att man inte fokuserar på socker.

http://www.dn.se/debatt/skatt-pa-lask-och-godis-behovs-for-barnens-skull-1.1071397

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146288

schmecker
2010-04-05, 10:44
kan min inte tolka detta som att det är beteendet som är problemet inte vad man stoppar i sig?
grundläggs inte fetma och ohälsosam livsstil av beteenden inte pga vilken kombination makronutrienter man stoppar i sig? skulle inte en mycket vettigare lösning än hålla på mixtra med olika varianter av kost vara att helt fokusera och ändra attityder och beteende hos överviktiga och feta.

kognitiv behandling ftw?

Eddie Vedder
2010-04-05, 10:49
kan min inte tolka detta som att det är beteendet som är problemet inte vad man stoppar i sig?
grundläggs inte fetma och ohälsosam livsstil av beteenden inte pga vilken kombination makronutrienter man stoppar i sig? skulle inte en mycket vettigare lösning än hålla på mixtra med olika varianter av kost vara att helt fokusera och ändra attityder och beteende hos överviktiga och feta.

kognitiv behandling ftw?

Visst kan det säkert hjälpa men hela poängen är ju att det inte "bara" handlar om beteendet utan en faktisk fysioligisk mekanism som är mer eller mindre stark hos olika indivder.

KBT inom obesitasforskning används redan men har inte visat några stora fördelar även om positiva trender finns. Det publicerades en review från Cochrane database om terapiformer och obesitasbehandling där KBT i kombination med strikta upplägg eventuellt kunde påverka bättre än strikta dietupplägg utan.

Eddie Vedder
2010-04-05, 10:53
Det publicerades en review från Cochrane database om terapiformer och obesitasbehandling där KBT i kombination med strikta upplägg eventuellt kunde påverka bättre än strikta dietupplägg utan.

Och här är den:

http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD003818/pdf_fs.html

Shaw K et al. Psychological interventions for overweight or obesity. Cochrane Database Syst Rev. 2005 Apr 18;(2):CD003818.

schmecker
2010-04-05, 11:50
Visst kan det säkert hjälpa men hela poängen är ju att det inte "bara" handlar om beteendet utan en faktisk fysioligisk mekanism som är mer eller mindre stark hos olika indivder.


jag ser inte tanke och handling (beteende) och fysiologiska mekanismer som rakt igenom skiljda, de kan ömsesidigt påverka varandra. psykiatriska åkommor som tvång och depressioner som även de kan betecknas som delvis beroende på fysiologiska mekanismer svarar mycket gott på kognitiv behandling.

är väl i detta fall ett felaktigt beteende som via kickar från kroppens belöningssystem drivs vidare. att korrigera beteendet som orsakar det är väl vettigare än att snacka energifördelning i kosten?

mikaelj
2010-04-05, 12:00
är väl i detta fall ett felaktigt beteende som via kickar från kroppens belöningssystem drivs vidare. att korrigera beteendet som orsakar det är väl vettigare än att snacka energifördelning i kosten?

Ja, om du syftar på att man tar till maten som dämpare för stress/olycka/etc., men jag tror att du behöver behandla det på bägge fronter samtidigt.

Eddie Vedder
2010-04-05, 12:40
att korrigera beteendet som orsakar det är väl vettigare än att snacka energifördelning i kosten?

Inte om makronutrientfördeliningen är en lösning på beteendet. Och så förefaller det ju vara för många.

3bz
2010-04-05, 15:01
http://www.nature.com/neuro/journal/vaop/ncurrent/full/nn.2519.html



Jag skummade bara snabbt igenom artikeln och hittade ingen definition av cafeteria food. Skulle vara kul, för jag visste inte att man kunde få kickar av att äta fett. Trodde det var sockret som skötte det.

För det första finns det skillnader mellan dopaminsystemen hos gnagare och primater. Gällande studien i allmänhet så hade det varit trevligt att se baseline tonic/phasic dopamine samt fördelningen av D2-short/long receptorer + tyrosine hydroxylase mRNA, att kolla på D2-receptorer i isolation känns ganska meningslöst. Att de sedan tar för givet att dopamine == hedonic reponse ger ju inte heller pluspoäng. Gällande forskning på dopaminsystemen så kan man ju hitta lite vad som helst: HF-diet ökar D2R och minskar DAT (doi:10.1007/s11064-007-9483-x), vilket - om man ska ta den inledande artikeln på allvar - bör betyda att HF-diet kan omvända hypofuntionalieteten hos reward-circuits, bra alltså.... Sen kan man ju givetvis hitta negativ inverkan på dopaminsystemen också.. (http://dx.doi.org/10.1038/ijo.2010.34), uppregulering av tyrosine hydroxylase brukar korrelera negativt med leptin, så det bör ju inte vara någon höjdare, detta utöver påverkan på HPA-axeln.

Utöver så frågar jag mig också vad den generella minskningen i kaloriintag över tid hos 'extended'-gruppen beror på, det verkar ju snarast vara en negativ, eller ingen korrelation mellan reward sensitivity (minskad mängd D2R) och överätande. Detta styrks ju ytterligare om man tittar på lenti-control vs lenti-D2R, där reward thresholds går upp mer hos lenti-D2R, men detta reflekteras inte alls i energiintag eller viktuppgång (snarare kan man se en liten trend till mer vktökning hos lenti-control?). Så om man summerar, knockar man ut D2R så ökar reward threshold, under förutsättning att det finns tillgång till och intag av skräpmat, men ökat threshold leder inte till något ökat intag av skräpmat övet tid, utan snrare tvärtom. Detta + att råttorna i 'extended'gruppen sedan vid 'abstinens' hade väldigt lite intag av chow stämmer ju inte direkt överens med vad man säger i artikeln: "Our data demonstrate that extended access to palatable high-energy food and subsequent overeating blunts reward sensitivity and may therefore represent an important hedonic mechanism that promotes the development of obesity.". De borde ta och bestämma sig för om reward hyposensitivty leder till ökat eller minskat intag av mat, att säga att det minskade (eller iaf icke ökande) intaget av mat beror på att den inte upplevs som lika 'palatable' är ju bara en usel undanflykt. Det känns som att den konceptuella biten av studien är ganska usel och de skulle nog tjäna på att försöka skilja på reward och incentive salience till att börja med. De enda slutsatser man kan dra av studien är att om det finns obegränsad tillgång till högkalorimat så går råttorna upp i vikt, för att sedan superkompensera detta när tillgången stryps, utöver detta så lär vi oss också att det inte finns någon (positiv) korrelation mellan reward sensitivity och matintag.

stafh
2010-04-05, 21:37
Inte om makronutrientfördeliningen är en lösning på beteendet. Och så förefaller det ju vara för många.

Tekniskt sett är det väl att gå runt problemet istället för att lösa det.

z_bumbi
2010-04-06, 06:36
kan min inte tolka detta som att det är beteendet som är problemet inte vad man stoppar i sig?
grundläggs inte fetma och ohälsosam livsstil av beteenden inte pga vilken kombination makronutrienter man stoppar i sig? skulle inte en mycket vettigare lösning än hålla på mixtra med olika varianter av kost vara att helt fokusera och ändra attityder och beteende hos överviktiga och feta.

Det brukar ske i kombination för att lära sig äta med moderation och att lära sig äta bra mat går ofta hand i hand. För att alla ska prata ungefär samma språk så använder behandlande/stödja personal också oftast en gemensam plan för vad man bör äta och det brukar funka ganska så bra i de fall där personerna själva vill ha en förändring.
Ett vanligt och effektivt sätt är att göra enskilda behandlingar/samtal i kombination med gruppsamtal och gruppmåltider.

Eddie Vedder
2010-04-06, 07:45
Tekniskt sett är det väl att gå runt problemet istället för att lösa det.

Nej det tycker jag inte.