handdator

Visa fullständig version : Råa ägg - Bra eller anus ?


Cribba_86
2010-03-29, 11:38
Är det bra att äta råa ägg eller är det bättre me te.x kokta ? Har nämligen börjat äta råa i en "drink" på morgonen.

Får man i sig samma mängd proteiner?

King Grub
2010-03-29, 11:41
Nej, du tar bara upp hälften av vitans protein och riskerar sjukdomssmittor.

LadyG
2010-03-29, 11:45
Om man är intresserad av varför råa ägg är en dålig idé tycker jag att den här länken är en bra början:
http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

blue8ball
2010-03-29, 12:00
Hur många ägg får man äta i veckan? jag har hört att max är 5st utspritt över veckan då det kan vara farligt för kolesterolet.

Ristretto
2010-03-29, 12:00
En sak jag funderat på angående detta är att man ju i vissa recept använder vispad äggvita, utan att tillaga den. Kroppen tar då inte upp mer än hälften av proteinet i vitan?

ex: http://www.recepten.se/recept/chokladmousse_light.html

Hur många ägg får man äta i veckan? jag har hört att max är 5st utspritt över veckan då det kan vara farligt för kolesterolet.

http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Cribba_86
2010-03-29, 12:15
Om man är intresserad av varför råa ägg är en dålig idé tycker jag att den här länken är en bra början:
http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Tackar! Nu slipper jag fundera över det

Fredrik_S
2010-03-29, 12:24
En sak jag funderat på angående detta är att man ju i vissa recept använder vispad äggvita, utan att tillaga den. Kroppen tar då inte upp mer än hälften av proteinet i vitan?

ex: http://www.recepten.se/recept/chokladmousse_light.html



http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Precis.. samt samma risker blir kvar efter vispning som att äta den rå på en gång..

King Grub
2010-03-29, 13:05
En sak jag funderat på angående detta är att man ju i vissa recept använder vispad äggvita, utan att tillaga den. Kroppen tar då inte upp mer än hälften av proteinet i vitan?

Det är korrekt, men recept är vanligen skrivna med ingredienser för bak/matlagningsegenskaper och smak i åtanke, inte näringsupptag.

Ristretto
2010-03-29, 13:18
Det är korrekt, men recept är vanligen skrivna med ingredienser för bak/matlagningsegenskaper och smak i åtanke, inte näringsupptag.

Nä, det är klart. Men det är ju inte så lyckat att bjuda på rå äggvita och orsaka att folk blir salmonellasmittade...:thumbup:

Men om man nu ska dra i sig rå äggvita, ska man bara räkna på att man får i sig hälften av proteinet då?

Hur ser det ut för gulan, den förekommer ju i rå form ännu oftare.

Ungrim
2010-03-29, 14:11
Hur många ägg får man äta i veckan? jag har hört att max är 5st utspritt över veckan då det kan vara farligt för kolesterolet.

Tyckte mig som hastigast bläddra förbi någon sida här på kollo där det stod att detta nu är motbevisat!??

Apos78
2010-03-29, 15:24
Tyckte mig som hastigast bläddra förbi någon sida här på kollo där det stod att detta nu är motbevisat!??

Det är inte så enkelt att ge en generell rekommendation men för fullt friska ska det nog inte vara några problem med fler ägg än så. Diabetiker kan tänka lite extra. Ev kan också en koppling finnas till risken att utveckla en diabetes men det är i klarlagt om så är fallet.

Alldeles säkert finns andra faktorer där krutet bör läggas för att minska riskerna för problem med hjärta och kärl. Motion, rökning, stress etc.

Apos78
2010-03-29, 15:27
En sak jag funderat på angående detta är att man ju i vissa recept använder vispad äggvita, utan att tillaga den. Kroppen tar då inte upp mer än hälften av proteinet i vitan?



Det är korrekt, men recept är vanligen skrivna med ingredienser för bak/matlagningsegenskaper och smak i åtanke, inte näringsupptag.

Sen äter man sällan smeten eller degen som den är. En gräddning/värmebehandling av något slag sker oftast, vilket då (till viss del) kan motsvara tillagningen. Dock inte i det exempel du nämner.

Ristretto
2010-03-29, 16:37
Sen äter man sällan smeten eller degen som den är. En gräddning/värmebehandling av något slag sker oftast, vilket då (till viss del) kan motsvara tillagningen. Dock inte i det exempel du nämner.

Om du kollar receptet i min länk kommer du att se att så alltid inte är fallet och det är dessa fall jag syftar på.

OneManArmy
2010-03-29, 16:38
Hmmm ponera att man vispar ned en rå äggvita i kokhet gröt pricis innan serveringen. Snabbtillagad vita? :P

Eddie Vedder
2010-03-29, 17:29
Snabbtillagad vita? :P

Om den utsätts för mer än 70 grader C så avdödas eventuell Salmonella och Campylobacter.

Och att du rör ner den i den varma gröten, rör om lite, kanske värmer på lite ytterligare kommer definivit ge ett bättre upptag. Jag tycker det är bra att t.ex. värma gröten halva tiden, kläcka i ägget och röra om, värma halva tiden igen, röra om och sedan eventuellt tillsätta lite mer vatten och värma på igen.

Dvs utgå från den tid och den mängden vatten man har i vanlig gröt och därefter lägga till både vatten och tid när du dessutom tillsatt ägg.

OneManArmy
2010-03-29, 18:52
. Jag tycker det är bra att t.ex. värma gröten halva tiden, kläcka i ägget och röra om, värma halva tiden igen, röra om och sedan eventuellt tillsätta lite mer vatten och värma på igen.
.

Blir att veva ned det mitt i tillagningen imorgon då :)

burkmannen
2010-03-29, 19:56
Är väl offtopic men orkar inte starta ny tråd. När man intar protein, använder kroppen protein till hela kroppen eller bara till dom delar som man just tränat med? te.x om man bara tränat armar, skyfflas proteinet bara dit då eller sprids det ut över hela kroppen?

Richthofen
2010-03-29, 23:35
Är väl offtopic men orkar inte starta ny tråd. När man intar protein, använder kroppen protein till hela kroppen eller bara till dom delar som man just tränat med? te.x om man bara tränat armar, skyfflas proteinet bara dit då eller sprids det ut över hela kroppen?

akuta proteinsyntesen tar större resurser men givetvis sprids det ut i kroppen och inte bara tränade muskler

Cribba_86
2010-03-30, 01:18
Om den utsätts för mer än 70 grader C så avdödas eventuell Salmonella och Campylobacter.

Och att du rör ner den i den varma gröten, rör om lite, kanske värmer på lite ytterligare kommer definivit ge ett bättre upptag. Jag tycker det är bra att t.ex. värma gröten halva tiden, kläcka i ägget och röra om, värma halva tiden igen, röra om och sedan eventuellt tillsätta lite mer vatten och värma på igen.

Dvs utgå från den tid och den mängden vatten man har i vanlig gröt och därefter lägga till både vatten och tid när du dessutom tillsatt ägg.

Ägg i gröt har jag också provat, värmt 1 min kläckt i ett ägg och sen värmt på 1 min igen, dock blir gröten ganska rinnig för min del och inte alls lika fast som den annars blir.

Eddie Vedder
2010-03-30, 05:47
Är väl offtopic men orkar inte starta ny tråd. När man intar protein, använder kroppen protein till hela kroppen eller bara till dom delar som man just tränat med? te.x om man bara tränat armar, skyfflas proteinet bara dit då eller sprids det ut över hela kroppen?

All kroppsvävnad består av proteiner. Inte bara muskler.

Ägg i gröt har jag också provat, värmt 1 min kläckt i ett ägg och sen värmt på 1 min igen, dock blir gröten ganska rinnig för min del och inte alls lika fast som den annars blir.

Värm längre och rör om under tiden. Du kan inte utgå från samma tid som utan ägg.

Ristretto
2010-03-30, 09:05
Men om man nu ska dra i sig rå äggvita, ska man bara räkna på att man får i sig hälften av proteinet då?



Eller är det så att kroppen bara inte kan använda proteinet i ex. muskeluppbyggande syfte?

Sverker
2010-03-30, 18:20
Nej. Det finns proteiner, sk trypsinhibitorer, som blockerar matspjälkningsenzymerna. Kroppen klarar alltså inte av att dela upp resten av äggproteinerna till aminosyror. Äggproteinet passerar vidare till tjocktarmen. Där finns det gott om bakterier som kan ta hand om proteinet ( läs gaser ! ).

malkin
2010-03-30, 20:02
3 ägg om dagen, är det för många om man tränar och så?

Eddie Vedder
2010-03-30, 20:05
3 ägg om dagen, är det för många om man tränar och så?

Vad har träningen med saken att göra?

malkin
2010-03-30, 20:06
Vad har träningen med saken att göra?

Var bara en parantes.

Eddie Vedder
2010-03-30, 20:17
Var bara en parantes.

Tre ägg är inte mycket i alla fall. Är du inte allergisk mot ägg så är det ju inga problem. Vid ett liv helt utan träning kan jag personligen se ÄNNU mer anledning att äta ägg med tanke på hur näringsrikt det är och att jag anser att ju mer inaktivt liv desto bättre att äta livsmedel med lite/inga kolhydrater.

malkin
2010-03-30, 20:37
Tre ägg är inte mycket i alla fall. Är du inte allergisk mot ägg så är det ju inga problem. Vid ett liv helt utan träning kan jag personligen se ÄNNU mer anledning att äta ägg med tanke på hur näringsrikt det är och att jag anser att ju mer inaktivt liv desto bättre att äta livsmedel med lite/inga kolhydrater.

Tackar för svaret!

Jo, har även funderat lite över en bra frukost, som den har sett ut nu ett tag så har den bara bestått av gröt gjord på 2,5 dl havregryn... ett ägg slinker ner ibland.

Men vad bör den kompletteras med för proteinkälla?

Deffar för tillfället, bör tilläggas.

Eddie Vedder
2010-03-30, 20:55
Tackar för svaret!

Jo, har även funderat lite över en bra frukost, som den har sett ut nu ett tag så har den bara bestått av gröt gjord på 2,5 dl havregryn... ett ägg slinker ner ibland.

Men vad bör den kompletteras med för proteinkälla?

Deffar för tillfället, bör tilläggas.

Med ägg behövs ingen komplettering i sig. Men gröt utan något mer i låter ju lite trist. Själv äter jag gröten med naturell yoghurt eller fil. Just nu äter jag gröt med nedsmält ost och yoghurt. Vanligast är ju annars mjölk.

maRRtin
2010-03-31, 08:44
Om man vill variera sig lite så kan man äta mandelägg och marsipanägg så här i påsktider, finns i olika färger och går att äta direkt ur påsen.

Både mandel och kakao är nyttig!