handdator

Visa fullständig version : Knak i armbågar/knän


tsp
2010-03-29, 00:20
Ja, de flesta har nog varit med om det. När man tränar så knakar det till i armbåge eller knä. T.ex. vid tricepspress eller vid knäböj. En polares knän knakar nåt så in i norden, hörs flera meter bort när han går ner i böjen.

Vad beror detta på? Skadligt osv?

Fernicus
2010-03-29, 00:27
Mitt knä knastrar så det står härliga till när jag kör knäböj, men tror inte det är nåt farligt. Tror det beror på brosk som knackar lite mot varann eller nåt

Martin Löwgren
2010-03-29, 05:27
Nej knak utan smärta är ofarligt. Det är brosk mot ben eller liknande.

feyin
2010-03-29, 09:00
Så att knäppa med fingrarna är ofarligt? Det gör ju inte ont.

Erkserks
2010-03-29, 09:03
Nej knak utan smärta är ofarligt. Det är brosk mot ben eller liknande.

Vet inte vad du menar med "knak" men sådant "knak" som när man "knäcker" med fingrarna uppstår p.g.a. att det är vakuum i leden.

King Grub
2010-03-29, 09:04
Så att knäppa med fingrarna är ofarligt? Det gör ju inte ont.

Det finns inga belägg för att det skulle innebära framtida skador. Någon studie har sett försämrad greppstyrka hos personer som regelbundet "knakat" sina fingrar, men vilka slutsatser man kan dra av det är oklart.

Martin Löwgren
2010-03-29, 09:20
Vet inte vad du menar med "knak" men sådant "knak" som när man "knäcker" med fingrarna uppstår p.g.a. att det är vakuum i leden.

Nej det är inte "knäckande ljud" jag menar och tror TS syftade på utan mer det här knakandet man kan höra i knä, axel med mera under träning.

Hotan
2010-03-29, 10:16
Mina knän knakar hela tiden. Bara det inte gör ont när det händer så tror jag inte att det spelar någon roll.

tsp
2010-03-29, 12:13
Nej det är inte "knäckande ljud" jag menar och tror TS syftade på utan mer det här knakandet man kan höra i knä, axel med mera under träning.

Precis! :)

Men om det är brosk mot ben och man håller på med övningar som ger knak flera gånger i veckan, sliter man inte ut sakerna som skaver mot varandra då?

davvvan
2010-03-29, 19:04
Det finns inga belägg för att det skulle innebära framtida skador. Någon studie har sett försämrad greppstyrka hos personer som regelbundet "knakat" sina fingrar, men vilka slutsatser man kan dra av det är oklart.

Jag har problem med att jag knakar/knäcker mina fingrar, handleder, rygg, nacke, knän, axlar osv med jämna mellanrum... Är detta skadligt i längden?

PS. Mitt grepp är riktigt dåligt.

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:25
Precis! :)

Men om det är brosk mot ben och man håller på med övningar som ger knak flera gånger i veckan, sliter man inte ut sakerna som skaver mot varandra då?

Leder är ju gjorda för att just "skava" eller bättre benämnt glida mot varandra. Ibland låter detta men allt som oftast helt ofarligt.