handdator

Visa fullständig version : Hur faan är det möjligt?


emmzan
2002-05-14, 20:11
Hur är det möjligt att jag ÖKAT i fett från 20.3% till drygt 22% Kan någon ge någon förklaring.

Tränar för skjutton 5 styrkepass/vecka med 20-60 min förbränning efterråt. I regel totalt 90 minuter tar ett pass.
Morgonpromenader 5-6dagar/vecka minst 60 minuter. 1900kcal/dag. 10-20E%fett.

Skulle ta ledigt nu efter 3 månader men har tappat motivationen totalt. Vad kan jag göra för att inte öka ännu mer? Hade världens självförtroende som nu är totalt väck! Börjar genast fundera på nya ännu mer asketiska kostupplägg.
/emma

rob
2002-05-14, 20:15
Kan ju muntra upp dig med att du ser ju väldigt bra ut på bilden, sen om siffrorna inte verkar bra så skit samma.

King Grub
2002-05-14, 20:27
Som sagt - bilden ser mycket bättre ut än vad du får det att låta. Är du säker på att mätningen är helt korrekt?

Kanske du borde strunta i mätningarna och gå efter spegeln i stället. :)

emmzan
2002-05-14, 20:31
Tja, PT:n som mätte sa att han kunde ju ha gjort något fel vid tidigare mätningar. Men för skjutton. Vi körde både omron, "vanlig kaliper" och en svindyr kaliper som ska visa exakta mättal.

Kan inte hjälpa det - mår pissigt!

stybb
2002-05-14, 20:52
PTn på vårat gym dömer ur allt vad vågar, caliprar och mätinstrument heter..

spegeln och dina ögon är vad du ska mäta med..du kanske ska gå efter vad han säger..

keep up the good work

Rah
2002-05-14, 20:57
Som sagt, varför hänga upp sig på siffror när du har foton som visar bra utveckling?

muskelbyggarn
2002-05-14, 21:02
>stybb

Döma ut och döma ut. Det bästa är nog ändå att försöka kombinera mätinstrument och visuella betraktelser för att få en bra uppfattning.
Att vara objektiv och bara titta i spegeln är svårt, mycke svårt..


>emmzan
Det kan bli så där ibland, det tar tid att lära sig ordentligt. Ingenting att hänga läpp över utan försök se positivt på vad du faktiskt åstakommit hittills!

Prova att lägga om lite på kalorierna (fördelningen av näringsämnena) och den totala mängden. 1900 kalorier kanske är för mycket i denna fas du är i nu, prova att dra ned lite till. Själv ligger man och harvar på runt 1700 nu och det är fan inte roligt :D

Hoppas det går bra!

Vänl,,,
Tobbe

JJ
2002-05-15, 08:03
Emmzan, om jag vore dig skulle jag koncentrera mig på att bygga muskler. Du ser mycket bra ut på bilderna. Strunta i att mäta din fettprocent, håll lite koll via spegel men koncentrera dig på att bygga muskler. Då är det menngen att du ska gå upp lite, mest muskler men lite fett kommer du nog lägga på dig. Låt inte en siffra förstöra självförtroendet.

Daemon
2002-05-15, 08:29
Du som tydligen provat både Omron och två olika Kaliprar.
Gav de samma resultat??

I övrigt tror jag på Muskelbyggarn.

Mvh Daemon

Stålkvinnan
2002-05-15, 08:36
Är du säker på att mätningen stämmer??Jag har själv blivit lurad av de jä..mätningsmetoderna.Det är kanske lätt för mig att säga men tappa inte motivationen!!Kör hårt bruden!Om du orkar prova lite extra förbränning.Kanske jogging?Jag vet dock inte hur mycket du förbränningstränar.
Försök ändra ditt tänkade.Det kan hjälpa mig ibland.
Ha det bäst Mvh CARRO :)

JP
2002-05-15, 08:52
En mätning blir inte bättre än vad metod och den som mäter tillåter. Var övriga förutsättningar lika? Keep up the good work!

Rah
2002-05-15, 09:25
JP har en poäng - när skedde de båda mätningarna? Om du slutat deffa och käkat en massa rejäl mat innan mätningen så märks det. Mät dig direkt på morgonen och se om det inte är skillnad.

Rah
2002-05-15, 09:28
En annan möjlighet är att du deffat utan rejäla ätardagar alt. för lite fett. Om du sedan firar deffslutet med mycket mat så suger kroppen åt sig näringen. Kort och gott, under vilka omständigheter mätte du?

Daemon
2002-05-15, 09:30
Måste också hålla med ovanstående, jag har testat att använda min Omron på olika tidpunkter på dygnet.
Skiljer ganska mycket, utan problem 2-3%.

Mvh Daemon

[ 15 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Daemon ]

emmzan
2002-05-15, 13:12
Tack för alla uppmuntrande ord hörni.

Under samtliga mätningar (3stkn) visade bioimpedansen mycket lägre siffror än caliprarna. Hade samtliga ggr (förutom igår) tränat innan mätningen. Detta kan ju förklara att bioimpedansen visar felaktiga värden, men caliperns resultat ska väl inte påverkas av om man tränat, samlat vatten eller övrigt.

Rah> Har haft rejäla ätdagar 1ggr/vecka och har INTE firat deffslutet det minsta innan mätningen utan kört precis som vanligt.

Stålkvinnan> har kört morgonpromenader på minst 60 min 5-6ggr/vecka (20g vassle, koffeintabletter+ vatten innan).
Crosstraining efter styrkepassen ungefär 4 ggr/vecka i 20-60 minuter.

mangs
2002-05-15, 13:21
Mäter med Omron på morgonen. Märker stor skillnad beroende på om jag tränat kvällen innan (lägre) ellr om jag vilat (Högre). Kan tänka mig att även en Caliper visar lägre värde direkt efter träning eftersom musklerna då har pump och fyller ut skinnet.

mvh
Mangs

Danne
2002-05-15, 13:31
I instruktionsboken till min caliper så står det att man inte ska mäta efter man har tränat för att man drar på sig lite vätska.
ingen ide att få panik efter en mätning om spegelbilden (dina foton) visar att det gått åt rätt håll.

RussianLady
2002-05-15, 19:47
Du, vid mens och runt där kan det hela gå åt skogen det kan vara fel på 2-3 %.

Lella
2002-05-15, 20:02
Ursprungligen skickat av RussianLady:
<STRONG>Du, vid mens och runt där kan det hela gå åt skogen det kan vara fel på 2-3 %.</STRONG>

För att krångla till ytterligare så kan säkert ägglossning ställa till det - personligen så "sväller" jag då men inte så mkt vid mens..

emmzan
2002-05-15, 20:04
Men jag har alltid fått höra att det bara är bioimpedansen som påverkas av diverse vätskeansamlingar, inte calipern????

P-pillren borde effektivt förhindra ägglossning och farbror röd väntas inte förrns om 3 veckor...

Munter
2002-05-15, 20:24
Strunta i den där mätningen, du ser ju nästan -för- smal ut på bilden tycker jag. Bulka på dig lite muskler så kommer det se ännu bättre ut...du verkar ju vara seriös, så det borde väl inte vara några problem !

Pudzianovski
2002-05-15, 20:31
Jag förlorade oxå självförtroendet för ca 2-3 år.

ca 3 år sen så var träningen allt för mig...jag var helt sjuk. tänkte bara på träning och mat. vilket ledde till att jag skadade mig i axeln, ryggen och armen.

jag åt o åt o åt...jag käkade kosttilskott som en galning..

vistt jag ökade. men priset var skadorna plus att jag mådde skit av kosttilskott, att alltid pressa i sig skiten.

efter skadorna gick jag ner i vikt...KATASTROF....mina mått minskade...styrkan minskade...


vad hände sen?

jag beslutade mig helt enkelt för att inte låta mitt liv styras av träning.

Det bästa valet jag gjort.

Mår skitbra nu. jag äter vad jag känner för...vill jag inte äta mkt så gör jag inte det. osv osv...

och vill jag vila från träning så gör jag det.


vikten, måtten, maten, kosttillskotten....

jag bryr mig inte alls speciellt längre.


som sagt. Det bästa jag gjort.

någon mer som känner likadant?

RussianLady
2002-05-15, 20:44
Pudzianovski: I WISH!
Tyvärr så upptäckte jag att om jag börjar äta "normalt" eller vad jag vill så exploaderar jag och ökar i vikt på en gång,det räckte med 2 sådana dagar då jag var på landet och var helt oförberedd så jag åt det som serverades och lite till......jag har gått upp 2 kg som jag har inte blivit av ännu,det är katastrof för min del!
Men vad starkt gjort av dig, hoppas jag kommer till samma punkt i livet.

mane
2002-05-15, 20:45
du ser bättre ut, så haka dig inte upp på siffrorna.

MUSKELBYGGARN att äta 1700-1900 låter lite väl lite.

Jocketiger
2002-05-15, 22:05
Skickade ett meddelande till din mail Emma.
Jocke M

emmzan
2002-05-16, 18:11
Har tagit ett moget beslut och bestämt mig för att SKITA i mätvärderna.

Framtiden består av en veckas matsemester då jag bara käkar det jag känner för. Kommer knappast att bli några godisorgier men jag ska inte hela tiden fundera på "kan jag äta detta eller överstiger jag si och så många kcal då?"

Inlett med att öka andelen nyttigt fett (makrill, inlagd senapssill, krossade linfrö, mandel) samt ökat kolhydratintaget lite. Kanske ligger på 200-300kcal över tidigare gränser...
Ska vara noga med att få mig MYCKET protein och snabba kolisar efter träningspassen. En "ätardag"/vecka, kan det vara lagom med ca 500-1000kcal extra..

Morgonpromenaderna får bli kvar och ev. även förbränningspassen efter styrkan, men med betydligt mindre frenesi. Styrka blir det väl 4-5 ggr/vecka fortsättningsvis också. Men troligtvis betydligt tuffare pass då jag har mer energi!

Hur låter det? Tänkte köra så en månad och se hur kropp och knopp reagerar!

Jocke M&gt; skall läsa!

King Grub
2002-05-16, 18:18
Det låter 100 % sunt och förnuftigt!!! :)