handdator

Visa fullständig version : Ett mål


Micke_1979
2010-03-28, 23:45
Alla har ett eller flera mål, skaffa hund, köpa vila, bli fotbollsprofs.
Men tänk om man inte har ett mål?

.
.
.
wOt JaPP tokigt men om du har coola mål dela med dig :thumbup:

stafh
2010-03-28, 23:46
Finns det verkligen fortfarande folk som har som mål i livet att skaffa villa och hund? Det krävs ju knappast någon prestation liksom.

Stoltz
2010-03-29, 00:25
Finns det verkligen fortfarande folk som har som mål i livet att skaffa villa och hund? Det krävs ju knappast någon prestation liksom.

Det beror väl på utgångspunkten? Alla föds inte in i vit medelklass och uppåt.

Pirko
2010-03-29, 00:28
Finns det verkligen fortfarande folk som har som mål i livet att skaffa villa och hund? Det krävs ju knappast någon prestation liksom.

Tänker du verkligen logiskt nu?

Visst, en villa i Haparanda kan nog dem flesta komma över. Men vill du bo i en stockholmsförort med iaf lite finare hus så får du nog betala 4-5 miljoner kronor. Sen ska du leva där utan att jömnt och ständigt bekymra dig över toklån som du inte kanske klarar av eller att få ekonomin att flyta på i övrigt.

Det är inte så lätt för alla.

beckman88
2010-03-29, 00:31
Kortsiktiga mål:
4km under 18min
Från 78kg-75kg
Fixa mina axlar så jag kan börja pressa igen

Långsiktiga mål:
Mooloolaba triatlon nästa år
Gå klart min utbildning med topp betyg

stafh
2010-03-29, 00:34
Det beror väl på utgångspunkten? Alla föds inte in i vit medelklass och uppåt.

Visst, om man måste stödja någon familjemedlem ekonomiskt (eller liknande) hela sitt liv så kanske det blir svårt. Annars inte.

stafh
2010-03-29, 00:36
Tänker du verkligen logiskt nu?

Visst, en villa i Haparanda kan nog dem flesta komma över. Men vill du bo i en stockholmsförort med iaf lite finare hus så får du nog betala 4-5 miljoner kronor. Sen ska du leva där utan att jömnt och ständigt bekymra dig över toklån som du inte kanske klarar av eller att få ekonomin att flyta på i övrigt.

Det är inte så lätt för alla.

Om man med "villa" menar "lyxvilla för 5 miljoner" så har du en viss poäng. Men inte heller det skulle jag kalla någon stor prestation om man ser till en hel livstid.

CpÅke
2010-03-29, 00:40
flytta ur min morsas lägenhet innan jag är 43 trodde jag skrev det i en annan tråd

Rahf
2010-03-29, 00:45
Visst, om man måste stödja någon familjemedlem ekonomiskt (eller liknande) hela sitt liv så kanske det blir svårt. Annars inte.

Men du, vissa har faktiskt mål i livet som de önskar uppfylla. Allas mål är olika och vissa kan tyckas vara enkla och kanske klyschartade, man behöver ju inte visa mindre respekt för det. Mina personliga mål är riktigt abstrakta och uppfattas säkert som 'flummiga' av många svenskar, men det har kommit av att jag påverkats av yttre omständigheter till att tänka så.

Alla är vi olika :D.

jakke
2010-03-29, 06:17
NY maraton 2011 en bit under 4h.

Scratch89
2010-03-29, 06:48
Bli ekonomiskt oberoende.

Micke_1979
2010-03-29, 07:23
Vad händer om man uppnår sitt mål?
Skaffa nytt mål?

beckman88
2010-03-29, 08:33
Vad händer om man uppnår sitt mål?
Skaffa nytt mål?

Det gäller att ha fler bollar i luften samtidigt. Uppdatera målen! Som mitt nuvarande, viss tid på 4km. När jag har uppnått det så blir nästa en ny tid*flex*

mangs
2010-03-29, 08:38
Vad händer om man uppnår sitt mål?
Skaffa nytt mål?

Det är nog oftast så. När jag någon gång passerat de mål jag tidigare haft inom ett område hittar jag alltid nya mål om det inte redan är så att det nya målet redan är bestämt innan jag klarar av föregående.

Jag tror att det är utvecklande att ha ett gäng mål att nå upp till oavsett de må vara. Man skall dock ta saker för vad de är och inte bränna allt för att uppnå en fix idé och när man sedan når den inser man att det inte var så häftigt eller bra som man trodde.

Att skaffa hus, familj, bra jobb etc är ju bra mål men att ta en viss vikt i bänkpress är ju ett annat typ av mål som jag inte tycker man skall offra allt anant i livet för, om det inte är så att man ligger på en väldigt hög nivå. Men att som motionär hänga upp hela livet på en sådan "meningslös" sak är slöseri.

Jag rackar inte ner på träningen som sådan utan att alltför många lägger alldeles för mycket fokus på något som skall vara en av deras hobby som ger välmående och inte prestationsångest och ett inbundet liv utan en vilja att ta tag i andra saker.

Nordenator
2010-03-29, 08:39
Varva systembolagets ordinarie ölsortiment. "Din sökning gav 399 träffar."

feyin
2010-03-29, 08:47
Mitt mål är att skaffa ett hus så långt ifrån befolkningen som möjligt. Helst nära en sjö, så man kan fish while u fish etc. Hugga ved och skotta gårn - hej hopp!

Ignatius72
2010-03-29, 09:21
Finns det verkligen fortfarande folk som har som mål i livet att skaffa villa och hund? Det krävs ju knappast någon prestation liksom.

Själva införskaffandet är väl inga problem. Tricket är ju att dessutom få det att bli bra. Att skaffa en Ferrari i 2 miljonersklassen går ju att ordna. Tråkigt bara om man inte har råd med bensin, försäkring, hus, mat etc.
Målet med Svensson livet är alltså inte det statistiskt uppräknade utan själva innehållet. Målet och prestationen är mao betydligt svårare än det du antyder.

Apjavel
2010-03-29, 09:29
Mitt mål är att skaffa ett hus så långt ifrån befolkningen som möjligt. Helst nära en sjö, så man kan fish while u fish etc. Hugga ved och skotta gårn - hej hopp!

+1

Mina mål är följande:

-Bygga ett eget hus till mig och min familj
-Leva närmare naturen
-Se en älg ute i det fria
-Resa till alla kontinenter

Sen så har jag ju såklart fler men dem lämnar vi åt sidan

Lallle
2010-03-29, 09:39
Kortsiktigt:

- Göra en bra slutfilm på min linje.
- Ta 100 i bänken nån jävla gång.
- Få ett bra resultat på högskoleprovet.

Långsiktigt:

- Bli lycklig.
- Bli rik.
- Tävla i AF/BF

Micke_1979
2010-03-29, 09:59
Ska man begära/tro att nån annan ska förstå ens mål?

en person jag träffade ett tag sen hade som mål i livet att en gång äga en porshe.
även om det bara var för en dag eller 2.

får mig att fundera
lite lågt satt mål?

Thalagor
2010-03-29, 10:17
Prestationsmål, bland annat:
Topp-3 på icebug24. Förhoppningsvis i år :P
Springa genom Sverige, fågelvägen.
Ro över atlanten.

100 Burpees på under 5 min vore inte helt fel heller.

Olegh
2010-03-29, 10:41
Inom den närmaste framtiden: Full epixx på min drulle. Lite längre fram: Evig lycka.

Ont: Kan inte påstå att jag har något uttalat mål. Fullfölja min utbildning med gott resultat kanske. Men det är ju inte alls något konkret att sikta på, utan en utdragen process med massa små delsteg.

Motorbreath
2010-03-29, 11:01
Bli oberoende.

Fatalist
2010-03-29, 11:04
Fixa studietekniken så jag kan börja plugga dubbelt och ta ut civiling. + kand. i ekonomi

beckman88
2010-03-29, 11:21
ah missade mitt största mål:
Bo 1 år på varje kontinent.
Vid 23 års ålder kommer jag ha Amerika, Europa och Australien avklarade

L-Sami
2010-03-29, 11:23
Om man med "villa" menar "lyxvilla för 5 miljoner" så har du en viss poäng. Men inte heller det skulle jag kalla någon stor prestation om man ser till en hel livstid.

För en ex fängelsekund kan det inte vara ett rimligt mål att skaffa ett jobb och skaffa sig en villa?

Det är inte så lätt att få lån direkt om man har suttit på kåken och hur många tänker sig att anställa en föredetta kriminell i första hand?

Lite mer perspektiv över att alla har inte så bra som du.

Svedberg
2010-03-29, 11:24
Mål:
2x SM guld i armbrytning om 2.5 vecka.
Därefter fortsätta gå ner 25kg och få lite kondition.
Vasaloppet nästa år.

stafh
2010-03-29, 11:28
Själva införskaffandet är väl inga problem. Tricket är ju att dessutom få det att bli bra. Att skaffa en Ferrari i 2 miljonersklassen går ju att ordna. Tråkigt bara om man inte har råd med bensin, försäkring, hus, mat etc.
Målet med Svensson livet är alltså inte det statistiskt uppräknade utan själva innehållet. Målet och prestationen är mao betydligt svårare än det du antyder.

Kanske det (har ju inte direkt försökt själv), men är det ändå inte så att de allra flesta lyckas? I så fall borde det ju definitionsmässigt inte vara så svårt.

För en ex fängelsekund kan det inte vara ett rimligt mål att skaffa ett jobb och skaffa sig en villa?

Det är inte så lätt att få lån direkt om man har suttit på kåken och hur många tänker sig att anställa en föredetta kriminell i första hand?

Lite mer perspektiv över att alla har inte så bra som du.

Varför blir man kriminiell om man har som mål att skaffa villa etc? Inte så smart.

Christyle
2010-03-29, 12:10
Det beror väl på utgångspunkten? Alla föds inte in i vit medelklass och uppåt.

1+:thumbup:

mangs
2010-03-29, 12:16
En liten sak till jag kom på. Det kan vara vettigt att fundera på varför man satt upp de målen man gjort för sig själv. Ibland kan ett mål bara hänga kvar av gammal vana och egentligen är det inte ett mål längr eoch då kanske det är bättre att fokusera på andra saker. Man blir äldre ochi många fall klokare på vad som är viktigt för en själv.

Vem som helst (nåja) kan skaffa hus, eller en porche, eller en miljon på ett konto men frågan är ju varför man vill ha dessa grejor och vad man får uppoffra för att nå dit. Man kan SMS-låna ihop en miljon på ett konto eller köpa en Porche och äga en kort tid bara för att ha det gjort. I fallet med villa är det ju för de flesta ganska självklart då det är ett ställe att bo på.

Man skall dock ha lite i åtanke vad man går miste om eller får på köpet när man uppnått vissa mål. Tex finns det många som har som mål att skaffa ett stort hus med en stor fin trädgård. Visst låter det skönt men ha då i åtanke att du får lägga flera helger om året på att rensa ogräs, renovera mm vilket kanske inte är målbilden som du satt upp från början?

V.N
2010-03-29, 13:20
Bli beroende.

130kg finsk sisu
2010-03-29, 13:30
-Leva tills jag är 70 år
- Sköta om min famlij
- Bli världsmästare i bänkpress. Redan gjort. Så vi tar i 2 olika viktklasser.
- Dra ett strå till ett tryggare och bättre samhälle/Finland.

qwer
2010-03-29, 13:41
ah missade mitt största mål:
Bo 1 år på varje kontinent.
Vid 23 års ålder kommer jag ha Amerika, Europa och Australien avklarade

Säg till när det är dags för antarktis så hänger jag med och håller dig sällskap.

Pirko
2010-03-29, 15:32
Kanske det (har ju inte direkt försökt själv), men är det ändå inte så att de allra flesta lyckas? I så fall borde det ju definitionsmässigt inte vara så svårt.



Varför blir man kriminiell om man har som mål att skaffa villa etc? Inte så smart.

Ett mål kan komma när man är 35, och redan sitter i skiten. Innan kanske man hade andra mål.

stafh
2010-03-29, 15:39
Ett mål kan komma när man är 35, och redan sitter i skiten. Innan kanske man hade andra mål.

Okej, ett undantag är kriminella som får det som mål efter sin brottskarriär.

Micke_1979
2010-03-29, 20:15
"Aim 4 tHe starS" med med rimliga delmål?

Wow lite mål att fundera på ;)

Rockhard
2010-03-29, 20:34
Bli oberoende.


En fin dröm. Att kunna pissa världen i ansiktet och komma undan med det vore nice.

Et mera realistiskt mål som jag har är att vinna på lotto. Typ 215 miljoner. I övrigt har jag nog inga mål i livet.

thenut
2010-03-29, 20:39
Installera Windows 7 på 08_Dudes dator? :P

Ärligt talat så har jag nog uppnått mina grundmål egentligen, har fru, en dotter och ett fint (i mitt tycke) hus. Målet nu är väl att leva lyckligt helt enkelt...

Ape3
2010-03-29, 20:44
Det där med målbilder är knepigt för mig.

Har haft klara utbildningen. Inte klarat få fast jobb inom det jag är utbildad i. Vad vill jag bli när jag blir stor? Kommer troligen aldrig komma på det målet.
Ta svartbälte, ej klart.

Skaffa stabil partner? Nej inte just nu. Påsikt då.