handdator

Visa fullständig version : Armbågsvärk i ca 2 år nu


Gymmarnn
2010-03-28, 20:37
Tjenna

Ålder: 20

Träning: Styrketräning

Jag har haft ont i armbågen till och från sedan 2 år tillbaka.. Då har det troligtvis varit en inflammation lite då och då..
Men nu för ca ett halv årsen skadade jag mig rejält genom armbrytning o tungt bänkpress pass, säkert pga av att jag inte vilat bort min inflammation sedan 2 år tillbaka.

Just nu så har den värsta värken gått över, har vilat helt från träning i 5 månader. Men har fortfarande lite ont då och då under dagen, när jag spänner biceps, alltså drar in underarmen så långt in som möjligt mot bicepsen, då känner jag av lite värme inuti armbågen och en konstig känsla, det gör typ lite ont(armen är inte ovanligt varm på utsidan). Det känns som smärtan är djup på något sätt. Denna smärta har jag haft minst i 2-3 månader nu, det borde försvinna?
Kan kortison injektion hjälpa mot den så kallade "lilla" smärtan jag har kvar? som vägrar försvinna

Jag har varit på MR-röntgen och den visade inget, allt är okej engligt den. Är det någon som vet om MR ser små inflammationer eller senor/leder i kläm? För det var inte så länge sen jag röntga mig.
Sedan har jag varit hos några läkare, sjukgymnaster. Och de hittar inget fel på armbågen.

Jag har testat ta antii inflammatoriska medel som voltaren, diklofenak osv. Inget har hjälpt
Sedan har jag testat gurkmeja och ingefära nu i ca 10 dagar men känner ingen förändring än så länge.

Jag har även tränat lite Rehab... Men inte så mycket.. för när jag testade det kändes som om det bara blev värre..
Tror ni att man kan börja med Rehab nu? när man har den "lila" smärtan kvar som vägrar försvinna?

Anders The Peak
2010-03-28, 20:45
Du har säkert en Tendinos -
�� Förekomst - vanligt
�� Läkningstid - 2-6 månader
�� Återgång till idrott - ca 80%
�� Behandling - styrketräning

Du har säkert inte en Tendinit- Den har redan läkt ut.
�� Förekomst - ovanligt
�� Läkningstid - 2-6 veckor
�� Återgång till idrott - 95 - 99%
�� Behandling -antiinflammatorisk

Prata med en sjukgymnast om att lägga upp ett rehabprogram

Anders The Peak
2010-03-28, 20:57
Du har säkert en Tendinos -
􀁑 Förekomst - vanligt
􀁑 Läkningstid - 2-6 månader
􀁑 Återgång till idrott - ca 80%
􀁑 Behandling - styrketräning

Du har säkert inte en Tendinit- Den har redan läkt ut.
􀁑 Förekomst - ovanligt
􀁑 Läkningstid - 2-6 veckor
􀁑 Återgång till idrott - 95 - 99%
􀁑 Behandling -antiinflammatorisk

Prata med en sjukgymnast om att lägga upp ett rehabprogram

Det här kan kanske vara till hjälp:http://kiropraktorjs.se/tvbeh.php

Martin Löwgren
2010-03-28, 20:58
I ditt fall rekommenderar jag stötvågsbehandling för din tendinos.

Uppsök naprapat, läkare eller sjukgymnastmottagning som erbjuder detta.

Mvh

Gymmarnn
2010-03-28, 23:26
Vad är det för skillnad mellan stötvågsbehandling och tryckvårdsbehandling?

Det är inte likt ultraljudsbehandling?

Gymmarnn
2010-03-28, 23:56
Föressten Martin, tror du att endast rehab träning, om jag börjar nu igen med det, kan hjälpa mig? Köra lätta vikter och öka för varje vecka tills jag e uppe på de gamla vikterna? ca 4-5 veckor

Martin Löwgren
2010-03-29, 05:26
Vad är det för skillnad mellan stötvågsbehandling och tryckvårdsbehandling?

Det är inte likt ultraljudsbehandling?

Nej det har inget med ultraljud att göra. Shockwave kallas det på engelska.

Tolkia
2010-03-29, 08:06
Vad är det för skillnad mellan stötvågsbehandling och tryckvågsbehandling?
Det är olika namn för samma sak.

Gymmarnn
2010-03-29, 13:44
Vet du vad Skanlab 25 är?, är det något i den stilen? för en vän har utbildning för en sådan och kan låna en sån..

MVH

cakehole
2010-03-29, 13:54
Text...

Tja. Detta var skrämmande likt min historia. Jag körde armbrytning i juli
förra året, alltså 8månader sedan, och skadade mig rejält i armar och i ena axeln. Dum i huvudet som
man är/var, så försökte man träna TROTS en för jävlig smärta. Det slutade med att armen darrade som ett asplöv och kunde knappt förra vattenflaskan till munnen.

Nu har jag vilat helt ifrån träning av överkroppen i 5 månader. Kört en hel del rehab under dom här 5 månaderna med gummibandsövningar och rotatorcuff övningar med 2kg hantel.

Gjorde en MRT för en dryg månad sedan på armbågen, inga tecken på ruptur, eller inflammatoriskt tillstånd. Vilket förvånade mig, för det gör rejält ont när man palperar runt armvecket och vid epykondyl området.

Så det känns mer eller mindre som man är på ruta ett fortfarande efter ett antal besök till både sjukgymnast och ortopedläkare med inriktning på idrottsskador.

Sorry om jag kapade tråden lite nu. Men ja tycker våra berättelser var ganska lika.

Gymmarnn
2010-03-29, 14:08
En fråga till Martin,

Jag ringde en naprapat i halmstad precis, och hans klinik var privat, det kostade ca 700kr per behandling. Finns det inget sätt jag kan få det gratis på? Jag tror inte att jag har någon försäkring.. isåfall någon vanlig försäkring som alla andra har.
Skulle min sjukgymnast kunna skicka mig till en sådan behandling även om de inte har stötvåg/tryckvågs terapi på sin klinik? Och hur lång tid skulle jag få vänta om min sjukgymnast skickar remiss till ett ställe med en sån behandling?

@cakehole
Aaa ganska lik historia, hoppas det löser sig!

cakehole
2010-03-29, 14:10
..

cakehole
2010-03-29, 14:34
@gymmarnn

Om det är en privat klinik så kan du inte gå via din sjukgymnast. Det finns VISSA privata kliniker som har ett vårdavtal med landstinget men dom är få, och det brukar oftast vara så att man får betala fullpris första besöket, för att sedan utreda om behandlingen ingår i vårdavtalet.

Det en sjukgymnast brukar erbjuda är väl att lägga upp ett rehabprogram samt akupunktur. Men det är ju ganska svårt att lägga upp ett rehabprogram om man inte har en konkret diagnos. Då får man nåt slags standard utformat program med lite cirkulations övningar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Martin Löwgren

Sen när erbjuder allmänläkare samt sjukgymnaster anställda på landstinget stötvågsbehandling? Det min sjukgymnast erbjudit mig hittills är akupunktur.

Martin Löwgren
2010-03-29, 14:58
@Martin Löwgren

Sen när erbjuder allmänläkare samt sjukgymnaster anställda på landstinget stötvågsbehandling? Det min sjukgymnast erbjudit mig hittills är akupunktur.
Vart har du sett mig skriva att han söka sig till en mottagning inom landstinget för sin stötvågsbehandling?

Martin Löwgren
2010-03-29, 14:59
Vet du vad Skanlab 25 är?, är det något i den stilen? för en vän har utbildning för en sådan och kan låna en sån..

MVH

Nej det är inte samma sak. Skanlab är ultraljud och har ingen effekt på dessa armbågsproblem.

cakehole
2010-03-29, 15:38
Vart har du sett mig skriva att han söka sig till en mottagning inom landstinget för sin stötvågsbehandling?

Nej. Du skrev inget om landstinget, mitt fel.

Då kan jag passa på att fråga dig om hur många behandlingar
med stötvågor det bruka ta innan det läker? Är stötvågsbehandling
till för att öka blodcirkulationen eller vad? Eller är det som en djup
massage som masserar ärrvävnaden.

"Tendinos betyder att det föreligger degenerativ förändring i senan"
Taget från internetmedicin. Vad består denna degenerativa förändringen av?
Är det ärrvävnad eller vad?

Tendinos är som jag förstått det en tendinit som blivit
kronisk. Och en Tendinit som jag har förstått det är en partiell ruptur av
ett muskelsenfäste? Är det alltså ärrbildningarna som smärtar?

Martin Löwgren
2010-03-29, 15:44
Nej. Du skrev inget om landstinget, mitt fel.

Då kan jag passa på att fråga dig om hur många behandlingar
med stötvågor det bruka ta innan det läker? Är stötvågsbehandling
till för att öka blodcirkulationen eller vad? Eller är det som en djup
massage som masserar ärrvävnaden.


Det är olika för olika tillstånd och förenklat kan man säga att stötvågsbehandling skapar en ny inflamation i vävnaden vilket startar den läkningsprocess som från början var positiv men där något gick snett (oftast för att patienten ignorerade problemet).

Anders Dybdahl
2010-03-29, 19:08
Hur kan ni spekulera i en tendinos utifrån det lilla trådskaparen berättar? Lite ont inuti armbågen vid max flexion (böjning)?

Gymmarnn
2010-03-29, 19:33
Anders, det verkar vara en tendinos, men vad vet jag...
Jag har inte tränat på 5 månader och har "lite" ont då och då, någonstans i mitten på armbågen, inuti.. känner lite värme vid maximal böjning o lite smärta ibland o ibland känns det bara konstigt, plus så känns den typ svullen inuti jämför med min andra arm.

MR visade ju som sakt inget, en sjukgymnast vill ge mig en kortison, bara för att han inte vet vad detta är och tror att det kan hjälpa, en läkare rekomenderar rehab, men har ju testat lite rehab för ca 2 månader sen, och det kändes värre efteråt.
Har fått ultraljudsbehandling också... Har hela tiden kvar den "lila" smärtan.. den vägrar liksom att gå bort, det verkar som att armbågen har läkt "fel" åt fel håll, som tyder på tendinos?

Jag kan fixa en sådan stötvågsbehandling inom kort, men det kommer kosta mig ganska mycket, frågan är om jag skall göra det?
Hur långt efter en sådan behandling kan man börja träna? Naprapaten rekommenderade 3 st behandlingar.

Idag började jag med rehab igen.. ska köra väldigt lätt o öka lite för varje vecka.. tills jag bestämt mig om stötvågsbehandlingen

Anders Dybdahl
2010-03-29, 20:34
Anders, det verkar vara en tendinos, men vad vet jag...
Jag har inte tränat på 5 månader och har "lite" ont då och då, någonstans i mitten på armbågen, inuti.. känner lite värme vid maximal böjning o lite smärta ibland o ibland känns det bara konstigt, plus så känns den typ svullen inuti jämför med min andra arm.

MR visade ju som sakt inget, en sjukgymnast vill ge mig en kortison, bara för att han inte vet vad detta är och tror att det kan hjälpa, en läkare rekomenderar rehab, men har ju testat lite rehab för ca 2 månader sen, och det kändes värre efteråt.
Har fått ultraljudsbehandling också... Har hela tiden kvar den "lila" smärtan.. den vägrar liksom att gå bort, det verkar som att armbågen har läkt "fel" åt fel håll, som tyder på tendinos?

Jag kan fixa en sådan stötvågsbehandling inom kort, men det kommer kosta mig ganska mycket, frågan är om jag skall göra det?
Hur långt efter en sådan behandling kan man börja träna? Naprapaten rekommenderade 3 st behandlingar.

Idag började jag med rehab igen.. ska köra väldigt lätt o öka lite för varje vecka.. tills jag bestämt mig om stötvågsbehandlingen

Vid en tendinos växer kärl in i det skadade området. Med kärlen växer även små nervtrådar. Det är dessa som stimuleras vid belastning och kan bidra till att skapa en upplevelse av smärta. Tendinos rehabiliteras vid att du tränar muskelen/senan excentrisk, med ett visst mått av smärta. Det spekuleras i att den excentriska träningen stimulerar tillväxten av senan, men även att nervtrådarna "dör", blodflödet stryps helt enkelt (därav smärtan).

Gymmarnn
2010-03-29, 20:51
hur länge brukar det ta innan man är klar med excentriska träningen? när brukar man märka att det börjar bli bättre?

Tror du att jag har en tendinos? utifrån min historia ovan.

Anders The Peak
2010-03-29, 20:58
hur länge brukar det ta innan man är klar med excentriska träningen? när brukar man märka att det börjar bli bättre?

Tror du att jag har en tendinos? utifrån min historia ovan.
Av egen erfarenhet så vet jag att det tar tid att få bort smärtan ibland kan det hjälpa med att man använder Active Epi Support (http://www.rehbandcenter.se/index.php) vilket ofta ger bra lindring under tiden man tränar leden. Om man inte får tag i en sådan kan man använda en elastisk linda som man spänner över underarmen.

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:05
hur länge brukar det ta innan man är klar med excentriska träningen? när brukar man märka att det börjar bli bättre?

Tror du att jag har en tendinos? utifrån min historia ovan.

Ja (jag) tror du har en tendinos men som sagt detta är internet så det går aldrig att säga till 100%.

Är det en kostnadsfråga för dig tycker jag du först ska testa excentrisk träning. En rehab som är mycket smärtsam och tar väldigt lång tid men som ger effekt om diagnosen är korrekt.

Angående stötvåg så har det väldigt god effekt på tendinostillstånd men det i sig läker inte skadan utan "skapar" en ny inflamation så kroppen får en ärlig chans till läkning.

Anders The Peak
2010-03-30, 10:48
Ja (jag) tror du har en tendinos men som sagt detta är internet så det går aldrig att säga till 100%.

Är det en kostnadsfråga för dig tycker jag du först ska testa excentrisk träning. En rehab som är mycket smärtsam och tar väldigt lång tid men som ger effekt om diagnosen är korrekt.

Angående stötvåg så har det väldigt god effekt på tendinostillstånd men det i sig läker inte skadan utan "skapar" en ny inflamation så kroppen får en ärlig chans till läkning.
När det gäller armbågen har man inga studier som styrker att excentrisk träning ger bättring av tendinosen.

Gymmarnn
2010-03-30, 12:03
Ja (jag) tror du har en tendinos men som sagt detta är internet så det går aldrig att säga till 100%.

Är det en kostnadsfråga för dig tycker jag du först ska testa excentrisk träning. En rehab som är mycket smärtsam och tar väldigt lång tid men som ger effekt om diagnosen är korrekt.

Angående stötvåg så har det väldigt god effekt på tendinostillstånd men det i sig läker inte skadan utan "skapar" en ny inflamation så kroppen får en ärlig chans till läkning.

Om jag nu har tendinos å gör en sådan behandling, vet du hur lång tid läkningen tar på ett ungefär(jag vet att det är olika på olika personer)? Skall man börja med rehab direkt efter? Brukar man kunna återgå till träningen inom kort?
Kan man påskynda läkningsprocessen genom tex naturliga antioxidanter som gurkmeja?

Jag har redan vilat såpass länge och känner inte direkt suget på att köra excentrisk träning som tar väldigt lång tid(plus tänk om diagnosen är inte korrekt) betalar ju som sagt hellre om det finns en möjlighet att jag kan återgå till träning inom kort.

Martin Löwgren
2010-03-30, 12:05
När det gäller armbågen har man inga studier som styrker att excentrisk träning ger bättring av tendinosen.

Nej pratar vi evidens är det enbart hälsenatendinos som gäller men är det senvävnaden som är irriterad även i armbågen använder iallafall jag (och majoriteten av naprapater/sjukgymnaster) även excentrisk träning där då resultaten är mycket goda.

Senvävnaden är inte annorlunda där än i hälsenan (marginellt) utan de saknas bara att forskarna hinner pränta ned att exentrisk träning funkar på alla andra senbesvär också.

Martin Löwgren
2010-03-30, 12:06
Om jag nu har tendinos å gör en sådan behandling, vet du hur lång tid läkningen tar på ett ungefär(jag vet att det är olika på olika personer)? Skall man börja med rehab direkt efter? Brukar man kunna återgå till träningen inom kort?
Kan man påskynda läkningsprocessen genom tex naturliga antioxidanter som gurkmeja?

Jag har redan vilat såpass länge och känner inte direkt suget på att köra excentrisk träning som tar väldigt lång tid.. betalar ju som sagt hellre om det finns en möjlighet att jag kan återgå till träning inom kort.

I studien som gjorts på tendinos i hälsenan genomgick patienten en smärtsam rehab under 12veckor där man tränade med smärta 2gr om dagen under hela förloppet så det är ingen lätt eller rolig diagnos/behandling.

Anders Dybdahl
2010-03-30, 12:06
När det gäller armbågen har man inga studier som styrker att excentrisk träning ger bättring av tendinosen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16502745

Ingen grupp utan nån behandling, men ändå bra resultat efter 4 veckor. Obehandlat går det jo oftast ett år.

Om TS har en tendinos, vart i så fall? Biceps? Smärtan verkar inte vara lokaliserad till utsida armbåge direkt.. eller? Gymmarnn?

Gymmarnn
2010-03-30, 16:10
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16502745

Ingen grupp utan nån behandling, men ändå bra resultat efter 4 veckor. Obehandlat går det jo oftast ett år.

Om TS har en tendinos, vart i så fall? Biceps? Smärtan verkar inte vara lokaliserad till utsida armbåge direkt.. eller? Gymmarnn?

Nää, det känns som sagt inuti armbågen på något sätt. lite lätt smärta då och då, känner inte det ofta, men när jag väll spänner biceps vid maximal böjning känner jag lite värme å typ att armgbågen är fylld med något som sagt...
Menar du att ja inte kan ha tendinos då?

Gymmarnn
2010-03-30, 16:20
I studien som gjorts på tendinos i hälsenan genomgick patienten en smärtsam rehab under 12veckor där man tränade med smärta 2gr om dagen under hela förloppet så det är ingen lätt eller rolig diagnos/behandling.

Okej låter ganska jobbigt :P

Sammanfattningvis:
Menar du att jag har en skada som har läkt åt "fel" håll, med det menas att jag inte kan bli bra av endast vila(även om jag vilar 3 år), Så jag måste ta tag i det å antingen göra en stötvågsbehandling eller excentrisk träning?

Martin Löwgren
2010-03-30, 16:21
Okej låter ganska jobbigt :P

Sammanfattningvis:
Menar du att jag har en skada som har läkt åt "fel" håll, med det menas att jag inte kan bli bra av endast vila(även om jag vilar 3 år), Så jag måste ta tag i det å antingen göra en stötvågsbehandling eller excentrisk träning?

Först ska du gå och få en diagnos. När det är gjort kan jag ge rådgivning. Jag kan inte bara sitta och spekulera.

Anders Dybdahl
2010-03-30, 18:25
Nää, det känns som sagt inuti armbågen på något sätt. lite lätt smärta då och då, känner inte det ofta, men när jag väll spänner biceps vid maximal böjning känner jag lite värme å typ att armgbågen är fylld med något som sagt...
Menar du att ja inte kan ha tendinos då?

Låter inte som en klassisk tendinos ("tennisarmbåge") i underarmens extensorer, det är säkert.

cakehole
2010-03-30, 19:35
även i armbågen använder iallafall jag (och majoriteten av naprapater/sjukgymnaster) även excentrisk träning där då resultaten är mycket goda.
.

Hur tung ska den excentriska träningen vara? Ska man lasta på 40kg i bicepscurl med stång? HUR långsamt ska stången vandra?

Hur många set/reps och hur många gånger i veckan borde man köra den excentriska träningen? Varje dag?

Mvh

cakehole
2010-03-30, 19:47
Låter inte som en klassisk tendinos ("tennisarmbåge") i underarmens extensorer, det är säkert.

Varför tog du upp exemplet tendinos i underarmens extensorer? Finns väl många andra ställen kring armbågen som det kan uppstå tendinos? Tex biceps/triceps infästning osv.

Mvh

Gymmarnn
2010-03-30, 20:42
Först ska du gå och få en diagnos. När det är gjort kan jag ge rådgivning. Jag kan inte bara sitta och spekulera.

Okej...
Första läkaren ja träffa rekommenderade voltaren osv, det fungerade inte.
Röntgen visade som sagt att allt var "normalt",
Läkaren sa att han inte vet vad det är eftersom ja inte får ont när han kollade efter fel på min arm... Så han rekommenderade bara Rehab och att jag ska prata med sjukgymnasten(han ville inte ge mig kortison för att "det är som att vara blind och ge dig en injektion, alltså att han inte vet vart han ska sätta den" sa han)
Sjukgymnasten hittar heller inga fel, o vill försöka få läkaren till att ge mig en kortisoninjektion och se om det hjälper..(Sjukgymnasten vill endast ge mig en sådan injektion, ingen rehab än så länge och det var sjukgymnasten som skickade mig till denna läkare som rekommenderade rehab) Men känner ju som sagt på mig att inte en kortison injektion hjälper mig.. Sjukgymnasten ska höra av sig snarast.

Så då måste jag hitta någon annan läkare/naprapat/sjukgymnast som kan hitta ett fel? (som kan ge mig en diagnos)...
Sedan ringde jag en känd naprapat(hållt på med sådant i 30 år sa han), som har en sådan stötvågsbehandling maskin och tror att det skulle kunna hjälpa(det kostar en del),


Skrev detta för att berätta om min historia lite nogrannare..

vet inte om det gav dig något men :P

Anders Dybdahl
2010-03-30, 21:27
Varför tog du upp exemplet tendinos i underarmens extensorer? Finns väl många andra ställen kring armbågen som det kan uppstå tendinos? Tex biceps/triceps infästning osv.

Mvh

Självklart, bara att det inte är lika vanligt, men det beror nog på typ av patienter man träffar på. Dessutom borde en eventuell biceps tendinos varit diagnostiserat redan, men vi kan alla göra missar.

Anders The Peak nämnde även Active Epi Support, som används primärt for att avlasta underarmens extensorer, alltså "tennisarmbåge".

Anders The Peak
2010-03-30, 21:53
Självklart, bara att det inte är lika vanligt, men det beror nog på typ av patienter man träffar på. Dessutom borde en eventuell biceps tendinos varit diagnostiserat redan, men vi kan alla göra missar.

Anders The Peak nämnde även Active Epi Support, som används primärt for att avlasta underarmens extensorer, alltså "tennisarmbåge".
Den kan även fixera ulnarnerven/radialisnerven om det är den som glider under ev anconeus och ger smärtan. Smärtan uppkom vid armbrytning och det kan ge skada så att ulnarnerven/radialisnerven trycks in i fel läge så att den smärtar dvs sublima förändringar som är svåra att upptäcka med röntgen.

cakehole
2010-03-30, 22:01
Läkaren sa att han inte vet vad det är eftersom ja inte får ont när han kollade efter fel på min arm... Så han rekommenderade bara Rehab och att jag ska prata med sjukgymnasten


Hur kunde läkaren rekommendera rehab när han inte kunde diagnostisera din skada?
Som någon tidigare sagt så är det ju svårt att rehab träna om man inte vet vad det är för skada. Det han kunde rekommenderat möjligtvis var väl nån form av cirkulationsövning.
Vilka rehab övningar tipsade din läkare om?

Dessutom borde en eventuell biceps tendinos varit diagnostiserat redan, men vi kan alla göra missar.
.

Jo precis. Om det är MRT undersökningen du refererar till så borde man ju ha sett en eventuell förändring på bicepssena eller senans infästning på strålbenet.

Det är ju likadant med epikondylområderna, där borde man oxå sett förändringar om det skulle ha varit en tendinos i extensorområdet.

Gymmarnn
2010-03-30, 23:40
Hur kunde läkaren rekommendera rehab när han inte kunde diagnostisera din skada?
Som någon tidigare sagt så är det ju svårt att rehab träna om man inte vet vad det är för skada. Det han kunde rekommenderat möjligtvis var väl nån form av cirkulationsövning.
Vilka rehab övningar tipsade din läkare om?



Jo precis. Om det är MRT undersökningen du refererar till så borde man ju ha sett en eventuell förändring på bicepssena eller senans infästning på strålbenet.

Det är ju likadant med epikondylområderna, där borde man oxå sett förändringar om det skulle ha varit en tendinos i extensorområdet.


Läkaren sa att han inte kan se något fel på mig, han kollade genom MR bilderna också(det var ju någon annan som kollade på de först), två st personer har redan kollat på de.. och de upptäckte inga förändringar som sagt.


Han sa bara lätta vikter och rehab träna, å sedan sa han, fråga din sjukgymnast om övningar, å när jag besökte sjukgymnasten så sa han att han ska övertala läkaren till att ge mig en kortison.. för han inte hittar något fel på mig(å tror att det kan hjälpa med injektionen).. å den sjukgymnasten är känd för att vara ganska duktig. (konstigt) :P

Gymmarnn
2010-03-30, 23:42
Den kan även fixera ulnarnerven/radialisnerven om det är den som glider under ev anconeus och ger smärtan. Smärtan uppkom vid armbrytning och det kan ge skada så att ulnarnerven/radialisnerven trycks in i fel läge så att den smärtar dvs sublima förändringar som är svåra att upptäcka med röntgen.

Om den är i fel läge, kommer den komma tillbaka i rätt? vad krävs för att den skall bli bra igen?

Gymmarnn
2010-03-31, 22:59
Först ska du gå och få en diagnos. När det är gjort kan jag ge rådgivning. Jag kan inte bara sitta och spekulera.

En grej har jag glömt att nämna, efter armbrytningen så hade jag också ont på ovansidan på underarmen(längst upp på överarmen typ alltså när knogarna pekar uppåt), tror man har ont där när man har "tennis" armbåge. Men det släppte efter någon månad.. Och nu har jag som sagt kvar det onda där ja sa innan.

Så detta verkar som tennisarmbåge som har läkt ut på ovansidan, men så fort jag tränar lite rehab så känns det typ lite där uppe...Så jag tror att jag ska göra sådan stötvågsbehandling.. eller vad tror du martin? gav detta dig något? Ingen här i närheten kan ge mig en diagnos, verkar det som :(

MVH

Martin Löwgren
2010-04-01, 09:46
En grej har jag glömt att nämna, efter armbrytningen så hade jag också ont på ovansidan på underarmen(längst upp på överarmen typ alltså när knogarna pekar uppåt), tror man har ont där när man har "tennis" armbåge. Men det släppte efter någon månad.. Och nu har jag som sagt kvar det onda där ja sa innan.

Så detta verkar som tennisarmbåge som har läkt ut på ovansidan, men så fort jag tränar lite rehab så känns det typ lite där uppe...Så jag tror att jag ska göra sådan stötvågsbehandling.. eller vad tror du martin? gav detta dig något? Ingen här i närheten kan ge mig en diagnos, verkar det som :(

MVHJa det låter verkligen som en tendinos och då tycker jag absolut du ska testa stötvåg.

Ge det tre behandlingar. Får du ej någon effekt alls ska du kontakta ortoped för att överväga eventuell operation där man lösgör fästet för sträckmuskulaturen.

Gymmarnn
2010-04-02, 11:04
Okej, ska testa det, har fixat tid till en läkare, specialist i ortopedi och företagshälsovård. Han har speciell inriktning mot idrottsmedicin, rehabilitering, smärtproblem.

I göteborg, en bit bort men alltid värt det, hoppas han kan sina grejer :)

Martin Löwgren
2010-04-02, 11:46
Okej, ska testa det, har fixat tid till en läkare, specialist i ortopedi och företagshälsovård. Han har speciell inriktning mot idrottsmedicin, rehabilitering, smärtproblem.

I göteborg, en bit bort men alltid värt det, hoppas han kan sina grejer :)

Nice.

Löser inte han ditt problem så kommer med största sannolikhet ingen annan heller göra.

Lycka till.

Gymmarnn
2010-04-02, 12:30
Nice.

Löser inte han ditt problem så kommer med största sannolikhet ingen annan heller göra.

Lycka till.

tack!

Mm, så får hoppas på det bästa :)

Cerberus
2010-04-02, 12:49
personligen har jag upplevt att excentrisk träning hjälpt mina golfarmbågar att läka dock så har ju inte mitt deffande direkt hjälpt för läkning men excentrisk träning är det enda jag har upplevt som faktiskt fungerar.

Har dragit ner på den excentriska träningen, använder numera dock Theraband Flex-bar som enligt folk ska va bra.

cakehole
2010-04-02, 17:30
personligen har jag upplevt att excentrisk träning hjälpt mina golfarmbågar att läka dock så har ju inte mitt deffande direkt hjälpt för läkning men excentrisk träning är det enda jag har upplevt som faktiskt fungerar.

Har dragit ner på den excentriska träningen, använder numera dock Theraband Flex-bar som enligt folk ska va bra.

Vilka excentriska övningar körde du? samt hur tungt och ofta körde du?

Jag har läst om en övning som går ut på att man fyller en hink med ris eller nåt liknande, och sedan stoppar man ner nävarna & spretar med fingrarna och börjar rotera. Vad tror ni om det?

Gymmarnn
2010-04-02, 17:38
När man ligger på underskott i kalorier, går läkningsprocessen sämre?

Cerberus
2010-04-04, 06:22
har kört väldigt okonventionerligt, excentriska plana hantelpressar..tänk er de! Farsan har fått kämpa verkligen hehe. Knappast bästa tänkbara övning att köra excentriskt i men det har funkat bra. 3x i veckan har jag kört och ganska tungt oftast, 4-5 reps per set(mest för att jag inte vill att farsan ska få slita ihjäl sig). Dock så varierar övningsvalen och excentriska dips(skuttar upp) samt hantelextension bakom nacken har funkat bra. Minst 3 set excentrisk träning iaf per pass. Jag har faktiskt börjat kunna pressa som vanligt nu utan större smärtproblem! tänker ändå rehabba armbågarna tills de är 100%.


Jag kan verkligen säga att energiunderskott inte gör armbågarna någon nytta, har legat på ca kcal-balans i en hel vecka nu och armbågarna e otroligt bra just nu.

Gymmarnn
2010-04-06, 20:09
har kört väldigt okonventionerligt, excentriska plana hantelpressar..tänk er de! Farsan har fått kämpa verkligen hehe. Knappast bästa tänkbara övning att köra excentriskt i men det har funkat bra. 3x i veckan har jag kört och ganska tungt oftast, 4-5 reps per set(mest för att jag inte vill att farsan ska få slita ihjäl sig). Dock så varierar övningsvalen och excentriska dips(skuttar upp) samt hantelextension bakom nacken har funkat bra. Minst 3 set excentrisk träning iaf per pass. Jag har faktiskt börjat kunna pressa som vanligt nu utan större smärtproblem! tänker ändå rehabba armbågarna tills de är 100%.


Jag kan verkligen säga att energiunderskott inte gör armbågarna någon nytta, har legat på ca kcal-balans i en hel vecka nu och armbågarna e otroligt bra just nu.


När fick du problem med armbågarna? när startade allt och hur länge har det pågått?

Gymmarnn
2010-04-09, 20:48
Nu har jag varit hos läkaren, och han hittade inga fel och därför kunde han inte ge mig en stötvågsterapi, det är för kostsamt för att ge en sådan behandling utan att hitta något fel.
Han tror att det kommer läka med tiden, eftersom det har blivit bättre sen jag skadade mig, o han tyckte att jag kunde köra excentriskt fram tills jag e uppe i min gamla vikt.

@martin, idag när jag körde excentriskt, med 4 kg hantlar(hammer curls) så stack det till i/vid biceps senan, efter varje repetition(på vägen upp, nästan vid max flexion o vid max flexion också) Men det sticker inte vid andra övningar.
Vet du vad det kan vara?

MVH

Anders The Peak
2010-04-09, 21:19
Nu har läkaren konstaterat att han inte hittar några skador som kan åtgärdas. I det här läget tror jag att du får börja att träna nästan som vanligt men undvika övningsval som ger dig smärta.
Nu tränar du på under ett par månader och låt bli att känna efter utan undvik rörelser som ger smärta. Återkom efter ett par månader och berätta hur det har gått.
Lycka till
Anders

Martin Löwgren
2010-04-09, 22:11
@martin, idag när jag körde excentriskt, med 4 kg hantlar(hammer curls) så stack det till i/vid biceps senan, efter varje repetition(på vägen upp, nästan vid max flexion o vid max flexion också) Men det sticker inte vid andra övningar.
Vet du vad det kan vara?

MVHSom jag sa när jag undersökte dig så är de fortfarande de två diagnoserna du har att spela med.

Gjorde läkaren några ytterligare undersökningar som kunde bekräfta eller dementera de jag sa?

Om dessa diagnoser uteslutits genom magnetkamera med mera är jag inne på Anders spår men jag anser att dessa diagnoser först ska uteslutas.

Gymmarnn
2010-04-09, 23:44
Som jag sa när jag undersökte dig så är de fortfarande de två diagnoserna du har att spela med.

Gjorde läkaren några ytterligare undersökningar som kunde bekräfta eller dementera de jag sa?

Om dessa diagnoser uteslutits genom magnetkamera med mera är jag inne på Anders spår men jag anser att dessa diagnoser först ska uteslutas.

Han ville inte göra en stötsvågsbehandling på mig, för att han inte hittade något fel på min arm. Och han tyckte att jag ska köra excentrisk träning i några månader istället.
Det var det du pratade om väll? excentrisk träning o stötvågsbehandlingen
O sedan angående magnetkameran, så visade den inte någon tendinos och enligt honom så kan jag inte haft en tendinos då bilden togs eftersom det skulle synas tydligt på bilden.

MVH

Gymmarnn
2010-04-09, 23:47
Nu har läkaren konstaterat att han inte hittar några skador som kan åtgärdas. I det här läget tror jag att du får börja att träna nästan som vanligt men undvika övningsval som ger dig smärta.
Nu tränar du på under ett par månader och låt bli att känna efter utan undvik rörelser som ger smärta. Återkom efter ett par månader och berätta hur det har gått.
Lycka till
Anders

aa, tack jag återkommer med resultatet

cakehole
2010-04-10, 02:51
idag när jag körde excentriskt, med 4 kg hantlar(hammer curls) så stack det till i/vid biceps senan, efter varje repetition(på vägen upp, nästan vid max flexion o vid max flexion också) Men det sticker inte vid andra övningar.
Vet du vad det kan vara?
MVH

Du vet vad excentrisk träning går ut på va? Du ska enbart bromsa vikten. Du ska ej utföra den koncentriska fasen. Du ska alltså lägga upp vikten i handen med den friska armen, alternativt skaffa någon som hjälper dig med detta, eller anpassa övningsvalet så att du endast utför den excentriska rörelsen.

Dvs börja ALLTID varje ny repetition ifrån full flexion.

Gymmarnn
2010-04-10, 12:12
Du vet vad excentrisk träning går ut på va? Du ska enbart bromsa vikten. Du ska ej utföra den koncentriska fasen. Du ska alltså lägga upp vikten i handen med den friska armen, alternativt skaffa någon som hjälper dig med detta, eller anpassa övningsvalet så att du endast utför den excentriska rörelsen.

Dvs börja ALLTID varje ny repetition ifrån full flexion.

Tror du att det skadar att utföra den koncentriska fasen? när jag går upp sakta i vikt varje vecka?

cakehole
2010-04-11, 01:09
Tror du att det skadar att utföra den koncentriska fasen? när jag går upp sakta i vikt varje vecka?

Jag är ingen verkligen ingen expert inom excentrisk rehabiliterings träning. Men jag har läst
på lite grann om excentrisk träning vid hälsensesmärta. Jag har försökt hitta studier om excentrisk träning vid andra senpatologier men det verkar vara ganska tunnsått.

Jag har läst att personer har hävdat att den excentriska träningen skulle i praktiken kunna fungera lika bra på andra senor även om det inte kommit fram några direkta evidens ännu, eller rättare sagt studierna är av blandade resultat.

Anders Dybdahl har skrivit i denna tråden om hur smärtan vid den excentriska träningen tros uppkomma.

Varför man ej ska utföra koncentriska fasen kan jag inte svara på. Men jag antar att det inte är något positivt för en sena drabbad av tendinos att få koncentrisk belastning, då får man ju motsatsen till vad man är ute efter. Någon kunnig får gärna svara på det.

Martin Löwgren
2010-04-11, 10:35
Han ville inte göra en stötsvågsbehandling på mig, för att han inte hittade något fel på min arm. Och han tyckte att jag ska köra excentrisk träning i några månader istället.
Det var det du pratade om väll? excentrisk träning o stötvågsbehandlingen
O sedan angående magnetkameran, så visade den inte någon tendinos och enligt honom så kan jag inte haft en tendinos då bilden togs eftersom det skulle synas tydligt på bilden.

MVH

Nej jag gav dig två helt andra diagnoser (ingen av dem var tendinos då du ej hade positiva test för den diagnosen.). Vilka diagnoser jag gav dig kan jag inte (får jag inte) skriva öppet då jag har tystnadsplikt men du kan skicka eller ringa mig om du vill att jag ska tala om dem för dig igen.

Som jag då sa var det väldigt viktigt att dessa två diagnoser uteslöts av en ortoped. När dessa två var uteslutna skulle vi höras igen för vidare utredning.

Mvh

Gymmarnn
2010-04-14, 18:25
Nej jag gav dig två helt andra diagnoser (ingen av dem var tendinos då du ej hade positiva test för den diagnosen.). Vilka diagnoser jag gav dig kan jag inte (får jag inte) skriva öppet då jag har tystnadsplikt men du kan skicka eller ringa mig om du vill att jag ska tala om dem för dig igen.

Som jag då sa var det väldigt viktigt att dessa två diagnoser uteslöts av en ortoped. När dessa två var uteslutna skulle vi höras igen för vidare utredning.

Mvh

De är uteslutna nu, enligt läkaren så hade jag inga symtom för dessa två, och enligt honom skulle MR upptäcka dessa två diagnoser.

MVH

Martin Löwgren
2010-04-15, 14:35
De är uteslutna nu, enligt läkaren så hade jag inga symtom för dessa två, och enligt honom skulle MR upptäcka dessa två diagnoser.

MVH

En MR hittar inte nödvändigtvis en radialis entrapment utan den missas ofta utan de krävs en neurofysiologisk undersökning. Du har iofs inte klockrena symptom för denna diagnos men som jag sa till dig är detta en klurig diagnos som ofta missas och du har några symptom som tyder på detta skulle kunna vara detta.

Men som sagt om vi nu säger att det inte är dessa två ovanliga diagnoser så är jag på Anders spår.

Mvh

Gymmarnn
2010-04-15, 15:54
En MR hittar inte nödvändigtvis en radialis entrapment utan den missas ofta utan de krävs en neurofysiologisk undersökning. Du har iofs inte klockrena symptom för denna diagnos men som jag sa till dig är detta en klurig diagnos som ofta missas och du har några symptom som tyder på detta skulle kunna vara detta.

Men som sagt om vi nu säger att det inte är dessa två ovanliga diagnoser så är jag på Anders spår.

Mvh

Okej, tycker du att jag ska ringa den personen som kollade på bilden, å fråga honom om han kan kolla efter radialisentrapment?, alltså kolla extra noga?
Kan man få sån neurofysiologisk undersökning på vanliga kliniker? Vem frågar man efter det osv?

MVH

Martin Löwgren
2010-04-16, 07:27
Okej, tycker du att jag ska ringa den personen som kollade på bilden, å fråga honom om han kan kolla efter radialisentrapment?, alltså kolla extra noga?
Kan man få sån neurofysiologisk undersökning på vanliga kliniker? Vem frågar man efter det osv?

MVH

Som jag sa så är det väldigt långsökt med dessa två diagnoser men eftersom inga andra diagnoser stämmer in på dig bör man utreda alla eventuella diffdiagnoser även om de inte stämmer till 100%.

I ditt fall misstänker jag att radialis kan vara påverkad så ja jag tycker du ska ligga på lite för att få det utrett grundligt.

Mvh

cakehole
2010-04-17, 19:14
En MR hittar inte nödvändigtvis en radialis entrapment utan den missas ofta utan de krävs en neurofysiologisk undersökning.
Mvh

Gör man en MR armbåge + överarm så borde man isåfall ha upptäckt radialis inklämning eller? Eller är man tvungen att göra en MR på underarm för att kunna påvisa en distal inklämning? Min MR armbåge visade inget patologiskt alls. Trots stora problem vid armveck och epikondylområdena. Blev mycket frustrerad över att det inte visade något. Nu väntar jag på svar på min MR överarm. Och vad jag har förstått så visas en radialis inklämning antingen i humerus eller strax nedanför armbågsleden?

Radialis nerven slingrar sig över humerus eller? Så även min starka palpations ömhet i triceps kan styrka en eventuell radialis inklämning eller? Har dock inga känsel bortfall eller nedsatt rörelse förmåga. Stelheten finns där dock.

Känns alltid bra att bolla lite idéer, mina läkare har inte en susning. Jag blev sjukskriven för tendinos. Men det har man ju kunnat utesluta med MRT.

Gymmarnn
2010-04-23, 16:50
Har ringt röntgen avdelningen och de skall tydligen ha kollat efter dessa diagnoser. De ville inte kolla de igen, ett undantag var om läkaren ville det.
När de sa det så ringde jag läkaren och han ville inte fråga om dessa två diagnoser. Eftersom han redan fått ett tydligt svar på att de inte hittade några fel.

Nu har jag hållt på med den koncentriska och excentriska träningen sedan 1 månad tillbaka. Jobbar mig sakta uppåt, ca 5kg på bänken i veckan(självklart kör jag inte bara bänkpress)

Känner fortfarande värme i armbågen vid max flexion. Har någon konstig känsla på ovansidan av armbågen(där man brukar ha ont vid tennisarmbåge) haft det i flera månader nu och det är inte borta ännu. Alltså vid max flexion, när jag vrider på underarmen så knogarna pekar uppåt(värme plus obehag)

MVH

Martin Löwgren
2010-04-24, 10:54
Gör man en MR armbåge + överarm så borde man isåfall ha upptäckt radialis inklämning eller? Eller är man tvungen att göra en MR på underarm för att kunna påvisa en distal inklämning? Min MR armbåge visade inget patologiskt alls. Trots stora problem vid armveck och epikondylområdena. Blev mycket frustrerad över att det inte visade något. Nu väntar jag på svar på min MR överarm. Och vad jag har förstått så visas en radialis inklämning antingen i humerus eller strax nedanför armbågsleden?

Radialis nerven slingrar sig över humerus eller? Så även min starka palpations ömhet i triceps kan styrka en eventuell radialis inklämning eller? Har dock inga känsel bortfall eller nedsatt rörelse förmåga. Stelheten finns där dock.

Känns alltid bra att bolla lite idéer, mina läkare har inte en susning. Jag blev sjukskriven för tendinos. Men det har man ju kunnat utesluta med MRT.
Radialis påverkan är en långsökt (men underdiagnosticerad åkomma).

http://www.physiopaed.de/radialis.JPG

Gymmarnn
2010-06-02, 19:31
Hej!

Jag har nu tränat i ca två månader.

Första månaden bestod av rehabiliteringsträning. När jag körde rehabilitering så körde jag lätta vikter och ökade med tiden, Efter en månad så var jag uppe i de riktiga vikterna igen.
Armen är ungefär likadan som den var för två månader sedan, jag skippar alla övningar som gör ont.
När jag tränar så får jag bara lite ont ibland och ibland känns det lite värre några timmar efteråt också. Men sedan har jag bara den så kallade "värmen" i armbågen vid max flexion, och lite smärta som jag nu haft i de senaste 3 månaderna. Det vägrar gå över...
Ska jag fortsätta träna eftersom det inte blir värre? det gör ju som sagt lika ont hela tiden, och det går att leva med. Eller tror ni att det kan bli värre?
Eller tror ni att det går bort helt om några månader?

Mvh

Gymmarnn
2010-09-11, 23:00
Hej!

Det blev värre med armbågen så jag bestämde mig för stötvågsbehandling, fick 4 behandlingar och nu har jag vilat i 6 veckor.
Jag skulle vila 4-6 veckor efter sista behandlingen och sedan skulle jag börja träna försiktigt.
Den varma känslan som jag hade i armbågen är borta(inflammationen?) som jag har haft i armbågen konstant under en period på 1-2 år.

Fast det känns fortfarande ömt på det behandlade området (ovansida överarm, tennisarmbåge) och inuti själva armbågen(känns som senorna eller lederna är "lite" trasiga eller något).
Min fråga är då om jag ska vila ännu mera eller om detta är vanligt?
Om jag ska börja träna, hur ska jag då göra?, Några pass sen dra igång som vanligt? långsam ökning av vikter under en viss period?
Frågar eftersom jag inte fick något bra svar av behandlaren.

MVH

Gymmarnn
2010-09-20, 22:45
någon?

mr_ping
2011-01-27, 10:50
Hej,

Har läst genom hela tråden och jag verkar ha råkat ut för samma sak. Körde bänkpress efter jag hade haft influensa men kände mig ändå i bra form på uppvärmningen. Eftersom jag ska börja tävla igen så körde jag ett pass med tröja, var 170kg var lätt på uppvärmingen. Första lyftet skulle vara 180kg, 15kg under mitt max. Jag totalbommade och vred vänstra armen mot magen under lyftet vilket skapade en medelstor smärta i mitten av överarmen.

Efter detta fick jag ont i alla pressövningar, dock inget annat. Försökte jag göra en armhävning fick jag ont, ungefär från där triceps är som störst ner till armbågen. Armbågen blir väldigt "hård" och får "mjölksyra" väldigt lätt vid användning.

Har kört voltaren länge nu på 100-150mg per dag, säkert i 10-15 dagar i streck. Det har gått över 3 veckor sen detta hände nu, dock har jag kunnat köra något tyngre i t.ex. bänkpress/axelpress när jag "provat".

Men just känslan i armbågen oroar mig... först trodde jag det var infraspinatus men nu blev jag osäker.