handdator

Visa fullständig version : En fråga omn muskelökning


Hejmannen
2010-03-28, 20:08
Jag började träna seriöst i november förra året. Från början låg jag på kaloriöverskott, men eftersom jag var fet som en gris bestämde jag mig rätt snabbt för att deffa i stället. Jag tror att deffen är klar om några veckor, när jag gått ner 12-15 kg. Jag har under hela min defftid ökat väldigt mycket i styrka. T.ex. har jag ökat 40% i bänkpress och ungefär lika mycket i marklyft. Men nu under de senaste veckorna verkar ökningarna stanna av. Det känns mycket tyngre att öka än förut. Det känns som om jag nått ett styrkemax för den muskelmassan jag har.

Frågan lyder: Kommer en person som har deffat, och ökat i styrka så mycket som det är möjligt under deffen, öka i massa snabbare när han väl börjar med överskott än om han skulle tränat på samma sätt men med kaloriöverskott hela tiden? Förutsatt att allt annat är lika då.

vicarious
2010-03-28, 21:23
Frågan lyder: Kommer en person som har deffat, och ökat i styrka så mycket som det är möjligt under deffen, öka i massa snabbare när han väl börjar med överskott än om han skulle tränat på samma sätt men med kaloriöverskott hela tiden? Förutsatt att allt annat är lika då.

Ja.

mattilainen
2010-03-28, 21:24
har du främst gått ner i fettvikt under deffen kommer du främst lägga på dig fett vid en eventuell överätning.

prOtotype
2010-03-29, 07:53
har du främst gått ner i fettvikt under deffen kommer du främst lägga på dig fett vid en eventuell överätning.

Skitsnack. Du får det att låta som att man har en fast kroppsmassa/fett ratio.
Visst, ligger man på extremt låga fettnivåer är det svårt att gå upp utan att lägga på sig lite fett, men det går ju att göra en kvalitativ viktuppgång med lite fettmassa. Spec om OP har fått en bra koll på hur mycket kalorier han behöver.

Dreas
2010-03-29, 08:27
Skitsnack. Du får det att låta som att man har en fast kroppsmassa/fett ratio.
Visst, ligger man på extremt låga fettnivåer är det svårt att gå upp utan att lägga på sig lite fett, men det går ju att göra en kvalitativ viktuppgång med lite fettmassa. Spec om OP har fått en bra koll på hur mycket kalorier han behöver.Vaddå skitsnack? Han har ju rätt. Har du varit fet och gått ner i vikt, mest fett så kommer du också gå upp mest i fettvikt vid en eventuell uppgång. Så har man varit fet en gång så är mitt tips inte 500kcal plus om dagen iaf.

Medusa
2010-03-29, 08:40
Vaddå skitsnack? Han har ju rätt. Har du varit fet och gått ner i vikt, mest fett så kommer du också gå upp mest i fettvikt vid en eventuell uppgång. Så har man varit fet en gång så är mitt tips inte 500kcal plus om dagen iaf.

så.. om personen tränar styrketräning tungt och hårt 4-5 dgr i veckan, gör lågintensiv cardio 2-4 ggr och äter på kaloribalans eller strax över / under, med 3-4g protein / kg kroppsvikt och lågt på kolhydrater fett, äter rent med nyttiga fetter och jämnt fördelat, då påstår alltså du att om personen går upp 1 kg i kroppsvikt så måste absolut detta vara en större andel av fett eftersom personen tidigare varit fet? :D

OK BRO!

creperiet
2010-03-29, 08:44
På generell nivå ger du kroppen sämre och sämre förutsättningar att erhålla muskelmassa och förlora fettmassa ju fetare du blir/har varit. Undantag och variationer finns alltid.

Medusa
2010-03-29, 08:57
På generell nivå ger du kroppen sämre och sämre förutsättningar att erhålla muskelmassa och förlora fettmassa ju fetare du blir/har varit. Undantag och variationer finns alltid.


som Lee Priest menar du?
http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.18896/Image/leepriestbulkup.jpg

http://www.hardcorebodybuildingontheweb.com/articles/confessionsofapriest/priest.jpg


eller, hm, kanske som Dave Tate?
http://healthhabits.files.wordpress.com/2009/03/dave-tate-before.png

http://user653.websitewizard.com/images/Dave_Tate_after_10fat.png

:sleep:

King Grub
2010-03-29, 08:59
Har man förlorat främst fett vid en viktminskning, är det främst fett man lägger på sig vid en kommande överätning. Det är ett faktum. Att lägga upp bilder på hormonstinna byggare/styrkelyftare som någon slags "motbevis" ändrar inget för den rene.

Medusa
2010-03-29, 09:04
Har man förlorat främst fett vid en viktminskning, är det främst fett man lägger på sig vid en kommande överätning. Det är ett faktum. Att lägga upp bilder på hormonstinna byggare/styrkelyftare som någon slags "motbevis" ändrar inget för den rene.

men vad händer om det inte bara är en överätning som sker utan tung intensiv träning med cardio i mängder, olika tillskott som EAA, Rage, kreatin, yohimbine, koffein etc, och sedan gör detta under en lång tid, kanske under längre tid personen varit fet?

vid enbart överätning köper jag dock, men inte under förändrade förutsättningar, jag har sett tidigare kraftiga killar bli musclebound,

Priest kanske är dopad, men Tate för övrigt? tvivlar jag på..

King Grub
2010-03-29, 09:07
Har man främst förlorat fett vid en viktminskning, är det främst fett man lägger på sig vid en överätning. Det gäller även den som styrketränar och supplementerar, även om styrketräningen naturligtvis agerar muskeluppbyggande i sig. Energiöverskottet bildar mer fett om man har förlorar fett tidigare, oavsett andra faktorer.

Och "cardio" minskar dygnets fettförbränning om kaloriförbrukningen ersätts, inte ökar den.

Martin Löwgren
2010-03-29, 09:21
Att lägga upp bilder på hormonstinna byggare/styrkelyftare som någon slags "motbevis" ändrar inget för den rene.

+100

Så himla naivt att ta upp IFBB proffs och jämföra med vanliga rena människor.

prOtotype
2010-03-29, 09:22
Har man främst förlorat fett vid en viktminskning, är det främst fett man lägger på sig vid en överätning. Det gäller även den som styrketränar och supplementerar, även om styrketräningen naturligtvis agerar muskeluppbyggande i sig. Energiöverskottet bildar mer fett om man har förlorar fett tidigare, oavsett andra faktorer.

Och "cardio" minskar dygnets fettförbränning om kaloriförbrukningen ersätts, inte ökar den.

Vad pratar vi för överätning här?

Måste edita här: Ser skillnaden i vad du skriver :"Energiöverskottet bildar mer fett om man har förlorar fett tidigare, oavsett andra faktorer." <-- Det köper jag


jämfört med: "Har du varit fet och gått ner i vikt, mest fett så kommer du också gå upp mest i fettvikt vid en eventuell uppgång." <-- Det köper jag inte

Frågan är ju hur långsamt man ska gå upp, spec om man har lätt för att bli fet, för att göra ökningen väldigt kvalitativ.

Curls
2010-03-29, 09:23
som Lee Priest menar du?


eller, hm, kanske som Dave Tate?

:sleep:

haha KUNG! :D

Medusa
2010-03-29, 09:25
+100

Så himla naivt att ta upp IFBB proffs och jämföra med vanliga rena människor.

Dave Tate är förmodligen ren, Lee Priest antagligen inte, men oavsett så visar båda två att det är möjligt..

Martin Löwgren
2010-03-29, 09:31
Dave Tate är förmodligen ren, Lee Priest antagligen inte, men oavsett så visar båda två att det är möjligt..

Möjligt för vilka? IFBB byggare eller dig och mig?

King Grub
2010-03-29, 09:31
Det är klart man kan komma i form igen någon gång om man varit bulkig. Vem har sagt något annat? Det är inte det diskussionen handlar om överhuvudtaget. Det handlar om att, när man förlorat fett, är det företrädesvis fett man också lägger på sig, om man överäter. Och att förlust av kroppsfett inte innebär bättre förutsättningar för muskeltillväxt efter det att dietperioden är slut.

Hur kan man vrida diskussionen till ett ifrågasättande att det skulle vara möjligt att bli hård igen eller att få Lee Priest till att vara exemplet som visar att faktumet att överätning fettförlust innebär fettökning skulle vara felaktigt (vilket det inte är).

z_bumbi
2010-03-29, 09:34
Dave Tate är förmodligen ren

Numera eller när bilderna togs?

z_bumbi
2010-03-29, 09:36
Det känns som om jag nått ett styrkemax för den muskelmassan jag har.

Snarare så har du kommit förbi de första nybörjarökningarna, du kan med andra ord fortsätta öka i styrka ett bra tag till med din nyvarande kroppsammansättning.

Medusa
2010-03-29, 09:36
Möjligt för vilka? IFBB byggare eller dig och mig?

IFBB proffs har ju goda förutsättningar på alla sätt uppenbarligen, och för dig och mig så vill jag tro att man kan lyckas väldigt bra även ren.. men givetvis har du rätt, med doping blir det en helt annan sak..

Lando
2010-03-29, 09:38
Kommer det att förändras med tiden, alltså om man först går ner i vikt, sen stannar kvar på den vikten en period och sen börjar bulka? Kanske luddigt formulerat, men min fråga är om kroppen "lär" sig sitt nya förhållande mellan fett/muskler eller om man alltid kommer ha lättare att lägga på sig fett?

Medusa
2010-03-29, 09:41
Det är klart man kan komma i form igen någon gång om man varit bulkig. Vem har sagt något annat? Det är inte det diskussionen handlar om överhuvudtaget. Det handlar om att, när man förlorat fett, är det företrädesvis fett man också lägger på sig, om man överäter. Och att förlust av kroppsfett inte innebär bättre förutsättningar för muskeltillväxt efter det att dietperioden är slut.


ingen har sagt någonting annat, men för att komma i form efteråt måste man ju antingen bli större eller hårdare, eller helst kanske både och.. om man lägger på sig mer fett än muskelmassa vid en viktökning så vore detta omöjligt? ..

det var det markerade som jag tycker låter rimligt, men därefter tror jag att individuella förutsättningar på alla plan har större betydelse än något annat..

z_bumbi
2010-03-29, 09:45
Kommer det att förändras med tiden, alltså om man först går ner i vikt, sen stannar kvar på den vikten en period och sen börjar bulka? Kanske luddigt formulerat, men min fråga är om kroppen "lär" sig sitt nya förhållande mellan fett/muskler eller om man alltid kommer ha lättare att lägga på sig fett?

Ett nytt förhållande kommer det troligen att bli men det är nog svårt att nå ett lika bra förhållande som någon som har utgångspunkten mager redan från början.