handdator

Visa fullständig version : Sockerberoende


Klassresa
2010-03-28, 19:59
Hejsan


Jag har ett par år försökt gått ner i vikt men har inte lyckats, varje gång jag försöker så funkar det i ett par dagar sen mår jag så dåligt och är hungrig så jag skiter i allt sen drar jag i mig vad fan som helst!


Jag satt mig ner förra veckan och försökte skriva ner mål planer och verkligen ta itag i detta och så igen gick det ett par dagar men sen någon dag så var det som vanligt jag mådde illa, huvudvärk och var helt nere

sprang och köpte fralla, choklad samt en pucko efter det mådde jag perfekt! tänkte inte mera på det och försökte sedan resten av veckan men har nu över helgen inte gjort någonting har hälften av tiden mått dåligt haft huvudvärk etc. och läste sedan om någon som skrev då hade Sockerberoende och jag frös och kände igen mig direkt.

Är detta vad det kan vara? att kroppen är van att få x gram socker varje dag så den bryter ner eller hur jag ska förklara

Kom gärna med tips jag mår riktigt dåligt och viill bli av med detta samt mina kilon.

Scratch89
2010-03-28, 20:03
Antagligen går du från att äta som en gris till att inte äta någonting.

Hur äter du när du försöker gå ner i vikt?

Klassresa
2010-03-28, 20:04
Nej jag ställer mig inte direkt i svält när jag väl försöker utan äter bra mat mycket proteinrikt etc.

Scratch89
2010-03-28, 20:17
Hur ser en normal dietdag ut då? Ljug inte för dig själv eller oss nu.

Klassresa
2010-03-28, 20:24
Nej skulle jag göra det så var det ingen mening med denna tråd eller att söka hjälp

04.30 Havregrynsgröt (1dl) , mjölk, äppelmos + ett ägg
07.00 2 st Smörgåsar skinka eller kalkon på
11.00 Lunch kyckling, fisk eller kött med ris,pasta samt grönsaker (sallad, tomat, gurka ) eller broccoli och vitkål
13.30 Proteindryck + ägg eller 2 st mackor
Middag runt 18.00 samma som lunch

Sen inget på kvällen men när jag är hemma samt äter middag eller så är det inga problem bara på dagarna på jobbet oftast är man skithungrig till lunch och då blir man inte mätt av lunchen sen så när man ska äta mackor eller proteindryck är det för lite så efter jobbet blir det antligen snabbmat eller godis och allt känns bra igen, ofta blir det dubbla middagar en direkt efter jobbet med snabbmat (socker) sen som vanligt när man är hemma.

johanhej
2010-03-28, 20:38
Rent spontant så skulle jag säga att du äter på tok för lite fett.

MrBurner
2010-03-28, 20:42
Du kommer ju med största sannolikhet att bli hungrig när du får i dig mindre mängd energi så det är egentligen inte så underligt att du vill frossa.
"Beroende" av socker betvivlar jag ju att du är. Ge dig fan på att lyckas så ska det nog gå. Man dör inte av att vara hungrig, men det kan vara obehagligt.

Klassresa
2010-03-29, 06:36
Det är inte att jag blir hungrig utan illamåendet, huvudvärken det förstör hela dagen..

Scratch89
2010-03-29, 06:40
Generellt ser det bra ut, men det är rätt så lite mat, och framför allt fett. Om du börjar så tidigt på morgonen så antar jag att det är ett fysiskt arbete du håller på med, och då är det alldeles för lite.

Det bästa du kan göra är att inte göra en helomvändning, från ditt "vanliga" ätande till dieten. Börja med att bara ta bort godiset under veckorna och se vad som händer. Efter någon vecka när viktnedgången stannat av, kanske du kan börja strukturera om maten. Sedan har du även motionen att laborera med.

mikaelj
2010-03-29, 06:51
Några ägg extra till mackorna? Eller ha något fetare pålägg på än skinka/kalkon?

Klassresa
2010-03-29, 06:55
Käkade gröt som vanligt på morgonen gjorde 2 st dubbelmackor med ägg på, blev mätt på en så kommer äta den andra innan lunch så jag kommer nog hålla mig bättre till lunch
Får göra lite mera matiga mackor.

Edit: Annars har det ju blivit lite svårare nu med frukosten pga går upp så tidigt samt lång resväg.

Nikashu
2010-03-29, 07:06
Tänk på att det inte behöver vara allt eller inget. Om du känner att du i vanliga fall skiter helt i kosten kan det vara bra att göra mindre förändringar först och sedan ändra det i omgångar. På det viset slipper din kropp ställa om sig på en dag.

Lycka till! :)

Curls
2010-03-29, 08:14
grabbar hur menar ni som nu? tycker ni han äter för lite enligt hans första beskrivning av vad han äter?

jag skulle nog skippat gröten+sylten på morgonen samt mackorna, kör ett ren odlat protein mål istället. du kommer vara hungrig, det är de som är grejen men din kropp kommer vänja sig fysiskt och mentalt medan du går ner i vikt.

rooz
2010-03-29, 08:28
grabbar hur menar ni som nu? tycker ni han äter för lite enligt hans första beskrivning av vad han äter?

jag skulle nog skippat gröten+sylten på morgonen samt mackorna, kör ett ren odlat protein mål istället. du kommer vara hungrig, det är de som är grejen men din kropp kommer vänja sig fysiskt och mentalt medan du går ner i vikt.

Vi vet som sagt inte vad han väger, hur lång, eller hur gammal han är.
Men då han äter sitt första mål 04.30, kan vi gissa (Som Scratch gör) att han har ett fysiskt arbete, eller lång resväg.

Men lite generella råd.
Matlåda, satsa extra på lunchen då du känner dig hungrig
Minska på sockret (Te.x sylten, går utmärkt utan.)
Mackor, gott men inte direkt mättande
Finns grönsaker du blir ohyggligt mätt på, tex Broccoli

Klassresa
2010-03-29, 08:34
18 år
1.70 cm
110 kg

Fysiskt krävande arbete samt väldigt lång resväg!
tack så mycket för alla tips fortsätt gärna!

Curls
2010-03-29, 08:37
Vi vet som sagt inte vad han väger, hur lång, eller hur gammal han är.
Men då han äter sitt första mål 04.30, kan vi gissa (Som Scratch gör) att han har ett fysiskt arbete, eller lång resväg.

Men lite generella råd.
Matlåda, satsa extra på lunchen då du känner dig hungrig
Minska på sockret (Te.x sylten, går utmärkt utan.)
Mackor, gott men inte direkt mättande
Finns grönsaker du blir ohyggligt mätt på, tex Broccoli

iofs. :)

nu kom det ju fram lite mer om honom också såg jag!

rooz
2010-03-29, 08:37
18 år
1.70 cm
110 kg

Fysiskt krävande arbete samt väldigt lång resväg!
tack så mycket för alla tips fortsätt gärna!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Utgå från detta, sedan hur man vill göra det är en annan femma.

MrBurner
2010-03-29, 15:32
Jag tror nog att trådskaparen får finna sig i att må skit. Men annars kan du ju försöka att fasa ut godiset om du absolut inte klarar att gå "cold turkey". Testa att lägga upp ett nedtrappningsschema över en-två veckor.

Nitrometan
2010-03-30, 09:17
Intressant. En nyhet på vetenskapsradion som berör detta idag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3592812
Alla vet hur svårt det kan vara att säga nej till onyttig mat. Nu kommer mer forskning som visar att fet och sockrig mat faktiskt kan påverka hjärnan på ett liknande sätt som heroin eller kokain när det gäller att utveckla ett beroende.

Något som pekar i den riktningen är en ny studie på råttor, som fick äta massor av bacon, cheescake, korv och choklad - mat som djuren snabbt blev sålda på.

Inte nog med att råttorna åt så mycket de orkade och blev feta - de fick också snabbt förändringar i hjärnan. De behövde äta mer och mer för att få hjärnan att reagera på dopamin, ett belöningsämne. Tröskeln för att nå njutning höjdes helt enkelt.

Förändringarna i hjärnan dröjde kvar, även efter att råttorna tvingats att börja äta vanlig nyttig råttmat igen. Hos de riktigt feta råttorna tog det två veckor innan dopamintröskeln i hjärnan hade gått tillbaka till den normala nivån.

– Den tar upp den här gamla frågan som har varit ett stridsämne bland forskare, nämligen den hur nära besläktat med drogberoende är matberoende, säger Lars Oreland.

– Här har forskarna ändå visat att det finns en påtaglig effekt på dopaminsystemet, som liknar den av droger. Det gör att de här två beroendeformerna närmar sig varandra.

Referens:
Johnson, Paul M och Kenny, Paul J. Dopamine D2 receptors in addiction-like reward dysfunction and compulsive eating in obese rats. Nature Neuroscience 28 mars 2010. Doi:10.1038/nn.2519.

Sammanfattning av artikeln i Nature finns här: http://www.nature.com/neuro/journal/vaop/ncurrent/full/nn.2519.html

mikaelj
2010-03-30, 09:21
Intressant. En nyhet på vetenskapsradion som berör detta idag.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146108

Fatcan
2010-03-30, 09:47
Kan du inte äta en liten mängd godis varje dag då? Det behöver inte sätta stopp för viktnedgången och då kanske du orkar hålla ut.

Nitrometan
2010-03-30, 10:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146108

Jo, men jag tyckte den var relevant i denna tråd ändå.

Sen diskuterar de i programmet lite kring studien, något som saknades i din tråd.

Men kudos till att du uppmärksammade den. :thumbup:



Alltid roligt att vara tvåa... Tack.

mikaelj
2010-03-30, 10:24
Kan du inte äta en liten mängd godis varje dag då? Det behöver inte sätta stopp för viktnedgången och då kanske du orkar hålla ut.

Skulle du säga till en nykter alkoholist att bara dricka lite varje dag?

Jo, men jag tyckte den var relevant i denna tråd ändå.

Jodå. Jag ville mest att folk skulle läsa den och svara på frågan om vad kafémat är, och huruvida fett kunde ge samma kickar som socker -- i alla referat av artikeln står det nämligen att fet mat ger beroendet.

Fatcan
2010-03-30, 10:43
Skulle du säga till en nykter alkoholist att bara dricka lite varje dag?

Men snälla, jämför du socker och alkohol? Man kan utan problem äta en mindre mängd socker varje dag.

mikaelj
2010-03-30, 10:50
Men snälla, jämför du socker och alkohol? Man kan utan problem äta en mindre mängd socker varje dag.

Och man kan dricka en mindre mängd alkohol varje dag.

Fatcan
2010-03-30, 10:55
Och man kan dricka en mindre mängd alkohol varje dag.

Men alkohol är fortfarande ett gift, det är inte socker. Det var du som gjorde en riktigt dålig jämförelse.

Det funkar utmärkt att äta lite godis varje dag och gå ned i vikt, och gör det så att man kan hålla sig ifrån hetsätningar som trådskaparen beskriver så är det bara positivt.

mikaelj
2010-03-30, 10:58
Men alkohol är fortfarande ett gift, det är inte socker. Det var du som gjorde en riktigt dålig jämförelse.

Sist jag kollade metaboliseras fruktos och etanol på ungefär samma sätt. Men det var inte min poäng.

Det funkar utmärkt att äta lite godis varje dag och gå ned i vikt, och gör det så att man kan hålla sig ifrån hetsätningar som trådskaparen beskriver så är det bara positivt.

Det är din ståndpunkt. Min ståndpunkt är att det inte är någon bra idé att äta godis varje dag om man har problem med sockersug. Att äta mer fett och minska mängden kolhydrater är ett bra sätt att få bukt med det.

Du kan hitta flera här på Kolozzeum som kan styrka det.

stafh
2010-03-30, 11:00
Det kan vara fördelaktigt att dricka lite alkohol varje dag, så det exemplet är kanke inte så bra.

Och att etanol metaboliseras på liknande sätt som fruktos innebär inte att de har samma effekter.

Fatcan
2010-03-30, 11:08
Sist jag kollade metaboliseras fruktos och etanol på ungefär samma sätt. Men det var inte min poäng.

Vad har det med saken att göra? Du gör fortfarande fel när du jämför socker med alkohol. Varför försöker du slingra dig genom att komma med ett helt annat påstående *screwy*.[/QUOTE]

mikaelj
2010-03-30, 11:11
Vad har det med saken att göra? Du gör fortfarande fel när du jämför socker med alkohol.

Jag jämför två olika beroenden.

Eddie Vedder
2010-03-30, 11:13
Vad har det med saken att göra? Du gör fortfarande fel när du jämför socker med alkohol. Varför försöker du slingra dig genom att komma med ett helt annat påstående *screwy*.

Varför är det fel? Visst kan det ena tänkas skada kroppen mer och visst är det ena klassat som gift men inte det andra.

Principen är ju dock att det finns människor som inte kan hantera båda och att små mängder av det leder till att man inte kan hejda sig.

Det är löjligt att blunda för att många människor reagerar så på sockerrika produkter och andra livsmedel med mycket raffinerade kolhydrater. Jämförelsen var alltså inte att båda är "lika farliga" utan att båda kan leda till ohämmade intag för vissa.

Kriterier för beroende hit och dit men att det finns de som inte kan äta en kaka utan att falla dit är ju ett faktum.

Tolkia
2010-03-30, 11:25
Det är sällan det rent kemiska beroendet som är problemet när man vill bryta ett etablerat missbruksbeteende. Den fysiska abstinensen går över mycket snabbt jämfört med det psykiska behovet av det man missbrukat (det gäller även substanser som är starkt kemiskt beroendeframkallande, där dne fysiska abstinensen är svår). Människan har en naturlig preferens för sött (praktiskt back in the stenåldersdays t.ex. för att identifiera mogen frukt, inte så praktisk nu när vi kan få sötsaker i överflöd) som blir ett problem för vissa individer, mycket därför att vi lever i en kontext där söt mat (och fet, gärna i kombination) används för andra ändamål än att stilla hunger, t.ex. tröst, belöning, firande, stress/ångestdämpning etc. Det är inte fråga om de kemiska egenskaperna hos socker/raffinerade kolhydrater enbart, utan om vad de är (och därmed vilka reaktioner de utlöser) i sitt sammanhang.

Spene
2010-03-30, 11:45
Det är sällan det rent kemiska beroendet som är problemet när man vill bryta ett etablerat missbruksbeteende. Den fysiska abstinensen går över mycket snabbt jämfört med det psykiska behovet av det man missbrukat (det gäller även substanser som är starkt kemiskt beroendeframkallande, där dne fysiska abstinensen är svår).
Fast det som Oreland hävdar är att man ska se den psykiska tillvänjningen till ett stimuli (må det vara socker, alkohol eller heroin) som en både kemisk och strukturell förändring i hjärnans belöningssystem som går bortom enbart abstinensbesvär. Och att dessa förändringar är mer lika än man tidigare trott, trots vitt skilda ursprungsstimuli.

Sedan att vanor är svåra att bryta är självklart sant, och det som "missbrukarna" själva borde lägga mest fokus på.

mikaelj
2010-03-30, 13:06
Sedan att vanor är svåra att bryta är självklart sant, och det som "missbrukarna" själva borde lägga mest fokus på.

I det skedet är det bra att veta att det inte bara handlar om att de har svaga psyken, utan att det faktiskt har skett en förändring i hjärnan.

maRRtin
2010-03-30, 13:20
Jag såg ett avsnitt av House där en person var tvungen att äta socker för att hålla sig frisk, så måste vara.

House är facit.

Tolkia
2010-03-30, 18:59
Fast det som Oreland hävdar är att man ska se den psykiska tillvänjningen till ett stimuli (må det vara socker, alkohol eller heroin) som en både kemisk och strukturell förändring i hjärnans belöningssystem som går bortom enbart abstinensbesvär. Och att dessa förändringar är mer lika än man tidigare trott, trots vitt skilda ursprungsstimuli.

Sedan att vanor är svåra att bryta är självklart sant, och det som "missbrukarna" själva borde lägga mest fokus på.
Allt i hjärnan är ju på någon nivå kemiska förändringar, så det du skrev och det jag skrev motsäger inte varandra. Min poäng är ju också att man inte enkelt kan avfärda sockermissbruk med att "socker är inte beroendeframkallande!11!" [/I] Men jag tror att man fortfarande skiljer mellan substanser som man får en snabb fysiologisk tillvänjning till, med akut fysisk abstinens om den sätts ut även efter ganska kort tids missbruk (typ heroin) och sådana där man inte får det (socker i det här fallet, men även många läkemedel).

Klassresa
2010-03-31, 09:44
Tjenare

Tack för alla svar här i tråden jag började förra måndagen att försöka gå ner i vikt, mådde dåligt fortsatte tisdagen och på eftermiddagen sket det sig köpte fralla, choklad och tryckte i mig som jag skrev, och som det vanligen sett ut.

Sen resten av veckan fortsatte jag men absolut inget socker mådde hur dåligt som helst huvudvärk, illamående gjorde ingenting över helgen och låg mest i sängen, måndags morgon mådde jag sådär.

Jag började med att dela frukosten i 3 för att försöka hålla blodsockret stabilt,

Gröt runt 4-halv 5 äggmacka vid 7 sen en äggmacka runt klockan 9

Håller mig riktigt bra till lunch, äter lunch sen eftermiddagen frukt, ägg eller nötter

känner mig aldrig hungrig men det har ju bara gått 2.5 dagar men tror jag kommer gå ner i vikt med tanke på vad jag stoppade i mig tidigare och då aldrig gick upp i vikt, och jag känner mig aldrig sugen på socker eller så och det ända sockret jag får i mig är från äppelmos på morgonen samt en nötmix jag har där det är torkade tranbär etc. samt ifrån all mat.

Tack igen