handdator

Visa fullständig version : Att äta rätt !


asf
2010-03-28, 16:53
Jag trodde jag åt ganska bra.
Men var på blodgivning för ett tag sedan och tyvärr kunde ja inte ge blod för att ja hade för dåliga värden. Sköterskan sa till mig att äta mer kött, cvitamin och järn. Fick järntabletter som ja ska köka i 6månader för att kunna lämna nästa gång. Jag fick inte läma för 6månader sedan heller men då trodde dom att de hade vartf ör jag vart förkyld eller så, men nu har det ju upprepats så bättre att ta tag i det.

Mitt matschema ser ut ungefär så här.
Frukost runt 9-10 Frallor, bröd med ganska olika pålägg, ost, skinka, smör, leverpastej, grönsaker.
Brunch - Sallad, rester, mackor, vad som går snabbast att få i sig
Lunch - Tillagas, försöker att äta varierat, ena dagen potatis, nästa dag ris tredje dagen pasta osv... De enda ja inte äter är väl fisk. Potatis består oftast av pommes, friterat, klyftpotatis, jag köper aldrig färskpotatis och tillagar.
Kvällsmat - yoghurt, fil, flingor, ocksådär varierat, har väl en fyra, fem olika paket med flingor, musli och liknande som ja varierar mellan.

Det tycker jag är ganska bra ändå, men vad ska man äta för att få bättre värden.
Sen är ja lite orolig at nu när jag börjar träna igen mest kondition att ja kanske inte får i mig tillräckligt ändå.
Jag har köpt multivatmin, cvitamin och brusjärn som ja tar varje dag.

men vad bör man tillägga när man börjar träna.

MeekGeek
2010-03-28, 17:08
Mest kolhydrater det där - se till att du får i dig protein och fett i lämpliga mängder också.

Exhale_
2010-03-28, 18:04
Mitt matschema ser ut ungefär så här.
Frukost runt 9-10 Frallor, bröd med ganska olika pålägg, ost, skinka, smör, leverpastej, grönsaker.
Brunch - Sallad, rester, mackor, vad som går snabbast att få i sig
Lunch - Tillagas, försöker att äta varierat, ena dagen potatis, nästa dag ris tredje dagen pasta osv... De enda ja inte äter är väl fisk. Potatis består oftast av pommes, friterat, klyftpotatis, jag köper aldrig färskpotatis och tillagar.
Kvällsmat - yoghurt, fil, flingor, ocksådär varierat, har väl en fyra, fem olika paket med flingor, musli och liknande som ja varierar mellan.

Det tycker jag är ganska bra ändå, men vad ska man äta för att få bättre värden.
Sen är ja lite orolig at nu när jag börjar träna igen mest kondition att ja kanske inte får i mig tillräckligt ändå.
Jag har köpt multivatmin, cvitamin och brusjärn som ja tar varje dag.

men vad bör man tillägga när man börjar träna.

Vad är det för frallor till frukost?

Vad äter du till lunch förutom potatis, ris, pasta?

austria
2010-03-29, 09:21
Tycker den kosten låter ganska värdelös. Jag skulle aldrig bli mätt på en sådan kost, snarare hungrigare av alla kolhydrater.

Yeahvlen
2010-03-29, 09:56
Du får vakna upp och ändra om dina matvanor helt ifall du vill få bättre värden. Gissningsvis tränar du inte speciellt mycket heller? Då syftar jag främst till konditionsträning.

En kost bör inte baseras på frallor, yoghurt och friterade potatisbitar.

Äter du aldrig helt "vanlig mat"? Kött, fisk, kyckling, ägg, fullkornspasta, icke friterade potatisar, broccoli, grönsaker och allt det andra goda?

Det känns som du behöver få en helhet i en ny kost. Att äta, ursäkta uttrycket, helkasst fungerar inte, oavsett ifall man kompletterar ut med diverse mineral- och vitamintillskott. Kroppen reagerar inte likadant på 500 mg vitamin C från tillskott som från broccoli, potatis, nypon, klementin och paprika bland många fler.

Fredrik_S
2010-03-29, 12:30
Inget fel att äta mycket kolhydrater, jag tycker det ser ut som ett helt ok matschema i grunden men vad har du för protein och fett källor till lunchen.

Det jag undrar lite över är dock där du skriver grönsaker och sallad. Vad räknar du som grönsaker och sallad? Väldigt närinsglösa grönsaker är sallad gurka tomat och majs. dock är det även de vanligaste.
Bra grönsaker är broccoli morötter paprika och liknande.

austria
2010-03-29, 12:42
9-10 frallor till frukost. Ingen proteinkälla till lunch och musli/flingor till middag. Det kan du väl ändå inte tycka är ett bra matschema i grunden?

tsp
2010-03-29, 12:43
Vars har du alla grönsaker, rotfrukter, lök osv då?

Yeahvlen
2010-03-29, 12:44
9-10 frallor till frukost. Ingen proteinkälla till lunch och musli/flingor till middag. Det kan du väl ändå inte tycka är ett bra matschema i grunden?

Ämnesskaparen menar nog att frallorna intages vid den tidpunkt du trodde var frallantalet.

austria
2010-03-29, 12:47
Aha.....sorry, men tycker ändå det är ett rätt dåligt matschema.

asf
2010-03-29, 20:30
Missförstånd !
Jag är nog ganska dålig på att förklara.
Frallorna är två till antalet. Vanliga mörka frallor, köper dem på jobbets cafeteria. Så ja vet inte vad de är för några.
Givetvis äter jag annat än FULLKORNSpasta, FULLKORNSris och potatis, tänkte mer att de var de jag varierade mellan.
Kött och kyckling äter jag till. Blandfärs, kycklingfile, kycklingklubbor, friterad kyckling, hamburgare, köttbullar, korv, fiskpinnar (för övrigtg har jag svårt att äta fisk, men äter istället omega 3kapslar).
Grönsaker är väl mest de billiga - paprika, tomat, gurka.
men brukar även köpa frysta grönsaker som broccoli, ärtor och morötter och äta till matenn. Äter även frukt (banan och äpple är väl de som går ner mest ) och morötter som snacks på dagarna när jag blir sugen på nått. Kan bli nått knäckebröd om ja glömt frukt hemma.

Eddie Vedder
2010-03-29, 20:40
Grönsaker är väl mest de billiga - paprika, tomat, gurka.

Det där ser jag som DYRA grönsaker. Gurkan och tomaterna är dessutom riktigt snåla på näring, i synnerhet gurka. Du bör nog granska priserna för grönsaker lite mer noggrant nästa gång du besöker affären.

Scratch89
2010-03-29, 20:54
Se till att få in bättre grönsaker, t.ex broccoli, morötter och kål. Gör du matlådor är det perfekt med t.ex en kycklinggryta med wokgrönsaker och haricot verts (gjorde precis fyra laddningar själv).

Angående järnbristen, så se till att få i dig lite mer kött. Basera dina måltider runt köttet, och inte runt potatis/pasta osv.

mikaelj
2010-03-29, 21:09
Angående järnbristen, så se till att få i dig lite mer kött. Basera dina måltider runt köttet, och inte runt potatis/pasta osv.

Linser är ganska järnrikt också, även om upptaget inte är lika bra som i kött.

Se till att få in bättre grönsaker, t.ex broccoli, morötter och kål. Gör du matlådor är det perfekt med t.ex en kycklinggryta med wokgrönsaker och haricot verts (gjorde precis fyra laddningar själv).

Billigt, gott, mättande & nyttigt. Försvann en burk till rotpytten, tre kvar. Tärna upp, koka i 15 minuter i saltat vatten, fräs upp med vad du nu vill ha till.

JoeyP
2010-03-29, 21:16
1kg blandgrönsaker med broccoli och shit kostar runt 20kr är de dyrt? 1kg fryst då.

Eddie Vedder
2010-03-29, 21:25
1kg blandgrönsaker med broccoli och shit kostar runt 20kr är de dyrt? 1kg fryst då.

Om det är dyrt eller inte är väl upp till dig att avgöra. Det är mer än dubbelt så mycket dyrare kilopris än lök och vitkål men det är billigare kilopris än tomat och isbergssallad.

Frågan är snarare om det är prisvärt eller ej. Det tycker JAG att det är eftersom jag tycker att det är gott och näringsrika grönsaker dessutom.

mikaelj
2010-03-29, 21:26
Elodrado/Euroshoppers broccoliblandning med kål, broccoli och blomkål kostar ~15 kr/kg.

Även 20 kr är prisvärt för vad du får.

asf
2010-03-30, 08:15
Det där ser jag som DYRA grönsaker. Gurkan och tomaterna är dessutom riktigt snåla på näring, i synnerhet gurka. Du bör nog granska priserna för grönsaker lite mer noggrant nästa gång du besöker affären.

De var någon ovan som sa att de var billifga, eller så missförstog jag.
Jag brukar inte kolla på priset så mycket nä'r ja handlar.

JoeyP
2010-03-30, 21:38
Jag tycker det är rätt dyrt men bra grejor! Slinker ju lätt ner 1påse under diet om man vill så där äre 20kr om dagen.

Eddie Vedder
2010-03-30, 21:42
Jag brukar inte kolla på priset så mycket nä'r ja handlar.

Nej det är ganska uppenbart.;)