handdator

Visa fullständig version : ont i axeln


rickardptrsn
2010-03-28, 15:43
Hej!
Tränat rätt hårt nu i 4 månaders tid upp till 6 dagar i veckan.. har fått ont i högra axeln.. vet med mig att jag inte kört teknikmässigt rätt under d 3 månaderna som gått totalt..
Har läst på rätt mycket här om skaderisken som finns i vissa axelnövningar under fel utförande osv så jag har lagt på lite extra krut när d gäller å hitta rätt teknik. å d känns om jag har hittat hem..
har inge ont under passen.. men har ont efteråt.. tror d har börjat bli bättre..

Så.. bör jag forts som vanligt? lr ska jag vila axeln? hur pass allvarligt kan d va? har absolut inte mega ont.. men d känns... vid vissa rörelser..

Pjotor
2010-03-28, 18:56
Snälla, snälla: skriv med hela ord när du har ett riktigt tangentbord. d r så mkt l1are at lsa n sådan hr txt.

Svar på frågan: utan att veta var det gör ont och i vilka situationer är det omöjligt att ställa någon slags diagnos. Allmänt så ska du inte träna sådant som du får ont av, och får du ont efter ett pass så bör du träna lite lättare eller inte alls.

Riskerna med att träna trots smärta är att du drar på dig en kronisk inflammation någonstans, och sådana tar rätt lång tid på sig att läka.

mattilainen
2010-03-28, 19:54
har du ont när du kör bröstövningar? Tränar du baksida axlar någonting alls? Det kan vara det stora problemet kanske. Att baksida axlar inte hänger med. Ser ut som att axlarna sitter längre fram än vad dom egentligen ska göra. Titta i spegeln och var helt avslappnad och se om det ser ut så.

Martin Löwgren
2010-03-28, 20:54
Vilka övningar kör du/har du kört?

Hur ser det ut med rotatorcuffen?

Fyll i skademallen i skadeforumet mer för hjälp.

rainbow87
2010-03-28, 20:59
Hej!
Tränat rätt hårt nu i 4 månaders tid upp till 6 dagar i veckan.. har fått ont i högra axeln.. vet med mig att jag inte kört teknikmässigt rätt under d 3 månaderna som gått totalt..
Har läst på rätt mycket här om skaderisken som finns i vissa axelnövningar under fel utförande osv så jag har lagt på lite extra krut när d gäller å hitta rätt teknik. å d känns om jag har hittat hem..
har inge ont under passen.. men har ont efteråt.. tror d har börjat bli bättre..

Så.. bör jag forts som vanligt? lr ska jag vila axeln? hur pass allvarligt kan d va? har absolut inte mega ont.. men d känns... vid vissa rörelser..

Jag skulle inte köra så hårt, har själv vart med om samma sak, i princip. Lär dig rätt teknik och låt det "läka", om det inte hjälper så gå till en sjukgymnast.