handdator

Visa fullständig version : Pytt i panna, fryst?


Rah
2003-10-01, 12:13
Tja!
Är i behov av mat som går snabbt att laga till (gärna bara värma) och fungerar att inta i stora mängder.
Har de senaste dagarna käkat ett kg pytt i panna per dag, fryst, vilket dessutom är billigt (20 kr per kilo!).
Frågan är hur pass bra detta egentligen är som livsmedel?

King Grub
2003-10-01, 12:15
Det skiljer väl en del från märke till märke, men om du tittar på näringsdeklarationen kommer du att upptäcka att du får gott om kolhydrater och fett, och rätt dåligt med fett. Kolhydraterna är snabba och fettet av "dålig" kvalitet. Felix använder palmolja.

Rah
2003-10-01, 13:00
Ok, protein får jag genom tillskott och mängder av mjölk så det är ingen fara så sett. Men innebär inte palmolja att fettet är vegetabiliskt och således relativt nyttigt?
Vilka märken ska man använda sig av annars?
Slutligen, har du något tips på annat man kan köpa fryst och äta i stora mängder?

z_bumbi
2003-10-01, 13:15
Palmolja är inte en "bra" form av fett, det är ett av undantagen från växtvärlden.

Frysta saker som går att äta ? Nja.. det mesta man köper som halvfabrikat är skräp om man ska basera hela sin kost då det, ibland är det ingen fara så klart.

Är det för att du inte har möjlighet att laga mat eller varför letar du halvfabrikat ?

kharon
2003-10-01, 13:37
Om det är för att du inte har tid att laga mat, så kan jag tipsa om att göra massor av mat en dag i veckan som du sedan fryser ner i passliga mängder som du kan ta fram och värma upp vid behov. Blir både billigare och nyttigare! Tar inte så lång tid att tillreda mat för en vecka.

King Grub
2003-10-01, 17:40
Originally posted by kharon
Om det är för att du inte har tid att laga mat, så kan jag tipsa om att göra massor av mat en dag i veckan som du sedan fryser ner i passliga mängder som du kan ta fram och värma upp vid behov. Blir både billigare och nyttigare! Tar inte så lång tid att tillreda mat för en vecka.

Japp, det enda frysta som är riktigt bra är det man fryst in själv! Förutom rena kött- och fiskprodukter, då.

Rah
2003-10-01, 19:35
Hm är det inte rätt anmärkningsvärt att man inte kan hitta en enda näringsriktig fryst produkt i affärerna? Blir väl till att fixa storkok antar jag, men det tar emot, ungkarl som man är... :)