handdator

Visa fullständig version : "Sovardag" och kaloriintag


Vildarawk
2010-03-28, 14:14
(OT:Nu lyckas jag allt få till det med ett rim i rubriken!)

Till själva frågan...

Jag går inte i skola/jobbar för tillfället och brukar lägga mig i tid och sova så länge jag behagar. Dock står min biologiska väckarklocka på 9, så att det är upp-äta-smälta maten-gymma-äta. Om jag däremot som igår hade ett brutalt benpass med vilodag efter så kan jag (när jag väl somnar, samma problem som andra här på forumet. Att jag tränar rätt tidigt förmildrar nog lite) sova i upp till ca 14-16h. Detta hände idag. :hbang:

Jag lever tyvärr för tillfället inte ett särskilt aktivt liv utöver träningen och räknar med 1.2 +0,025 för varje timma gym och 0,05 för varje timma kondition (enligt träningslära.se) så att det slutar på 1.375 (ca 2800 kcal med ett överskott på 200).

Om det blir som idag att jag tappar (eller tjänar, beror på hur man ser det :D) ca 6-7 timmar av dagen pga sömn, ska jag fortfarande ligga på ett snarlikt kaloriintag eller ska jag sänka det något? Hur hade ni gjort? Blir väldigt mycket mat på kort tid annars *drool* (har prövat PF, trots att jag gillar mycket mat samtidigt är det inte min grej)

Hade inte varit ett problem om det hänt en gång i månaden men nu är det lite oftare än så *rolleyes*

(extrafråga: är 24-timmars sömn 1.0 i aktivitetsfaktor?)

kjell33
2010-03-28, 14:18
Jag låter vågen avgöra.

Yeahvlen
2010-03-28, 15:26
Vilken dag tror du är mest energikrävande?

Dag 1. 16 timmars dag med mer eller mindre rörelsemönster.

Dag 2. Identisk dag med 6-7 timmar mindre rörelsemönster.

Vildarawk
2010-03-28, 16:11
Vilken dag tror du är mest energikrävande?

Dag 1. 16 timmars dag med mer eller mindre rörelsemönster.

Dag 2. Identisk dag med 6-7 timmar mindre rörelsemönster.

1 utan tvekan om jag har förstått rätt.

En liten omskrivning av min ursprungliga fråga då. Förbränner man så pass mycket mer under under 6 timmars slöande (dator/tv/laga/toalett) än vid 6 timmars sömn att skillnaden är värd ta hänsyn till när man tittar på sin kaloribudget?

Yeahvlen
2010-03-28, 16:15
Det beror helt på hur aktiv du är. Men inte speciellt mycket mer, men visst är det något mer.

creperiet
2010-03-28, 16:53
Sömnvariablen brukar uppskattas till 0,9.

Jag vet inte vad jag skulle ge för att sova i 15timmar, din lyckost. Inte för att jag tror att jag behöver det, men sova är ohyggligt skönt.