handdator

Visa fullständig version : Frivändningar och frontböj flera gånger i veckan


Control_61
2010-03-28, 12:12
Jag kör regelbundet både frivändningar och frontböj. Jag kan ibland känna att handleden tar endel stryk, framförallt när jag börjar bli trött.

Tror ni detta är något jag kan få problem med i framtiden? Är handlederna i en utsatt position under frivändningar och frontböj (med frivändnings-grepp)?
Minskar risken för problem med handledslindor?

bubbe
2010-03-28, 12:31
För mig blev det ett problem. Men då kom jag ifrån ett läge med stela bänkpress-handleder som alltid lindades.

När jag lindar i frontböjen känns det som fingrarna får böjas bakåt rätt mycket. Men jag klarar att köra bänkpress närmsta dagarna/veckan efter vilket inte gick så bra tidigare.

Control_61
2010-03-28, 12:43
För mig blev det ett problem. Men då kom jag ifrån ett läge med stela bänkpress-handleder som alltid lindades.

När jag lindar i frontböjen känns det som fingrarna får böjas bakåt rätt mycket. Men jag klarar att köra bänkpress närmsta dagarna/veckan efter vilket inte gick så bra tidigare.

Okej. Jag får inga problem efteråt, utan det gör bara ont i slutet av ett tungt set frontböj.

Jag överväger att hoppa över frivändningarna, tekniken är riktigt svår.
Förr i tiden var man ju tvungen att frivända då hockeytränarna var övertygade om att det var den viktigaste faktorn för att bli snabbare på isen.



Funderar på att gå över lite mer till spänstträning istället... Känns som att jag har fullt upp med att få in bra teknik på de grundläggande styrkeövningarna ;)

emi23j
2010-03-28, 13:14
Okej. Jag får inga problem efteråt, utan det gör bara ont i slutet av ett tungt set frontböj.

Jag överväger att hoppa över frivändningarna, tekniken är riktigt svår.
Förr i tiden var man ju tvungen att frivända då hockeytränarna var övertygade om att det var den viktigaste faktorn för att bli snabbare på isen.



Funderar på att gå över lite mer till spänstträning istället... Känns som att jag har fullt upp med att få in bra teknik på de grundläggande styrkeövningarna ;)


Det är ett bra tanke tycker jag.

Att få till tekniken i frivändningar så att man får till flexion (?!) i ankel och höft är oerhört svårt (upplever jag i af). Finns "effektivare" övningar att köra om det är explosivitet som du är ute efter. Alltså med tanke på inlärningstiden för frivändningar.

Control_61
2010-03-28, 14:17
http://www.defrancostraining.com/ask-joe.html


Jepp.

Läste det där häromdagen också, och jag håller med honom.
Samtidigt tycker jag det är sjukt coolt att slänga upp några 100kg i frivändning ;)

Tomas W
2010-03-28, 14:22
Om du tycker att det är så ansträngande kan du köra med "lättare" grepp i frontböjen, alså inte hela handen runt stången utan bara några fingrar. Brukar lätta när man har problem av stel handled tills du blivit rörligare.

Även fått tips av en lyftare ifrån Syrien att vid smärta i handled köra med dragremmar runtom stången och sen själva remmen runtom handen, symtom lindrar lite iaf.

luderlasse
2010-03-28, 17:49
brukar akta handlederna när jag frivänder och fånga stången på axlarna. frontböjjen kan jag inte köra med "stötgrepp" utan korsar armarna och lägger stången på axlarna, sämre stabilitet men jag spar handlederna