handdator

Visa fullständig version : Misstänkt problematik i långa bicepssenan


Morty
2010-03-28, 11:31
Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt. 176, 73kg and going down

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? På framsidan av vänster axel
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Under främre delta i alla fall...
Gör det ont någonstans då du trycker? Nej, inte direkt. Gör lite småont när jag trycker hårt över framsidan, men inte nämnvärt mer ont än om jag klämmer på friska sidan.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? "The bang" kom när jag gjorde fåtalet armhävningar. Då gjorde det så ont att jag inte kunde lyfta armen över 90 grader. Framför allt lyft framåt såsom "sätta upp håret" eller "ta av tröjan" (tjejstyle) var riktigt jobbiga och nästintill omöjliga. Denna akuta smärta gick över på bara några dagar.
Är smärtan skarp eller mer dov? Känns inte förens jag når vissa utsätta lägen. Inte ens då är den riktigt skarp, men jobbigt är det ju!
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Endast vid viss aktivitet
Känns det bättre eller sämre efter träning? Oförändrat. Smärtan finns som sagt endast vid utsatta positioner.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Anteflektion och lyft framåt. Även arbete över axelhöjd, och framför allt huvudhöjd kan smärta. Horisontaladduktion kan smärta också.
Var i rörelsen smärtar det? Mest hela tiden i de nämnda rörelserna o_o
Hur länge har du haft ont? Det akuta kom i januari. Vilade från pressar i en månad och kör nu "SL-bänk" utan smärta, men ibland med klick.
Smärtvariation över dygnet. Oförändrad.


Vad och hur mycket tränar du? Cirka 5-6 pass i veckan. 3 på gymmet, 2-3 capoeira.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?, Nej, men körde HST 2-3 månader i höstas.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Aldrig tagit.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej. Värmer upp skuldran, armarna och axeln inför tunga pressar (och tunga drag) och det fungerar bra.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: I stort sett skadefri i 3 år.

illitch77
2010-03-28, 13:08
Låter snarast som AC-led tycker jag men har du haft problem sedan januari som inte tydligt blir bättre tycker jag det är läge för att se till att bli ordentligt undersökt. Närmsta sjukgymnast med gott rykte är nog ett bra ställe att börja. Axlar skall man ta på allvar.

Morty
2010-03-30, 14:38
Jag simmade (frisim) i typ 30 mins i söndags. I går hade jag då lite ondare än vanligt... Hm.

Martin Löwgren
2010-03-30, 14:43
Kan vara ac-led, kan vara caput longum - omöjligt att svara på.

Morty
2010-04-01, 16:35
Kan vara ac-led, kan vara caput longum - omöjligt att svara på.

Borde det undersökas?

Vill du veta något mer?