handdator

Visa fullständig version : Lösliga fibrer och absorbtion


__Linnea__
2010-03-27, 23:04
Hej!

Jag har en fråga angående lösliga fibrer. Speciellt den sorten som kallas mucilage.
Om man läser nedanstående så står det i princip att läsa att om man kraftigt överdoserar så tappar man i vikt p.g.a. att lösliga fiber binder protein och fett och minskar kaloriupptaget (förutom det att de självklart binder mikronutrienter också, men det är inte det jag undrar över nu).

Kan det verkligen bli så illa? Jag trodde att fibrer som bantningsmedel användes eftersom de ökar mättnadskänslan. Men en kraftig överdosering, rent teoretiskt, skulle alltså kunna hindra upptaget av makronutrienter? Stämmer verkligen detta?

Tacksam för svar!

Linnea




http://www.spiritus-temporis.com/dietary-fiber/harmful-effects.html

Harmful effects

An overdose of soluble fiber can cause diarrhea and worsen irritable bowel syndrome. Negative effects of dietary fiber include a reduced absorption of vitamins, minerals, proteins, and calories from the gut. Some insoluble fibers can bind to certain minerals: calcium, magnesium, phosphorus, and iron. This is unlikely to be harmful in the average adult, but guidelines for the US have been established.




http://www.heractivelife.com/women/comment/can-you-od-on-fiber/


"-If you have a hard time keeping on the pounds, your fiber intake may be to blame. Many trying to lose weight will up their fiber intake, to increase satiety, and because fiber slightly reduces the amount of calories absorbed during digestion. But take it too far, for too long, and fiber can deprive you of too much energy - causing unwanted weight loss and a lack of those vital nutrients we mentioned earlier."




http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/patient-flaxseed.html

Interactions with Drugs
Taking flaxseed ( not flaxseed oil) by mouth may reduce the absorption of other medications. Drugs used by mouth should be taken one hour before or two hours after flaxseed to prevent decreased absorption. People taking mood stabilizers such as lithium should use caution. Flaxseed contains alpha-linolenic acid, which may theoretically lower blood pressure. Individuals taking medications to lower blood pressure should use caution when taking flaxseed. Laxatives and stool softeners may increase or enhance the laxative effects of flaxseed. Flaxseed and flaxseed oil can lower cholesterol levels in animals, but studies in humans show mixed results. In theory, flaxseed may increase the effect of other medications that lower lipid (cholesterol and triglyceride) levels in the blood. Hormonal drugs may be affected. Dietary flaxseed may increase the effects of tamoxifen, a medication used to treat cancer. Consult a qualified oncologist and pharmacist before making decisions about treatment or health conditions.

Although studies report conflicting results, the omega-3 fatty acids in flaxseed and flaxseed oil may increase blood sugar, reducing the effects of diabetes treatments, including insulin and glucose-lowering medications taken by mouth. Flaxseed ( not flaxseed oil) is a rich source of plant lignans. Lignans are sometimes referred to as phytoestrogens and may possess estrogen-like properties. It is not known if flaxseed can alter the effects of birth control pills or hormone replacement therapies. Flaxseed and flaxseed oil theoretically may increase the risk of bleeding, and caution should be used when flaxseed products are taken with drugs that increase the risk of bleeding. Some examples include aspirin, anticoagulants ("blood thinners") such as warfarin (Coumadin ® ) or heparin, anti-platelet drugs such as clopidogrel (Plavix ® ), and non-steroidal anti-inflammatory drugs such as ibuprofen (Motrin ® , Advil ® ) or naproxen (Naprosyn ® , Aleve ®).

Scratch89
2010-03-27, 23:18
Får man fråga varför du undrar?

__Linnea__
2010-03-28, 00:44
För att jag i min enfald fann detta ganska överrumplande. Jag trodde inte det var på det viset och vill gärna ha det bekräftat om det är så att jag fått det om bakfoten.

Richthofen
2010-03-28, 01:28
växtslem är en av de vanligare tillsatserna till produkter som skulle vart feta vanligtvis.
att ersättare skulle vara mindre bra trodde jag var känt numera?

Sverker
2010-03-28, 07:08
Ha inga höga förhoppningar om att kostfibrer kan binda fett och protein. De flesta kostfibrer som tillsätts till livsmedel binder ca 0.5 % fett. Fettsyror och triglycerider alltså och inte gallsalter och kolesterol. Där är förmågan lite större.

Tillsatt kostfibrer binder inte fettet. Det kan däremot göra magsaften lite tjockare och rent fysiskt ligga i vägen för matspjälkningsenzymerna.
Det tråkiga blir då att ännu mer näring kommer till bakterierna i tjocktarmen ( läs gaser ).

Sverker
2010-03-28, 07:11
växtslem är en av de vanligare tillsatserna till produkter som skulle vart feta vanligtvis.
att ersättare skulle vara mindre bra trodde jag var känt numera?

Det är faktiskt helt okänt för mig. Vad tänker du då på ?

Eddie Vedder
2010-03-28, 09:04
Det är faktiskt helt okänt för mig. Vad tänker du då på ?

Karragenan. Om det sedan är "sämre" är ju svårt att säga. Men det är ju i alla fall en ersättning för att kunna lyckas vispa ordentligt med för lite fosfolipider.

Sverker
2010-03-28, 09:18
Hur fick du med fosfolipider där:confused:

Eddie Vedder
2010-03-28, 15:34
Hur fick du med fosfolipider där:confused:

Vad i vispgrädden emulgerar om inte fosfolipiderna?

Tolkia
2010-03-28, 15:59
Vad i vispgrädden emulgerar om inte fosfolipiderna?
Triglyceriderna hade jag gissat på.

Sverker
2010-03-28, 17:55
Njaa. Triglyceriderna är fettet.
Jag sätter heder och ära att det är kaseinet som emulgerar.
Fosfolipiderna kommer från mjölkkörtlarna och vid homogeniceringen finfördelas fettet och ytan på fettdropparna ökar enormt. Det som finns tillgängligt är bara kaseinet.

Eddie Vedder
2010-03-28, 18:29
Njaa. Triglyceriderna är fettet.
Jag sätter heder och ära att det är kaseinet som emulgerar.
Fosfolipiderna kommer från mjölkkörtlarna och vid homogeniceringen finfördelas fettet och ytan på fettdropparna ökar enormt. Det som finns tillgängligt är bara kaseinet.

Varför skulle man då tillsätta karragenan i fettsnålare vispgrädde? Proteinhalten är ju den samma.

Fosfolipider är ju emulgatorer med en hydrofob ände mot fettfasen i grädde och en hydrofil mot vattenfasen. Då vispas grädden när luft vispas in i emulsionen.

Sverker
2010-03-28, 18:47
Karregenan används för att hålla partiklar svävande i en lösning. Klassiska exempel är chokladmjölk eller fruktdryck med fruktkött.
Karregenanen är där för att förhindra att fettdropparna smälter sammans. Karragenenen bildar ett nätverk i lösningen. Det lägger sig inte på ytan av fettdropparna.


Jag tror att karragenenen helt enklet bara är med för att göra lättgrädden lika tjock som vanlig grädde.

__Linnea__
2010-03-31, 23:07
Ha inga höga förhoppningar om att kostfibrer kan binda fett och protein. De flesta kostfibrer som tillsätts till livsmedel binder ca 0.5 % fett. Fettsyror och triglycerider alltså och inte gallsalter och kolesterol. Där är förmågan lite större.

Tillsatt kostfibrer binder inte fettet. Det kan däremot göra magsaften lite tjockare och rent fysiskt ligga i vägen för matspjälkningsenzymerna.
Det tråkiga blir då att ännu mer näring kommer till bakterierna i tjocktarmen ( läs gaser ).

Så rent praktiskt... om man nu går ner i vikt och fiser som en dåre. Samt äter 105 g fibrer om dagen, till allra största delen beståendes av lösliga sådana. Inte från tillsatta kostfibrer dock, utan från naturliga varor.

Kan det vara skäl till min topic, eller skall det till ännu större mängder än så?

Sverker
2010-04-01, 05:58
105 gram kostfibrer låter jättemycket. Det blir massor av energi till bakteriena i tjocktarmen. Kostfibrerna blir alltså enegi för bakterierna. Att det dessutom kommer med lite annat fett och protein också gör saken inte bättre.



Du kan lätt halvera ditt intag av kostfibrer.

__Linnea__
2010-04-02, 19:10
105 gram kostfibrer låter jättemycket. Det blir massor av energi till bakteriena i tjocktarmen. Kostfibrerna blir alltså enegi för bakterierna. Att det dessutom kommer med lite annat fett och protein också gör saken inte bättre.



Du kan lätt halvera ditt intag av kostfibrer.

Jo, jag inser ju själv detta och kommer defenitivt åtgärda.
Men för att försöka bena ut vad jag läste och det som var topic. Hindras upptaget av makronutrienter såpass att en viktnedgång kan vara reel?
Binder " lösliga fiber binder protein och fett och minskar kaloriupptaget"? Kan magsaften "rent fysiskt ligga i vägen för matspjälkningsenzymerna"?! :S

Sverker
2010-04-03, 16:28
Du ska inte räkna med att det ska passera några kalorier genom tarmarna utan att de absorberas.
Lösliga fibrer kommer att sänka GI på kolhydraterna men du kommer fortfarande att absorbera kolhydraterna.
Fibrerna kommer att absorbera 1 % av fettet i maten men resterande fett, 95 - 98 % kommer du att absorbera. Upptaget av fett är aldrig hundraprocentigt men nästan.

Proteinupptaget kommer att reglera sig själv. Det du inte absorbera kommer tarmbakteriena att använda under kraftig gasbildning.


Många av kostfibererna, ex pektin, har elektriska laddningar. De kommer att binda till sig mineralerna i kosten. Mer fibrer ger alltså sämre upptag av t e x järn. Värt att tänka på för alla unga tjejer.

mikaelj
2010-04-03, 16:34
105g kostfibrer givet 2,5 kcal/g kostfiber från kortkedjiga fettsyror bakterierna genererar ger ändå ~260 kcal.

Sverker
2010-04-03, 16:48
Du räknar med 100%-igt utnyttjande av kostfibrerna. Det är nog inte så att de går att räkna upp ekvationen. De korta fettsyrorna som propionsyran kan t o m vara giftigt för bakterier medan de är utmärkt energikälla för oss.

Eddie Vedder
2010-04-03, 16:51
Ska man börja diskutera riktigt teoretiskt kring fibrer och energiutnyttjande finns ju dessutom en väldigt intressant teori om tarmflorans betydelse för viktregelering där just tarmbakteriernas egenskaper för energiutnyttknde i fibrer tros variera väldigt.

Man har sett skillnader hos övervriktiga och normalviktiga och även gjort råttstudier där den typen av tarmbakterier med mer möjlighet till ennergiutnyttjande har injicerats, varpå råtorna blivit feta.


Obesity has recently been linked to the composition of human microbiota and the production of short chain fatty acids (SCFAs). However, these findings rely on experimental studies carried out using rather small and defined groups of volunteers or model animals. Our aim was to evaluate differences within the human intestinal microbiota and fecal SCFA concentration of lean and obese subjects. A total of 98 subjects volunteered to take part in this study. The BMI in kg/m(2) of 30 volunteers was within the lean range, 35 were overweight and 33 were obese. The fecal microbiota was characterized by real-time PCR analyses. With the primers used herein we were able to cover 82.3% (interquartile range of 68.3-91.4%) of the total microbiota detectable with a universal primer. In addition, the concentration of SCFA was evaluated. The total amount of SCFA was higher in the obese subject group (P = 0.024) than in the lean subject group. The proportion of individual SCFA changed in favor of propionate in overweight (P = 0.019) and obese subjects (P = 0.028). The most abundant bacterial groups in faeces of lean and obese subjects belonged to the phyla Firmicutes and Bacteroidetes. The ratio of Firmicutes to Bacteroidetes changed in favor of the Bacteroidetes in overweight (P = 0.001) and obese subjects (P = 0.005). Our results are in line with previous reports suggesting that SCFA metabolism might play a considerable role in obesity. However, our results contradict previous reports with regard to the contribution of various bacterial groups to the development of obesity and this issue remains controversial.

Microbiota and SCFA in lean and overweight healthy subjects.Obesity (Silver Spring). 2010 Jan;18(1):190-5. Epub 2009 Jun 4.

Obesity results from alterations in the body's regulation of energy intake, expenditure, and storage. Recent evidence, primarily from investigations in animal models, suggests that the gut microbiota affects nutrient acquisition and energy regulation. Its composition has also been shown to differ in lean vs obese animals and humans. In this article, we review the published evidence supporting the potential role of the gut microbiota in the development of obesity and explore the role that modifying the gut microbiota may play in its future treatment. Evidence suggests that the metabolic activities of the gut microbiota facilitate the extraction of calories from ingested dietary substances and help to store these calories in host adipose tissue for later use. Furthermore, the gut bacterial flora of obese mice and humans include fewer Bacteroidetes and correspondingly more Firmicutes than that of their lean counterparts, suggesting that differences in caloric extraction of ingested food substances may be due to the composition of the gut microbiota. Bacterial lipopolysaccharide derived from the intestinal microbiota may act as a triggering factor linking inflammation to high-fat diet-induced metabolic syndrome. Interactions among microorganisms in the gut appear to have an important role in host energy homeostasis, with hydrogen-oxidizing methanogens enhancing the metabolism of fermentative bacteria. Existing evidence warrants further investigation of the microbial ecology of the human gut and points to modification of the gut microbiota as one means to treat people who are over-weight or obese.

Gut microbiota and its possible relationship with obesity. Mayo Clin Proc. 2008 Apr;83(4):460-9.

__Linnea__
2010-04-03, 21:08
Så jag kan utgå från artiklarna i trådstarten inte stämmer med andra ord?

(Och därmed inte sagt att 105 g kostfibrer skulle vara nyttigt)

Sverker
2010-04-04, 06:49
Jag ser ingen direkt motsättning mellan det som jag och andra skrivit och vad som finns i starttråden. Magbesvär och hindrat upptag av mineraler och vitaminer.