handdator

Visa fullständig version : Skidjacka, softshell vs gore tex


kaer
2010-03-27, 18:38
Funderar på att köpa en ny skidjacka, alla tips är välkomna.

Funderar lite på att köpa en softshell istället för en gore tex jacka, vad tror ni om det? Jag var och tittade på naturkompaniet idag och av vad jag gick fram så verkade gore tex jackorna mest vara betydligt bättre vid väta, men softshelljackorna var ändå fullt tillräckligt vattenavisande för skidåkning.
Softshelljackan skulle tydligen andas bättre, vilket skulle vara ett ganska stort plus för mig.

Jag har nu en Tierra gore texjacka som jag haft nästan 10 år, egentligen fungerar den alldeles utmärkt men funderar på att köpa en snyggare model, men för 5000 spänn så känns det som en tveksam anledning.
Köper jag en softshell så kan jag nog använda den som vårjacka med.

Har ni några synpunkter på märken och butiker? Som sagt har jag tittat på tierra, men egentligen spelar det ingen större roll för mig. Vad säger ni om billigare märken som Mountain hardware?

Kan man förvänta sig någon rea i stockholmsområdet nu när säsongen närmar sig slutet?

fiskebulle
2010-03-27, 19:31
Har ni inte redan rea? I Linköping var det rea på massvis utav vinterjackor för typ 3 veckor sedan.

Jag har personligen en Norröna Lofoten jacka som jag är väldigt nöjd med, kan varmt rekommenderas. Har även haft en Bergans soft-shell, med något slags membran som heter Dermizax, det fungerar också utmärkt.

Denna tråd (http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=2649) är iofs lite gammal, men det står en hel del vettig information i den. Läs och begrunda :)

Arf Pingvin
2010-03-28, 08:24
Ska du vara en vecka i hällregn? Nej.

Köp en softshell.

skaparn
2010-03-28, 08:34
Jag har haft både softshell och lika varianter på motsatsen, som klättermusens Cutan och Gore-Tex 2- och 3-lager. Idag skulle jag vilja påstå att softshellplaggen blivit så bra att deras överlägsna passform gör dem till vinnare för allt utom längre stunder av regn, och då kan man lika gärna använda en regnjacka som är vattenavvisande på riktigt.

Nu blev jag sugen på en ny jacka.

kaer
2010-03-29, 09:19
Tackar för alla svar. Tråden som Fiskbulle länkade var riktigt intressant.

Tror det blir att kika runt lite i stans butiker innan jag bestämmer mig. Funderar nog på att använda en ny softshelljacka även som vårjacka. Även om jag vanligtvis brukar vara emot att ha fritidskläder som kläder jag har i stan...