handdator

Visa fullständig version : Höftont


mommy
2010-03-27, 14:28
Fick ont i vä höft (typ tensorursprunget) för kanske ett år sen. För några månader sen var det faktiskt bättre och jag trodde det var borta tills jag åkte till fjällen, åkte slalom och kom hem med ont igen. Den här gången sitter det mest på hö sida, men även på vä.

Min egen diagnos (jag läser till sjukgymnast) är att jag har dålig kontakt med mina stabilisatorer och överbelastar därför mina dynamiska muskler.

Vad är det då jag behöver träna? Bålstabilitet? Småmuskler i höften, typ piriformis, gluteus medius och minimus (hur gör man det?).

Tips mottages gärna. :)

Martin Löwgren
2010-03-27, 17:03
Hur är styrkan i gluteus medius?

mommy
2010-03-28, 09:59
Hur menar du då? Hur stark gluteus medius jag har eller vad?

Martin Löwgren
2010-03-28, 15:11
Hur stark gluteus medius jag har eller vad?

Ja.

mommy
2010-03-28, 15:58
Hur ska jag kunna ta reda på det?

Martin Löwgren
2010-03-28, 15:59
Hur ska jag kunna ta reda på det?

Testa muskeln isometristk under motstånd?

mommy
2010-03-28, 16:14
Hur testar jag enbart medius? Höftabd involverar ju fler muskler än så.

Martin Löwgren
2010-03-28, 16:39
Hur testar jag enbart medius? Höftabd involverar ju fler muskler än så.

Ja fast medius är agonist och du kan även diffa dess bakre och främre fibrer genom att lägga till extention/flexion under abduktionsrörelsen.

mommy
2010-03-28, 20:49
Ja fast medius är agonist och du kan även diffa dess bakre och främre fibrer genom att lägga till extention/flexion under abduktionsrörelsen.

Okej, då ska jag testa det så snart som möjligt. Har ingen riktig koll på hur man testar, är det bara att kolla hur hög vikt jag klarar att hålla emot abduktionen?

Martin Löwgren
2010-03-28, 20:57
Okej, då ska jag testa det så snart som möjligt. Har ingen riktig koll på hur man testar, är det bara att kolla hur hög vikt jag klarar att hålla emot abduktionen?

Ta ut muskelns alla funktioner och be sedan någon trycka i motsatt riktning. Utvärdera sedan på en skala 1-10 styrka, smärta och annat.

Gör på motsatt sida.

mommy
2010-03-28, 21:01
Okej, då ska jag be en klasskompis göra det. Dock låter det som ett test i grovkraft som mäts i skalan 0-5 och för smärtan känns det enklast att använda VAS-skalan.

Eftersom jag har ont på båda sidorna kan jag ju inte få ut något normalvärde av att testa bilateralt, men jag ser ju om det finns en sidoskillnad i alla fall.

Martin Löwgren
2010-03-28, 21:04
Okej, då ska jag be en klasskompis göra det. Dock låter det som ett test i grovkraft som mäts i skalan 0-5 och för smärtan känns det enklast att använda VAS-skalan.

Eftersom jag har ont på båda sidorna kan jag ju inte få ut något normalvärde av att testa bilateralt, men jag ser ju om det finns en sidoskillnad i alla fall.
Du kan använda vilken skala du vill (helt ointressant) utan de viktiga är att muskeln isoleras och testas specifikt och jämförs med motsatt sida. Man utvärderar då styrka, uthållighet, hur snabbt den aktiveras (om det är någon fördröjning) med mera.

Utefter detta lägger man ihop detta med allt annat som undersökts (neurologi, stabilitet, benlängd, höftled etc etc).

När allt lagts fram kan diagnos ges och rätt åtgärd sättas in.