handdator

Visa fullständig version : Två frågor!


Pendelous
2010-03-27, 14:24
* Jag har märkt att när jag kör frontböj med vikt har jag lättare att komma ner i önskat djup jämfört med om jag bara kör med kroppsvikten (inte för jag brukar göra det, men har provat).
Kan det vara farligt/skadligt på något sätt?

* Två övningar som jag har fått för mig är skadliga och som jag inte kör är framåtlyft med hantlar för axlar och framåtlyft med supinerat grepp med hantlar eller i CC för bröst.
Bör jag fortsätta strunta i dom övningarna? Hur skadliga är dom jämfört med andra farliga övningar?

Tacksam för svar.

Hejnomax
2010-03-27, 14:33
Tror det är så för alla, vikten hindrar en från att tippa bakåt.

En anledning till att skippa dom övningarna är att framsida axlar får nog med stryk i alla pressar. Om dom dessutom är farliga(?) känns det ju rätt dumt att köra dem.

fiskebulle
2010-03-27, 16:14
Angående axellyften så handlar det väl i princip om vilka sortens axlar man har. En del personer kan göra hantellyft framåt, drag till hakan och jobba som takmålare utan att känna av smärtan under hela sin livstid, medan andra känner ett obehag i axelleden bara utav ett fåtal repetitioner av någon av de tidigare nämnda övningarna.

Johan_P
2010-03-27, 16:19
Angående axellyften så handlar det väl i princip om vilka sortens axlar man har. En del personer kan göra hantellyft framåt, drag till hakan och jobba som takmålare utan att känna av smärtan under hela sin livstid, medan andra känner ett obehag i axelleden bara utav ett fåtal repetitioner av någon av de tidigare nämnda övningarna.

Är rörelsen dålig för axlen, är den det oavsett om man tar skada veckan efter eller året efter. Varför nöta en rörelse som är dålig för axelleden?

fiskebulle
2010-03-27, 16:25
Är rörelsen dålig för axlen, är den det oavsett om man tar skada veckan efter eller året efter. Varför nöta en rörelse som är dålig för axelleden?

axelleden har olika utseende mellan olika personer. Varav 2 utav typerna har större chans att få känningar utav axelproblematik. Jag är personligen inte för att göra skadliga övningar, när det går att undvika, men det finns vissa personer på brädan som hävdar att de minsann har lärt ut diverse högskadefrekvensövningar och ingen har någonsin klagat på axelsmärtor.

Pendelous
2010-03-27, 16:27
Okej, samma sak gäller den där bröstövningen jag nämnde då eller? Är ju ungefär samma rörelse fast ändå inte riktigt.