handdator

Visa fullständig version : Lägga upp träningen inför milen?


zydar
2010-03-27, 01:18
hej

ska löpa milen 10 april, startmilen örebro...
tävlar mot några polare.

Men men, undrar hur ja ska lägga upp träningen veckan innan.
Hur nära inpå loppet ska jag träna? hur hårt? hur långt?

just nu kör jag 12km var annat pass och intervall var annat. vilar alltid 1-2 dagar emellan passen.

saab900
2010-03-27, 03:32
Jag kör på som vanligt, och tar en vilodag innan ett lopp. Vilar jag två-tre dagar känns det som om jag stelnar till.

Lars Brinkhoff
2010-03-27, 06:50
Enligt de flesta bör man träna mindre innan ett lopp: dra ner volymen men behålla intensiteten. Men det är individuellt. En del löpare gillar att springa på nästan som vanligt, andra trappar ner träningen drastiskt. Maratonlöpare kanske springer sitt sista rejäla långpass två-tre veckor innan loppet, för kortare tävlingar kan en vecka räcka.

Du som är van att vila 1-2 dagar mellan passen borde kunna fortsätta träna lika ofta sista veckan, men spring betydligt kortare sträckor (kanske runt 50%). Intervallpass kan vara lättare: kortare sträckor och/eller längre vilointervall. Sista dagen innan loppet är klurig. En del tjänar mer på att vila, andra insisterar på att de måste springa.

saab900
2010-03-28, 02:31
Det är ju milen. En mil springer man ju när som helst utan uppladdning. Jag löptränade 5 år sommar som vinter 3-5 ggr i veckan innan jag började styrketräna och kom ner på sub40. Nu fixar jag fortfarande sub47 15 kilo tyngre fastän jag löptränar ytterst sporadiskt numera. Man behöver ingen speciell toppning för att klara av det. Resultatförbättringen på loppet blir nog ytterst marginell om man ska ladda och ha sig, och det är ju bara "polare" han ska tävla mot. Risken är väl att det bara går sämre om han skulle råka "ladda" på fel sätt då han inte vet än hur hans kropp reagerar på olika förberedelser. Jag springer bäst om jag äter 3 h innan träningen, men sämre om jag ätit precis inpå eller 6 h före. En kompis springer bäst om han ätit 6h före, och brorsan kan utan problem stoppa i sig en rejäl middag och gå ut och persa en timme efter. Men när det är skarpt läge för första gången kanske det är fel tillfälle att börja laborera.

Brukar du springa max något pass? Vet du hur du ska lägga upp för att orka maxa 12 km blir det inga konstigheter att göra samma sak på 10 km. Bara att springa en liten aning fortare. Det viktigaste är att känna när man ligger på gränsen, och hålla sig under den. Alla banor är ju olika, och det är lätt att ta slut efter backar om man inte vet när man bör slå av på tempot litegrann.

1911
2010-03-28, 03:39
Saab900; Du har ju springit flera år. Vad fan är det med dig? tror du att alla har det? Dummaste inlägget på jävligt länge. För helvete... ÅH

zydar
2010-03-28, 14:40
Brukar du springa max något pass?

Nej, jag löper aldrig max på distans träning, kommer säkert gå in i väggen :D

Gör såhär då, jag kör på som vanligt fram till passet innan tävlingen där jag tar det lite lugnare.

Kan man löpa på max puls en hel mil?

kjell33
2010-03-28, 14:43
Det är för nära inpå loppet för att göra ngt särskilt. Kolla www.marathon.se/news/home_tjejmilentraning.cfm inför nästa lopp.

saab900
2010-03-29, 00:31
Saab900; Du har ju springit flera år. Vad fan är det med dig? tror du att alla har det? Dummaste inlägget på jävligt länge. För helvete... ÅH

Är det? Tagga ner...

Jag menar helt enkelt att milen inte är en speciellt lång sträcka. Äter du inte som en anorektisk ballerina klarar du loppet med lätthet på den energi du har i kroppen. Man behöver varken få i sig kolhydrater eller vätska under loppet. Och klarar TS att springa 12 km vartannat pass klarar han by default en mil. Eftersom han vilar 1-2 dagar mellan varje pass kan han gott göra detsamma inför loppet, såvida han inte känner sig sliten och småsjuk av träningen. Det är inte en så stor ansträngning för kroppen att man behöver vila flera dagar innan oavsett fysisk status.

@zydar: Inte max puls :D
Om du har tränat några gånger där du gått in för att persa på den distans du tränar på, så att du vet hur det känns i kroppen när du ligger på gränsen, så att du kan känna efter om du måste släppa av för att inte gå in i väggen, eller om du kan hålla samma tempo.

Karvig
2010-03-29, 16:33
Jag menar helt enkelt att milen inte är en speciellt lång sträcka. Äter du inte som en anorektisk ballerina klarar du loppet med lätthet på den energi du har i kroppen. Man behöver varken få i sig kolhydrater eller vätska under loppet.

Frågan var väl ändå hur träningen skulle se ut, ingen som insinuerat att han ska kolhydratladda eller köpa på sig ett lager med kolhydratgel till loppet.

Och klarar TS att springa 12 km vartannat pass klarar han by default en mil. Eftersom han vilar 1-2 dagar mellan varje pass kan han gott göra detsamma inför loppet, såvida han inte känner sig sliten och småsjuk av träningen. Det är inte en så stor ansträngning för kroppen att man behöver vila flera dagar innan oavsett fysisk status.


Det handlar om mer än att bara klara distansen, han vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt.

Lars hade bra åsikter. Personligen tycker jag att det känns bäst att ta det snäppet lugnare hela veckan och vila dagen innan.

Spunken
2010-03-29, 17:21
finns kompletta träningsprogram för milen på marathon.se, kanske vore något att kolla upp?

Edit, lite sent såg jag nu.

zydar
2010-04-01, 23:11
Är det bra att dricka under loppet eller kan man lika gärna skita i det?

=)

kjell33
2010-04-01, 23:23
Är det 30 grader varmt kan du dricka under loppet annars spelar det inte så stor roll. Drick innan loppet men inte för nära inpå.

machine gun
2010-04-02, 10:25
Är det bra att dricka under loppet eller kan man lika gärna skita i det?

=)

Nej, det tar vanligtvis bara onödigt med tid på distanser under halvmaran.

r3mpuh
2010-04-02, 11:41
finns kompletta träningsprogram för milen på marathon.se, kanske vore något att kolla upp?

Edit, lite sent såg jag nu.

+1, Väldigt detaljerade och välgjorda.
Verkar vara något sådant TS letar efter.