handdator

Visa fullständig version : Tillskott eller makrill


Dasse
2002-06-15, 13:04
Går det inte precis lika bra att smälla i sig lite makrill ( så du får i dig motsvarande mängd omega-3 som från tillskott) istället för att köpa dyra tillskott? Eller är kvaliteten väldigt varierande beroende på var fisken är fångad osv.? (Vill ju i och för sig inte käka kass fisk från östersjön )

Dasse
2002-06-18, 00:12
Har jag ställt en fruktansvärt korkad fråga eller är det bara så att ingen kan svara?
Har använt sökfunktionen men hittade inget relevant där. :)

Sverker
2002-06-18, 05:32
Hej Dasse !
" Har använt sökfunktionen men hittade inget relevant där "

Vad är relevant ? För några månader sedan var frågan upp på forumet. Tror att det var något kring " Makrill i tomatsås " Jag har för mig att vi skrev en del där men inriktningen föll något mot miljögifter efter ett tag.

Visst är ren fisk eller fiskkonserver ett utmärkt alternativ. Ibland t o m bättre än oljor. En burk makrill i tomatsås ger dig ca 1.5 g omega-3 vilket troligen är den undre gränsen för " dagsbehov " av omega-3.

Fisk i kasseodlingar äter ju den mat vi människor ger dem. Är då inte säker på att fettkvaliten är likvärdig med vildfångad fisk. Svårt att tro det finns kasseodling i östersjön på den svenska sidan. Kasseodling smutsar ned vattnet lokalt och det är få kommuner som ger tillstånd till det.

Sverker
2002-06-18, 05:39
http://ho me.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000185 (http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=3&t=000185)

Nej !! Vänta detta var inte rätt länk !!

Men GOTT om synpunkter om makrill. Du får nog söka vidare själv ifall du är intresserad
:)

[ 18 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

mane
2002-06-18, 21:00
orkar du äta mycket fisk varje dag så kör på det! du får mycket protein också! varför skulle det vara fel att äta makrill :D :D

Dasse
2002-06-18, 22:16
Sorry! Jag är usel på sökning och hade förstås lyckats med konststycket att inte söka på makrill utan på omega-3 vilket verkar konstigt t.o.m. för mig själv så här i efterhand. Kan bara beklaga, får gå en kurs i sökning. Trodde ett tag att allt fett i en makrillburk bestod av samma proportioner omega-3 som tillskotten! Synd att det inte var så, fast då hade det väl inte funnits som tillskott. Tack så väldigt mycket för svaren dock. :)