handdator

Visa fullständig version : Shape Ups - skor


Vinylsvarv
2010-03-26, 13:59
Vet inte om jag lägger tråden rätt men hoppas jag gjort det.

Frågan jag har är om någon vet mer om dessa skor om de gör det de påstår att göra. Anledningen att jag frågar är att jag hört att en del fått dessa skor rekommenderade av sjukgymnaster de gått till. Aldrig hört talas om dem så undrar om nån vet mer om det bara är bluff eller faktiskt gör det de påstår.

Hemsida: http://www.shapeups.eu/

http://www.sandals-shoes.co.uk/wp-content/uploads/2009/07/skechers-shape-ups.jpg

AdamK
2010-03-26, 14:13
Har sådana skor i skolan, alla är avundsjuka... skämt åsido

Har faktiskt aldrig sett skorna

joko
2010-03-26, 14:35
Könssjukdomar och oönskade graviditeter lär de fungera magnifikt emot.

bte
2010-03-26, 15:10
Könssjukdomar och oönskade graviditeter lär de fungera magnifikt emot.

:laugh::laugh::laugh:

Pjotor
2010-03-26, 15:16
"Rund under fötterna" har fått en ny innebörd.

Punisher1
2010-03-26, 15:23
haha har sett folk gå med sådana skor ser sjukt ut o.O

barbafant
2010-03-26, 21:17
min sjukgymnast/feldenkraispedagog rekommenderar dem. Tanken är tydligen att få kroppen att arbeta lite annorlunda då man går. MBT-skor kallas de oxå, masai barefoot technology tror jag det står för. Dyra. Jag tror att de iofs kan vara bra som omväxling om man går mycket, kanske ffa om man får ont när man går. Men lite dyra för att bara chansa med kanske

fiskebulle
2010-03-27, 11:13
Gå barfota istället, gör under för knä/fot-problem hjälper även hållningen.

Bitte
2010-05-01, 14:50
Vet inte om jag lägger tråden rätt men hoppas jag gjort det.

Frågan jag har är om någon vet mer om dessa skor om de gör det de påstår att göra. Anledningen att jag frågar är att jag hört att en del fått dessa skor rekommenderade av sjukgymnaster de gått till. Aldrig hört talas om dem så undrar om nån vet mer om det bara är bluff eller faktiskt gör det de påstår.

Hemsida: http://www.shapeups.eu/

http://www.sandals-shoes.co.uk/wp-content/uploads/2009/07/skechers-shape-ups.jpg

Jag har beställt ett par sådana skor från Brandos: http://www.brandos.se/skechers/shape-ups-11805-choc/a11607
Jag tror dom ska vara bra både för det ena och det andra, framförallt att promenara i. Det ökar blodcirkulationen och stärker musklerna samt att man förbränner fett mera mm.

Dreas
2010-05-01, 14:57
Jag har beställt ett par sådana skor från Brandos: http://www.brandos.se/skechers/shape-ups-11805-choc/a11607
Jag tror dom ska vara bra både för det ena och det andra, framförallt att promenara i. Det ökar blodcirkulationen och stärker musklerna samt att man förbränner fett mera mm.Bullshit :)

Martin Löwgren
2010-05-01, 15:02
Bullshit :)

Haha minst sagt :thumbup:

Bitte
2010-05-01, 15:21
Jo, i och med att musklerna får arbeta mera under promenaderna, så för bränner man mera fett. Det blir dubbel effekt än om man bara har vanliga skor på sig. Jag tror på det i alla fall.

Dreas
2010-05-01, 15:25
Jo, i och med att musklerna får arbeta mera under promenaderna, så för bränner man mera fett. Det blir dubbel effekt än om man bara har vanliga skor på sig. Jag tror på det i alla fall.Ja, minst dubbel effekt...

Den lilla skillnaden det gör är det inte värt, tro mig.

Tolkia
2010-05-01, 16:03
Den påstådda effekten på förbränningen är knappast större än att man kan negligera den. Däremot finns ju folk som tycker att skorna är bra för deras onda ryggar/onda fötter etc., vilket man nog kan ta på större allvar.

chrilledude
2010-05-01, 16:08
Förbränner mer? 2 kcal mer per dag då eller?

+1 på tolkia!

Bitte
2010-05-01, 16:38
Jag får nog hålla med er när det gäller förbränningen, den ökar nog bara lite. Och jag tror också dom är bra för onda ryggar och fötter, knän mm.
Det var en som fick träningsvärk utav att använda sådana skor i början så det tar nog nån vecka innan man vant sig. Det ska bli spännande att se hur dom fungerar.

Martin Löwgren
2010-05-01, 23:00
Jo, i och med att musklerna får arbeta mera under promenaderna, så för bränner man mera fett.

Hur tänker du då för riktigt så enkelt är det inte med fettförbränningen.

Bitte
2010-05-02, 08:16
Eftersom musklerna i benen och baken får arbeta mera måste förbränningen ske i hela kroppen. Men sen så bygger man ju upp musklerna också så det blir nog inte någon direkt viktminskning.

Bailah
2010-05-02, 08:39
Jag har ett par MBT skor. Fula som stryk men finns fan inget bekvämare å gå runt i.
Har det mest för min rygg och knän, men nu kanske detta är i mitt huvud. Men, iåmed att vaderna jobbar lite mer när man går me dessa "buffalo" skor så känns det som dom vuxit lite iaf.
Läst att folk tycker det är bra för vadträning så det kan ju vara det som snurrat in sig i min skalle. Men hur som helst så är dom riktigt riktigt sköna och gå i.

Tolkia
2010-05-02, 09:18
Man får ju ett annat steg, så det lär kunna kännas en del i vaderna (säkert också i höfter och rygg om man har besvär där) när man börjar med MBT-etc-skor. (MBT är väl ett märke.)

Martin Löwgren
2010-05-02, 09:23
Eftersom musklerna i benen och baken får arbeta mera måste förbränningen ske i hela kroppen. Men sen så bygger man ju upp musklerna också så det blir nog inte någon direkt viktminskning.

Att energiförbrukningen går upp (vilket jag iofs inte den tror gör) betyder inte att fettförbränningen ökar.

Tolkia
2010-05-02, 09:28
Apropå skor av den här typen tittade jag på Reeboks populärvariant (easytone) igår, och jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur de har tänkt när de försöker kombinera en rund undersula (vilket görs genom en "boll" under hälen och en under främre trampdynan) med utåt-bakåt sluttande kant på sulan. Det känns lite som en motsägelse (och jag är generellt tveksam till detta med att ha en jättekant på sulan bak, särskilt när sulan är så tjock). Jag saknar (de nu uppenbarligen omoderna) skorna med avfasad häl. *cry*

Martin Löwgren
2010-05-02, 09:35
Apropå skor av den här typen tittade jag på Reeboks populärvariant (easytone) igår, och jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur de har tänkt när de försöker kombinera en rund undersula (vilket görs genom en "boll" under hälen och en under främre trampdynan) med utåt-bakåt sluttande kant på sulan. Det känns lite som en motsägelse (och jag är generellt tveksam till detta med att ha en jättekant på sulan bak, särskilt när sulan är så tjock). Jag saknar (de nu uppenbarligen omoderna) skorna med avfasad häl. *cry*

Glöm inte att de tränar rumpan hela 28% mer också :naughty:

Tolkia
2010-05-02, 09:44
Glöm inte att de tränar rumpan hela 28% mer också :naughty:
Du har sett reklamen, va? (Om inte, finns det en tråd specifikt om Easytone, där finns en youtubelänk.) Den är ... speciell. :D

Bitte
2010-05-06, 18:43
Nu har jag fått mina Shape ups sandaler men dom glappade lite i hälen så jag ska skicka tillbaks dom. Har också bytt till en annan modell för dom var jättesköna att gå i.

Dreas
2010-05-06, 19:03
Den påstådda effekten på förbränningen är knappast större än att man kan negligera den. Däremot finns ju folk som tycker att skorna är bra för deras onda ryggar/onda fötter etc., vilket man nog kan ta på större allvar.Fast då finns det bättre skor som typ Saucony Stabil eller vad de heter. Kostar endel men är till för dom som har ryggproblem pga fötterna.

Bitte
2010-05-08, 19:26
Här hittade jag lite spännande information om Shape ups skorna: http://www.uk.skechers.com/en/shape_ups/clinical-case-studies

svennebanan
2010-05-08, 20:19
Här hittade jag lite spännande information om Shape ups skorna: http://www.uk.skechers.com/en/shape_ups/clinical-case-studies

Klart man kan hitta intressant info på försäljarens hemsida. Annat vore ju konstigt.

Dreas
2010-05-08, 20:36
Här hittade jag lite spännande information om Shape ups skorna: http://www.uk.skechers.com/en/shape_ups/clinical-case-studiesMitt tips är att du slutar leta information för att du ska fortsätta kunna lura dig själv.

Läsvärt: http://traningslara.se/blogg/reebok-easytone-annu-en-produkt-som-lever-pa-falsk-marknadsforing/

Bitte
2010-05-13, 13:53
Kom precis efter en promenadrunda med shape ups skorna. Det var jätte jobbigt och jag får nog träningsvärk i morgon. Men jag blev alldeles svettig och det stramade i vaderna. Ska ta mina andra nya promenadsskor på mig i morgon och gå av mig träningsvärken.
Shape ups skorna är verkligen ett par träningsskor som man får börja lite försiktigt med och dom var inte så bekväma. Men dom ökar på förbränningen rejält som det står. Och därmed får också musklerna verkligen arbeta, eller tvärtom.

svennebanan
2010-05-13, 14:00
Ok dom ökar förbränningen med 3333%. Tro det om du vill. Du vägrar ju lyssna på vad någon skriver så jag förstår inte vad du vill diskutera?

I alla fall, sjukt bra köp dom där skorna! Lycka till och använd dom väl så skall du se att även du kommer i form innan sommaren.

Tolkia
2010-05-13, 14:11
Det är givet att det blir jobbigare att gå när du måste lägga om steget; det kommer att ta ett tag innan du har vant dig. Du kommer säkert att få träningsvärk i vadmuskler du inte visste att du hade, och det är nog klokt att vänja sig lite i taget för att inte få ont (beror givetvis på hur känslig man är). För att det verkligen skall kosta märkbart mer energi att gå i dem krävs dock nästan att du haft så ont i fötterna när du gått i vanliga skor att du inte kunnat hålla ett vettigt tempo eller liknande. (Eller möjligen att skorna väger 20 kg styck.) Fotledsstärkande - mycket möjligt. Bantningsredskap - knappast.

don ramon
2010-05-13, 14:30
Kom precis efter en promenadrunda med shape ups skorna. Det var jätte jobbigt och jag får nog träningsvärk i morgon. Men jag blev alldeles svettig och det stramade i vaderna. Ska ta mina andra nya promenadsskor på mig i morgon och gå av mig träningsvärken.
Shape ups skorna är verkligen ett par träningsskor som man får börja lite försiktigt med och dom var inte så bekväma. Men dom ökar på förbränningen rejält som det står. Och därmed får också musklerna verkligen arbeta, eller tvärtom.

Om du får träningsvärk efter en promenadrunda så spelar det nog ingen roll vad du har på kroppen eller fötterna. Positivt i sammanhanget är att du är ute och rör på dig överhuvudtaget. Om det är ett par nya skor som är anledningen så kan det väl vara värt det. Placebo effekten skall aldrig underskattas.

Jag känner mig tex starkare om jag har en tajt t-shirt på mig när jag styrketränar i motsats till något löst och sladdrigt. Ökat självförtroende ger mer jävlaranamma och vikten åker upp.

Three pigs
2010-05-13, 15:07
HAHA, vilka jävla båtar till pjucks!

Äntligen kanske jag kan forma arslet som jag vill :)