handdator

Visa fullständig version : Rött kött, mejeriprodukter och cancer?


Pain Barrier
2003-09-30, 23:18
När jag sökte på nätet efter svar på mitt förra inlägg i detta forum hittade jag gott om studier som konstaterade samband mellan högt intag av rött kött och mejeripriodukter, och ökad risk för prostatacancer och vissa andra cancerformer, t.ex.:

http://www.hon.ch/News/HSN/510155.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11519764&dopt=Abstract

Någon som har synpunkter i ämnet, eller känner till studier som motbevisar påståendena?

- Man kan ju undra om cancer-risken verkligen är tillnärmelsevis lika hög, om man i övrigt äter en näringsriktig kost, och är en fysiskt aktiv person...
(Studien i den första bifogade länken var ju t.ex. av personer som åt mycket kött och lite grönsaker...)

stefannn
2003-10-01, 16:36
man får ju cancer av allt idagen samhälle så det handlar ju bara om vad man ska välja att få cancern utav...

Pain Barrier
2003-10-02, 21:03
Originally posted by stefannn
man får ju cancer av allt idagen samhälle så det handlar ju bara om vad man ska välja att få cancern utav...

Vissa bara rycker på axlarna när de hör något, andra söker svar...

Om jag hittar ett flertal artiklar om ett flertal olika studier om riskerna med någon aktivitet jag sysslar med, så gör det mig nyfiken, och jag vill gärna få mer bakgrundsinformation, om förhållandena under studierna, om orsaken till risken verkligen primärt är det som studien påstår, om andra studier motbevisar, om man kan minska riskerna, etc.

Det betyder inte för den skull att jag på direkten ger upp aktiviteten helt och hållet.
(Jag äter fortfarande rött kött och dricker fortfarande mina vassledrinkarr.;))

Pain Barrier
2003-10-02, 21:10
Hittade iaf. följande lugnande artikel av Biesalski HK på PubMed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11965516&dopt=Abstract

Sverker
2003-10-03, 05:54
Har aldrig hört att rent kött skulle kunna ge cancer.

Däremot ökar mängderna av cancerogena ämnen drastiskt ju hårdare man bränner köttet i pannan. Det kan bildas PAH, dvs olika typer av rent kol som är synnerligen canceroget. PAH finns då i mycket bränd stekskorpa.

Naturligtvis hamnar man också mitt i debatten om nitrit - nitrosaminer i rimmat kött när man pratar mat och cancer.

För egen del tycker jag att det går bra att äta skinka dagligen utan att överstiga några riskgränser.

liQ
2004-04-20, 20:15
Originally posted by Sverker
Har aldrig hört att rent kött skulle kunna ge cancer.

Däremot ökar mängderna av cancerogena ämnen drastiskt ju hårdare man bränner köttet i pannan. Det kan bildas PAH, dvs olika typer av rent kol som är synnerligen canceroget. PAH finns då i mycket bränd stekskorpa.

Naturligtvis hamnar man också mitt i debatten om nitrit - nitrosaminer i rimmat kött när man pratar mat och cancer.

För egen del tycker jag att det går bra att äta skinka dagligen utan att överstiga några riskgränser.

gäller det också med kolhydratiska produkter som potatis,pasta och ris? Ökar cancerogena ämnen då också?

z_bumbi
2004-04-20, 20:41
Originally posted by Pain Barrier
- Man kan ju undra om cancer-risken verkligen är tillnärmelsevis lika hög, om man i övrigt äter en näringsriktig kost, och är en fysiskt aktiv person...
(Studien i den första bifogade länken var ju t.ex. av personer som åt mycket kött och lite grönsaker...)

Det är ju felet med de flesta studier av den typen att man inte kan plocka ut en viss del av kosten utan måste se till helheten.

Jag kan dra en parallell till att att många som blir vegetarianer säger att de blir piggare.
De har helt plötsligt börjat äta grönsaker i sådana mängder som de borde ha gjort innan de blev vegetarianer...