handdator

Visa fullständig version : Multivitamintillskott och bröstcancer


King Grub
2010-03-26, 12:46
Background: Many women use multivitamins in the belief that these supplements will prevent chronic diseases such as cancer and cardiovascular disease. However, whether the use of multivitamins affects the risk of breast cancer is unclear.

Objective: We prospectively examined the association between multivitamin use and the incidence of invasive breast cancer in the Swedish Mammography Cohort.

Design: In 1997, 35,329 cancer-free women completed a self-administered questionnaire that solicited information on multivitamin use as well as other breast cancer risk factors. Relative risks (RRs) and 95% CIs were calculated by using Cox proportional hazard models and adjusted for breast cancer risk factors.

Results: During a mean follow-up of 9.5 y, 974 women were diagnosed with incident breast cancer. Multivitamin use was associated with a statistically significant increased risk of breast cancer. The multivariable RR of women who reported the use of multivitamins was 1.19 (95% CI: 1.04, 1.37). The association did not differ significantly by hormone receptor status of the breast tumor.

Conclusions: These results suggest that multivitamin use is associated with an increased risk of breast cancer. This observed association is of concern and merits further investigation.

Am J Clin Nutr. 2010 Mar 24. Multivitamin use and breast cancer incidence in a prospective cohort of Swedish women.

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2009.28837v1

Sverker
2010-03-26, 18:14
Hur var trenden med multivitamintillskott i USA 1997 ?
Kan vi misstänka att antioxidanter som beta-karoten var hett och kvinnorna tog tillskott med mycket antioxidanter.
För mycket antioxidanter blir lätt prooxidativa.

stafh
2010-03-26, 18:27
Hur var trenden med multivitamintillskott i USA 1997 ?
Kan vi misstänka att antioxidanter som beta-karoten var hett och kvinnorna tog tillskott med mycket antioxidanter.
För mycket antioxidanter blir lätt prooxidativa.

I så fall borde cancerincidensen gått upp för alla former. Finns det någon som undersökt koppling mellan multivitamintillskott och andra sorters cancer?

Zorgus
2010-03-26, 19:10
Tror Sverker är inne på ett intressant spår (antioxidanter inkl E-vitamin). Kan också vara relaterat till för högt intag av A-vitamin. Det finns ett samband mellan låga D-vitaminnivåer och bröstcancer, och antagligen är mängden D-vitamin i multivitamintillskottet alldeles för låg för att motverka cancer. Så antioxidanter och/eller Vitamin A är min gissning (ren spekulation). Hos män har man sett en ökad förekomst av prostatacancer hos de som tar extra betakaroten, A- och E-vitamin.

rGile
2011-03-21, 22:11
Hur var trenden med multivitamintillskott i USA 1997 ?
Kan vi misstänka att antioxidanter som beta-karoten var hett och kvinnorna tog tillskott med mycket antioxidanter.
För mycket antioxidanter blir lätt prooxidativa.

Får man fråga om källa och utvecklat svar? :em:

Eddie Vedder
2011-03-21, 22:51
Kan ju kanske vara så att de som är måna om att ta extra vitaminer även är mer måna om att gå på sina regelbundna undersökningar? Nu har jag inte tillgång till fullängdaren än så man kanske har kontrollerat för det.

Och är verkligen RR på 1.19 en särskilt stor överrisk? Jag är dålig på statistik. Men jämför 19% med RR för rökning och lungcancer till exempel. :)

EDIT: Ser att det är en snart ett år gammal tråd nu. :D

hejhopp79
2011-03-21, 22:53
Låter lite märkligt faktiskt. Handlar det inte extremt mycket om vilken multivitamin man tar?

Dessutom vill jag minnas att jag sett forskning som visar på att multi-vitamin och b-complex några gånger i veckan gör att man lever längre.

Erkserks
2011-03-22, 08:08
Handlar det inte extremt mycket om vilken multivitamin man tar?

Nej, det är ordet multivitamin på en produkt som avgör, inte vad som är i den........

Eddie Vedder
2011-03-22, 09:00
En ny studie på flera folkgrupper där ändpunkten var DÖD i olika cancerformer, inte "bara" diagnos. Total dödlighet, dödlighet i olika cancerformen samt hjärt- kärlsjukdom.

http://traningslara.se/vilka-samband-finns-for-olika-dodsorsaker-och-konsumtion-av-multivitamintillskott-en-studie-pa-olika-folkgrupper/

hejhopp79
2011-03-22, 12:19
Yay, grymt Nicklas!

Ska läsas

Edit: Spontant verkar det ju omöjligt att fastställa huruvida t ex ett tillskott på 20 mg zink om dagen skulle motverka förekomst av ändtarmscancer hos en person tjugo år framåt i tiden. Visst är vitaminer/mineraler involverade i en enorm mängd funktioner i vår kropp, men våra mätinstrument är för trubbiga för att kunna fastställa sådana här orsakssamband, vilket gör att vi får såhär här vaga resultat som knappt säger någonting.

rGile
2011-03-22, 18:45
Kan ju kanske vara så att de som är måna om att ta extra vitaminer även är mer måna om att gå på sina regelbundna undersökningar? Nu har jag inte tillgång till fullängdaren än så man kanske har kontrollerat för det.

Och är verkligen RR på 1.19 en särskilt stor överrisk? Jag är dålig på statistik. Men jämför 19% med RR för rökning och lungcancer till exempel. :)

EDIT: Ser att det är en snart ett år gammal tråd nu. :D

Men jag var ju nyfiken på det Sverker sa :n00b

edit,
I studien, användes syntetiska eller organiska vitaminer?

hejhopp79
2011-03-22, 18:55
LOL, missade också att tråden var ett år gammal ;)

Eddie Vedder
2011-03-23, 16:30
edit,
I studien, användes syntetiska eller organiska vitaminer?

Såna smådeltaljer framgår inte av en observationsstudie. Och om de skulle fråga efter det lär ju inte folk fatta vad det ens betyder.