handdator

Visa fullständig version : Ska börja deffa, skulle gärna uppskatta lite hjälp :)


Sachin
2010-03-25, 20:21
Hej! :) Har planerat att börja deffa så att jag får bort allt fett (är inte överdrivet mycket men iallafall nog för att magrutorna inte ska synas)
Uppskattar alla möjliga råd :)

Jag är 16 år, väger ca 65 kg (vilket inte är mycket men som sagt fettet finns fortfarande) och är 180 cm lång.

Jag styrketränar ca 2-4 gånger i veckan med konditionspass i början då jag springer 2,5-5 km. Jag vill förbränna fett och bygga muskler så om jag går upp i vikt blir jag glad :D

Nu kommer jag då till det viktigaste förlåt om det har varit tråkigt innan :)
Jag skulle behöva råd på vad jag bör äta och hur jag ska träna, förväntar mig inget träningsschema eller kostschema utan bara råd. Är villigt att total förändra på min träning och på hur jag äter så ös på med råd bara. Som sagt uppskattar verkligen allt ni skriver även om ni bara skriver hej :) Tack!

Sachin
2010-03-25, 20:31
Kommer även lägga upp ett träningsschema och kostschema som jag själv har gjort lite senare så ni kan granska och jättegärna ge mig lite feedback :)

chrilledude
2010-03-25, 20:44
Deffa när du väger 65kg och 1.80? Isåfall har du knappt några rutor alls, bygg ffs!

Sachin
2010-03-25, 20:53
Lovar att jag har 6-pack under fettet (ser 2-4 rutor när jag spänner) vet inte ens varför jag väger så lite har ganska mycket muskler i generellt (mycket för mig inte för än bodybuilder :) ) men min kropp kanske är konstig fast iallafall försöker bara få bort fettet. Tack för kommentaren :D

J A L
2010-03-26, 00:47
Du växer ju fortfarande! Dra nytta av det och försök att göra träningen och ditt ätande så bra som möjligt, så skall du se att du snart får den kropp du vill ha utan att deffa, dieta och göra en massa manövrar. Bra träningsscheman finns som sticky på forumet och information om kost finns här också. Det mesta klistrat och klart.

16 bast, 65 kg och 180 cm låter i mina öron inte riktigt förenligt med att börja deffa. Var glad att du är just precis där du är nu och träna på och gör roliga saker istället. Du kommer snart att kunna se ut som hulken ändå om du nu vill det, utan att stressa kroppen. Typ.

sirrepirre
2010-03-26, 07:46
Du kan inte deffa och bygga
muskler samtidigt. Fungerar inte så, bestäm dig för en av dem. Jag råder dig dock att bygga(bulka). Ser inte
meningen med att ha rutor som 180 lång och 60 kilo som du kommer
väga. Om inte mindre till och med. Bulk upp dig
nu ist. Skaffa en bra grund sen efter de kan du fundera på deff.

Mvh

pedersen1980
2010-03-26, 15:59
Ät bra mat och fortsätt träna så ska du se att rutorna kommer till sommaren! Testa att äta ~150 gram protein om dagen och lagom med fett och kolhydrater så ska du se att det händer grejjer!

Gå ner i vikt borde inte vara aktuellt i ditt läge, ser man till ditt BMI så är du farligt nära undervikt. Har du rutor när du spänner, skitbra!

Sachin
2010-03-26, 20:43
Fan vad snälla alla är :) Tack ska verkligen ta till mig alla era råd. Ska äta så nyttigt jag kan och träna på. Ska prova det där med 150 g protein då jag nyss köpt GGs Whey-80

chrilledude
2010-03-26, 21:31
Fan vad snälla alla är :) Tack ska verkligen ta till mig alla era råd. Ska äta så nyttigt jag kan och träna på. Ska prova det där med 150 g protein då jag nyss köpt GGs Whey-80

Allt protein ska såklart inte komma ifrån whey, så du vet! *rolleyes*

Ligg på typ 300kcal överskott i kalorier också!

Yeahvlen
2010-03-26, 23:39
Du kan inte deffa och bygga
muskler samtidigt. Fungerar inte så, bestäm dig för en av dem. Jag råder dig dock att bygga(bulka). Ser inte
meningen med att ha rutor som 180 lång och 60 kilo som du kommer
väga. Om inte mindre till och med. Bulk upp dig
nu ist. Skaffa en bra grund sen efter de kan du fundera på deff.

Mvh

Varför skulle inte det gå nu?

pedersen1980
2010-03-27, 09:11
Bränna fett och bygga muskler samtidigt menar du?

Sachin
2010-03-27, 09:34
Chrille, jag planerade att ta tre portioner whey varje träningsdag och två varje icketräningsdag, och i en portion är det då typ 30g protein är det bra eller ska man minska på det? :)

pedersen1980
2010-03-27, 09:43
Finns inget facit. Du siktar på 150 gram och får i dig 90 från pulver, då är det 60 gram kvar. Den är omkring 250 gram rent kött de.
Tror du inte att du kommer enkelt kommer få i dig det dubbla?

Jag skulle nog rekommendera 2 portioner pulver om dagen.

Sachin
2010-03-27, 10:22
Tänkte göra så här istället att jag tar 20g protein varje portion så blir det ändå samma mängd :)

Yeahvlen
2010-03-27, 15:16
Bränna fett och bygga muskler samtidigt menar du?

Ja. Det är långt i från moment 22.

Eddie Vedder
2010-03-27, 15:22
Ja. Det är långt i från moment 22.

+1

Killen är 16 år. Då växer man ofta så det knakar oavsett. Jag gissar att träningskarriären inte är jättelång heller så det bör man snarare räkna med att det går.

Dock kan jag instämma i att det är lite synd när man är i den åldern med tanke på vilket guldläge det är att bygga upp en suverän grundfysik. Det är nog många som ångrar att de inte utnyttjade onårstide bättre såhär i efterhand.

För egen del skyller jag på den jäkla fotbollen.:D

Yeahvlen
2010-03-28, 13:26
Det är nog många som ångrar att de inte utnyttjade onårstide bättre såhär i efterhand.

För egen del skyller jag på den jäkla fotbollen.:D

Det är nog väldigt många tidigare lagidrottsutövare som kan hålla med om det. Framför allt jag :)

Jag får skylla på att jag inte visste bättre, plus orienteringen och innebandyn i ung ålder.

pedersen1980
2010-03-28, 14:55
Jag skyller på lathet jag :o)

Grovah
2010-03-29, 08:33
Jag skyller på lathet jag :o)

+1

Tänk att man var tvungen att bli gott och väl vuxen innan man fattade att det är kul att träna styrka. När jag var ung så såg jag bara på att det tar så lång tid att få resultat så det är ingen ide att börja. Nu, ett gäng år senare förvånas jag över hur SNABBT man faktiskt kan få resultat. Frågan är bara om det är ens tidsuppfattning eller kroppen förutsättningar som ändrats..

/Grovah

Yeahvlen
2010-03-29, 09:41
Nu, ett gäng år senare förvånas jag över hur SNABBT man faktiskt kan få resultat. Frågan är bara om det är ens tidsuppfattning eller kroppen förutsättningar som ändrats..

/Grovah

Tänk vilka positiva effekter det hade givit ifall du började redan som ung, ifall du nu som äldre tycker det går snabbt att bygga på massa ;)

Grovah
2010-03-29, 14:44
Tänk vilka positiva effekter det hade givit ifall du började redan som ung, ifall du nu som äldre tycker det går snabbt att bygga på massa ;)

Grämer mig varenda dag! ;)

jimmyboy
2010-03-29, 21:44
Problemet är att när man är ung så kanske det är lite extra viktigt att vara smal och "snygg" och inte behöva gå runt och vara lite rultig för att man bulkar ;) man vill ju kunna gå runt under sommarn utan att skämmas hehe. Men jag håller med om att 65 kilo på 180 låter väldigt lite och fattar inte hur det kan bli mindre.

pedersen1980
2010-03-30, 08:10
Man behöver nog inte Bulka som ung och nybörjar gymmare.
Då e de bara o äta de man kommer över (mat) och så blir de bra!

sirrepirre
2010-03-30, 11:08
Ja. Det är långt i från moment 22.



De är då vad jag lärt mig.. Eller iofs ligger du
på ett exakt antal kalorier + lite överskott så kan du väl hålla dig i bra form samtidigt du bygger muskler. Men Att bygga massa samtidigt du ska förbränna fett fungerar väl inte. Det handlar väl trots allt om kalori överskott eller underskott i det stora hela. Rätta mig om jag har fel :).


MVH

Eddie Vedder
2010-03-30, 11:20
De är då vad jag lärt mig.. Eller iofs ligger du
på ett exakt antal kalorier + lite överskott så kan du väl hålla dig i bra form samtidigt du bygger muskler. Men Att bygga massa samtidigt du ska förbränna fett fungerar väl inte. Det handlar väl trots allt om kalori överskott eller underskott i det stora hela. Rätta mig om jag har fel :).


MVH

Läs vad jag skrev.

Det går inte riktigt att applicera på förutsättningarna hos en genomsnittlig 16-årig kille som precis börjat träna. Då växer man ju oftast oavsett.

Yeahvlen
2010-03-31, 01:02
De är då vad jag lärt mig.. Eller iofs ligger du
på ett exakt antal kalorier + lite överskott så kan du väl hålla dig i bra form samtidigt du bygger muskler. Men Att bygga massa samtidigt du ska förbränna fett fungerar väl inte. Det handlar väl trots allt om kalori överskott eller underskott i det stora hela. Rätta mig om jag har fel :).


MVH

Det handlar inte om att ha överflöd av energi till kroppen. Det handlar om att ge kroppen tillräckligt med energi för att skapa förutsättningar för muskelbygge. Ju mer energi du ger kroppen, desto godare blir förutsättningar (till en viss gräns, givetvis). Men, dessa förutsättningar, d v s tillräckligt med energi för muskeltillväxt kan även finnas vid ett underskott av energi.

Nu är det inte så enkelt i praktiken, och det går långsammare (ifall man lyckas) vid ett energiunderskott än ett överskott.

Enkelt sagt. Det handlar om balansen mellan hur mycket muskel som bryts ned, kontra byggs upp. Du har inte energiöverskott eller -underskott hela dagen, trots att du i längden ligger över eller under energibalans. När du äter har du åstadkommit ett tillfälligt överskott av energi, och ligger det matintaget efter styrketräning byggs även musklerna upp. Samtidigt som de vid en annan del av dagen kanske bryts ned. Det är den här balansen jag menar. Den kan luta större åt muskeluppbyggnad än nedbrytning - trots energiunderskott.

Men det är mycket enklare, och går snabbare vid ett energiöverskott.