handdator

Visa fullständig version : Vad är det som är så ohälsosamt med att väga lite?


pwnyou
2010-03-25, 18:39
Om man tränar, får i sig tillräckligt av samtliga vitaminer, mineraler, fetter, protein och vätska.

Många här på forumet säger alltid "NEJ! NEJ! NEJ!" till en kille som redan är hyffsat smal som vill få magrutor till sommaren eller till en tjej som vill gå ner i vikt. Det pratas alltid om hur ohälsosamt det är, men jag skulle tro att de på kolo väldigt ofta kanske är lite för vinklade i denna fråga.

Bulk känns så väldigt acceptabelt, men en deff är farligt! Det känns som att många tänker lite så här på forumet. Själv skulle jag nog säga att en deff vore klart hälsosammare vid de flesta fallen än en bulk. Inte för alla, men för de flesta människor därute.

Återigen, vad är det som är så ohälsosamt med att väga lite? Om man tränar, får i sig tillräckligt av samtliga vitaminer, mineraler, protein, nyttiga fetter och vätska.

Plz, tell me.

Tabbe
2010-03-25, 18:45
Tankarna och mat fixeringen som kan komma vid en väldigt låg vikt..
Behöver inte vara så men risken ökar

forslund
2010-03-25, 18:46
Jag ställde samma fråga här:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134069

Vinter
2010-03-25, 19:54
Om man tränar, får i sig tillräckligt av samtliga vitaminer, mineraler, fetter, protein och vätska.

Plz, tell me.

Om man får i sig tillräckligt av ovanstående ligger man knappast på svältkost, utan i energi balans. Balans betyder varken underskott eller överskott.

Varken deff eller bulk är hälsosamt i längden. Sen har vi alla olika kroppar. Men det är ingen slump att problemen med olika psykiska åkommor i spåret av kroppsfixering ökar hela tiden.

pwnyou
2010-03-25, 21:27
Om man får i sig tillräckligt av ovanstående ligger man knappast på svältkost, utan i energi balans. Balans betyder varken underskott eller överskott.

Varken deff eller bulk är hälsosamt i längden. Sen har vi alla olika kroppar. Men det är ingen slump att problemen med olika psykiska åkommor i spåret av kroppsfixering ökar hela tiden. Det första du nämner, kan du omformulera det lite? För jag kan nämligen LÄTT få i mig tillräckligt av allt det där utan att ligga på balans eller att bulka. Jag skulle kunna ligga på 1500 underskott per dag och fortfarande få i mig allt det där, bara jag rör på mig tillräckligt*.

Man måste inte ligga på energibalans för att få i sig det där. Men du kanske menade något annat.

* Låt oss säga att balans en vanlig dag utan träning för mig är 2500kcal. Då blir 1500 minus per dag 1000kcal per dag. Då är det lätt att få näringsbrist kanske, men om jag äter 2500kcal och samtidigt bränner bort 1500kcal per dag så får jag i mig tillräckligt med näring OCH hamnar på ett tillräckligt lågt kcal-minus. Woalla!

Vinter
2010-03-25, 22:33
* Låt oss säga att balans en vanlig dag utan träning för mig är 2500kcal. Då blir 1500 minus per dag 1000kcal per dag. Då är det lätt att få näringsbrist kanske, men om jag äter 2500kcal och samtidigt bränner bort 1500kcal per dag så får jag i mig tillräckligt med näring OCH hamnar på ett tillräckligt lågt kcal-minus. Woalla!

Alltså ditt energibehov för att ligga på balans ökar propertionerligt med din ökade träning. Om ditt bas behov är 2500, och du rör dig för ett värde av 1500. Så är ditt behov 4000 den dagen. Annars hamnar du under träning i ett katabolt(nedbrytning) tillstånd och kroppen kommer vid tex kolhydrat brist att bryta ned muskelprotein och använda som bränsle. Jag menar som balans att du ger din kropp ungefär den energin den behöver, och ditt behov ökar med ökad aktivitet.

Jontez
2010-03-25, 23:34
Anledningen till att dom flesta skriker "NEJ" när någon vill deffa är för att många har suttit i samma sits när dom precis börjat träna. Då har man deffat ner sig för att tro att man ska se lite rippad ut till sommarn men istället blir man mest bara smal och man förlorar tid man kunde lagt på att bygga muskler, där för skriker många nej till tunnisar som vill deffa ner sig ännu tunnare

mattilainen
2010-03-26, 00:47
som jontez skriver relaterar jag mycket till. Någon som börjar träna och har lite mage men fortfarande väldigt lite fett som ska deffa ner det sista "på magen" kommer ju inte bara bli smalare på magen utan också overall om man säger så. Detta ser jag som ett problem och inte att det är ohälsosamt att vara smal men det är ohälsosamt att tycka man inte är tillräckligt smal när man egentligen är det.

Anton Fräs
2010-03-26, 06:09
En kvinna som har en lägre än normalt kroppsvikt, behöver inte vara extremt, kommer få rubbningar i mens, beninlagring m.m.

En man med låg kroppsvikt kan (i förhållande till viktskillnader mellan könen) väga mindre utan att få lika stora hälsobekymmer.

Dessutom tillkommer det att det helt enkelt är svårare att tillfridställa alla näringsbehov (utan viktuppging) desto mindre energi man gör av med i de flesta.
fall.

En normalviktig sund kropp är i de flesta fall de optimala, åtminstonde ur hälso-hänseende.

Eddie Vedder
2010-03-26, 07:15
Alltså ditt energibehov för att ligga på balans ökar propertionerligt med din ökade träning. Om ditt bas behov är 2500, och du rör dig för ett värde av 1500. Så är ditt behov 4000 den dagen. Annars hamnar du under träning i ett katabolt(nedbrytning) tillstånd och kroppen kommer vid tex kolhydrat brist att bryta ned muskelprotein och använda som bränsle. Jag menar som balans att du ger din kropp ungefär den energin den behöver, och ditt behov ökar med ökad aktivitet.

Att tillgodose sitt behov av alla essentiella näringsämnen innebär förvisso inte att man är i energibalans. Och vice versa kan man få i sig otillräckligt med näring men öka i vikt.

Något kolhydratbehov finns aldrig men jag förstår din poäng. Men då skulle t.ex. muskelproteinbalansen vara extremt negativ vid ketogen diet vilket ju inte sker.

Angående grunfrågan så är dte ohälsosasmma vägen dit och vilken syn man har på sin kropp etc. Att banta ner sig många kg snabbt och bara fortsätta är inte hälsosamt utan sliter på kroppen. Pm sedan denna bantning beror på en skev kroppsuppfattning så är det förstås ännu mer hälsosamt.

Men ser man på det strikt fysiologiskt är ju sannolikt en underviktig man som motionerar lagom, har lågt kroppsfett, ligger i energibalans med ett lågt protenintag och får i sig alla essentiella näringsämnen mer hälsosamt än muskelbygge minst sagt. Så man får se på frågan ur olika perspektiv, när eventuella kontexter för själva orsaken till den låga vikten vägs in KAN det bli en extremt ohälsosam faktor.

Det vet jag av erfarenhet och går därför upp i vikt för närvarande. Även jag har intalat mig att det är så hälsosamt att vara smal men det har gjort en del skada dessvärre.

Sverker
2010-03-26, 07:20
Återigen, vad är det som är så ohälsosamt med att väga lite? Om man tränar, får i sig tillräckligt av samtliga vitaminer, mineraler, protein, nyttiga fetter och vätska.

Plz, tell me.


Jag upplever frågan helt hypotetisk. Att träna är en sak. Att återhämta sig och läka alla de små skador som kommer av aktivitet är en annan sak. Vid låg vikt eller vid kraftig viktnedgång kan inflammationer och stressfrakturer komma som ett brev på posten.

Punisher1
2010-03-27, 01:28
Anledningen till att dom flesta skriker "NEJ" när någon vill deffa är för att många har suttit i samma sits när dom precis börjat träna. Då har man deffat ner sig för att tro att man ska se lite rippad ut till sommarn men istället blir man mest bara smal och man förlorar tid man kunde lagt på att bygga muskler, där för skriker många nej till tunnisar som vill deffa ner sig ännu tunnare

Just det här gör mig fundersam jag står nu och velar och vet inte vad jag ska göra så ett tipps från någon hade ju varit nice! så här ligger det till jag började träna för jag vägde extremt lite vägde 58-60kg på en längd av 186. så började träna och äta mycket men har ätit helt fel. man ställde sig på vågen och blev glad att man kommit upp till 75. sen kom man på att största delen var fett och att jag inte ätit så proteinrik mat som jag trott. allt fett har ju självklart satt sig runt magen syns inte när jag står men sitter jag putar den ut som bara den! började deffa för att få bort den för att sedan kunna bulka nyttigt. frågan är då ska jag fortsätta deffa bort den eller ska jag fortsätta bulka fast på mitt nu nyttigare sätt med högt protein intag.?

sorry om det är lite off topic