handdator

Visa fullständig version : Liggande tricepsextensions


tigerofsweden
2010-03-25, 18:02
Kära Bullen

För någon vecka sen när jag körde liggande tricepsextensions med ez-stång halvdog mina armar när jag va halvvägs upp i rörelsen och jag det kändes som att jag va en hårsmån från att få stången i ansiktet / på halsen. Trodde jag gjort något fel i rörelsen och körde vidare men samma sak upprepades i nästa set. Nästa träningspass var det samma sak så nu har jag övergett denna förträffliga övning för att jag blivit rädd för den. Har aldrig upplevt detta tidigare trots att ja kört båda tungt och lätt. Någon mer som varit med om något liknande eller har en aning vad jag gör fel!?

mn8eii
2010-03-25, 19:38
Du kör väl inte mot pannan utan någon decimeter bakom den?

Scratch89
2010-03-25, 19:41
Kör inte till pannan utan bakom, och följ med bak med armbågarna.

Pjotor
2010-03-25, 19:43
Gör så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

tigerofsweden
2010-03-25, 20:13
Gör så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Kör runt huvudet, dvs precis som i filmen. Förstår inte riktigt vart armarna dör för att det ska kännas som stången ska trilla ner över huvudet. Jag kanske trycker armbågarna för långt ner (dvs ner mot benen) mot de sista repetitionerna när stången passerat huvudet?!

Eriic
2010-03-25, 20:18
Jag kanske trycker armbågarna för långt ner (dvs ner mot benen) mot de sista repetitionerna när stången passerat huvudet?!
Ja, armbågarna ska vara så långt bak så det känns bra och att du kan göra övningen *flex*

Fordon
2010-03-25, 20:37
Dra bak överarmarna så att när du har raka armar så ligger inte stången ovanför huvudet. Skulle du tappa stången kommer den alltid att missa skallen :)

tigerofsweden
2010-03-25, 20:39
Dra bak överarmarna så att när du har raka armar så ligger inte stången ovanför huvudet. Skulle du tappa stången kommer den alltid att missa skallen :)

Jo jag måste se över min teknik. Skumt att det bara kom sådär, har som sagt utfört övningen i flera år och aldrig upplevt ngt liknande :)

Tack för alla råd!

Sheogorath
2010-03-25, 21:47
Jo jag måste se över min teknik. Skumt att det bara kom sådär, har som sagt utfört övningen i flera år och aldrig upplevt ngt liknande :)

Tack för alla råd!

Övningen är kanon med hantlar också som du kan tappa bäst du vill.

Richthofen
2010-03-25, 21:49
eller så gör du den stående

Sheogorath
2010-03-25, 21:52
eller så gör du den stående

Fast då är det en helt annan övning och det finns såklart massor av bra tricepsövningar. Jag tolkar det som att TS vill göra just liggande sträck.

Richthofen
2010-03-25, 21:55
Då är det inte längre samma rörelse.

men samma muskler och stående brukar generera bättre rörelsemönster med ett smalare grepp

Sheogorath
2010-03-25, 21:55
men samma muskler

Jag editade. Se ovan.

kottovic
2010-03-25, 22:04
in med armbågarna

Tobbeh
2010-03-25, 22:42
Som tidigare personer säger, försök att få "bak" armarna lite. Tänk inte för mycket på att man kan tappa stänger och sådant, om man tänker så kommer du aldrig våga gå på tunga vikter i bänkpress, knäböj, militärpress etc =D

Arne Persson
2010-03-25, 22:51
Kolla nacke, armar och armbågar ang. nervinklämmningar...

Matsa
2010-03-25, 23:11
Kolla nacke, armar och armbågar ang. nervinklämmningar...

Vart vänder man sig för detta? Sjukgymnast eller?

tigerofsweden
2010-03-25, 23:47
Kolla nacke, armar och armbågar ang. nervinklämmningar...

Hur kan detta påverka? Borde man inte känna av det redan från första repetitionen då?

Arne Persson
2010-03-26, 08:04
Hur kan detta påverka? Borde man inte känna av det redan från första repetitionen då?

Inte säkert, det kanske kan komma när "Pumpem" expanderar vävnader...?

Arne Persson
2010-03-26, 08:05
Vart vänder man sig för detta? Sjukgymnast eller?

Jag rekommenderar nog Chiropraktorer, naprapater och manipuleringskunniga Sjukgymnaster.

beckman88
2010-03-26, 08:46
Såg I lalles journal att ni ska ta ett pass ihop, han är väldigt duktig i denna övningen. Börja med tips från honom.

Depzon
2013-06-09, 07:53
Tycker mig också märka det där problemet i den övningen. I högre utsträckning än någon annan övning (oavsett muskelgrupp) (smalbänk kommer på andra plats) kan jag helt plötsligt bara tvärdö i vad som kändes som ett helt okej set. Det är dessutom en ren chansning vad jag kan ligga på för vikt. Kan inte dra lika stora slutsatser från föregående veckas liggande tricepsextensions, för att avgöra vikt, som jag kan med andra övningar. Kör jag 40x6 ena veckan kan jag mycket väl tvärdö på 42,5x2 nästa vecka och det anser jag inte vara en rimlig styrke(under)utveckling.

JonasF
2013-06-09, 15:14
Har inte direkt något sådant problem, mitt problem på senare tid är ist att jag svankar illa när jag ligger med vikterna bakom huvudet. Svag i ryggen/magen???

pezrulezhaakon
2013-06-09, 20:01
JonasF, svag i magen, stram lats eller mindre rörlig i axelpartiet.

Arne Persson
2013-06-09, 20:02
Har inte direkt något sådant problem, mitt problem på senare tid är ist att jag svankar illa när jag ligger med vikterna bakom huvudet. Svag i ryggen/magen???

Det kan även bero på hög belastning på stången.

bigtraps
2013-06-09, 21:08
Synd att min axel inte längre tillåter denna förträffliga övning

Depzon
2013-06-09, 21:13
Har testat french press i stället. I den övningen kan jag förutspå ungefär när jag kommer ta slut, men det konstiga i den övningen är i stället som att det inte känns som att jag "använder styrka" i den. Det känns inte som att jag använder tricepsmusklerna för att betvinga vikten, såsom i t.ex. pushdowns, utan det känns i stället på något sätt som att det är senor, leder och nerver som lyfter vikten.

Kål
2013-06-09, 23:21
Har testat french press i stället. I den övningen kan jag förutspå ungefär när jag kommer ta slut, men det konstiga i den övningen är i stället som att det inte känns som att jag "använder styrka" i den. Det känns inte som att jag använder tricepsmusklerna för att betvinga vikten, såsom i t.ex. pushdowns, utan det känns i stället på något sätt som att det är senor, leder och nerver som lyfter vikten.

Kanske missuppfattat dig men när jag började träna var det svårt för mig att känna vilka muskler som gjorde jobbet, kände bara att det var jobbigt och att jag tog i. När du blivit mer van vid övningen kommer du nog börja känna i muskeln.

nomirin
2013-06-10, 00:11
Gör så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html
Jag tycker man ska ha bredare grepp. Annars såg det bra ut.

JonasF
2013-06-13, 12:47
JonasF, svag i magen, stram lats eller mindre rörlig i axelpartiet.

Måste vara magen då, vet att jag inte tränat den så mycket och har biffat på ryggträningen så kan ju vara det. Va min tanke ett tag men anser inte jag är svag i magen heller..
Latsen är inte stram och jag har full rörlighet i axlarna. Får testa mig fram lite. Stretcha, träna magen.. :)

rogerQ
2013-06-13, 13:41
eller så gör du den stående

Gör den inte stående. Var en kille som fick luxation i axeln på gymmet och fick åka till akuten.

pezrulezhaakon
2013-06-13, 15:25
rogerQ, man kan väl inte dissa en övning bara för att en kille klantat sig?

rogerQ
2013-06-13, 15:38
rogerQ, man kan väl inte dissa en övning bara för att en kille klantat sig?

Självklart inte, har sett Michael Hollsten göra övningen på internet men han har också lång träningserfarenhet och många timmar på gymmet i ryggen. Jag vill bara undvika att folk ger sig på en övning som kan medföra allvarlig axelskada med lång rehabiliteringsväg och smärta.