handdator

Visa fullständig version : Blodtrycksfall vid marklyft


challe
2010-03-25, 17:47
När jag kör marklyft får jag i stort sett alltid blodtrycksfall och yrsel när jag e klar med mitt set. Detta gäller även när jag kör med relativt låga vikter också. Är detta vanligt?

Har ju blivit lite konfunderad efter att ha sett att antal maxningar på tuben som slutat i att personen svimmat. Om jag blir yr när jag kör 5 eller 8 reppare, hur skall det då bli när jag maxar? (som jag alltså inte gjort i marklyft än nej)

Pjotor
2010-03-25, 19:48
Under lyftet spänner man nästan hela kroppen, vilket ger en tillfällig blodtryckshöjning. När man sedan slappnar blir det ett hastigt blodtrycksfall, ibland så hastigt att man svimmar. Så fungerar alla normalutvecklade människor. En del är känsligare än andra, och ja, det är vanligt.

Det du kan göra är att inte slappna av så fort efter lyftet (håll buktrycket) och direkt efter setet sätta dig. Jag brukar sätta mig på en bänk och böja mig framåt. Det hjälper till att hålla blodet kvar i huvudet.

Hejnomax
2010-03-25, 22:05
var nyss en tråd om detta. söööök

Pjotor
2010-03-26, 08:41
Om du menar den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145916) så gällde det inte marklyft, utan konditionsträning.

mini
2010-03-26, 08:56
Ett tips är att sitta på huk och hålla kvar i stången ett par sekunder efter avslutat set/lyft.

delta_mats
2010-03-26, 08:59
Ett tips är att sitta på huk och hålla kvar i stången ett par sekunder efter avslutat set/lyft.

Det brukar jag göra i ren självbevarelsedrift då jag blir yr. Svimmade av en gång efter ett kronlyft, föll som en fura bakåt och slog skallen i marken.:(

Alltidxx
2013-03-06, 15:54
Bra tråd, jag höll på att kolla upp lite om detta. Klistrar in lite text om lågt blodtryck för det är bra med kött på benen om man undrar runt omkring ämnet:

De symtom som förknippas med lågt blodtryck eller hypotension beror på att blodgenomströmningen i hjärnan störs. Det kan finnas flera anledningar till att så sker och symtomen kan skifta kraftigt från person till person. Häftig hypotension ger vanligtvis yrsel, illamående, tröttet, huvudvärk och tendens till svimning. Det finns flera orsaker till att en person drabbas av ett lägre blodtryck. Exempelvis kan hypotension uppstå som resultat av en sjukdom. Hjärtsvikt, diabetes, Parkinsons sjukdom är alla sjukdomar som brukar förknippas med lågt blodtryck. Likaså kan tillståndet uppstå som en biverkning av vissa mediciner eller en feldosering av medicin.

Ifall blodtrycket sjunker så häftigt i upprätt ställning att det ger symtom kallas det lägesbetingat lågt blodtryck. Alla människor kan uppleva ett detta när vi ställer oss upp och det är inte ovanligt att man känner sig yr. Skillnaden är att en person som lider av lågt blodtryck upplever svårartade eller t.o.m. farliga symtom. Risken för lägesbetingat lågt blodtryck ökar med åldern. Det hänger ihop med att de mekanismer i kroppen som reglerar trycknivån fungerar sämre och inte korrigerar fort nog.

Det finns också kopplingar mellan kosthållning och lågt blodtryck. Bristande näring eller undernäring ger kraftigt ökad risk för lågt blodtryck. Det är inte ovanligt att en person som påbörjat en hård bantningskur i samband med ökad fysisk aktivitet upplever symtom av blodtrycksfall. Brist på exempelvis vitamin C, protein eller kalorier kan påverka blodtrycket och ge besvär. Därmed ökar också risken för lågt blodtryck vid sjukdom eller något annat som rubbar kostintaget.

En annan riskfaktor är snabb blodförlust. Om man råkar ut för en skada och förlorar så mycket blod att balansen i kroppen rubbas kan blodtrycksfall bli resultatet. Därför är det viktigt att en skadad person placeras i sittande eller liggande läge. Det finns också kopplingar mellan blodtrycket och psykiska svårigheter. En person som drabbas av depression, frustration eller befinner sig i ett chockartat tillstånd kan drabbas av lågt blodtryck. Oavsett hur besvären orsakars så ser symtomen ut på samma sätt. Det viktigaste är dock att vara observant på om svimning och yrsel förekommer då personen riskerar att ramla och slå sig. Om du eller en person i din omgivning drabbas av ovanstående riskmoment kan det därmed vara bra att vara observant. Bästa sättet att hantera ett snabbt blodtrycksfall är att sätta eller lägga sig ner och vila.

Fysisk aktivitet i allmänhet och regelbunden motion är ett utmärkt sätt att motverka ett lågt blodtryck. Samma sak gäller om man upplever besvär av ett alltför högt blodtryck.

Ett annat sätt att höja blodtrycket är att ändra sina kostvanor. Det finns en del vanliga matvaror som kan ha en positiv effekt på ett lågt blodtryck. Exempelvis lakrits och salmiak kan ge ett höjt blodtryck. Även ökad saltmängd kan höja blodtrycket. Det gäller dock att vara något försiktig då det inte är några kontrollerade metoder, även om de bevisligen fungerar. Överlag kan man höja sitt blodtryck genom att äta nyttigt och ha ett jämt näringsintag. Att inte "svälta" sig själv t.ex. i samband med bantning eller att glömma äta mellanmål kan spela stor roll. Samma sak går att säga gällande vätska. Det är bra att försöka hålla ett jämt vätskeintag, särskilt i samband med fysisk aktivitet eller hög värme.

http://lågt-blodtryck.se/

watertouch
2013-03-06, 16:13
Ortostatisk hypotension här... Jag hinner från tv.n in på toan o börja kissa då pang kickar det in... Man kan iofs sitta ner och kissa. Aldrig svimmat men dock ramlat nån gång... Så nej jag reser mig inte på bussen för Ingrid 87....

Duff Man
2013-03-06, 21:21
Jag hade samma problem förut när jag körde knäböj och marklyft. Medicinen mot blodtrycksfallet stavas n i k o t i n. In med prillan just före första tunga settet. Det är ola rapace som tipsade om nikotin i någon tidning jag läste för längesedan. nikotinet ökar blodtrycket samt stimulerar hjärnans inlärningscentra. han rökte dock men de kanske inte är så lämpligt på gymmet.

helt klart värt ett försök. fungerar finfint för mig

Alkro
2013-03-06, 21:34
Händer mig ganska ofta men det är ju bara att sätta sig ned på huk eller liknande.

hestJaevel
2013-03-06, 21:41
Hade de problemen förr, sen lärde jag mig andas när jag markar.
Blotta tänderna, och när du markar kommer buktrycket regleras genom att överbliven luft åker ut mellan tänderna under lyftet.
Detta var lösningen för mig :)

Alsor
2013-03-06, 21:45
Blodtrycket på en normal frisk person brukar ligga på 120/80, när man utför väldigt tung styrketräning (såsom marklyft), spänns musklerna så mycket att blodtrycket kan komma upp till så högt som över 400/150. När du sedan slappnar av sker ett hastigt blodtrycksfall, vilket kan ge tillfällig yrsel. Det är dock bara temporärt och balansen återställs snabbt. Ett tips är att "vila" 0,5-1 sekunder efter varje lyft ;)

Illustrerade mannen
2013-03-06, 22:25
Jag sätter mig på huk vid stången efter tunga set marklyft. Körde 2x2 idag... Trodde ådrorna på halsen skulle sprängas och ögonen ploppa ur hålorna. Helt klart svimmningsläge, men det går snabbt över vid huksittande. Jag brukar hålla i stången och tänka att "Jag vann över dig idag!"...:em: