handdator

Visa fullständig version : Svartnar för ögonen & yrsel vid konditionsträning


Flykt
2010-03-25, 16:53
Är 18 år gammal och haft god kondition genom hela livet. De senaste året har det dock blivit mer styrketräning än konditionsträning men jag känner att jag presterar bra fortfarande konditionsmässigt.
Sedan ~10-års åldern har jag märkt att det är mycket mer påfrestande för mig att andas i kall luft - detta fick jag surt erfara vid längdskidstävlingar. Då trodde jag det var normalt.

För ~2 år sedan vid konditionsträning i form av intervaller märkte jag att det började svartna för ögonen och yrsel uppstod. När jag sedan gick hem så blev det mycket värre och det blev helt svart för ögonen i kanske 5 sekunder för att sedan bli bättre men var otroligt groggy. Svimmade aldrig. Nu var det "hård" konditionsträning samt att det var kyligt som påverkade detta.

Samma sak har hänt under så kallade "beeptest" där jag tagit ut mig maximalt och då trott att detta var "vanligt".

I år har samma sak hänt under ett spinningpass. Jag kunde köra hela passet utan problem och jag körde varken tufft eller lätt pass utan mitt i mellan. I slutet av passet vid stretchningen hände samma sak som för två år sedan - allt svartnade och blev otroligt yr och fick ligga ner ett tag för att kunna ta mig därifrån.

Fråga:
Även fast jag inte tagit ut mig maximalt och det vart bra luft i lokalen har det börja svartna för ögonen och jag blivit snurrig. Varför?
Tidigare har jag trott det bara händer när jag kört stenhårt, men nu händer det rätt ofta.

Crocker
2010-03-25, 17:08
Hört av en gammal marathon-räv att glykogenet i kroppen försvinner. Och mjölksyra kommer för att hindra ett nedgång av pH-värdet i musklerna. Typ en signal att du ska sluta och inta kolhydrater. Har dock ingen bekräftad källa för detta.
Har fått samma känsla flera gånger själv
Lycka till.
MVH. :)

Ape3
2010-03-25, 17:26
Svartnar för ögonen och yrsel låter som lågt blodtryck. Kan det vara så att vattenhalten sjunker under passet och ger symtomen?

Fatalist
2010-03-25, 18:00
Äter du ordentligt?

Flykt
2010-03-25, 18:12
Svartnar för ögonen och yrsel låter som lågt blodtryck. Kan det vara så att vattenhalten sjunker under passet och ger symtomen?
Dricker ordentligt med vatten. T.ex på spinningpasset hela vattenflaskan (1 liter åtminstone). Dricker även mycket vatten under dagarna.

Äter du ordentligt?
Låter som en klyscha att säga "jag äter mycket" men det gör jag. Ligger på svag viktuppgång, motiverad och kontrollerad sådan. Väger cirka 84 kg idag på ~182 cm så inte undernärd.

Riktigt mysko det här och vågar inte köra kondition riktigt nu längre då det är riktigt obehagligt när det här händer. Tänkte gå till doktorn och kolla upp värden och höra vad dem säger men testar här först :)

krappen
2010-03-25, 18:41
Du har exakt samma problem som mig, läskigt hur mycket jag kände igen mig i det du skrev.
Jag spelade hockey när jag var yngre och fick diagnosen ansträngningsastma då jag vistades i kyla, dock så har mig veterligen kylan ingen inblandning i det hela.

Nu till den senare diagnosen som är ett separat problem:
När jag började gymma för ett par år sedan (efter att haft uppehåll från regelbunden fysisk fritidsaktivitet i något år eller två) så sprang jag på löpbandet och bestämde mig för att ta ut mig själv, att verkligen inte stanna förrän jag var helt slut, jag slutade sedan tvärt att springa och blev så yr när jag steg av bandet att jag kände att jag behövde sätta mig ner för att vila, jag gick mot en maskin för att sätta mig men hann inte ens så långt då jag svimmade. Jag var bara borta i några sekunder men mådde pyton efteråt, illamående, yrsel och suddig syn. Några vänliga själar hjälpte mig in till sjukrummet (detta gym hade sjukgymnastik och ett antal rehab / sjukrum) där jag fick ligga och vila en stund, när blodtrycket gick ner så kunde jag gå därifrån men jag var helt skakis resten av dagen.
Det som hade hänt var enligt min doktor att jag fått blodtrycksfall som då var en produkt utav min obalanserade ämnesomsättning, jag fick då samtidigt veta att min sköldkörtel underproducerade hormon och blev då också tillsagd att äta medicinen Levaxin på obestämd framtid och eventuellt resten av mitt liv.
Jag fick tipset att varva ner ordentligt innan jag slutade springa tvärt, att stegvis trappa ner hastigheten innan jag slutar springa helt och hållet. Detta funkar och är något jag fortfarande måste göra när jag kör konditionsträning.

Mina hormonvärden samt ämnesomsättningen är nu bra och jag har fått sluta äta medicinen men när jag tränar konditionsträning är det fortfarande samma problem, så jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro jag heller, jag hade uppenbarligen fel på min sköldkörtel men om det hade någon koppling till detta är oklart.

Flykt
2010-12-02, 21:08
Får tyvärr lov att bumpa detta. Samma problem kvarstår.
Senast vid innebandy blev jag extremt trött och oerhört svårt att andas efter bara några minuters spel.

Detta kan omöjligt bero på dålig kondition, utan måste vara något annat som spökar. Astma? Vad vet jag.

Någon som har tips & idéer? Ska boka tid efter jul för att få det uppkollat om inte annat.

CoKEmaN
2010-12-02, 21:52
Varför vänta så länge som till efter jul?

cero
2010-12-02, 23:40
Jag tycker att du ska boka tid så snabbt som möjligt. Du har haft symptomen ett bra tag, så det känns onödigt att chansa.

Sniggel
2010-12-03, 09:14
Kolla upp det. En astma-diagnos borde kunna gå att ställa vid det här laget tycker man. Vet inte om det är det som är orsaken dock. Dina yrselsymtom verkar ju även dyka upp då du inte har svårt att andas, eller?

hejhopp79
2010-12-03, 14:08
Låter som blodtryck spontant, eventuellt ansträningsastma.

Järnbrist, ja du finns en del alternativ.