handdator

Visa fullständig version : Intressant föreläsning


Snakebite
2010-03-25, 12:56
Kommer med ett tips om en oerhört intressant föreläsning av Paul Check. Ganska lång i 14 delar men oerhört intressant och tänkvärd.

http://www.youtube.com/watch?v=9cRrrDaBimk&feature=related

mikaelj
2010-03-25, 12:56
Intressant kan den säkert vara... men för oss utan jotoob (och som tycker om läsbara rubriker på trådar): vad handlar den om?

Nitrometan
2010-03-25, 13:24
Från Paul Cheks "SWIS Institute" verkar det som.

Den heter "Nutrition: The Dirt Facts (Part 1)"

Beskrivingen (på tuben):
A Must See For Anyone Who Values Their Health. Paul Chek's Does A Lecture About The Essential TRUTH In Nutrition.

Nån Som Gillar Inledande Versaler På Sina Ord Som Har Skrivit Den, Men Om Man Orkar Läsa Det Så Är Det Iaf En Beskrivning.

mikaelj
2010-03-25, 13:59
Någon som läst hans bok? http://www.eatmoveandbehealthy.com/

Pepz
2010-03-25, 14:01
lite för mycket konstiga påståenden från hans sida när jag var på hans workshop
Bla att mikrovågsugnen orsakar sjukdomar och förstör mat och att vi har en massa skräp i våra tarmar som gör oss sjuka.

Märk väl att det var en workshop ang funktionell träning ;)

beckman88
2010-03-25, 14:12
lite för mycket konstiga påståenden från hans sida när jag var på hans workshop
Bla att mikrovågsugnen förstör mat



Beror väl på hur man tänker, jag skulle aldrig få för mig att slänga in fryst broccoli i mikron när jag kan ångkoka dom.

Snakebite
2010-03-25, 14:14
Visst, en del låter lite väl mycket humbug men jag gillar ändå grundtänket och resonemanget om organisk mat etc. Även intressant det han framför om att man bör äta enligt metabolic typing, alltså vart ifrån man kommer och vad ens förfäder har krubbat på genom årtusenden. Käkat kött i säkert 30 000-50 000 år eller mer men det är bara inom detta sekel man ser samband med mycket kött och cancer etc. Får en att undra vad mer än bara kött man får i sig och och köttet saknar näringsämnen som fanns där för säg 10 000 år sedan typ.

Snakebite
2010-03-25, 14:16
Tips, kolla föreläsningen - gör utlåtanden EFTERÅT :P

mikaelj
2010-03-25, 14:18
Visst, en del låter lite väl mycket humbug men jag gillar ändå grundtänket och resonemanget om organisk mat etc. Även intressant det han framför om att man bör äta enligt metabolic typing, alltså vart ifrån man kommer och vad ens förfäder har krubbat på genom årtusenden. Käkat kött i säkert 30 000-50 000 år eller mer men det är bara inom detta sekel man ser samband med mycket kött och cancer etc. Får en att undra vad mer än bara kött man får i sig och och köttet saknar näringsämnen som fanns där för säg 10 000 år sedan typ.

http://paleonu.com/get-started

MeekGeek
2010-03-25, 15:55
Tips, kolla föreläsningen - gör utlåtanden EFTERÅT :P

Stand up comedy.

Snakebite
2010-03-25, 16:06
Stand up comedy.

Say what?

MeekGeek
2010-03-25, 16:09
Say what?

Det är mitt utlåtande över "föreläsningen". Humor, haltande retorik och pseudovetenskap. Som ståup-komedi, visst, men i övrigt? Mja, inte min typ av humor.

Snakebite
2010-03-25, 17:20
Visst, man behöver ju inte svälja inte allt med hull och hår men han har mycket intressant att säga, men det e ju bara vad jag tycker. Finns nog mycket i det han säger om tillskott också - att det troligen är omöjligt att isolera fördelarna av en vitamin eller mineral i ett tillskott när strukturen och hur dem är bundna i naturen är så komplex. Sure, inga nyheter men ändå.

Pillert
2010-03-25, 17:40
Hur kan man inte ha youuutube?

MeekGeek
2010-03-25, 17:50
Visst, man behöver ju inte svälja inte allt med hull och hår men han har mycket intressant att säga, men det e ju bara vad jag tycker. Finns nog mycket i det han säger om tillskott också - att det troligen är omöjligt att isolera fördelarna av en vitamin eller mineral i ett tillskott när strukturen och hur dem är bundna i naturen är så komplex. Sure, inga nyheter men ändå.

Problemet är att när han drar "fakta" man vet helt saknar förankring i verkligheten, vågar man inte lägga någon vikt vid några av det övriga han kläcker ur sig heller, speciellt som ungefär hälften av gångerna försöker han göra det till ett skämt. "98% of all..! And this was in 1972, now it's over 100% at least! [av en population]" Ok, så alla andra "fakta" han drar, konfronterar man honom om sanningshalten i dem, försvarar han sig med samma "Michael Moore"-argument då också? "Det här är inte dokumentärt, det är showbis"?

Skräp, sa Bull.

MeekGeek
2010-03-25, 18:40
Jag tror det räcker med att kolla på sista avsnitten (15-16) med frågestunden av det hela, för att snabbast inse att snubben är en komplett idiot. New Age, homeopati, anti-vacc, konspirationsteoretiker ... you name it. :-)

Nu vet jag i alla fall att det var en bomb gjord av gödsel som fick ner WTC, och av det ska vi dra slutsatsen att konstgödsel är farligt. *lol*

Nitrometan
2010-03-25, 19:44
Nu vet jag i alla fall att det var en bomb gjord av gödsel som fick ner WTC, och av det ska vi dra slutsatsen att konstgödsel är farligt. *lol*
Nåja. Bomben i Oklahoma City var gjord av konstgödsel och diesel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing

Så helt fel var det inte.

Konstgödsel är farligt, fast det beror ju på vad man gör med det.

MeekGeek
2010-03-25, 20:15
Nåja. Bomben i Oklahoma City var gjord av konstgödsel och diesel.


Visst, först trodde även jag det var en felsägning, men i kontextet av vad övrigt han sa, passade det rätt bra att han verkligen menade WTC. Och det faktum att NPK och diesel kan spränga ett hus, betyder ju med nödvändighet det är livsfarligt att äta mat gödslat med sådant. Jag menar, vem vill explodera?

"Brunnsvattnen är bra eftersom det innehåller homeopatiska minnen av alla virus och bakterier".

"Ska man ha en bra läkare, ska man leta på Quack-listan, eftersom där hamnar alla som inte är köpta av etablissemanget utan tänker på människors bästa".

"Mikroorganismerna i jorden har små parabolantenner som tar in elektromagnetisk energi från alla planeter och stjärnor vilket balanserar dess energi"

Glöööp.

capron
2010-03-25, 20:28
Orkar inte lyssna på allt men tror helt klart det ligger något i det han säger att
organiska jordbruk och hälso sammare mat åt oss skulle nog behövas. Nu håller vi ju på med att försöka gen optimera odlingarna också.

MeekGeek
2010-03-25, 20:48
Orkar inte lyssna på allt men tror helt klart det ligger något i det han säger att
organiska jordbruk och hälso sammare mat åt oss skulle nog behövas. Nu håller vi ju på med att försöka gen optimera odlingarna också.

Kanske det, men man kommer inte lyckas med det om man prompt måste förlägga sin organiska åker runt en Keltisk kyrka byggd av sten som kanaliserar den kosmiska energin för att stimulera moder jords chakra-punkter.

Tro mig.

Snakebite
2010-03-25, 23:22
Han är kinesiolog i botten och mycket av deras påståenden saknar grund i vetenskap trots 1000-åriga empiriska dokumentationer. Mycket kan helt enkelt vetenskapen inte bevisa p.g.a. bristande förståelse...speciellt inom näring och hälsa. Självklart ger detta utrymme för lurendrejare och pengakåta. Tror dock på en del som saknar vetenskaplig grund. Som min fasters fru t.ex. som är just kinesiolog och kommer med mycket man bara vill garva åt men mycket man inte kan blunda för trots att detta saknar "vetenskaplig grund. T.ex. som när hon var i Vietnam på en akupunkturkurs. Då fick hon vara med som åskådare när läkarna helt utan bedövning och bara med hjälp av akupunktur på olika energipunkter(inte de akupunkturpunkter Svensk sjukvård använder) opererade bort en halstumör på en kvinna. Hon var helt vaken med halsen helt öppen, och kände noll i smärta. Dessutom körde dem akupunktur på vissa punkter för att stoppa blodflödet. Där låg hon alltså med öppen hals utan att det blödde och utan smärta. Svårt att få till en "placeboeffekt" på det kanske. Jag litar på min släkting till hundra procent och vet att hon aldrig skulle krydda eller ljuga om något sådant. Visst det är inte vetenskapligt bevisat men fungerar ju till trots.

Nu säger jag inte att man ska tro på allt men vill ändå flika in att mycket inte har vetenskaplig grund men empiriska erfarenheter styrker dem. Vetenskapen kan inte alltid bevisa eller förkasta allt eftersom det saknas förståelse för så otroligt mycket.

Anton Fräs
2010-03-26, 06:12
Nu säger jag inte att man ska tro på allt men vill ändå flika in att mycket inte har vetenskaplig grund men empiriska erfarenheter styrker dem. Vetenskapen kan inte alltid bevisa eller förkasta allt eftersom det saknas förståelse för så otroligt mycket.

Hur kommer det sig då att dessa fantastiska metoder inte är dokumenterade?

Jag skummade för övrigt lite i filmen. Det var så oerhört mycket skräp att jag skulle vilja ha tillbaks de 20 minutrarna av mitt liv :(

Fanns inget av värde i filmerna, alls. Vill man ha korrekt information om kost & hälsa ska man då inte söka sig till dessa filmer, ett guldkorn per 10 000 skräphögar.

MeekGeek
2010-03-26, 08:14
[...]
Nu säger jag inte att man ska tro på allt men vill ändå flika in att mycket inte har vetenskaplig grund men empiriska erfarenheter styrker dem. Vetenskapen kan inte alltid bevisa eller förkasta allt eftersom det saknas förståelse för så otroligt mycket.

James Randi brukar återupprepa liknande trick bara för att visa det inte måste handla om magi eller mystik. Han har även $1 000 000 till den som kan under kontrollerade former visa att det skulle fungera. Han finns på Youtube, du borde kolla upp lite av honom.

Eddie Vedder
2010-03-26, 08:20
Jag har inte sett föreläsningen men kan säkert tänka mig att det blandas och ges av mer eler mindre trovärdiga/rimliga idéer och teorier. Ofta tycker jag det finns ett korn av sanning hos väldigt många men att man drar det på tok för långt och drar orimliga slutsatser av sina teorier.

Hur man identifierar en kvacksalvare:

http://traningslara.se/blogg/hur-identifierar-du-en-kvacksalvare/

MeekGeek
2010-03-26, 08:34
Småskoj web-tjänst a propos;

http://www.quackometer.net/?suspectquack=Paul+Check

Snakebite
2010-03-26, 09:41
Så, för er som faktiskt orkat kolla på alla klipp. Då anser ni med eran tunga expertis att det inte finns något som helst samband med hur välmående och näringsrik en grogrund är för växters och djurs välmående och näringssammansättning - maten vi stoppar i oss?

MeekGeek
2010-03-26, 09:58
Så, för er som faktiskt orkat kolla på alla klipp. Då anser ni med eran tunga expertis att det inte finns något som helst samband med hur välmående och näringsrik en grogrund är för växters och djurs välmående och näringssammansättning - maten vi stoppar i oss?

Inte baserat på vad som sas i den showen, nej. Däremot finns det naturligtvis andra saker, s.k. underbyggda fakta, som belyser hur vi ska hantera vår mat. I den här showen drar han däremot bara en massa naturromantiserade myter som spelar på folks känslor om att "naturligt är bra", "det är den moderna människan som fuckat up, vi måste leva som naturfolken" etc, vilket helt enkelt är förenklat till den milda grad att det är fel och lögn. Vi hade t ex en massutrotning av en hel massa djurarter ca 10 000 år sedan, vilket har satts i samband med att människan blev bra på att använda redskap/vapen.

Ett av de absolut mest brutala sätt att mörda alla trevliga små mikrokryp i marken, är att plöja den. Vi har därför börjat titta på plöjningsfritt jordbruk. Knepet är att plogen just är till för att mörda - då speciellt ogräset. Vill man alltså ha kål på det, men bespara allt under markytan, måste man i stället använda sig av bekämpningsmedel i stället för plogen. Alltså, bekämpningsmedel kan alltså användas för att skona mikroorganismerna i marken. Hoppsan, nu blev det visst inte lika enkelt längre ...

Nitrometan
2010-03-26, 10:07
Så, för er som faktiskt orkat kolla på alla klipp. Då anser ni med eran tunga expertis att det inte finns något som helst samband med hur välmående och näringsrik en grogrund är för växters och djurs välmående och näringssammansättning - maten vi stoppar i oss?
Klart att det finns ett samband mellan näringsämnen som växter får i sig från jorden och vad de sen innehåller som mat. Men därifrån är steget långt till att allt han påstår är sant.

Kan han inte bara hålla sig till träning?

På T-Nation/T-Muscle har Chris Shugart skrivit en artikel om Paul Chek som heter "Deconstructing Paul Chek" (jag vill inte länka dit p.g.a. deras reklam men den är inte svår att hitta). Den är lite underhållande.

Eddie Vedder
2010-03-26, 10:54
Då anser ni med eran tunga expertis att det inte finns något som helst samband med hur välmående och näringsrik en grogrund är för växters och djurs välmående och näringssammansättning - maten vi stoppar i oss?

Vem har någonsin hävdat eller ens antytt något annat?

Snakebite
2010-03-26, 13:07
Vem har någonsin hävdat eller ens antytt något annat?

Avfärdar man ALLT han säger är det ju just det man antyder. Röda tråden igenom hela upplägget handlar ju om det. Så drar folk paralleller till James Randi och auraläsning och annat bull??

young_george
2010-03-26, 13:32
Han är kinesiolog i botten och mycket av deras påståenden saknar grund i vetenskap trots 1000-åriga empiriska dokumentationer. Mycket kan helt enkelt vetenskapen inte bevisa p.g.a. bristande förståelse...speciellt inom näring och hälsa. Självklart ger detta utrymme för lurendrejare och pengakåta. Tror dock på en del som saknar vetenskaplig grund. Som min fasters fru t.ex. som är just kinesiolog och kommer med mycket man bara vill garva åt men mycket man inte kan blunda för trots att detta saknar "vetenskaplig grund. T.ex. som när hon var i Vietnam på en akupunkturkurs. Då fick hon vara med som åskådare när läkarna helt utan bedövning och bara med hjälp av akupunktur på olika energipunkter(inte de akupunkturpunkter Svensk sjukvård använder) opererade bort en halstumör på en kvinna. Hon var helt vaken med halsen helt öppen, och kände noll i smärta. Dessutom körde dem akupunktur på vissa punkter för att stoppa blodflödet. Där låg hon alltså med öppen hals utan att det blödde och utan smärta. Svårt att få till en "placeboeffekt" på det kanske. Jag litar på min släkting till hundra procent och vet att hon aldrig skulle krydda eller ljuga om något sådant. Visst det är inte vetenskapligt bevisat men fungerar ju till trots.

Nu säger jag inte att man ska tro på allt men vill ändå flika in att mycket inte har vetenskaplig grund men empiriska erfarenheter styrker dem. Vetenskapen kan inte alltid bevisa eller förkasta allt eftersom det saknas förståelse för så otroligt mycket.

Ännu en anekdot från en glorifierad häxdoktor. Var är bevisen?

Låter det som en bra idé att operera någon öppet framför en massa åskådare? Hade du litat på en läkare som gjorde det?

Eddie Vedder
2010-03-26, 13:58
Avfärdar man ALLT han säger är det ju just det man antyder.

Men det gör ingen. Bara hans tvärsäkerhet och hans överdrivna slutsatser.

Snakebite
2010-03-26, 18:07
Ännu en anekdot från en glorifierad häxdoktor. Var är bevisen?

Låter det som en bra idé att operera någon öppet framför en massa åskådare? Hade du litat på en läkare som gjorde det?

Ja, förutsatt att all hade sterila "skyddskläder" och munskydd etc och att det var i utbildningssyfte så. Hon fejkade bara att hon inte kände smärta eller inte blödde. Sjukt duktig kvinna...

MeekGeek
2010-03-26, 18:54
Men snälla, "psychic surgery" är ett urgammalt trick som finns i många kulturer. Penn & Teller brukar utföra sådana - men det betyder inte de är kunniga i medicin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychic_surgery

young_george
2010-03-26, 19:13
Ja, förutsatt att all hade sterila "skyddskläder" och munskydd etc och att det var i utbildningssyfte så. Hon fejkade bara att hon inte kände smärta eller inte blödde. Sjukt duktig kvinna...

Att du tror att detta händer, något som aldrig kunnat visas i en studie, bara visas på en akupunkturkurs av en doktor som opererar inför folkmassor i Vietnam. Allt detta på andrahandsinformation?!

Hade kvinnan väntat på att sin operation tills det kom lite utländska kurslever eller?

Man kanske skulle lära sig lite akupunktur, så kan jag bara gå fram och trycka lite på en kille nacke så blodflödet till hjärnan upphör och en snabb hjärndöd inträffar.


gEDaCIDvj6I

Myten möter verkligheten.

astrodog
2010-03-26, 19:17
lite för mycket konstiga påståenden från hans sida när jag var på hans workshop
Bla att mikrovågsugnen orsakar sjukdomar och förstör mat och att vi har en massa skräp i våra tarmar som gör oss sjuka.

Märk väl att det var en workshop ang funktionell träning ;)

Mikrovågsugnar Förändrar Kemikalierna I Maten Ju Längre Du Har Det I Desto Mer Förändringar Varför Chansa - ?