handdator

Visa fullständig version : En fråga om definitionen "hur fort"


Alone_in_the_dark
2010-03-25, 12:02
Så nu blir det väl lika många svar som medlemmar på Kollo :D

Men från v 17 ska jag börja (änteligen) få börja träna styrka igen efter denna "plågsamma sjukgymnastik"*rolleyes*

Så kommer fråga, hur fort kan man träna upp sin styrka efter en skada? När jag frågade sjukgymnasten "-Lagom"*gah!* Ok jag förstår det går inte svara på så länge det inte gör ont, svullnar eller något annat galet inträffar.

Planen är att f o m v 17 blir det Sheiko #40 och sen i sommar CMS-MS Prep2

Så hur löste ni det träningen efter rehab tiden?

*popcorn*

emi23j
2010-03-25, 12:06
Har aldrig varit skadad på sådant sätt att jag helt och hållet varit tvungen att avstå träning. Har alltid kunnat aktivera musklerna på något sätt så att "tappet" blivit minimalt.

Hur snabbt man kommer tillbaka är individuellt, och beror givetvis på vilken typ av skada man haft, men tänk på att inte börja för hårt och lyssna på kroppen så ska du nog komma tillbaka relativt snabbt.

siimon89
2010-03-25, 12:06
Du bör nog tillägga vad det är för skada du har, underlättar nog för att kunna ge ett så bra svar som möjligt :)

emi23j
2010-03-25, 12:08
Glömde att lägga till:

Efter lättare skador som t ex en grovt stukad fot börjar jag alltid med några korta (tidsmässigt) pass för att foten inte skall bli för trött och genom detta öka risken för att skada den igen. Detta har fungerat ypperligt för mig i af.

Alone_in_the_dark
2010-03-25, 12:08
Du bör nog tillägga vad det är för skada du har, underlättar nog för att kunna ge ett så bra svar som möjligt :)

Sant får skylla på åldern :)

Skadan är en avdragen biceps muskeln ( ej komplett ruptur utan en mindre)
och t o m v 16 har jag kört "sjukgymnastik" eller vad man ska kalla det, uthållighetsträning typ.

creperiet
2010-03-25, 12:47
Det beror naturligtvis helt på graden av ruptur, men innan hållfastheten är nära vad den var innan kan det dröja 6-12 månader, ibland längre. Hållfasthet tar oftast betydligt längre tid att återfå än styrkan.

kjell33
2010-03-25, 12:50
Att hoppa på ett sheiko det första du gör låter inte så välbetänkt.

Alone_in_the_dark
2010-03-25, 13:58
Att hoppa på ett sheiko det första du gör låter inte så välbetänkt.

Nja, är väl ingen direkt nybörjare på Sheiko:), plus att jag gillar upplägget. Dessutom blir det inte häftiga vikter till att börja med:D

way
2010-03-25, 14:35
En fråga, efter en muskelfästesinflammation eller liknande, hur har ni börjat då?