handdator

Visa fullständig version : Uppdrag Granskning igår 24 mars om våldtäkt


Pudzianovski
2010-03-25, 01:17
Handlade kort om:

"Våldtäktsdömd kille hyllades i kyrkan"
REPORTAGE: 14-åriga Linnea våldtogs på en skoltoalett. Men när hon anmälde övergreppet förlorade hon sina kompisar och vuxenvärlden vände henne ryggen. På nätet och i det lilla samhället smutskastas Linnea samtidigt som den våldtäktsdömde hyllas.
Och kampanjen fortsätter - trots att killen dömts för ännu en våldtäkt.

Mer info: http://svt.se/granskning

Se programmet: http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22


Riktigt intressant repotage som fick mig att tänka på de här experimenten som det diskuterades här om dagen på kolo om elchockar. Hur lätt människor följer grupptryck och hur lätt vi påverkas av vad andra säger och gör.
Det positiva är väl iaf att i och med programmet så kom sanningen fram.

Det fanns dock en riktigt stark tjej i programmet som tog offrets sida. Hon heter Amanda och har en blogg här om man vill skriva något!

http://amandaogrens.blogg.se/index.html

Hon hade/har mer mod än de flesta :thumbup:

Rahf
2010-03-25, 01:39
Hon skriver ju som en människa med litterära kunskaper! Fina bilder har hon där också.

Grymt starkt jobbat må jag säga.

Menigar
2010-03-25, 01:47
Hur funkar det med det där Svenska Hjältar-grejen? Kan man som privatperson nominera nån?

Larsa_wee
2010-03-25, 02:01
http://www.facebook.com/group.php?gid=111352918876287&ref=nf

finns en fb grupp om det oxå.

LoTiX
2010-03-25, 02:50
Skrämmande dokumentär.

High1ander
2010-03-25, 03:18
Vilken jävla skamfläck till samhälle.

Jag tänkte skapa en tråd om det, men struntade i det då det bara skulle vara jag som spydde galla över idioterna i fråga.

Verkligen skrämmande att rektorn har kvar sitt jobb, hon har ju uppenbart misslyckats, vad värre saker kan man göra som rektor?

Att 14-16 åringar är dumma och faller för grupptryck fattar jag, men att 40-60 åringar gör det så duger det inte ens med beskrivningar som patetiskt och tragiskt.

Sen att det är indirekta hot och mordhot mot flickorna och ingen verkar ha reagerat på det heller är bara så jävla illa. Verkligen bevis på hur skolan (och andra skolor) skiter i sina ansvar.

Finns inte mycket att göra än att skämmas, för ingen kommer få sparken och ingen har ryggrad nog att rensa upp där fel har begåtts.

spoonchest
2010-03-25, 08:15
Såg ett reportage om det på gymet i morse. Jag ville bara gå därifrån, fyfan.
En skola ska vara ett tryggt ställe för barnen. Nu våldtas en 14-åring, ett barn, på en skoltoalett och hatas för det.

Tänker man sig scenariot, så känns det som ett inte alltför trovärdigt manus till en alltför tragisk film. det blir liksom för fel för att kunna vara sant. Men detta är verklighet för den här tjejen.

Tolkia
2010-03-25, 08:18
Ett varningens ord tidigt i tråden: Facebookgruppens logg är full av beskrivningar av var på killen man skulle vilja köra upp pålar och liknande - mao. precis som den Facebookgrupp som bildades till stöd för killen. (Mao. samma typ av lynchmobbeteende, men med olika utgångspunkt.) Om den här tråden går samma väg ryker den. Håll den snygg, tack.

ARMSTARK
2010-03-25, 08:19
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

Frantic
2010-03-25, 08:26
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer?

Ja.

Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

Jo, det skulle han.

spoonchest
2010-03-25, 08:26
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.
Ähum..

Ett varningens ord tidigt i tråden: Facebookgruppens logg är full av beskrivningar av var på killen man skulle vilja köra upp pålar och liknande - mao. precis som den Facebookgrupp som bildades till stöd för killen. (Mao. samma typ av lynchmobbeteende, men med olika utgångspunkt.) Om den här tråden går samma väg ryker den. Håll den snygg, tack.

Neuwb
2010-03-25, 08:29
Asså va i helvete är detta? Vilken utvecklingsstörd liten by.

rooz
2010-03-25, 08:30
Ett varningens ord tidigt i tråden: Facebookgruppens logg är full av beskrivningar av var på killen man skulle vilja köra upp pålar och liknande - mao. precis som den Facebookgrupp som bildades till stöd för killen. (Mao. samma typ av lynchmobbeteende, men med olika utgångspunkt.) Om den här tråden går samma väg ryker den. Håll den snygg, tack.

Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

Vad var det Tolkia skrev??

Men det är väldigt tragiskt att detta händer, och att ingen verkar reagera..

Neuwb
2010-03-25, 08:30
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

Och du är hur gammal?

jakob
2010-03-25, 08:31
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

Så ett rimligt straff för våldtäkt är alltså dödsstraff? :smash:

Neuwb
2010-03-25, 08:34
Så ett rimligt straff för våldtäkt är alltså dödsstraff? :smash:

Det sa han iofs inte.

jakob
2010-03-25, 08:35
Det sa han iofs inte.

Jag tolkar det som det eftersom han skulle ta lagen i egna händer och begå mord.

spoonchest
2010-03-25, 08:37
Hela tiden var det snack om: "som jaaag har förstått det", och sedan har alla gjort en bedömning av tjejens trovärdighet utifrån detta.
"som jaaag har förstått det" så har hon sagt olika versioner till olika människor.
"som jaaag har förstått det" så VILLE hon vara med den här killen, enligt nån på skolan.
"som jaaag har förstått det" så har hon sagt till nån att hon blivit misshandlad oxå, och det syns ju inte, så då ljuger hon ju.

Så jävla tragiskt. Ser de inte ett mönster i alla sina spekulationer, och vad de leder till?
hela tiden, spekulationer, spekulationer. Man blir så trött på småorter som ska ta allt i egna händer och leka domstolar.

Matte S
2010-03-25, 08:41
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

+1

shut teh face
2010-03-25, 08:43
Inavlat helt enkelt

Dravena
2010-03-25, 09:07
Det är skrämmande, tragiskt och innerligt bra att det har kommit fram i ljuset. Ännu mer tragiskt att familjen har fått stöd för sina omänskliga och befängda kampanjer.

Rimmon
2010-03-25, 09:19
Snappade upp det här ganska tidigt och måste erkänna att jag förstår vart tvivlet kommer ifrån, tolka det inte som att jag säger att han är oskyldig, men det har skötts på ett sånt sätt att det gav grabbens "anhängare" ett väldigt bra läge att få sympati för honom. Jag tvivlar på att det kan uppstå en sån här situation utan att det görs väldigt många fel av dom inblandade vuxna så som föräldrar, lärare och rättsväsendet.

Sen har redan någon annan summerat upp det hela väldigt bra.
Inavlat helt enkelt

ARMSTARK
2010-03-25, 10:04
Vad var det Tolkia skrev??
Men det är väldigt tragiskt att detta händer, och att ingen verkar reagera..

Oooops, då ska jag vara tyst i den här tråden. Har inga politiskt korrekta åsikter i ämnet.

CrazyCatLady
2010-03-25, 10:14
Det svåra är nog att inse att en person som våldtar inte alltid ser ut som en ful gubbe som lurar i buskarna/mörka gränder.

shut teh face
2010-03-25, 10:27
Det svåra är nog att inse att en person som våldtar inte alltid ser ut som en ful gubbe som lurar i buskarna/mörka gränder.
Nej precis, de brukar oftast se lite vanliga ut som t.ex. Yes eller Masterchäf

Stoltz
2010-03-25, 10:29
Det verkar väldigt inavlat. På allvar.

Se bara på hans första erkännande, som han sedan tog tillbaka. Tydligen var det ju väldigt detaljerat och erkände allting som Linnea hade sagt. Låter ju som om han är lite mentalt bakom samtidigt, utöver våldtäkten, i och med att han erkänner den så tydligt för polisen.

Hur samhället där detta skett kan vara så vridna (Då tänker jag på auktoritetspersonerna. Att privatpersoner på nätet är bakom är ingen nyhet) är helt enkelt absurt i vårt nuvarande svenska samhälle.

Sedan så tycker jag faktiskt att Armstark har en poäng i det han säger - Vi behöver inte detaljerat berätta vad som skulle ske med honom om vi var en vän/släkting, men det är enligt mig verkligen förvånande i sådana här fall att fler privatpersoner inte gör någonting. Vilket samtidigt i de flesta fall är väldigt bra. Men förvånande är det.

Tolkia
2010-03-25, 10:45
Jag tycker (och jag upprepar: vi vill INTE se en orgie i internetmedborgargardementalitet, jag ser att några har problem med läsförståelsen när det gäller detta) att det konstiga inte är att "ingen gör något" i bemärkelsen tar killen av daga, alternativt klår upp honom. Det konstiga är att så många faktiskt aktivt gör något, nämligen tar ställning för killen, sprider osanna rykten om tjejen (helt sjuka historier om vad hon skall ha varit utsatt för, hur man kan se om någon har blivit utsatt för övergrepp etc. etc.) etc. Det tycker jag är oändligt mycket värre än att ingen spöar upp killen (vilket enbart är grottmannamässigt och föga coolt).

Kim Jong Il
2010-03-25, 10:46
Den dekadenta västerländska kapitalismen har ånyo visat sitt rätta ansikte. Tyvärr händer nu även sådant här i Japan, Sydkorea och övriga östasiatiska länder som har följt USA.

Mycket, mycket tragiskt. Att en kamrat utsatts för något sådant här ... och ingen gör något.

Det enda rimliga är att ge arbetsläger till killen, och alla som har stöttat honom ska dömas för medhjälp till våldtäkt, trakasserier och ickepatriotiskt betéende.

Nitrometan
2010-03-25, 10:49
Tolkia är återigen klok som en bok. :bow:

Korrekt analys utan att gå på första "knäsparksreflexen".

Bra.

Dravena
2010-03-25, 10:52
Tolkia har helt rätt. Gärningsmannen får ju sitt straff och kommer att få ta konsekvenserna av sitt handlande resten av livet. Det som är riktigt otäckt är den mobb som har bildats, med målet att förlöjliga och håna två barn som har blivit våldtagna och fått men för livet. Jag mår illa.

Kim Jong Il
2010-03-25, 10:55
Tolkia har helt rätt. Gärningsmannen får ju sitt straff och kommer att få ta konsekvenserna av sitt handlande resten av livet. Det som är riktigt otäckt är den mobb som har bildats, med målet att förlöjliga och håna två barn som har blivit våldtagna och fått men för livet. Jag mår illa.

Straff? Han kommer typ få tre års ungdoms"fängelse" (läs: hotell).

Pinsamt att ni nöjer er med att han får "straff" enligt svenska mått.

Dravena
2010-03-25, 10:56
Straff? Han kommer typ få tre års ungdoms"fängelse" (läs: hotell).

Pinsamt att ni nöjer er med att han får "straff" enligt svenska mått.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om straffsystemet för mindreåriga brottslingar, det är inte riktigt relevant här. Jag står fast vid att det mest upprörande i det här är att en ung tjej som står upp för sig själv och anmäler en våldtäkt blir gjord till byns skambärare.

Pudzianovski
2010-03-25, 11:07
Tanken jag försökte föra fram i första inlägget handlar väl lite om hur enkelt det är att påverkas av andra. Jag tror många i den här tråden, inklusive mig själv, kanske hade påverkats lika lätt i rätt läge. Det är alltid lätt att vara efterklok "jag skulle aldrig följa hitler" eller "jag skulle aldrig ta parti för killen". Det kanske inte är så enkelt alla gånger. Detta händer fortfarande då och då...hur civiliserade vi än må tro vi är. Det känns dock otroligt bra att vissa människor, som t.ex. Amanda i repotaget visar modet att bryta mot gruppen. Modigt.

stafh
2010-03-25, 11:25
Suck.


edit* Vad fan var det för fel på prällen?

- På kvällen efter avslutningen våldtog han ytterligare en flicka. Vad tycker du om det?
- Jag tänker "stackars kille". Och tjejen givetvis.

"Fin gest" *screwy*

LoTiX
2010-03-25, 11:49
Jag har lite svårt att smälta klippen med rektorn och prästen. Vet inte riktigt hur det bäst förklaras men maken till människor och uttalanden trots en maktställning i det lilla samhället är ju helt ofattbar.

Snobbe
2010-03-25, 12:00
Jag har lite svårt att smälta klippen med rektorn och prästen. Vet inte riktigt hur det bäst förklaras men maken till människor och uttalanden trots en maktställning i det lilla samhället är ju helt ofattbar.

Jag håller med kollar just nu. "stackars kille" säger han när han hör att han blivit dömd för 2 våldtäkter.... Så kul att folk håller kvar ja men de e svagt DNA osv.

Jagärsvag
2010-03-25, 12:28
Straff? Han kommer typ få tre års ungdoms"fängelse" (läs: hotell).

Pinsamt att ni nöjer er med att han får "straff" enligt svenska mått.

ifrån chatten på svt.se


sebbe: fick killen fängelse?
Nicke Nordmark: Han fick 4 mån sluten ungdosmvård efter andra våldtäkten. Efter första dömdes han till samhällstjänst.

stevebc
2010-03-25, 12:33
Jag är glad att det här uppmärksammas och att hon ges upprättelse. Det värsta i hela den här pinsamma cirkusen måste vara att i hennes situation inte bli trodd av någon och bli övergiven - snacka om att bli våldtagen en gång till, av samhället. Lynchmobben kan springa någon annanstans.

Numse
2010-03-25, 12:33
ifrån chatten på svt.se

... tragiskt. Spärra in fanskapet i 10-15 år.

Ignatius72
2010-03-25, 12:35
Är det bara jag som förundras över att så få tar lagen i egna händer? Om den där tjejen vore en släkting, faktiskt om jag ens kände henne så skulle den där killen...inte längre finnas bland oss.

Nä, när det kommer till kritan så är det inte så enkelt. Det är betydligt lättare på film.

Tricce
2010-03-25, 12:40
Suck.


edit* Vad fan var det för fel på prällen?

- På kvällen efter avslutningen våldtog han ytterligare en flicka. Vad tycker du om det?
- Jag tänker "stackars kille". Och tjejen givetvis.

"Fin gest" *screwy*

Fyfan man mår ju illa av att höra det där och idioterna dom intervjuar där i Bjästa.

CpÅke
2010-03-25, 12:43
jag hade skrivet i tråden men blev nertystad av moderator,jävla fascism!

kaer
2010-03-25, 12:50
edit* Vad fan var det för fel på prällen?

- På kvällen efter avslutningen våldtog han ytterligare en flicka. Vad tycker du om det?
- Jag tänker "stackars kille". Och tjejen givetvis.

"Fin gest" *screwy*

http://i.imgur.com/iKol9.jpg


Det skrämmande är att fan inte en enda vuxen verkar ha haft ballar nog att stå upp för vad som är rätt och säga ifrån ordentligt. Fegt och ynkligt.
Frågan är hur stor skillnad det kommer vara i den där pissbyn om 2-3 veckor. Jag gissar att det är ganska liten, och att det nu är tjejernas fel att byn har dåligt rykte i hela Sverige.

Pudzianovski
2010-03-25, 12:56
http://i.imgur.com/iKol9.jpg



Det där var jävligt sjukt faktiskt.
Man undrar ju vad som pågår i hans hjärna när han sa så *screwy*

Jagärsvag
2010-03-25, 12:57
Det där var jävligt sjukt faktiskt.
Man undrar ju vad som pågår i hans hjärna när han sa så *screwy*

Gubben tror på tomtar och troll, jag tror det är ganska dött där uppe.

ARMSTARK
2010-03-25, 13:00
Nä, när det kommer till kritan så är det inte så enkelt. Det är betydligt lättare på film.

Kanske är det som du säger, men man bara kokar över för sånt här! *grr27*

stevebc
2010-03-25, 13:01
Alltså när djungeltelegrafen går igång. Dessa kärringar som inte har något bättre för sig än att försöka leka detektiver och moraliskt medborgargarde på sin fritid gör mig förbannad. I en by som Örnsköldsvik får det sådana här följder.

Men visst, det är väl roligare med facebook och skvaller med kollegorna än att läsa ett rättsbeslut.

40- och 50-åringar ändå. Hur... jag förstår inte. Om föräldrarna går runt med det här sättet att bedöma människor på, är det kanske inte så konstigt att det transfereras till deras ungar i skolan.

omnibus
2010-03-25, 13:02
Nog för att jag aldrig haft några högre tankar om Bjästa eller Övik generellt så tar dethär priset, blir illamående :(

spoonchest
2010-03-25, 13:42
Men visst, det är väl roligare med facebook och skvaller med kollegorna än att läsa ett rättsbeslut.

40- och 50-åringar ändå. Hur... jag förstår inte. Om föräldrarna går runt med det här sättet att bedöma människor på, är det kanske inte så konstigt att det transfereras till deras ungar i skolan.

Det där känner jag igen bland vuxna(äldre) i min närhet. Det är fascinerande och skrämmande när man hör människors dömanden av andra människor, och slutsatserna de drar av rykten och antydningar. som dessutom har liten eller ingen relevans alls med grundidén om varför de inte gillar en person ifrån första början.
Ofta är det nyinflyttade grannar som får en släng av sleven.

Wille005
2010-03-25, 14:34
Fyfan.

Pudzianovski
2010-03-25, 15:18
Ikväll kommer "Debatt" på SVT handla om detta.

SVT1 21:30

Snobbe
2010-03-25, 15:22
Det där känner jag igen bland vuxna(äldre) i min närhet. Det är fascinerande och skrämmande när man hör människors dömanden av andra människor, och slutsatserna de drar av rykten och antydningar. som dessutom har liten eller ingen relevans alls med grundidén om varför de inte gillar en person ifrån första början.
Ofta är det nyinflyttade grannar som får en släng av sleven.

E ju typ som med allt jag själv trodde att det skulle bli en jävla skillnad på mogenhet närman gick från gymnasiet till o börja jobba.... Jo visst folk förändras ju inte o beter sig som småbarn även fast dom e 45+

spoonchest
2010-03-25, 15:41
E ju typ som med allt jag själv trodde att det skulle bli en jävla skillnad på mogenhet närman gick från gymnasiet till o börja jobba.... Jo visst folk förändras ju inte o beter sig som småbarn även fast dom e 45+

Skillnaden är att allt de vuxna säger håller en högre grad av trovärdighet.

Fatalist
2010-03-25, 17:59
Vidrigt hur en hel skola verkar vara på samma mognadsnivå som en 14-årig lynchmobb.

Verbatim
2010-03-25, 17:59
Vidriga människor.

rooz
2010-03-25, 18:03
Såg den hälft jag missade igår.

Det är läskigt hur naiva vuxna människor är

-Vartifrån har du hört detta?
-Bekantas bekanta
:confused:

Menigar
2010-03-25, 18:10
Man undrar ju om de aldrig gjort viskningsleken eller bara saknar förmågan att applicera den på verkligheten?

Grelle-
2010-03-25, 19:03
Det måste väl ha kommit ut att han gjort ett erkännande som överensstämde med händelsen? Att han senare tog tillbaka det spelar ingen roll. Redan där måste ju alla insett att han ÄR en våldtäktsman.

Varför ska man då vara neutral? Vad är svårt?

Många människor som är med i detta reportage, präst, rektor osv. gör att man skäms att vara människa.

Loke
2010-03-25, 19:14
Det måste väl ha kommit ut att han gjort ett erkännande som överensstämde med händelsen? Att han senare tog tillbaka det spelar ingen roll. Redan där måste ju alla insett att han ÄR en våldtäktsman.

Varför ska man då vara neutral? Vad är svårt?

Många människor som är med i detta reportage, präst, rektor osv. gör att man skäms att vara människa.

Du tänker precis som dom i byn men ur ett annat perspektiv, grattis :)

Grelle-
2010-03-25, 19:19
Du tänker precis som dom i byn men ur ett annat perspektiv, grattis :)

Utveckla gärna, ur domen måste det gått att läsa att att han gjort ett erkännande som visar på att han var skyldig. Eftersom han själv säger det och detaljerat kan berätta förloppet som överensstämmer med hennes historia.

Det är troligtvis det som rätten gått ganska mycket på. Efter det blev han dömd, varför ska då situationen behandlas neutral. Man bör kanske tänka på offret och finna det olämpligt att bjuda in en våldtäktsman till skolavslutningen.

Vårt rättsväsende har klassat honom som en våldtäktsman, bör han då inte behandlas som en sådan?

Rahf
2010-03-25, 19:51
Jag visste inte ens att det var hemtrakterna det handlade om.

Jag kan bestyrka att nyheter via ryktesvägen har väldigt lätt för att spridas som en löpeld. För att ge ett exempel:

Jag går på musikskola i Los Angeles och hade ett uppträdande för att köra på Lady Gagas 'Poker Face'. Sjunger gjorde givetvis andra sångare på skolan osv. Jag berättar detta för en eller två stycken hemifrån och att uppträdandet gick bra med dugliga betyg. En till två veckor senare så börjar det dyka upp en massa meddelanden:

"HAR DU KÖRAT FÖR LADY GAGA?!?"

Så ja.. Förundrad kan man bli. Jag har sagt till familjen flera gånger att "Ni känner ju till vad som händer med allihopa! Ni vet exakt vad som försiggår med grannens svägerskas familj som bor i Luleå."

Jazen
2010-03-25, 20:02
kanske sen in i tråden, men stort W T F....blir folk dummare i norrland eller?
Prästen va ett frågetecken, måste ha praktiserat i usa med alla dom andra fint berycktade präster.... och skolrektorn är ju ännu större frågetecken..." gäller att utbilda personal" för att gå ut på nätet....jag blir så trött... stor eloge till reportern, jag hade nog lappat till några .....

Tolkia
2010-03-25, 20:16
Nej, folk blir inte dummare i Norrland. Vetlanda ligger t.ex. vad jag vet ganska långt söderut. Och nej, det här är alls inte något som bara kan hända i små byar (vilket Örnsköldsvik för övrigt inte är, även om Bjästa självt är ett rätt litet samhälle). Det här kan hända även där ni själva bor och inte bara på inavlade ställen där folk är bra på att spela banjo. Kan vara bra att ha i minnet, så att ni ser när det håller på att hända.

Rahf
2010-03-25, 20:17
Blir förhoppningsvis inte kul för honom att komma tillbaka. Hoppas han får sitt rättmätiga straff socialt, även om det kanske inte blir så.

EDIT: Hörde nyss med mor som bor kvar i Bjästa, och givetvis hade hon hört talas om detta via ryktesvägen.

EkarN
2010-03-25, 21:01
Synd att folk tar våldtäktsmäns parti. Folk når nya lågvattenmärken dagligen.

Jockefoten
2010-03-25, 21:05
Nej, folk blir inte dummare i Norrland. Vetlanda ligger t.ex. vad jag vet ganska långt söderut. Och nej, det här är alls inte något som bara kan hända i små byar (vilket Örnsköldsvik för övrigt inte är, även om Bjästa självt är ett rätt litet samhälle). Det här kan hända även där ni själva bor och inte bara på inavlade ställen där folk är bra på att spela banjo. Kan vara bra att ha i minnet, så att ni ser när det håller på att hända.

Haha jag älskar när folk dissar Vetlanda! (som förövrigt ligger i norra småland).

Ontopic:
Stört att folk tar snubbes parti.

gibb
2010-03-25, 21:17
Vad underbart det skulle vara om folk faktiskt använde några av de högre utvecklade hjärnfunktionerna och tänkte lite innan de dyker ned till reptildelen av hjärnan och börjar botanisera.

Wille005
2010-03-25, 21:27
Har funderat ett tag på detta och jag kommer hela tiden tillbaka till: Jävla bönder.

Hejnomax
2010-03-25, 21:57
Ja.



Jo, det skulle han.

Haha kolozzeums roligaste post! *cupid*

CpÅke
2010-03-25, 22:00
hey! vi norrlänningar har väldigt stor heder i våra fördommar

Jazen
2010-03-25, 22:10
Har funderat ett tag på detta och jag kommer hela tiden tillbaka till: Jävla bönder.

+oändligt =D

typ ahh vi har dna från sperma som fanns på hennes trosor....men dom har legat i smutstvätten och det har legat annat smutvätt där, de där är nått galet....när folk börjar tveka på modern vetenskap som fastställer ett brott, lika säkert som dna så vet man att det är ett gäng bönder!

EkarN
2010-03-25, 23:04
Tolkia har helt rätt. Gärningsmannen får ju sitt straff och kommer att få ta konsekvenserna av sitt handlande resten av livet. Det som är riktigt otäckt är den mobb som har bildats, med målet att förlöjliga och håna två barn som har blivit våldtagna och fått men för livet. Jag mår illa.

Jäklar vilket straff han fick:)

Har funderat ett tag på detta och jag kommer hela tiden tillbaka till: Jävla bönder.

Vi är ett litet samhälle på riktigt där jag bor. Övergrepp på kvinnor här leder till att man blir allmänt hatad.

Vissa människor kanske bara är mer retarderade än andra?

Lellan
2010-03-25, 23:35
Har inte sett programmen el läst om fallet vill jag börja med.

Men outade för ngt år sedan här en händelse från när jag var 16. Nu hittar jag inte där jag utvecklade det hela, vilket jag vill minnas att jag gjorde, men det var nog i ett privat pm (?) för hittade som sagt inte nu.

Hursomhelst; också uppväxt på liten ort, grabben som jag råkade ut för var ngns kusin och kompis från annan ort, jag valde i samma sekund som det hände att dölja det, men på fyllan en gång långt senare kom det fram, och liten håla, ja - ni vet. Snabbt som ögat tog jag tillbaks och avdramatiserade det lite med "nämen gud, lät det sååå" och la mig platt. Typ 3 pers (hans kompisar) fortsatte slänga föraktfulla blickar. När killen blev dömd för samma i sin hemort, slutade blickarna, men thats it.

Det var alltså en promille om ens det, en promilles promille av vad den här tjejen fått erfara. Men - om vi funderar ett varv extra, så är det inte SÅ jävla långsökt. 1) människor blir aldrig vuxna. 2) våldtäkt bör inte - men kan- vara väldigt svårt att definiera, hur tydligt det än är där och då när det sker så kan vissa saker inte bevisas i efterhand. 3) synen på det brottet är så sjukt känsloladdat; än värre (?) att begå det är nästan att utnyttja detta och anklaga ngn för ett så stigmatiserande brott.

Pratade alldeles nyligen med en kompis om det här, för det tog väl cirka en 10 år innan jag slutade köpa medias och samhällets syn på det hela och gjorde min egen. Någon som mådde dåligt gjorde något dåligt mot mig. Det innebär inte att man är, behöver känna sig, eller blir förstörd för livet. Man behöver inte generalisera en enskild händelse till att få svårt att lita på män, man behöver inte ha svårt för kroppskontakt osv osv. Däremot har man varit med om en jobbig händelse man inte valt själv, och förmodligen hade svårt att förhindra och man agerade där och då enligt bästa förmåga. För mig hjälpte denna "insikt" oerhört, jag valde aldrig att bli våldtagen så varför ska jag ta på mig en offerroll jag inte känner mig hemma i. Det hände skit, det gav upphov till att jag väljer att göra vissa saker annorlunda, men JAG är ju samma ändå.

Får man reda på att ens son/bror/kompis är anklagad för att vara våldtäktsman - vill man instinktivt inte tro det. Det skulle rubba hela ens bild av personen, man känner starkt för någon som är så uttalat usel - finns väl få saker folk brukar nämna är värre.. Finns det ett frö osäkerhet, hoppas man förmodligen på det så mkt att man kan bli helt dum i huvudet på kuppen.

Jag försvarar inte, jag säger bara att det finns mänskliga mekanismer bakom folks tyckande, tänkande och handlade i frågan.

MEN - med det sagt, så är det ju ingenstans ok öht - att ge uttryck för dem. För ett brott ska utredas av rättsväsendet, som fastställer dom enligt lag, som våra folkvalda varit med och stiftat osv osv.

Om det som i det här fallet gäller barn, är det ännu värre - hur mkt försvarsmekanismer och kännedom om personerna osv man än har att tillgå - så är det händelsen som ska dömas. Våldtäktskillen kan vara en fantastiskt son/kompis/bror etc.. och tjejen skulle kunna vara en riktigt dryg jävel. Spelar ingen roll, sanningen är nog att båda precis som vi är en mix av olika sidor. Men i ett litet samhälle, där känner man varandra närmare. Man är inte bara sin egen, man är del av sin familj och dess historia i större utsträckning.. det låter fånigt, men "alla känner alla".

Återigen, inget försvar, men en förklaring till hur det kan gå så jävla skevt fel som det gjort i det här fallet.

Om någon minns stureplansvåldtäkterna fanns ju även i det "samhället" för och emot, trovärdighet hos personerna granskades, det är svårt att döma en händelse i efterhand i ljuset av tusen variabler.

Det som är så trist, det vore sååå skönt om alla våldtäktsmän hade det skrivet i pannan och om våldtäktsoffer såg ut som de gör i aftonbladet, i motljus, sköra, kanske rökandes en cig med nedslagen blick och stora svarta bokstäver över hela sidan som talar om för våldtagna som ett mantra hur de ska känna "hela hennes liv är förstört". Den meningen - hjälper enligt min åsikt - inget brottsoffer. Oavsett brott. Tänk om det kunde skrivas artiklar istället, som beskrev normala reaktioner (vissa reaktioner kan tex tyckas irrationella) hos offer/förövare och hur samhälle och enskilda kan agera vid sådana händelser istället för medias tröttsamma rapande av samma story år ut och år in. Puh. Sorry, men fasen blir trött av tanken.

Till saken: förhoppningsvisär inte hennes liv förstört och förhoppningsvis inte hans heller. Men nåt jävla dumt och hemskt har hänt, och vid en dom och behandling, förhoppningsvis fått ett slut!

Och att man tänker till kring sånt här, ser på det lite utifrån, hur lätt det kan vara att påverkas - då kanske det kan vara en lärdom att även om man får omogna instinkter kunna agera vuxet när man är det.

Jävla predikan, sry.

Neuwb
2010-03-25, 23:36
Killen är ett svin givetvis men jag är ändå mer lack över hela bymentaliteten. Tanter ska fan inte springa runt med rykten om vad som sker mellan tonåringar. "Ja har ju hört de ja att hon va ju på han innan". Sköt sig själv kärringjävel.

stevebc
2010-03-25, 23:41
Jävla predikan, sry.Nej, det var bra skrivet. Kan inte se att det finns något inlägg i tråden som är mer relevant än ditt.

ManuelIT
2010-03-25, 23:44
Gillade Katarina Wennstams analys av det hela i slutet av reportaget.

Lellan
2010-03-26, 00:12
Nej, det var bra skrivet. Kan inte se att det finns något inlägg i tråden som är mer relevant än ditt.

Stör mig ibland på mitt sätt att skriva bara, lite besserwissrigt när jag eg bara är engagerad - men spanx. :thumbup:

Unsub
2010-03-26, 00:22
:thumbup: Mycket bra skrivet lellan, tolkia.

Lärde mig en del.

Richthofen
2010-03-26, 01:03
Karaktärslösa rektorer är inte mycket att hänga i granen. Fan detta gör mig redigt förbannad.

Vuxna människor, alltså jag skäms.

Vinter
2010-03-26, 02:26
Och en del brukar spotta på andra länders kvinnosyn, vi får ta och städa ordentligt i Sverige 2010 om vill vill fortsätta kritisera tex muslimer och kalla dem barbarer.

Vi har fan inte kommit mycket längre själva.

spoonchest
2010-03-26, 07:31
GpMjakNhZTc

I en annan del av Bjästa.

shut teh face
2010-03-26, 07:57
Blev bara förbannad på dokumentären, det vidrigaste var alla idioter som bidrog till ryktespridning, jag hoppas innerligt att de får ändtarmscancer

Rabi
2010-03-26, 10:12
Hur fan kan det bli såhär? Killen erkänner men hans kompisar och föräldrarna i området vägrar tro att den charmiga,snygga,trevliga pojken som han beskrivs i början på dokumentären gjort något sådant.

Blir bara chockad att folk kan vara så trångsynta.

Stoltz
2010-03-26, 10:25
Gillar att någon tipsar SVT om den stackars killen som blivit oskyldigt dömd, SVT kommer dit, utför lite detektivarbete och gör hela byn till Sveriges hatobjekt. Man undrar ju lite vad personen som tipsade SVT hade i åtanke.

Nitrometan
2010-03-26, 10:32
Gillar att någon tipsar SVT om den stackars killen som blivit oskyldigt dömd, SVT kommer dit, utför lite detektivarbete och gör hela byn till Sveriges hatobjekt. Man undrar ju lite vad personen som tipsade SVT hade i åtanke.

Glömde kanske att det var journalister som kom dit och trodde att de bara skulle svälja det de blev serverade.

Bra jobbat (av journalisterna).

rooz
2010-03-26, 10:39
Glömde kanske att det var journalister som kom dit och trodde att de bara skulle svälja det de blev serverade.

Bra jobbat (av journalisterna).

Han slog kanske fel nummer. Skulle till Aftonbladet:Virro

Men Lellan var inne på ett bra spår i sitt inlägg.

Ingen tror att snälla, omtänksamma, roliga killen går och våldtar (usch & Fy, sånt gör ju bara snuskgubbar). Och en tjej som trånat efter grabben och sedan vill smutskasta han, samt kanske få ut lite pengar måste ju ljuga..

På bloggen killens bror driver är det väldigt konstiga argument som dyker upp*spy*

Dravena
2010-03-26, 10:44
Han slog kanske fel nummer. Skulle till Aftonbladet:Virro

Men Lellan var inne på ett bra spår i sitt inlägg.

Ingen tror att snälla, omtänksamma, roliga killen går och våldtar (usch & Fy, sånt gör ju bara snuskgubbar). Och en tjej som trånat efter grabben och sedan vill smutskasta han, samt kanske få ut lite pengar måste ju ljuga..

På bloggen killens bror driver är det väldigt konstiga argument som dyker upp*spy*

Det verkar även som att det är "den snygga, populära idrottskillen" det gäller. Ingen vill väl se idolen falla från piedestalen...

Krasst sett så är det så att man blir inte fälld för två skilda våldtäkter i två instanser om man är oskyldig. Synd att hans mor inte vill inse det.

Mantus
2010-03-26, 10:48
Det verkar även som att det är "den snygga, populära idrottskillen" det gäller. Ingen vill väl se idolen falla från piedestalen...

Krasst sett så är det så att man blir inte fälld för två skilda våldtäkter i två instanser om man är oskyldig. Synd att hans mor inte vill inse det.

Ja. Att de hade bevis nog att fälla honom för två våldtäkter, våldtäkter som ju oftast är svårbevisade av naturen, borde som sagt kanske få en varningsklocka att pingla i huvudena på byborna.

Nitrometan
2010-03-26, 10:53
Ja. Att de hade bevis nog att fälla honom för två våldtäkter, våldtäkter som ju oftast är svårbevisade av naturen, borde som sagt kanske få en varningsklocka att pingla i huvudena på byborna.
Dessutom överklagade han till hovrätten båda gångerna och blev fälld där med.

Men det känns väl enklare att skylla på ett korrupt rättssystem än att erkänna att den fina grabben är en våldtäktsman.

*gah!*

Ignatius72
2010-03-26, 10:55
Tyvärr tror jag att den nya våldtaktsdefinitionen ställer till det i dylika fall. Dvs att även ett frivilligt samlag mellan en 15 åring och en fjortis kan räknas in i den kategorin. Det underminerar det som de flesta ser som våldtäkt och man sår in ett tvivel i om det var en "riktig" våldtäkt eller den senare varianten.

Mantus
2010-03-26, 11:22
Tyvärr tror jag att den nya våldtaktsdefinitionen ställer till det i dylika fall. Dvs att även ett frivilligt samlag mellan en 15 åring och en fjortis kan räknas in i den kategorin. Det underminerar det som de flesta ser som våldtäkt och man sår in ett tvivel i om det var en "riktig" våldtäkt eller den senare varianten.

Ja, det blev jag förbannad på redan då lagen infördes. Tror till och med jag skrev av mig här på kolozzeum om det. Den nya definitionen är ett typisk politikerknep, omdefinieringen blev enbart skapad för att blidka den oinsatta majoritet som just då hade blivit uppeggade av media att tycka att den förra, mer lingvistiskt (och juridiskt) korrekta benämningen, var för svag. Det är ett sätt att säga "Hey, vi bryr oss visst, vi gör saker, rösta på oss." Att den enbart skapade problem togs det inte hänsyn till.

Novaindex
2010-03-26, 11:44
Nog för att jag aldrig haft några högre tankar om Bjästa eller Övik generellt så tar dethär priset, blir illamående :(

Kan inget annat än hålla me .. Är glad att man har flyttat därifrån !!

stevebc
2010-03-26, 12:40
Ja, det blev jag förbannad på redan då lagen infördes. Tror till och med jag skrev av mig här på kolozzeum om det. Den nya definitionen är ett typisk politikerknep, omdefinieringen blev enbart skapad för att blidka den oinsatta majoritet som just då hade blivit uppeggade av media att tycka att den förra, mer lingvistiskt (och juridiskt) korrekta benämningen, var för svag. Det är ett sätt att säga "Hey, vi bryr oss visst, vi gör saker, rösta på oss." Att den enbart skapade problem togs det inte hänsyn till.Utveckla! :) Du är insatt.

Nitrometan
2010-03-26, 13:34
Bjästa stödjer sin präst!
Snacket på byn är att prästen, som uttalade sitt stöd för den dömda våldtäktsmannen i "Uppdrag granskning"-reportaget och nu granskas av Domkapitlet, är en fantastisk person som råkat illa ut, berättar Ulrika By för DN.se:

- Många har kommit fram till mig för att säga att alla här i Bjästa älskar prästen. Var man än kommer är det bara positiva ord om honom, säger Ulrika By och tillägger:

- De unga är uppdelade i två läger. Ett som tycker att skolan gjort allt den kunnat, andra som tycker att den gjort för lite. Flera vi träffat motstrider dessutom bilden som getts av att hela samhället skulle slutit upp bakom den våldtäktsdömda pojken.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjasta-sluter-upp-bakom-prasten-1.1068414


Bjästaskolans rektor JO-anmäls: http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjastaskolans-rektor-jo-anmals-1.1068123

Rektorn och den lärare som är ansvarig för mobbningsfrågor vid Bjästaskolan i Örnsköldsviks kommun JO-anmäls efter avslöjandet av att en 14-årig flicka mobbats efter att ha blivit utsatt för en våldtäkt.

Anmälaren, en privatperson i Gävle, skriver i sin anmälan till Justitieombudsmannen (JO) att rektorn och läraren uppenbarligen brutit mot skollagen.

Han hänvisar till de uppgifter som i tisdags kom fram i SVT:s program Uppdrag granskning om mobbningen.

Våldtäkten och mobbningen mot den fjortonåriga flickan i Bjästa får nu barnombudsmannen (BO) och barn- och elevombudet vid Skolinspektionen att agera.

– Vi bestämde oss i går för att inom kort bjuda in ett antal kommuner kort för att diskutera hur man kan få planerna mot mobbning och kränkande behandling att verkligen fungera. Vi vill att det ska säkerställas att det finns fungerande planer, säger Fredrik Malmberg (BO) till TT.

– Ingen kan låta bli att uppröras över hur vuxenvärlden svek den här flickan som utsatts för ett allvarligt brott i en miljö där man som barn måste få känna sig helt trygg. Och det är förfärande att få ta del av den nätmobbning som sedan förföljde henne, säger Fredrik Malmberg.

Även om det är sent så är det väl bra att det kommer reaktioner. Då kanske det inte händer igen nån annanstans.

saab900
2010-03-26, 13:47
Det är så sjukt och gör mig så illa berörd att jag inte ens kan förmå mig att delta i diskussionen. Det finns ju liksom inget konstruktivt att skriva, bara svavelosande rader om svek. Det mänskliga psyket bär på en rad otäcka känslor som trots en yta av förfining och omtanke hos den moderna västerländska människan fortfarande visar sitt fula tryne, och kommer så att göra till mänsklighetens ände. Vissa beteenden sitter helt enkelt för djupt för att helt kunna kväsas.

Lellan beskrev troligen roten till de obegripliga handlingarna mycket bra (som vanligt huvudet på spiken):


Får man reda på att ens son/bror/kompis är anklagad för att vara våldtäktsman - vill man instinktivt inte tro det. Det skulle rubba hela ens bild av personen, man känner starkt för någon som är så uttalat usel - finns väl få saker folk brukar nämna är värre.. Finns det ett frö osäkerhet, hoppas man förmodligen på det så mkt att man kan bli helt dum i huvudet på kuppen.

Jag vet inte om man vågar hoppas på att prästen, rektorn och ett antal lärare blir entledigade och dömda för sin delaktighet i mobbningen, vilket blir mycket allvarligare i och med deras maktposition. Men jag hoppas i alla fall. Det om något skulle kunna bidra till att personer i dylika positioner tänker sig för både en och två gånger innan de handlar.

Tolkia
2010-03-26, 13:48
En sak man skall komma ihåg när man sitter där och vill döda utvalda personer är att "Uppdrag granskning" inte bara är Wallraffs efterföljare i de utsattas tjänst, utan också ett underhållningsprogram som flertalet gånger visat sig ligga ganska nära skandaljournalistiken. Jag säger inte att inte den samlade vuxenvärlden i det aktuella området undandragit sig sitt ansvar å det grövsta (dels genom att de låtsas inte se, dels genom att de inte fostrat sina ungar till att bete sig som folk), men innan man ropar efter namngivna personers blod skall man betänka att man har fått sig en bild given, och att man inte vet hur den filtrerades först.

Idag har det rapporterats om flertalet hot mot t.ex. rektorn på skolan, prästen, andra tjänstemän. Jag undrar uppriktigt hur den som nu ringer till skolans rektor och säger typ "jag vet minsann att du också har en tonårsdotter, moahaha" eller något liknande, förhåller sig till det faktum att vederbörande själv kanske också har en tonårsdotter, och att vederbörande inte gjorde något för att förhindra att det som hänt kunde hända DÅ. Det är lätt att vara efterklok, och det är lätt att lura sig själv att "modet" att attackera personer som någon annan redan pekat ut att det är "safe" att attackera gottgör den feghet man själv visade när man hade bort vara modig. (Jag är medveten om att hotelser även kan komma från folk utanför området, men jag är övertygad om att de även kommer "inifrån".) Man sonar inte sin egen skuld genom att straffa andra för deras.

Naturligtvis kan man inte hållas ansvarig för sina känslor, och det är nog allmänmänskligt att vilka skjuta folk när skeenden som det aktuella uppdagas. Men man måste inte agera på varje impuls man får, och man kan definitivt hållas ansvarig för sina handlingar.

Angående att det inte skall hända igen: Det kommer att hända igen. Det händer förmodligen i detta nu. Jag hoppas, för att upprepa mig, att alla som nu är upprörda väljer att se och inte att titta bort när det händer nära dem.

teargaz
2010-03-26, 14:11
Intressant att många är kreativa med barbariska huskurer för hur pojken bör straffas. Det snackas hejvilt om alla som har gjort fel och vilka som bör känna skuld i sitt felagerande.
Väldigt lite fokus och kreativitet på hur man ska få de stackars drabbade tjejerna att må bra igen efter denna storm.
Staten lägger pengar i att vårda pojken för det står i lagen, men vilken hjälp får tjejerna?

Jag tycker hela historien är fruktansvärd på alla håll och kanter. Lätt att hata och bli förbannad, men hur ska man visa sitt stöd för dom drabbade?

Nitrometan
2010-03-26, 14:32
Instämmer med tårgasen ovan.

Undrar dessutom om några utbildningsåtgärder eller liknande kommer att sättas in för att folk ska våga reagera nästa gång det händer?

Och på andra ställen i landet, andra skolor, tar de tag i sånt här? Diskuterar, hur de ska agera om/när nåt händer? Så att alla inte blundar.

saab900
2010-03-26, 14:35
Instämmer med tårgasen ovan.

Undrar dessutom om några utbildningsåtgärder eller liknande kommer att sättas in för att folk ska våga reagera nästa gång det händer?

Och på andra ställen i landet, andra skolor, tar de tag i sånt här? Diskuterar, hur de ska agera om/när nåt händer? Så att alla inte blundar.

Jag tycker som sagt att det är viktigt att de inblandade med viss maktposition, som prästen och rektorn, blir dömda för sin försumlighet och rentav sin medhjälp. Det sänder en tydlig signal om att det inte är OK, och kan förhoppningsvis bidra till att förhindra att detta återupprepas. Att de blir entledigade är en tydlig sådan signal jag vill se.

Nitrometan
2010-03-26, 14:47
Att de blir entledigade är en tydlig sådan signal jag vill se.
Ja, det hade varit en tydlig och bra signal.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/prasten-ska-be-flickan-om-ursakt-1.1068530

saab900
2010-03-26, 15:09
– Det bryr jag mig inte om, för jag tycker inte att den här frågan handlar om mig utan den handlar om flickan och hur vi ska lära oss se och ta hand om varandra, så uppriktigt sagt skiter jag i denna anmälan. Så länge jag vet att jag gör rätt är det ingen fara, säger han.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/prasten-ska-be-flickan-om-ursakt-1.1068530

Prästen tycker alltså att det han gjort är rätt. Men ändå tänker han be flickan om ursäkt. Vad är då den ej uppriktigt menade ursäkten värd? Är det hans enda straff? Att ge en oärlig ursäkt. Det är hårt alltså, riktigt hårt. Stackars präst. Hoppas han drabbas av den gyllene regeln. Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

sascha
2010-03-26, 19:15
Ja, det blev jag förbannad på redan då lagen infördes. Tror till och med jag skrev av mig här på kolozzeum om det. Den nya definitionen är ett typisk politikerknep, omdefinieringen blev enbart skapad för att blidka den oinsatta majoritet som just då hade blivit uppeggade av media att tycka att den förra, mer lingvistiskt (och juridiskt) korrekta benämningen, var för svag. Det är ett sätt att säga "Hey, vi bryr oss visst, vi gör saker, rösta på oss." Att den enbart skapade problem togs det inte hänsyn till.

Nu har du ju i och för sig inte skrivit vad du tycker att problemet är, men jag tycker inte riktigt att 6:4 BrB (våldtäkt mot barn) såsom rekvisiten är utformade idag, utgör ett problem. Då är problemet snarare att domstolarna inte tillämpar regeln såsom ordalydelsen säger. Inte heller tycker jag att den omarbetade definition av våldtäktsbegreppet som kom in i 6:1 för fem år sedan är sämre än den tidigare. Snarare tvärtom. Att det urvattnar människors bild av våldtäktsbegreppet kan dock stämma. Men grejen är att människors bild av begreppet inte överensstämmer med verkligheten. Nu räknas t.ex. oralsex, fisting och "ett finger" som våldtäkt. Menar du att detta är fel? Vad tycker du förresten om Samtyckesutredningen? Bör man slopa våldtäkt som ensam brottsrubricering för sexualbrottet?

trane77
2010-03-27, 10:03
helt flat verkar inte rektorn ha vart i alla fall sen kunde ju hon helt klart gjort mer men jag tycker inte hon ska lastas för spektaklet i kyrkan.

Inte nog med det, han flyttas då till en annan skola där rektorn inte vill låta honom komma till skolan. Så han sitter alltså hemma i drygt en månad innan han får en praktikplats och sedan yttligare en halv månad innan han får utbildning igen och denna utbildning jag snackar om är inte att gå till skolan, utan det är så att en gammal lärare kommer och har en lektion med honom varje dag, bara en lektion, på ett ställe i stan för att han ska få ett godkännt betyg i matte. Han gick alltså väldigt lång tid utan att få gå i skolan eller nånting, trots att det inte fanns någon dom eller dylikt.

Efter detta att "" klarat sitt betyg på bara ett fåtal lektioner väldigt lätt så började sommaren närma sig. Men vart skulle han då få gå på avslutning? Jo, eftersom att han gått med de flesta i sin klass i ca. 9 år i skolan så ska han ju självklart ha sin avslutning på den skolan med sina vänner. Men han blir nekad av rektorn som säger att “Han får absolut inte vistas på skolan eller i kyrkan på avslutningen” (avslutningen är alltså i kyrkan). Anledningen som rektorn har är att “Flickan O” kan ta illa upp om han kommer dit. Men det konstiga med detta är att “Flickan O” är vid detta tillfället utomlands i Turkiet. Så varför hon skulle ta illa upp är ett mysterium för mig.

Men då ringde vi upp prästen för kyrkan och frågade om man verkligen kan NEKA någon att komma in i kyrkan, vilket han sa var helt omöjligt att göra. Men han berättade även att rektorn på skolan hade ringt upp honom och sagt att han skulle förbjuda (GM) från att komma in i kyrkan. Men prästen hade då nekat rektorn bestämmt. Detta gjorde att "" gick till avslutningen i kyrkan och trots att han inte fick vara med på blomstercermonin och ge sina lärare blommor o.s.v. så tog han sakerna i egna händer och gick upp inför alla i kyrkan och gav blommor till både lärare och alla sina klasskamrater. Nedanför ser ni en film på detta. Man kan även se på filmen hur han får stormande applåder och hur hans klasskamrater börjar gråta pga saknad och orättvisan som drabbat "".

saab900
2010-03-27, 12:44
Vem har skrivit detta, hans mamma?

trane77
2010-03-27, 14:34
hans bror

LoTiX
2010-03-27, 14:42
Saken med skolan är att om det de sagt i Debatt och så vidare är sant så tycker jag de HAR agerat relativt bra. Anti-mobbinggrupp, Dennis blev avstängd och flyttad till en annan skola, föräldramöten m.m.

Det är ju helt omöjligt att få slut på skvaller bland några hundra småungar.

vespa
2010-03-28, 17:34
Här är en som grävt en del i faktan

http://daddys.blogg.se/

Uppdrag granskning kallar detta "årets viktigaste scoop"
http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-kallar-detta-arets-vikti.html

Grelle-
2010-03-28, 19:22
Här är en som grävt en del i faktan

http://daddys.blogg.se/

Uppdrag granskning kallar detta "årets viktigaste scoop"
http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-kallar-detta-arets-vikti.html

När jag läser det som skrivs i den där bloggen tänker jag på Sune Hjort.. Han är också en ytterst kompetent och undersökande "journalist".

Rahf
2010-03-28, 19:26
Saken med skolan är att om det de sagt i Debatt och så vidare är sant så tycker jag de HAR agerat relativt bra. Anti-mobbinggrupp, Dennis blev avstängd och flyttad till en annan skola, föräldramöten m.m.

Det är ju helt omöjligt att få slut på skvaller bland några hundra småungar.

Det är helt omöjligt att få slut på skvaller bland folk i en mindre ort, typ Bjästa. Ungdomar är inte de enda som skvallrar.

sascha
2010-03-28, 20:03
Här är en som grävt en del i faktan

http://daddys.blogg.se/

Uppdrag granskning kallar detta "årets viktigaste scoop"
http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-kallar-detta-arets-vikti.html

"Här är en som grävt en del i faktan". På vilket sätt är han trovärdig, tänker du?

vespa
2010-03-28, 21:05
"Här är en som grävt en del i faktan". På vilket sätt är han trovärdig, tänker du?
Hur är han inte trovärdig?

Cilia
2010-03-28, 21:17
Saken med skolan är att om det de sagt i Debatt och så vidare är sant så tycker jag de HAR agerat relativt bra. Anti-mobbinggrupp, Dennis blev avstängd och flyttad till en annan skola, föräldramöten m.m.

Det är ju helt omöjligt att få slut på skvaller bland några hundra småungar.
Jag tyckte det var oklart vad dom eg har gjort. En svagare rektor än den som framträdde i programmet har jag svårt att tänka mig. Hur kan hon bearbeta något som hon inte vet finns (nu tänker jag på grupperna på nätet). Jag kan dock förstå att hon missat det. Det finns tusen grupper och annat på nätet.

Det jag tycker är konstigt är att dom inte verkar ha dskuterat förhållningsätt på skolan på ett aktivt sätt. Det har ingenting med att vara neutral. Då menar jag inte bara om sexualkunskap och vad man gör när någon säger nej utan hur man förhåller sig till varandra och uppträder. Rykten kommer alltid att finnas men trångsynthet kan bekämpas med kunskap.

vespa
2010-03-28, 21:29
Jag tyckte det var oklart vad dom eg har gjort. En svagare rektor än den som framträdde i programmet har jag svårt att tänka mig.

Det handlar väl mycket mer om hur programmet väljer och framställa de deltar i programmet

sascha
2010-03-29, 09:10
Hur är han inte trovärdig?

Det är väl du som ska visa att han är trovärdig om du hävdar att han "grävt en del i faktan", inte sant? Jag kan mest lästa uttryck som 'många vittnen säger...', 'trovärdiga källor', 'massor av dokument'... Inga klara besked, d.v.s.

kaer
2010-03-29, 09:35
Här är en som grävt en del i faktan

http://daddys.blogg.se/

Uppdrag granskning kallar detta "årets viktigaste scoop"
http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-kallar-detta-arets-vikti.html


Nej, han är en välkänd rättshaverist och kvinnohatare.

rooz
2010-03-29, 09:38
Här är en som grävt en del i faktan

http://daddys.blogg.se/

Uppdrag granskning kallar detta "årets viktigaste scoop"
http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-kallar-detta-arets-vikti.html
Vilken "fakta", den du hörde från grannens kusin eller det som finns dokumenterat?

stafrin
2010-03-29, 15:00
Jag är själv ursprungligen från Bjästa och tycker det är roligt att läsa alla kommentarer om inavel och vilka dumma jävla bönder vi är. Jag undrar vilka som är korkade när ni säger att ni inte tål ryktesspridning och mobbning. Ni tror som media säger att hela byn stod bakom våldtäktsmannen när det faktiskt bara var ett fåtal vuxna så som hans mor som drev på det, INTE HELA BJÄSTA.
Tror ni att facebookgruppen med 4000 anhängare var bara Bjästabor? Den dömdes bror drev sin blogg och predikade på flera stora svenska forums så jag kan garantera att han hade anhängare från hela Sverige.

Det finns ett klipp på nätet där hela kyrkan apploderar och hyllar våldtäktsmannen, men vet ni vad? Alla andra klasser som fick betyg fick lika mycket apploder dem med, min bror gick ut 9an och jag var där, men det är mycket snyggt vinklat av media helt klart.
Det är helt sjukt hur skolan har blundat och inte tagit ställning till det som hänt och jag försvarar inte pojken utan han ska ha ett rent helvete men när hela Sverige rasar mot mobbningen och ryktena som spridits, och blir sedan av media "lurade" att tro saker som i sin tur gör att andra oskyldiga drabbas. Läste ni om en kille som heter Oscar (som våldtäktsmannen kallas i inslaget) som inte alls hade med saker att göra men han gick i samma klass som den riktiga våldtäktsmannen och pga det blir han hotad och tvingas flytta 50 mil precis som den våldtagna flickan, men han har ju inte gjort något? Men ni som skriver skit här på bla detta forum är lika delaktiga till att han måste flytta 50 mil som jag har vart delaktig som Bjästabo i att stötta våldtäktsmannen.

Prästen Lennart Kempe är än bättre människa än 99% av er jag läst skit ifrån i denna tråd. Han uttryckte sig väldigt klantigt och jag förstår att det upprör, men har man som präst rätt att porta någon från en kyrka? Att Lennart sa att det är synd om killen, låter ju jävligt illa och hade han sagt att det var synd om tjejen först så hade det vart bättre men försök att se det ur en prästs ögon, eller försök ha ett vuxet synsätt. en 15åring som hamnat så snett att han redan våldtagit 2 unga flickor? Ett tagiskt öde och om man vill se det goda i alla så kan jag förstå att man tycker att det är synd om denne unge pojke som hamnat så snett redan.

Jag säger ännu en gång att jag försvarar inte rektorn, inte pojken eller alla som mobbat den unga tjejen. Men är ni så mycket bättre än alla andra? Ni har ställt till så att en ung oskyldig grabb fått flytta ifrån sin kommun pga dödshot, ni mobbar en hel by pga vad ett fåtal människor gjort.
Snälla förklara varför ni är bättre än folket ni fördömer.

Mvh

stafrin
2010-03-29, 15:00
Och ja jag skriver som en jävla apa men känns oviktigt i detta sammanhang.

BillyButt
2010-03-29, 15:03
Här är en som grävt en del i faktan

http://daddys.blogg.se/

Uppdrag granskning kallar detta "årets viktigaste scoop"
http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-kallar-detta-arets-vikti.html


"Det stämmer att Dennis erkände brottet i det tredje polisförhöret. Vad Uppdrag granskning dock inte talar högt om är att Dennis i det fjärde förhöret tar tillbaks sitt erkännade och lämnar en helt rimlig förklaring till att han känt till dom detaljer som uppdrag granskning påstår att endast han och flickan kan ha känt till.

Anledningen till att han erkände brottet säger han berodde på att han av sitt ombud fått rådet att erkänna så skulle han få ett lindrigare straff."

Det fetmarkarede låter ju troligt. Självklart så erkänner man sig skyldig till brott man inte gjort om advokaten vill att man ska göra det *rolleyes*.
Sedan är jag tveksam till att advokaten sa så då ett erkännande inte leder till lindrigare straff.

BillyButt
2010-03-29, 15:13
Jag säger ännu en gång att jag försvarar inte rektorn, inte pojken eller alla som mobbat den unga tjejen. Men är ni så mycket bättre än alla andra? Ni har ställt till så att en ung oskyldig grabb fått flytta ifrån sin kommun pga dödshot,
Mvh

Vilka är ni?

stafrin
2010-03-29, 15:15
Och för övrigt så tror jag det finns 1 jordbruk i Bjästa.

sascha
2010-03-29, 16:31
Wall of Text

Med risk för att föranleda ett uppfyllande av Goodwins lag, vill jag påstå att de Bjästabor som i det tysta lät det hela fortgå även är att betrakta som bovar i dramat.

Trance
2010-03-29, 16:36
Med risk för att föranleda ett uppfyllande av Goodwins lag, vill jag påstå att de Bjästabor som i det tysta lät det hela fortgå även är att betrakta som bovar i dramat.

Hur mycket gör du för att förhindra mobbing i skolan som är närmast dig?

rooz
2010-03-29, 16:37
Stafrin, fick ni tillgång till internet igår? Det finns både mobilt och trådlöst nu på 2000-talet:kickass:

Och kom ihåg, allt på internet är 100% seriöst och bör tas med största allvar.

Wille005
2010-03-29, 16:39
Var kommer man i kontakt med mäklare för husköp i Bjästa?

stafrin
2010-03-29, 16:45
Stafrin, fick ni tillgång till internet igår? Det finns både mobilt och trådlöst nu på 2000-talet:kickass:

Och kom ihåg, allt på internet är 100% seriöst och bör tas med största allvar.


Tillgång till internet igår?

sascha
2010-03-29, 16:54
Hur mycket gör du för att förhindra mobbing i skolan som är närmast dig?

Dåligt exempel då jag faktiskt till viss del är och har varit engagerad i sådana frågor (just nu handlar det dock mest om alkoholkulturen på det universitet jag pluggar vid), men jag förstår din poäng. Visst är det mänskligt att vara tyst, men det gör det inte mer rätt. Eller vad tycker du?

stafrin
2010-03-29, 17:13
Dåligt exempel då jag faktiskt till viss del är och har varit engagerad i sådana frågor (just nu handlar det dock mest om alkoholkulturen på det universitet jag pluggar vid), men jag förstår din poäng. Visst är det mänskligt att vara tyst, men det gör det inte mer rätt. Eller vad tycker du?

Men hur insatt tror du alla har varit då? Tror du att det har mobbats öppet och att hela Bjästat vetat vad som hänt? Har du koll på ALLT som händer där du bor? Jag förstår vad du menar och jag önskar att folk engagerade sig mer men så fungerar det inte i verkligheten.

Kek
2010-03-29, 17:36
Med risk för att föranleda ett uppfyllande av Goodwins lag, vill jag påstå att de Bjästabor som i det tysta lät det hela fortgå även är att betrakta som bovar i dramat.


Hur skulle du själv aggerat i en liknande situation? En kille som är snygg, har hög status många vänner och som "inte hade problem att få tjejer" blir anklagad för våldtäkt av en yngre tjej. Rykten sprids och någon berättar något som de "hört".

Jävligt lätt att kasta sten på de som bodde där men tror inte särskillt många här inne skulle reagerat särkillt mycket annolunda om de var i en liknande situation. Också ganska lätt att säga vad man "skulle" ha gjort i deras situation utan att själv ha varit där.

sascha
2010-03-29, 17:40
Men hur insatt tror du alla har varit då? Tror du att det har mobbats öppet och att hela Bjästat vetat vad som hänt? Har du koll på ALLT som händer där du bor? Jag förstår vad du menar och jag önskar att folk engagerade sig mer men så fungerar det inte i verkligheten.

Hur många bor det i Bjästa? Två tusen? Jag är tämligen övertygad om att de allra flesta haft någon aning om vad som försigått. Det skulle förvåna mig om det inte skvallrades när ett barn blev våldtaget och elever protesterade när våldtäktsmannen var tvungen att byta skola. Är så inte fallet, får väl Bjästa betraktas som ett unikt litet samhälle. Jag har långt ifrån koll på allt som händer där jag bor, men då bor jag i en mindre stad. När jag bodde där jag är uppvuxen, ett litet samhälle med fyra tusen invånare, vill jag påstå att jag hade ganska bra "koll". I alla fall om det rörde allvarliga saker, till vilken kategori t.ex. våldtäkt och mobbning får anses tillhöra. Bara för att något "inte fungerar så i verkligheten", innebär det inte att det inte är något eftersträvansvärt. Om man då någon ifrågasätter direkt säger "ja, men hur bra koll har du då..?", försvinner lite syftet.

sascha
2010-03-29, 17:46
Hur skulle du själv aggerat i en liknande situation? En kille som är snygg, har hög status många vänner och som "inte hade problem att få tjejer" blir anklagad för våldtäkt av en yngre tjej. Rykten sprids och någon berättar något som de "hört".

Jävligt lätt att kasta sten på de som bodde där men tror inte särskillt många här inne skulle reagerat särkillt mycket annolunda om de var i en liknande situation. Också ganska lätt att säga vad man "skulle" ha gjort i deras situation utan att själv ha varit där.

Men vad är det för fråga. Den är omöjlig att svara på.

Först och främst har jag aldrig påstått att man borde gjort si eller så, jag har endast uppmärksammat att man genom att vara passiv kan bidra till att en situation förvärras/fortskrider. Sedan, och nu kommer vi till det svåra, hoppas jag verkligen att jag är så pass påläst och eftertänksam att jag kan vara rationell i sådana där situationer, men det är omöjligt för mig att veta och det vore därför hjärndött från min sida att påstå det ena eller förneka det andra. Trots detta har jag faktiskt varit i en situation (inte våldtäkt, men *ofredande) där jag aktivt tog avstånd från "gärningsmännen" och istället tog kontakt med "offret". (Offret och gärningsmännen inom citationstecken då det aldrig blev anmält).

*Edit

Tolkia
2010-03-29, 20:56
Jag tycker att stafrin har en poäng i att det är mycket hyckleri kring Bjästafallet, inte minst i media. Om alla hade så mycket civilkurage som det låter när de beskriver hur man borde ha förfarit i Bjästa är det väldigt konstigt att mobbing överhuvudtaget kan förekomma. Ändå sker det. Det finns också en i mina ögon irriterande tendens att tro att man löser problemet om man får kicka några tjänstemän; jag skall inte göra dundermissen att skriva att detta är "typiskt svenskt", för det tror jag inte att det är, men det är helt klart i Sverige vanligt förekommande att man tror att man löser ett stort problem (och befriara sig själv från sina skuldkänslor över att man ingenting gjorde fast man kanske visste, eller åtminstone anade) om man får ge en syndabock sparken.

Nitrometan
2010-03-30, 08:18
Ni har ställt till så att en ung oskyldig grabb fått flytta ifrån sin kommun pga dödshot, ni mobbar en hel by pga vad ett fåtal människor gjort.
Jag som trodde att det var tjejen som fick flytta för att hon var mobbad?

Jag tycker att stafrin har en poäng i att det är mycket hyckleri kring Bjästafallet, inte minst i media. Om alla hade så mycket civilkurage som det låter när de beskriver hur man borde ha förfarit i Bjästa är det väldigt konstigt att mobbing överhuvudtaget kan förekomma. Ändå sker det. Det finns också en i mina ögon irriterande tendens att tro att man löser problemet om man får kicka några tjänstemän; jag skall inte göra dundermissen att skriva att detta är "typiskt svenskt", för det tror jag inte att det är, men det är helt klart i Sverige vanligt förekommande att man tror att man löser ett stort problem (och befriara sig själv från sina skuldkänslor över att man ingenting gjorde fast man kanske visste, eller åtminstone anade) om man får ge en syndabock sparken.
Tolkia skriver klokt osm vanligt. Alltid lätt att leta en syndabock och skylla på.

Tolkia
2010-03-30, 08:33
Jag som trodde att det var tjejen som fick flytta för att hon var mobbad?
Jag tror att stafrin inte syftar på förövaren, utan på den helt utanför stående kille som blev hotad eftersom han hette samma sak som det fingerade namn media valde åt förövaren (Oskar/Oscar). Inte helt intelligent att inte kolla upp att det inte fanns någon jämnårig på samma skola med det namnet innan, kanske (Bjästa är inte SÅ stort, så det hade knappast varit omöjligt att välja antingen ett unikt namn eller ett extremgeneriskt).

(Här ser vi f.ö. ett bra exempel på hur det blir när man bara sitter på delar av historien.)

Nitrometan
2010-03-30, 08:37
Ah. Det visste jag inte. Ja, det är ju inte smart att hänga ut en oskyldig kille.

Stoltz
2010-03-30, 09:09
Jag tycker att stafrin har en poäng i att det är mycket hyckleri kring Bjästafallet, inte minst i media. Om alla hade så mycket civilkurage som det låter när de beskriver hur man borde ha förfarit i Bjästa är det väldigt konstigt att mobbing överhuvudtaget kan förekomma. Ändå sker det. Det finns också en i mina ögon irriterande tendens att tro att man löser problemet om man får kicka några tjänstemän; jag skall inte göra dundermissen att skriva att detta är "typiskt svenskt", för det tror jag inte att det är, men det är helt klart i Sverige vanligt förekommande att man tror att man löser ett stort problem (och befriara sig själv från sina skuldkänslor över att man ingenting gjorde fast man kanske visste, eller åtminstone anade) om man får ge en syndabock sparken.

Så många poänger att man blir fan tårögd.

Osten80
2010-03-30, 10:23
Så många poänger att man blir fan tårögd.

Tolkia är ofta så klarsynt att jag nästan blir förbannad på henne. ;)

Potatiskillen
2010-03-31, 17:01
Video på Oskar aka Dennis

Kolla efter 04.20 och läs kommentarer som de har lämnat.

http://www.youtube.com/watch?v=26pP_EdUX7o