handdator

Visa fullständig version : Trötta ut musklerna totalt varje pass?


Word
2010-03-25, 00:14
Jag kör varje muskel en gång i veckan 3 eller 4-split. Har i alla år alltid kört till failure på alla set. Oftast kör jag ca 9-12 set per muskel. Ett vanligt biceps/rygg pass kan se ut så här:

Biceps curl: 3 * 5-8
Hammer curl 3 * 5-8
Koncentrations curl 3 * 5-8
Biceps curl med stång 3 * 5-8
Underarms curl 3 * 8-10
Omvända underarms curl 3 *8-10

Hyperextensions 3 * failure
Chins/latsdrag 3 * failure
Diverse roddövingar 3 * 5-8
Omvända hantelflyes 3 *5-8
Hyperextensions i maskin 3 * 10-15

Efter det är jag i princip helt slut i biceps/ryggen. Händer ibland att jag går och trycker upp några curls till för att bli totalt utmattad. Ett sånt här pass tar vanligtvis mellan 60-70 minuter och då vilar jag inte mycket. Är lite av en periodare. Tränar hårt 1-3 månader, sedan har jag uppehåll. Tycker att jag växer på ganska bra och får snabba resultat när jag väl tränar. Nu har jag emmelertid tränat 6 månader regelbundet och det jag undrar är om ni tycker att jag borde testa ett annat upplägg? För mig skulle det känns konstigt att träna utan att slita ut mig totalt. Har det några fördelar förutom återhämtningen att kanske bara köra 3-6 set per muskel?

Welander
2010-03-25, 00:47
prova variera, växer du fortfarande lika mycket? eller mindre? eller står du still och du varierar att köra till failure ibland och ibland inte

våga prova, och utvärdera dig själv vad som har gått bra och vad som stått stilla under de säg två månaderna du provade någonting nytt :)

annars är det väl aldrig dåligt med failure bara musklerna får tillräckligt med vila, så ser jag bara fördelar med att köra till failure, omdu inte har som jag som mer än gärna hade stått å pumpat på gymmet 6 dagar i veckan men då itne så ofta till failure om du förstår :)

sharkzlayer
2010-03-25, 03:50
hur många reps innebär ett typiskt failure på dina latsdrag?

Scratch89
2010-03-25, 07:31
Jag hoppas att du tränar ryggen före biceps.

ARMSTARK
2010-03-25, 08:37
Jag tycker inte att det ser så överdrivet ut, alls faktiskt. Lite många biceps övningar kanske. Kör man ryggen hårt så får biccarna stryk där också.

Jag kör 2st 3 splittar i veckan. ( träna 3 dar, vila en dag )

Det kunde du prova men då får du nog plocka bort lite fail-set, eller kanske köra ena splitten tungt och andra lätt. Klassiker. :thumbup:

King Grub
2010-03-25, 11:03
totalt utmattad.


Utmattning och trötthet är inte ett självändamål för den som tränar för att bli stor och stark. Tvärtom; ju mindre mängd och ju mindre uttröttande pass du kan stimulera maximal tillväxt på, desto bättre, och desto snarare kan du stimulera den igen, utan att andra faktorer som nervsystem håller tillbaka den muskulära utvecklingen.

siimon89
2010-03-25, 11:29
Utmattning och trötthet är inte ett självändamål för den som tränar för att bli stor och stark. Tvärtom; ju mindre mängd och ju mindre uttröttande pass du kan stimulera maximal tillväxt på, desto bättre, och desto snarare kan du stimulera den igen, utan att andra faktorer som nervsystem håller tillbaka den muskulära utvecklingen.

Mycket vist sagt som vanligt :thumbup:

Word
2010-03-25, 12:15
Jag hoppas att du tränar ryggen före biceps.

Varför hoppas du det? Jag tycker inte att ryggövningar tar mycket på biceps alls. Det beror ju på hur man drar, det är ju meningen att man ska ta i med ryggen. :) Dessutom så prioriterar jag inte ryggövningarna eftersom ryggen är min mest utvecklade kroppsdel. Och då har jag alltid tränat rygg efter biceps.


Utmattning och trötthet är inte ett självändamål för den som tränar för att bli stor och stark. Tvärtom; ju mindre mängd och ju mindre uttröttande pass du kan stimulera maximal tillväxt på, desto bättre, och desto snarare kan du stimulera den igen, utan att andra faktorer som nervsystem håller tillbaka den muskulära utvecklingen.

Sant och visst. Men jag har sällan tid för att träna en muskelgrupp fler än en gång i veckan. Fast jag ska nog prova 3-split gånger 2 som det föreslogs tidigare. :)

Word
2010-03-25, 12:17
hur många reps innebär ett typiskt failure på dina latsdrag?

Beror ju på vikten. :) Men brukar satsa på 5-8 repetitioner där också. När jag kör chins med egen kroppsvikt efter biceps övningarna orkar jag högst 5-6 st.

siimon89
2010-03-25, 12:25
Varför hoppas du det? Jag tycker inte att ryggövningar tar mycket på biceps alls. Det beror ju på hur man drar, det är ju meningen att man ska ta i med ryggen. :) Dessutom så prioriterar jag inte ryggövningarna eftersom ryggen är min mest utvecklade kroppsdel. Och då har jag alltid tränat rygg efter biceps.


Generellt sett brukar man köra största muskelgrupper -> minsta muskelgrupper i ett pass. Känns mest logiskt om du vill ha ut max ur varje muskelgrupp.

creperiet
2010-03-25, 12:38
Varför hoppas du det? Jag tycker inte att ryggövningar tar mycket på biceps alls. Det beror ju på hur man drar, det är ju meningen att man ska ta i med ryggen. :) Dessutom så prioriterar jag inte ryggövningarna eftersom ryggen är min mest utvecklade kroppsdel. Och då har jag alltid tränat rygg efter biceps.

Hur lyckas du få biceps och brachialis att arbeta "inte mycket alls" under ex tunga chins? Den isoleringstekniken måste jag lära mig.

Nästan på tal om detta var jag bara tvungen att klippa in det här:

Strikta 6-8 reps på 60 kg bicepscurl eller 5-6 reps med 45 kg extra vikt i chins. Har du fortfarande kassa biceps därefter kan du börja leta strategier för bättre "kontakt".
http://forum.body.se/showthread.php?p=931816#post931816


Tanken med übervolym ca 1x/vecka är ju att det är den akuta volym som krävs för att stimulera till tillväxt när du nått en viss nivå. Frågan är hur många som är på den nivån.

Commando1980
2010-03-25, 14:09
Jag kör varje muskel en gång i veckan 3 eller 4-split. Har i alla år alltid kört till failure på alla set. Oftast kör jag ca 9-12 set per muskel. Ett vanligt biceps/rygg pass kan se ut så här:

Biceps curl: 3 * 5-8
Hammer curl 3 * 5-8
Koncentrations curl 3 * 5-8
Biceps curl med stång 3 * 5-8
Underarms curl 3 * 8-10
Omvända underarms curl 3 *8-10

Hyperextensions 3 * failure
Chins/latsdrag 3 * failure
Diverse roddövingar 3 * 5-8
Omvända hantelflyes 3 *5-8
Hyperextensions i maskin 3 * 10-15

Efter det är jag i princip helt slut i biceps/ryggen. Händer ibland att jag går och trycker upp några curls till för att bli totalt utmattad. Ett sånt här pass tar vanligtvis mellan 60-70 minuter och då vilar jag inte mycket. Är lite av en periodare. Tränar hårt 1-3 månader, sedan har jag uppehåll. Tycker att jag växer på ganska bra och får snabba resultat när jag väl tränar. Nu har jag emmelertid tränat 6 månader regelbundet och det jag undrar är om ni tycker att jag borde testa ett annat upplägg? För mig skulle det känns konstigt att träna utan att slita ut mig totalt. Har det några fördelar förutom återhämtningen att kanske bara köra 3-6 set per muskel?

om du får resultat fortsätt med det du gör. kör rygg före biceps.

konstigt och obalanserat upplägg, men 'results are king'.