handdator

Visa fullständig version : Knäbesvär vid helt böjt ben


roosm
2010-03-24, 21:01
Kön: Man

Ålder: 24

Längd och vikt. 178 cm 80 kg

Smärtbeskrivning:
Vänster knä, djup smärta.
Gör inte ont när jag trycker.
Kan ha uppstått plötsligt eller succesivt, då jag inte känner av smärtan förutom i speciella lägen är det svårt att säga. Det skulle ha kunnat uppstå när jag klättrade bouldering (med tjockmatta under) och ramlade och landade lite illa på vänster ben. Men är som sagt inte säker då jag inte känner av smärtan förutom i vissa lägen som jag sällan hamnar i.

När jag viker knät helt och hållet och framförallt om jag lägger tryck/belastning på knät då, gör det ont. Svårt att avgöra vilken typ av smärta det är, men skulle nog säga att den är ganska skarp.
Sitter jag på knä och viker knäna helt så att jag har rumpan mot hälarna smärtar det. Även om jag tar tag i smalbenet och drar knät in mot kroppen så att knät viks max smärtar det. När jag väl nått läget då det smärtar så gör det ont att sträcka på benet igen, tills det är ca 70-80 grader, då slutar det.

Jag skulle gissa att jag först märkte av smärtan för 3 veckor sedan och då bara tänkte att jag fått någon smäll eller liknande, men nu kände jag av det då jag var och tränade ben. Körde tunga knäböj och då sa knät ifrån. Kör jag medel/lätta böj verkar det inte vara några problem. Just eftersom det var första tunga benpasset (1-5 reps) sedan jag klättrade så styrker detta teorin om att knät kan ha fått en smäll då.


Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
I vanliga fall gymmar jag 3-5 dagar i veckan, löper ibland och kör spinning ibland. Ändringar i träningen är väl isf att jag börjat köra långsammare tempo och fler repetitioner ibland. Jag kör ung en dag 1-5 reps explosivt (vilket förekom innan också), en dag 8-10 med långsammare tempo än normalt och en dag ca 15 reps med riktigt långsamt tempo. Innan var det endast 1-5 explosivt eller 8-10 reps med normalt tempo.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nope... inga tabletter.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej. Ingen diagnos än så länge. Tänkte att det skulle gå över, att det inte gör mig så mycket att jag inte kan sitta på knä med fullt vikt knä och det var först idag det störde min träning. Blir väl vila från benträningen ett par veckor och se om det försvinner?

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Jag har haft besvär med knät innan, dock har de aldrig lyckats diagnostisera vad det är. Varit hos 3-4 ortopeder och 2 sjukgymnaster. Fått röntgen osv. Det har pågått sedan 2003, men har varit helt borta till verkligen 100 % i 2 år nu, så tveksamt om det är relaterat. Deras bästa gissning var att det var något problem med minisken, en liten flis som gått av eller liknande. Förutom första veckorna 2003 då jag haltade lite så har det aldrig varit något jättebekymmer. Har generellt kunnat träna tung benträning, åka snowboard, skidor och wakeboard samt kunnat springa, cykla osv utan problem. Har någon gång känt av det i samband med kraftiga fall på wakeboarden, men å andra sidan har jag nästan lika ofta haft problem med höger knä vid kraftiga landningar/fall på wakeboarden så det behöver ju inte heller vara relaterat.

Tack för all hjälp jag kan få! Det hade varit trevligt om det gick att få en idé på vad det kan vara.

Mvh,
Mikael Roos

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:15
Det du beskriver låter som klassisk meniskproblematik.

roosm
2010-03-25, 11:42
Okej, något förslag på hur jag bör gå vidare? Uppsöka läkare/sjukgymnast igen? Vila ett par veckor och se om det försvinner? Kan det vara en överansträngning eller liknande som går över med lite vila? Jag vet att knät inte är 100 % och det räknar jag inte med att det blir, men är ju mer problematiskt nu än vanligtvis.

Tack för hjälpen,

Mikael

Martin Löwgren
2010-03-25, 11:44
Okej, något förslag på hur jag bör gå vidare? Uppsöka läkare/sjukgymnast igen? Vila ett par veckor och se om det försvinner? Kan det vara en överansträngning eller liknande som går över med lite vila? Jag vet att knät inte är 100 % och det räknar jag inte med att det blir, men är ju mer problematiskt nu än vanligtvis.

Tack för hjälpen,

MikaelKan alltid vara bra att styrka en internetdiagnos med en klinisk även fast just denna känns rätt klar.

Om det inte är menisk kan det vara en slemsäck eller ett ligament som komprimeras/sträcks ut och ger smärta.

Behandlingen styrs av diagnos.

amiroo
2010-03-25, 11:57
Okej, något förslag på hur jag bör gå vidare? Uppsöka läkare/sjukgymnast igen? Vila ett par veckor och se om det försvinner? Kan det vara en överansträngning eller liknande som går över med lite vila? Jag vet att knät inte är 100 % och det räknar jag inte med att det blir, men är ju mer problematiskt nu än vanligtvis.

Tack för hjälpen,

Mikael

Uppsök läkare och be om att få göra artroskopisk undersökning. Hade samma problem som dig och MR visade ingen menisk skada som läkaren trodde. Inuti knät hittade han som martin nämde en kraftig slemsäck.

Martin Löwgren
2010-03-25, 12:31
Uppsök läkare och be om att få göra artroskopisk undersökning. Hade samma problem som dig och MR visade ingen menisk skada som läkaren trodde. Inuti knät hittade han som martin nämde en kraftig slemsäck.

Atroskopi ska alltid försöka undvikas då det för med sig flera potentiella allvarliga resttillstånd där utvecklade av artros bland annat är en grej.

Måste man så måste man men det är inget man bara gör.

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/12/09/det-gors-visst-alltfor-man/

roosm
2010-03-26, 14:12
Normalt sett har de inte hittat någonting, typ. Bara extremt lite smärta vid något av alla test de kör. Därför tror jag inte att detta är exakt samma som tidigare. Min egen känsla är att det är någon form av överansträngning. Förmodligen då så att något är svullet/inflammerat vilket gör att det kläms och gör ont när man böjer knät fullt. Hinner inte låta någon kolla på det innan onsdag och då ska jag iväg och åka skidor i 1,5 veckor så får väl se hur det känns efter det. Blir nog till att köra begränsat med tunga benövningar (<6 reps). Mitt tillvägagångssätt blir alltså vila, sen skidor, sen känna efter och eventuellt vila helt ett par veckor följt av medeltung benträning. Efter det utvärderar jag igen och avgör om jag behöver uppsöka läkare. Skulle det kännas illa under skidåkningen eller bli värre i allmänhet så besöker jag genast min sjukgymnast.

Blir definitivt ingen operation innan oktober förutsatt att jag kan åka wakeboard i sommar med knät. Förra säsongen försvann till stor del och resterande begränsades väldigt mycket av min supraspinatusskada. I år hoppas jag kunna hålla mig skadefri eller åtminstone tillräckligt skadefri för att kunna åka större delen av säsongen.

Mvh,
Mikael

Martin Löwgren
2010-03-26, 14:29
Normalt sett har de inte hittat någonting, typ. Bara extremt lite smärta vid något av alla test de kör. Därför tror jag inte att detta är exakt samma som tidigare. Min egen känsla är att det är någon form av överansträngning. Förmodligen då så att något är svullet/inflammerat vilket gör att det kläms och gör ont när man böjer knät fullt. Hinner inte låta någon kolla på det innan onsdag och då ska jag iväg och åka skidor i 1,5 veckor så får väl se hur det känns efter det. Blir nog till att köra begränsat med tunga benövningar (<6 reps). Mitt tillvägagångssätt blir alltså vila, sen skidor, sen känna efter och eventuellt vila helt ett par veckor följt av medeltung benträning. Efter det utvärderar jag igen och avgör om jag behöver uppsöka läkare. Skulle det kännas illa under skidåkningen eller bli värre i allmänhet så besöker jag genast min sjukgymnast.

Blir definitivt ingen operation innan oktober förutsatt att jag kan åka wakeboard i sommar med knät. Förra säsongen försvann till stor del och resterande begränsades väldigt mycket av min supraspinatusskada. I år hoppas jag kunna hålla mig skadefri eller åtminstone tillräckligt skadefri för att kunna åka större delen av säsongen.

Mvh,
MikaelJag hade inte åkt skidor om jag var du. Precis som när vi träffades och diagnosticerade din supraspinatusskada skulle jag göra likadant nu.

Säga åt dig att vila, lyssna på kroppen och påbörja en rehab och INTE åka skidor (wakeboard). Om du sedan skulle lyssnat är en annan femma :thumbup:

roosm
2010-03-26, 15:43
Hade problematiken varit värre hade jag kanske lyssnat på kroppen. Nu känns det ju som att det är min gamla skada som jag har dragits med länge som gått upp lite lätt. Det är inte i närheten av så illa som det har varit heller. Jag förstår att din professionella åsikt måste vara att jag ska hoppa över skidåkningen likt wakeboardåkningen med den andra skadan, men nu lever jag ju i stort för att ha roligt i livet och det finns inget roligare än puderåkning och wakeboardåkning. =)

Känns skönt att ha lite koll på vad det kan vara iaf. Tack!

Jag kanske kommer upp en sväng till Stockholm och hälsar på farsan i slutet april eller maj. Isf får vi ta ett träningspass och så kanske jag tar ett besök på Idrottsskadecentrum och hjälper er dra igång affärerna. Om ni nu har lyckats öppna helt och hållet då?

Mvh,
Mikael

Martin Löwgren
2010-03-26, 15:51
Jag förstår att din professionella åsikt måste vara att jag ska hoppa över skidåkningen likt wakeboardåkningen med den andra skadan, men nu lever jag ju i stort för att ha roligt i livet och det finns inget roligare än puderåkning och wakeboardåkning. =)

Nej jag känner tyvärr igen det där alltför väl *screwy*
:D

Släng iväg ett mail om du ska upp till farsan så kör vi ett pass!