handdator

Visa fullständig version : biceps, triceps se hit


tdaman
2010-03-24, 19:36
Har alltid kört:

Måndag: Biceps, triceps
Onsdag: Bröst, axlar
Fredag: Rygg, ben

Alltid kompliterat mage när jag känner för det och har inga speciella dagar för den. I det stora hela har det funkat bra, men på senare tid när jag blivit starkare och lastat på mera vikt och känt att den muskelgruppen som ska tränas nästa träning inte är redo för ett pass.

T.ex när jag kör biceps, triceps så funkar allt fint till nästa träning på onsdagen, då riktigt känner jag hur träningsverken i triceps sitter kvar och jag vet inte om det är så bra att träna bröst då? Har inte lust att byta ut så det blir triceps, bröst heller för då presterar jag sämre i t.ex triceps om jag börjar med det.

Sen är frågan om det är lagom uträckning på dagarna, tränar jag lagom eller för lite? Tacksam för svar.

Marcus H
2010-03-24, 19:42
Har alltid kört:

Måndag: Biceps, triceps
Onsdag: Bröst, axlar
Fredag: Rygg, ben

Alltid kompliterat mage när jag känner för det och har inga speciella dagar för den. I det stora hela har det funkat bra, men på senare tid när jag blivit starkare och lastat på mera vikt och känt att den muskelgruppen som ska tränas nästa träning inte är redo för ett pass.

T.ex när jag kör biceps, triceps så funkar allt fint till nästa träning på onsdagen, då riktigt känner jag hur träningsverken i triceps sitter kvar och jag vet inte om det är så bra att träna bröst då? Har inte lust att byta ut så det blir triceps, bröst heller för då presterar jag sämre i t.ex triceps om jag börjar med det.

Sen är frågan om det är lagom uträckning på dagarna, tränar jag lagom eller för lite? Tacksam för svar.

vad menar du med att prestera sämre? inte ta lika mycket vikt?
Du tröttar ju fortfarande ut muskeln..

Jag skulle köra:
Bröst triceps
Ben mage axlar
Rygg biceps.

tdaman
2010-03-24, 19:45
ja precis, jag har testat ett fåtal gånger att köra just bröst, triceps. Men när jag kört bröst så tar jag inte alls lika mycket i triceps. Vilket jag tror inte är så bra, får så otroligt bra pump av att köra armarna på samma dag. Men träningsvärken säger nästan att jag ska köra triceps, bröst på samma pass. Men inget jag vill göra.

Ska jag vila 2 dagar efter jag har kört biceps,triceps istället?

Marcus H
2010-03-24, 19:47
ja precis, jag har testat ett fåtal gånger att köra just bröst, triceps. Men när jag kört bröst så tar jag inte alls lika mycket i triceps. Vilket jag tror inte är så bra, får så otroligt bra pump av att köra armarna på samma dag. Men träningsvärken säger nästan att jag ska köra triceps, bröst på samma pass. Men inget jag vill göra.

Ska jag vila 2 dagar efter jag har kört biceps,triceps istället?

men det spelar väl ingen roll hur mycket vikt du tar, bara du köra slut på muskeln med så mycket vikt du pallar :)

frågan om dagar vet jag inte, det är ju upp till dig och hur DU känner :)

tdaman
2010-03-24, 19:49
Men känner lite så här att om jag tar 65 kg i pushdowns när jag kör armarna på samma dag, så tar jag 40 kg i samma övning efter bröst. Känns som att jag får ut mest av att ta mera vikt då?

Marcus H
2010-03-24, 19:52
Men känner lite så här att om jag tar 65 kg i pushdowns när jag kör armarna på samma dag, så tar jag 40 kg i samma övning efter bröst. Känns som att jag får ut mest av att ta mera vikt då?

Du vet att du tränar för att bryta ner muskeln, så att den sedan kan byggas upp starkare.
Och om du tycker att det tar så mycket på triceps kanske du gör fel i övningen? Har du kollat så att du har rätt teknik? :)

tdaman
2010-03-24, 19:57
tror faktiskt att jag har rätt teknik.

Sjoba
2010-03-24, 19:57
Bröst, axlar och triceps
övre rygg, lats och biceps
ländrygg och ben

^Tycker jag fungerar väldigt bra. När du kör pressövningar i bröst och vissa axelövningar använder du ju triceps också (vilket betyder att du delvis tränar triceps).
Om du nu är så slut i triceps att du inte kan träna dom ordentligt när du är klar med axlar och bröst så kanske du borde ta en titt på hur ditt utförande och schema ser ut.

Marcus H
2010-03-24, 20:02
Bröst, axlar och triceps
övre rygg, lats och biceps
ländrygg och ben

^Tycker jag fungerar väldigt bra. När du kör pressövningar i bröst och vissa axelövningar använder du ju triceps också (vilket betyder att du delvis tränar triceps).
Om du nu är så slut i triceps att du inte kan träna dom ordentligt när du är klar med axlar och bröst så kanske du borde ta en titt på hur ditt utförande och schema ser ut.

precis! :)

FLP
2010-03-24, 20:40
Jag skulle köra:
Bröst triceps
Ben mage axlar
Rygg biceps.


+1
Kör även jag såhär, mage är enligt mina erfarenheter något man kan träna lite oftare, så mage blir kanske varannan dag.

Blandol
2010-03-25, 09:36
Hade jag kört din split hade jag börjat veckan med dom stora lite viktigare passen och avslutat med biceps/triceps.

Jag själv kör en liknande drag press split som Sjoba skrev. Blir ju lätt att man delar upp kroppen för mycket annars och komplicerar saker onödigt mycket.

BALBOAN
2010-03-25, 10:10
Jag skulle köra
Bröst, triceps, mage
Rygg, biceps
Ben, axlar