handdator

Visa fullständig version : Styrketräning vid bantning/diet - Några frågor -


Påväg
2010-03-24, 16:04
Hej!

Bakgrund:

Har bra koll på hur man räknar kcal, kcal-underskott och hur mycket energi man förbränner vid olika aktiviteter. Är totalt otränad förutom att jag kör ett par självskyddspass i veckan och har ett knä som inte pallar med jogging vilket egentligen är den optimala träningen enligt mig då jag älskar den träningsformen.

Ligger viktmässigt ca 17 kg under min maxvikt men har gått upp ca 14 kg sedan i somras (pajjade ett knä och slutade jogga ---> deppad). Har ingen muskelmassa att tala om så alla min övervikt är fett. Väger nu ca 100 kg och är 176 cm. Söker en snabb viktnedgång varför jag lägger mig på ca 1000-1200 kcal/dag vilket fungerat tidigare.

Frågor:

1.

Har förstått att det är svårt att bygga muskelmassa när man ligger på ett kcal-underskott, speciellt ett högt underskott som jag börjat med nu. Gäller detta även om man som jag har en rejäl övervikt och samtidigt är helt otränad?

2.

Har ej gymmat på 15 år och egentligen aldrig gjort det seriöst. Även om svaret på fråga ett är att det inte går att bygga muskelmassa under diet kan man iallafall behålla muskelmassa eller minska bortfallet av den med träning. Är det något jag bör tänka på när jag gymmar under diet? Allmänna tips och tricks tas tacksamt emot!

3.

Någon som har tips om ett prisvärt och ok gym i närheten av Kista?

Tacksam för svar och tips!

Mvh

/Påväg

King Grub
2010-03-24, 16:22
Styrketräning bygger upp musklerna på samma sätt vid energiunderskott som vid energiöverskott. Det är balansen mellan uppbyggnad och nedbrytning som avgör om man ökar eller minskar i muskelmassa, och det är svårare att få en balans på +-0 eller bättre vid kaloriunderskott, men styrketräning ökar muskeluppbyggnaden så mycket att den skall kunna bli minst lika stor som nedbrytningen även då.

Josno
2010-03-24, 19:44
Styrketräning bygger upp musklerna på samma sätt vid energiunderskott som vid energiöverskott. Det är balansen mellan uppbyggnad och nedbrytning som avgör om man ökar eller minskar i muskelmassa, och det är svårare att få en balans på +-0 eller bättre vid kaloriunderskott, men styrketräning ökar muskeluppbyggnaden så mycket att den skall kunna bli minst lika stor som nedbrytningen även då.

Menar du proteinsyntes respektive proteinnedbrytningen?

pedersen1980
2010-03-26, 16:04
1. Nja.

2. Försök att ha roligt på gymmet så du fortsätter med det!
Samt att ta de jävligt lugnt i början.
Just ja, läs deffguiden ett par gånger :o)

Gurram
2010-03-28, 15:42
3. Nautilus, rekommenderas.