handdator

Visa fullständig version : Chins varje dag?!


alex111
2010-03-24, 15:51
Tjena, jag har en stång hemma som jag kan köra chins och pull-ups på och då vill jag verkligen använda mig av den. Kan jag köra detta varje dag då?

tex Chins 4x2 (är inte särskilt bra) alltså 4 set med 2 reps ?
och pull-ups 4x3 ?

young_george
2010-03-24, 15:52
Beror givetvis på hur du tränar utöver det, men här är info om "greasing the groove" och "Synaptic Facilitation", som sån träning brukar kallas.

http://www.cbass.com/Synaptic.htm

http://leangains.blogspot.com/2009/09/making-high-frequency-training-work.html

Honken
2010-03-24, 15:56
Funkade underbart för mig och det är något jag fortfarande andvänder mig av.

siimon89
2010-03-24, 16:01
Kolla in den här:
http://www.cbass.com/Pavel%27sLadders.htm

Men det programmet ska du kunna köra Chins varje dag med goda resultat.

alex111
2010-03-24, 16:11
härligt ! då ska jag börja köra både pull-ups och chins vid sidan om gymmet, tips på hur många man ska köra och set? Har ingen större lust att läsa på engelska ....

Honken
2010-03-24, 16:15
Du får chilla med dragövningar på gymmet; ta det lugnt med roddar och liknande.

50%RM, antalet set över dagen är upp till dig. Du får experimentera helt enkelt. För mig funkade lägre volym och snäppet högre intensitet, men sen så har jag aldrig svarat jättebra på volym heller.

Rekommenderar att du faktiskt läser sidorna.

siimon89
2010-03-24, 16:23
härligt ! då ska jag börja köra både pull-ups och chins vid sidan om gymmet, tips på hur många man ska köra och set? Har ingen större lust att läsa på engelska ....

Jag ska vara snäll och översätta programmet jag hänvisade till åt dig :)

Programmet är egentligen gjort för två personer, men det spelar ingen roll.
Du börjar med 1 chins.. vilar (här kör "din kompis" 1 chins), sen kör du 2 chins.. vilar (medan din kompis kör 2 chins), sen kör du 3 chins... och så fortsätter man så tills någon (i det här fallet du) inte klarar av att öka antalet. Då slutar du direkt, pusha inte till failure är mitt tips. Märker du att det inte går, avsluta.

Så kör du såhär typ 2 cycler.

Timme
2010-03-24, 16:24
funkar väldigt bra. Jag ökade ordentligt när jag körde det varje dag sommaren 2008

Nu kör jag chins varannan dg med tyngre belastning. fungerar också väldigt bra

Timme
2010-03-24, 16:30
Jag ska vara snäll och översätta programmet jag hänvisade till åt dig :)

Programmet är egentligen gjort för två personer, men det spelar ingen roll.
Du börjar med 1 chins.. vilar (här kör "din kompis" 1 chins), sen kör du 2 chins.. vilar (medan din kompis kör 2 chins), sen kör du 3 chins... och så fortsätter man så tills någon (i det här fallet du) inte klarar av att öka antalet. Då slutar du direkt, pusha inte till failure är mitt tips. Märker du att det inte går, avsluta.

Så kör du såhär typ 2 cycler.

Roligt! Där kan man ju tävla med kompisarna :D

alex111
2010-03-24, 16:32
Du får chilla med dragövningar på gymmet; ta det lugnt med roddar och liknande.

50%RM, antalet set över dagen är upp till dig. Du får experimentera helt enkelt. För mig funkade lägre volym och snäppet högre intensitet, men sen så har jag aldrig svarat jättebra på volym heller.

Rekommenderar att du faktiskt läser sidorna.

Varför ska jag chilla med dragövningar på gymmet ? :)
Idag tänkte jag köra lite överkropp hemma med hantlar och samtidigt köra pull-ups och chins...

och vad menas med 50%RM?

alex111
2010-03-24, 16:32
Jag ska vara snäll och översätta programmet jag hänvisade till åt dig :)

Programmet är egentligen gjort för två personer, men det spelar ingen roll.
Du börjar med 1 chins.. vilar (här kör "din kompis" 1 chins), sen kör du 2 chins.. vilar (medan din kompis kör 2 chins), sen kör du 3 chins... och så fortsätter man så tills någon (i det här fallet du) inte klarar av att öka antalet. Då slutar du direkt, pusha inte till failure är mitt tips. Märker du att det inte går, avsluta.

Så kör du såhär typ 2 cycler.

Vad menas med 2 cycler ? =) alltså 2 set av allt detta?

chrilledude
2010-03-24, 16:43
Jag ska vara snäll och översätta programmet jag hänvisade till åt dig :)

Programmet är egentligen gjort för två personer, men det spelar ingen roll.
Du börjar med 1 chins.. vilar (här kör "din kompis" 1 chins), sen kör du 2 chins.. vilar (medan din kompis kör 2 chins), sen kör du 3 chins... och så fortsätter man så tills någon (i det här fallet du) inte klarar av att öka antalet. Då slutar du direkt, pusha inte till failure är mitt tips. Märker du att det inte går, avsluta.

Så kör du såhär typ 2 cycler.

Lät riktigt intressant!

Men ska man ändå träna lats på andra dagar @ gymmet?

Eller bara chins varje dag?

Såg inte att det stod något om det i texten, kanske är blind.

siimon89
2010-03-24, 17:25
Roligt! Där kan man ju tävla med kompisarna :D
Haha, jepp! :thumbup:
Vad menas med 2 cycler ? =) alltså 2 set av allt detta?

1 cycel = 1 omgång tills du inte klarar mer, sedan börjar du om och kör en ny cycel.
Lät riktigt intressant!

Men ska man ändå träna lats på andra dagar @ gymmet?

Eller bara chins varje dag?

Såg inte att det stod något om det i texten, kanske är blind.

Det vet jag jag faktiskt inte, osäker om det står. Man kanske inte behöver köra chins eller isolera latsen om man ändå kör chins varje dag. Det får du nog avgöra själv och du lär ju märka vad som funkar/inte funkar.

Martin Löwgren
2010-03-24, 17:25
Om du vill ha irriterade muskelfästen och noll chans till återhämtning ja men annars är det ingen bra ide.

Petoria
2010-03-24, 17:31
Om du vill ha irriterade muskelfästen och noll chans till återhämtning ja men annars är det ingen bra ide.

Så länge volymen är ganska låg borde det väl inte vara något större problem?

creperiet
2010-03-24, 18:54
Om du vill ha irriterade muskelfästen och noll chans till återhämtning ja men annars är det ingen bra ide.

Ja, idiotiska äro de elitidrottare som tränar samma övning varje dag...

Man kan inte generalisera sådär. Det är en fråga om successiv anpassning. Sen vad som är mest optimalt för prestationen i fråga kan man dividera om någon annanstans.

siimon89
2010-03-24, 18:55
ja, idiotiska äro de elitidrottare som tränar samma övning varje dag...

Man kan inte generalisera sådär. Det är en fråga om successiv anpassning. Sen vad som är mest optimalt för prestationen i fråga kan man dividera om någon annanstans.

+1

Johan_P
2010-03-24, 19:21
Ja, idiotiska äro de elitidrottare som tränar samma övning varje dag...

Alltid dumt att nämna elitidrott som exempel till något som inte ska vara dåligt.

alex111
2010-03-24, 20:12
okej nu har jag fått lite blandade åsikter om jag ska göra chins varje dag eller inte... :)

men jag kör på!

körde nyss som du skrev siimon89, jävligt trött blev jag och pallade endast till 4 chins. Ganska starkt ändå tycker jag....

siimon89
2010-03-24, 20:17
Alltid dumt att nämna elitidrott som exempel till något som inte ska vara dåligt.

Varför då? Tynglyftare tränar samma övningar upp till 2 pass/dag varje dag. Ändå är tyngdlyftning en av de sporter med absolut lägst antal skador sett till statistik.

Matsa
2010-03-24, 20:19
Borde inte vara någon fara så länge du gör det på ett vettigt sätt. Om du ska träna en övning så ofta så ska du inte ens komma i närheten av failure. Var försiktig och överdriv inte volymen, börja hellre för lågt och reglera uppåt vid behov.

Frågan är om du har någon nytta av det dock. Jag tror att de flesta nybörjare som lockas av såna här exotiska metoder skulle ha större nytta av att lära sig träna på det "vanliga sättet" i stället.

Om du vill ha irriterade muskelfästen och noll chans till återhämtning ja men annars är det ingen bra ide.

Hmm, kanske skulle börja borsta tänderna varannan dag så att man inte sliter ut sig.

Fredrik_S
2010-03-25, 01:55
Fett kul, ska med testa.
idag gjorde jag 3 varv 1,2,3,4,5 reps plus lite random chins mellan andra övningar på gymet när jag kände för det.

prOtotype
2010-03-25, 10:04
Det här är den typen av träning som jag tänker använda mig av nu när jag får min första Captain of Crush. Lite och ofta. Vi får se hur det går

Leifallan
2010-03-25, 10:17
Jag ska vara snäll och översätta programmet jag hänvisade till åt dig :)

Programmet är egentligen gjort för två personer, men det spelar ingen roll.
Du börjar med 1 chins.. vilar (här kör "din kompis" 1 chins), sen kör du 2 chins.. vilar (medan din kompis kör 2 chins), sen kör du 3 chins... och så fortsätter man så tills någon (i det här fallet du) inte klarar av att öka antalet. Då slutar du direkt, pusha inte till failure är mitt tips. Märker du att det inte går, avsluta.

Så kör du såhär typ 2 cycler.

Detta är ett slags klusterset skulle man kunna säga alltså? Hur lång vila emellan "seten"? Antar att det rör sig om väldigt kort tid då det är tänkt för två personer?

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:20
Alltid dumt att nämna elitidrott som exempel till något som inte ska vara dåligt.

Exakt.

Är det några som har problem så är det just elitidrottare. Fråga bara Kallur, Olsson, Wissman med mera.

Att hela tiden belasta muskelfästen med mera utan chans till återhämtning kommer inte ge bättre resultat än att belasta dem ordentligt men med god återhämtningstid. Finns ingen anledning att köra chins varje dag. Skulle det vara en bra melodi hade majoriteten av AF-tävlande använt sig av detta men de gör de inte.

Förövrigt slaktar inte en 100m löpare till exempel sina baksidor 7dgr i veckan i tron att mer skulle vara bättre.

Kvalite framför kvantitet. Det är under vila som muskler byggs.

young_george
2010-03-25, 10:51
Exakt.

Är det några som har problem så är det just elitidrottare. Fråga bara Kallur, Olsson, Wissman med mera.

Att hela tiden belasta muskelfästen med mera utan chans till återhämtning kommer inte ge bättre resultat än att belasta dem ordentligt men med god återhämtningstid. Finns ingen anledning att köra chins varje dag. Skulle det vara en bra melodi hade majoriteten av AF-tävlande använt sig av detta men de gör de inte.

Förövrigt slaktar inte en 100m löpare till exempel sina baksidor 7dgr i veckan i tron att mer skulle vara bättre.

Kvalite framför kvantitet. Det är under vila som muskler byggs.

Då skulle ingen kunna träna tyngdlyftning, gymnastik, brottning, MMA, boxning eller någon av majoriteten av ALLA sporter där samma muskelgrupper tränas varje dag.

Om du hade läst texterna så handlar det inte om att slakta sina muskler, utan just hur man lägger upp ett upplägg att träna varje dag UTAN att slakta sina muskler.

siimon89
2010-03-25, 11:05
Detta är ett slags klusterset skulle man kunna säga alltså? Hur lång vila emellan "seten"? Antar att det rör sig om väldigt kort tid då det är tänkt för två personer?

Tja, du bör nog undvika till failure till varje pris. Men det märker du. Om du efter 5chins (1, 2, 3, 4, 5chins) känner att jag klarade precis det här, då kan det vara klokt att börja om igen. Tanken är ju att du inte ska slita ut dig utan kunna nyttja denna princip dagligen.

Vilan blir ju lika lång tid som det tar dig att klara varje set på ett ungefär :)

siimon89
2010-03-25, 11:15
Exakt.

Är det några som har problem så är det just elitidrottare. Fråga bara Kallur, Olsson, Wissman med mera.

Att hela tiden belasta muskelfästen med mera utan chans till återhämtning kommer inte ge bättre resultat än att belasta dem ordentligt men med god återhämtningstid. Finns ingen anledning att köra chins varje dag. Skulle det vara en bra melodi hade majoriteten av AF-tävlande använt sig av detta men de gör de inte.

Förövrigt slaktar inte en 100m löpare till exempel sina baksidor 7dgr i veckan i tron att mer skulle vara bättre.

Kvalite framför kvantitet. Det är under vila som muskler byggs.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/injuryrate.jpg
Källa:
http://www.scribd.com/doc/236687/Hamill-1994-Relative-Safety-of-Weightlifting-and-Weight-Training

z_bumbi
2010-03-25, 11:22
Hur var det med att jämföra elitidrottare med motionärer? Iofs kan en AF-tävlande utan problem köra chins varje dag och högst troligen skulle inte resultatet bli sämre i det momentet om de gjorde det. Hög kvalitet på träningen är sällan fel.

Martin Löwgren
2010-03-25, 11:40
Då skulle ingen kunna träna tyngdlyftning, gymnastik, brottning, MMA, boxning eller någon av majoriteten av ALLA sporter där samma muskelgrupper tränas varje dag.

Om du hade läst texterna så handlar det inte om att slakta sina muskler, utan just hur man lägger upp ett upplägg att träna varje dag UTAN att slakta sina muskler.

Det är skillnad på träning och styrketräning. Chins varje dag kommer belasta armbågens böjarmuskler enormt mycket men även ryggens muskulatur och leda till små microrupturer som aldrig får chans att läka.

De får ännu mindre chans till löpning om man sedan kombinerar detta med vanlig tung styrketräning för samma muskler.

Brottning, löpning med mera kan teoretiskt köras varje dag men även där finns då chansen för vissa överbelastningsskador (löparknä hos löpare och diskproblem hos brottare).

creperiet
2010-03-25, 13:13
Exakt.

Är det några som har problem så är det just elitidrottare. Fråga bara Kallur, Olsson, Wissman med mera.

Att hela tiden belasta muskelfästen med mera utan chans till återhämtning kommer inte ge bättre resultat än att belasta dem ordentligt men med god återhämtningstid. Finns ingen anledning att köra chins varje dag. Skulle det vara en bra melodi hade majoriteten av AF-tävlande använt sig av detta men de gör de inte.

Förövrigt slaktar inte en 100m löpare till exempel sina baksidor 7dgr i veckan i tron att mer skulle vara bättre.

Kvalite framför kvantitet. Det är under vila som muskler byggs.

Du kan inte jämföra maxsprint där effektutvecklingen i baklåren dunkar skiten ur i princip alla andra idrotter, med kroppsbelastande chins.

Dessutom handlar inte träningsmodellen i fråga (hög volym, hög frekvens, långt från utmattning, så hög kvalité som möjligt) i första hand om att "bygga muskler", utan om - för styrkeidrottare - att förbättra det neuromuskulära samspelet genom effektivare och starkare rekrytering, och - för uthållighetsidrottare - om att förbättra kroppens förmåga till upprätthållande av arbetskapacitet.

Att säga att prestationen avgörs som ett direkt resultat av muskelns återhämtning är en förenkling (prestationsresultat - inte hypertrofiresultat). Man kan således inte planera sin träning enbart utifrån den faktorn.

Martin Löwgren
2010-03-25, 13:24
Du kan inte jämföra maxsprint där effektutvecklingen i baklåren dunkar skiten ur i princip alla andra idrotter, med kroppsbelastande chins.

Dessutom handlar inte träningsmodellen i fråga (hög volym, hög frekvens, långt från utmattning, så hög kvalité som möjligt) i första hand om att "bygga muskler", utan om - för styrkeidrottare - att förbättra det neuromuskulära samspelet genom effektivare och starkare rekrytering, och - för uthållighetsidrottare - om att förbättra kroppens förmåga till upprätthållande av arbetskapacitet.

Att säga att prestationen avgörs som ett direkt resultat av muskelns återhämtning är en förenkling (prestationsresultat - inte hypertrofiresultat). Man kan således inte planera sin träning enbart utifrån den faktorn.

Teorin är fortfarande densamma.

Du kan få problem av en sån enkel sak som användande av datormus om de görs för ofta och med för lite tid till återhämtning.

Neuromuskulärt i all ära men det får inte gå ut över muskulaturen. Nervsystemet kan även det överbelastas.

Halldin
2010-03-25, 16:53
Handlade det verkligen om att göra chins varje dag dock?

Jag tyckte jag läste tre gånger i veckan i någon av artiklarna.
Kan man inte utföra (lätta) chins utöver den vanliga träningen tre dagar i veckan utan att få problem så är människokroppen tamefan kass. :)


Edit:

Stay Fresh

I limited the experiment to chin-ups, because I didn’t want to disrupt my normal training routine – which is both productive and enjoyable (see Challenge Yourself) – and I didn’t want to overshoot my recovery capacity. Pavel says the key to synaptic facilitation training is to gradually buildup both volume and intensity, but avoid overtraining. He recommends "training as often as possible while being as fresh as possible."

Pavel says each set should be terminated well short of failure, because "pushing to exhaustion will burn out your neuromuscular system and force you to cut back" on volume. He recommends doing multiple sets of as many chins as you can without struggling, spaced out over the course of the day. That makes sense, of course, if the objective is to up the volume as much as possible without causing burnout.

As regular readers know, my heavy training days are Saturday and Sunday; I generally walk Monday through Friday. After a few weeks of adjustment where I tried doing chin-ups Monday through Thursday, I settled down to chins on Tuesday, Wednesday and Thursday. I chose this schedule because it allowed me to rest the day before and the day after my main workouts. It worked surprisingly well. Frankly, I enjoyed the extra effort during the week; it was challenging, but not enough to wear me out. Except for a few aches and pains in my shoulders at first, it felt good.

creperiet
2010-03-25, 19:38
Teorin är fortfarande densamma.

Du kan få problem av en sån enkel sak som användande av datormus om de görs för ofta och med för lite tid till återhämtning.

Neuromuskulärt i all ära men det får inte gå ut över muskulaturen. Nervsystemet kan även det överbelastas.

"Gå ut över muskulaturen" - det är precis vad träningsperioder inom exempelvis explosiva idrotter handlar om. Hård träning under många månader gör musklerna mindre explosiva, träningspass för träningspass, men samtidigt kan exempelvis teknikaspekter förbättras och prestationsförmågan i bästa fall upprätthållas. Lättandet av ffa träningsvolym skapar sen en formtopp som inte hade varit möjlig om musklerna hade tillåtits fullständig återhämtning genom träningsperioden.

Naturligtvis finns det en gräns även för nervsystemet. Slitaget på detta vid en given belastning ökar dock ju mer utmattad muskulaturen blir under arbetstiden, varför lågrep/högfrekvens-tänket har uppkommit.

Sen tycker jag inte det är rättvist att jämföra en oergonomisk rörelse som musklickande med en fullt naturlig sådan som löpning - du har formade fotvalv och ökad pennationsvinkel i bla. gastocnemius och VM för att minska stötdämpningen i varje löpsteg (din hand är knappast anpassad på samma sätt till monotont klickande). Du kan ju inte jämföra till exempel slitaget av goodmornings med korrekt form med goodmornings med bananrygg.

Halldin
2010-03-25, 20:39
Martin Löwgren/Axon: Var fick du 7 dagar/v ifrån?

Anser du att chins enligt författaren jag citerade skulle vara skadligt för kroppen?

Matsa
2010-03-25, 21:20
Jag tycker fortfarande inte att detta är så solklart att det är antingen bra eller anus. En person som klarar runt 15 chins och inte väger speciellt mycket borde klara av att göra t.ex 5 set på 5 chins spritt över dagen under en ganska lång tid utan att lederna tar nämnvärt med stryk. Samtidigt kanske det inte alls skulle gå bra för en tyngre kille även om han är tillräckligt repsstark i chins, vikten gör påfrestningen på lederna större.

Även träningsbakgrund borde spela roll, en kropp som är van att användas oftare torde klara av det bättre. Pavel säger ju att nyckeln är att gradvis bygga upp volymen och intensiteten.

Sen står jag fortfarande fast vid att många som lockas av detta förmodligen är så pass färska att de skulle tjäna mer på att lära sig att träna ordentligt på ett mer konventionellt vis först. Man bör fundera ordentligt på om man har någon egentlig anledning innan man hoppar på något "exotiskt" upplägg.


Dessutom handlar inte träningsmodellen i fråga (hög volym, hög frekvens, långt från utmattning, så hög kvalité som möjligt) i första hand om att "bygga muskler", utan om - för styrkeidrottare - att förbättra det neuromuskulära samspelet genom effektivare och starkare rekrytering, och - för uthållighetsidrottare - om att förbättra kroppens förmåga till upprätthållande av arbetskapacitet.

Teknik är ytterligare sak som kan förbättras ganska drastiskt av att göra mindre arbete men oftare.

Betar
2010-03-25, 21:29
Ni som hävdar att det är dåligt att träna chins varje/varannan dag vad anser ni vara bra för att bli bättre i chinsen? Är det helt enkelt bäst att forsätta träna ryggen som vanligt (1 dag/vecka) eller bör man endast dra ner varje/varannan dag till var 4:e dag eller liknande?

creperiet
2010-03-25, 22:48
Jag tycker fortfarande inte att detta är så solklart att det är antingen bra eller anus. En person som klarar runt 15 chins och inte väger speciellt mycket borde klara av att göra t.ex 5 set på 5 chins spritt över dagen under en ganska lång tid utan att lederna tar nämnvärt med stryk. Samtidigt kanske det inte alls skulle gå bra för en tyngre kille även om han är tillräckligt repsstark i chins, vikten gör påfrestningen på lederna större.

Även träningsbakgrund borde spela roll, en kropp som är van att användas oftare torde klara av det bättre. Pavel säger ju att nyckeln är att gradvis bygga upp volymen och intensiteten.

Sen står jag fortfarande fast vid att många som lockas av detta förmodligen är så pass färska att de skulle tjäna mer på att lära sig att träna ordentligt på ett mer konventionellt vis först. Man bör fundera ordentligt på om man har någon egentlig anledning innan man hoppar på något "exotiskt" upplägg.



Teknik är ytterligare sak som kan förbättras ganska drastiskt av att göra mindre arbete men oftare.

Instämmer.

Syftande på tekniken genom begreppet "effektivare rekrytering".

Martin Löwgren
2010-03-26, 13:12
Ni som hävdar att det är dåligt att träna chins varje/varannan dag vad anser ni vara bra för att bli bättre i chinsen? Är det helt enkelt bäst att forsätta träna ryggen som vanligt (1 dag/vecka) eller bör man endast dra ner varje/varannan dag till var 4:e dag eller liknande?

Hade det varit bra hade AF eliten använt sig av detta men de gör de inte. Ako Rahim kommer i en artikel vi tillsammans ska skriva om chisn noggrant gå igenom varför han inte gör chins varje dag och jag kommer noggrant gå igenom varför det inte är optimalt ur ett mer anatomiskt/fysiologiskt perspektiv.

Martin Löwgren
2010-03-26, 13:15
Martin Löwgren/Axon: Var fick du 7 dagar/v ifrån?

Anser du att chins enligt författaren jag citerade skulle vara skadligt för kroppen?

Eftersom TS inte har styrkan som krävs för chins gör han bättre i att bli starkare i latsen generellt (latsdrag, rodd you name it) och sedan ha en separat chinsdag.

Att bara nöta fästet för biceps brachii med flera varje dag utan chans till vila för en nybörjare kommer på sikt ge såväl infästesproblematik som uttröttning av CNS.

För en person som tränat ex antal år och är bra på chins är chansen mindre då han har en större tålighet.

beckman88
2010-03-27, 07:55
H Ako Rahim kommer i en artikel vi tillsammans ska skriva om chisn noggrant gå igenom varför han inte gör chins varje dag och jag kommer noggrant gå igenom varför det inte är optimalt ur ett mer anatomiskt/fysiologiskt perspektiv.

vart kommer man kunna läsa denna? *popcorn*

kimozabe
2010-03-27, 08:38
Ni som hävdar att det är dåligt att träna chins varje/varannan dag vad anser ni vara bra för att bli bättre i chinsen? Är det helt enkelt bäst att forsätta träna ryggen som vanligt (1 dag/vecka) eller bör man endast dra ner varje/varannan dag till var 4:e dag eller liknande?

My 2 cent...

Träna chins/pullups mycket med kroppsvikten tills du fått upp repsen till låt oss säga du klarar 20 reps 1 set. Efter det drar du ner på frekvensen och lägger på lite extra kilon.

Control_61
2010-03-27, 10:03
Jag tror (av egna erfarenheter) att man kan träna chins/pullups varianter fler gånger/vecka jämfört med andra styrkeövningar.

De bästa ökningarna jag någonsin har gjort gjorde jag på med 1 dag chins, 1 dag pullups och 1 dag neutral grip pullups/vecka. Utöver det så körde jag chins nästan varje dag då jag fick chansen. Men då bara ett par stycken för att få in rörelsen bättre.

Att träna chins TUNGT varje dag är garanterat dumt gjort. Men varierar man greppet, belastningen etc. så tror jag inte det är så farligt.

beckman88
2010-03-27, 10:14
Förstår inte varför man som obildad ens kan argumentera med en bildad person :S
Måste vara grymt frustrerande när man vet hur det ligger till efter års studier och se hur världen tänker...

Control_61
2010-03-27, 10:34
Förstår inte varför man som obildad ens kan argumentera med en bildad person :S
Måste vara grymt frustrerande när man vet hur det ligger till efter års studier och se hur världen tänker...


Jag har bara positiva saker att säga om Axon. Han har hjälpt mig många gånger och hans blogg är riktigt bra!

Men!
Ditt påstående "Förstår inte varför man som obildad ens kan argumentera med en bildad person :S"
Vad är bildning?
Vi hade en utbildad tränare i hockeyn som påstod att vi skulle stå på balansbollar och köra benböj.
Behöver man ha en utbildning för att argumentera mot det?

När det handlar om styrketräning handlar det lika mycket om erfarenheter som utbildning.

creperiet
2010-03-27, 10:52
Förstår inte varför man som obildad ens kan argumentera med en bildad person :S
Måste vara grymt frustrerande när man vet hur det ligger till efter års studier och se hur världen tänker...

Var det där ironi? Likställer du utbildning med kunskapsnivå?

Sheogorath
2010-03-27, 11:04
Förstår inte varför man som obildad ens kan argumentera med en bildad person :S
Måste vara grymt frustrerande när man vet hur det ligger till efter års studier och se hur världen tänker...

Dessutom ska du veta att sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer har pinsamt lite styrketräning och träningsfysiologi i sina utbildningar. Jag blir legitimerad sjg till sommaren och vi har hittills haft en halvdag på gymmet då gymmets sjukgymnast gick runt och visade hur man ställer in olika maskiner. That's it. Minas (och jag kan tänka mig Martins m.fl) kunskaper kommer i de allra flesta fall inte från våra utbildningar. Det är kunskaper vi i mångt och mycket skaffat oss på egen hand före och under utbildningarna, och det har vi gjort för att vi är intresserade. Så höj inte Utbildning (Tm) till skyarna.

creperiet
2010-03-27, 11:17
Ett bra exempel på när utbildning och kunskap inte alltid går hand i hand.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109065

Martin Löwgren
2010-03-27, 12:12
Dessutom ska du veta att sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer har pinsamt lite styrketräning och träningsfysiologi i sina utbildningar. Jag blir legitimerad sjg till sommaren och vi har hittills haft en halvdag på gymmet då gymmets sjukgymnast gick runt och visade hur man ställer in olika maskiner. That's it. Minas (och jag kan tänka mig Martins m.fl) kunskaper kommer i de allra flesta fall inte från våra utbildningar. Det är kunskaper vi i mångt och mycket skaffat oss på egen hand före och under utbildningarna, och det har vi gjort för att vi är intresserade. Så höj inte Utbildning (Tm) till skyarna.

+1

Vi hade någon enkel styrketräningskurs där vi var på gymmet under 2dgr och sedan fick leka instruktör och visa de tio vanligaste övningar.

Helt värdelöst.

Däremot hade vi en 8v lång kurs inriktad på "funktionell träning" vilken var jävligt bra men att säga att man blir duktig på träning (rent allmänt) av naprapat eller sjukgymnastutbildningen är inte sant.

Majoriteten i min klass visste inte hur man utförde ett marklyft eller vilka axelövningar man bör undvika med mera.

Martin Löwgren
2010-03-27, 12:15
Jag har bara positiva saker att säga om Axon. Han har hjälpt mig många gånger och hans blogg är riktigt bra!

Men!
Ditt påstående "Förstår inte varför man som obildad ens kan argumentera med en bildad person :S"
Vad är bildning?
Vi hade en utbildad tränare i hockeyn som påstod att vi skulle stå på balansbollar och köra benböj.
Behöver man ha en utbildning för att argumentera mot det?

När det handlar om styrketräning handlar det lika mycket om erfarenheter som utbildning.
Jag håller med.

Och speciellt på ett forum tycker jag att alla måste kunna diskutera med varandra. Jag har lärt mig lika mycket av forumets medlemmar som jag "lärt ut" skulle jag vilja påstå.

Anatomikunskaper i all ära men erfarenheten hos alla gamla styrkelyftare och andra tränande är guld värt.

Matsa
2010-03-27, 20:35
Dessutom ska du veta att sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer har pinsamt lite styrketräning och träningsfysiologi i sina utbildningar. Jag blir legitimerad sjg till sommaren och vi har hittills haft en halvdag på gymmet då gymmets sjukgymnast gick runt och visade hur man ställer in olika maskiner. That's it. Minas (och jag kan tänka mig Martins m.fl) kunskaper kommer i de allra flesta fall inte från våra utbildningar. Det är kunskaper vi i mångt och mycket skaffat oss på egen hand före och under utbildningarna, och det har vi gjort för att vi är intresserade. Så höj inte Utbildning (Tm) till skyarna.

+1

Sen kan sjukgymnaster och naprapater ha väldigt olika områden som de är bra på, de blir experter på det de jobbar mycket med och mycket av det andra faller bort med tiden.

För att få bästa möjliga hjälp bör man därför söka sig till rätt person (och det är tyvärr inte alltid det lättaste för någon som har dåligt med egna kunskaper).

Jag håller med.

Och speciellt på ett forum tycker jag att alla måste kunna diskutera med varandra. Jag har lärt mig lika mycket av forumets medlemmar som jag "lärt ut" skulle jag vilja påstå.

Anatomikunskaper i all ära men erfarenheten hos alla gamla styrkelyftare och andra tränande är guld värt.

Håller helt med dig här Martin. Som en liten anekdot kan jag berätta att när jag slet av min bröstmuskel ställde en gammal avdankad f.d byggare en bättre diagnos än sjukgymnasten jag gick till. Han kunde inga latinska namn på strukturerna men det tog honom ca två minuter att konstatera precis vad som hade hänt.

Ibland är långvarig erfarenhet oslagbar, sen är det givetvis bara ännu bättre om det kompletteras av en bra utbildning.