handdator

Visa fullständig version : kalorifri mat


Status Quo
2010-03-24, 12:05
Finns det kalorifri mat? Jag menar det finns ju lightläsk så varför inte...

Eller kanske mat där alla kalorier går åt till att bryta ner maten?

forslund
2010-03-24, 12:07
Minimajs och selleri.

vicarious
2010-03-24, 12:07
Det finns mat med mycket lite energi i men helt energilöst blir det nog aldrig.

Minimajs, och kanske gurka är väl det jag kan komma på som är riktigt lågt på energi..

Lightläsk innehåller faktiskt lite lite kalorier men ofta avrundas det till 0 eller 1 kcal.

Numse
2010-03-24, 12:08
Är inte definitionen av mat något man äter som innehåller näring? Du kan ju äta sten om du vill, inte mycket till kalorier där, men jag skulle inte kalla det för mat.

Varför äta över huvud taget om du inte vill ha kalorierna?

Status Quo
2010-03-24, 12:09
Varför äta över huvud taget om du inte vill ha kalorierna?

För att bli mätt / mindre hungrig

mikaelj
2010-03-24, 12:18
Ät mat som du håller dig mätt på när du väl äter istället.

Numse
2010-03-24, 12:19
Ät mat som du håller dig mätt på när du väl äter istället.

Exakt.

Eddie Vedder
2010-03-24, 13:00
Varför äta över huvud taget om du inte vill ha kalorierna?

Är du allvarlig?

Måhända att du har svårt att öka vikt men tycker du verkligen möjligheten för folk att äta gott utan viktökning känns konstig? Fanns det 100% kalorifri choklad skulle jag äta mig fördärvad.

GI-Joe
2010-03-24, 13:15
Är du allvarlig?

Måhända att du har svårt att öka vikt men tycker du verkligen möjligheten för folk att äta gott utan viktökning känns konstig? Fanns det 100% kalorifri choklad skulle jag äta mig fördärvad.

Undrade lite om han var seriös jag med. Finns faktiskt folk som deffar och är hungrig konstant vilket ofta blir psykist jobbigt. Skulle vara bra med kalorifri mat i dom lägena

young_george
2010-03-24, 13:49
Gurka, isbergssallad, spenat, persilja och bladselleri är alla närmast kalorifria. Ca 10kcal per 100g

Numse
2010-03-24, 13:51
Ja, det var väldigt egoistiskt och dumt skrivet av mig. Var trångsynt och tänkte bara ur mitt eget perspektiv. Självklart finns det dem som tycker hunger är ett stort problem och skulle uppskatta kalorifri mat.

isterbuk
2010-03-24, 13:59
Minimajs
Surkål
Vitkål
Broccoli
Selleri
Bambuskott

Grönsaker och kött/fisk tycker jag fungerar fint om man vill hålla kaloriintaget lågt.
Har fastnat för wokad vitkål & minimajs, brukar ta en tesked currypasta och blanda ut i lite av minimajs spadet och sen slå i o låta det puttra ett tag.
För att ge lite extra smak brukar jag tärna upp ugnsgrillad kycklingfilé eller stekt lövbiff i slutet och sedan blanda i och låta det stå.

Mycket enkelt och gott tycker jag.