handdator

Visa fullständig version : Tupplur på dagen som återhämtning efter träning


King Grub
2010-03-24, 10:30
PURPOSE: The use of daytime napping as a recovery tool following exercise is virtually unexplored. The objective of this study was to assess the quality of daytime nap sleep following endurance training in an athletic population, and to appraise the optimal circadian timing of the nap and the time interval between training and the nap.

METHODS: Six physically trained male subjects (22.5 +/- 2.4 y) performed four separate standardized 90-min endurance training sessions followed by a 90-min daytime nap either 1 or 2 h after training (time interval), commencing at either 10:30 or 11:30 (circadian timing). During the nap, sleep was monitored using polysomnography. Subjective measurements of sleep quality, alertness and preparedness to train following a nap were recorded using a visual analog scale.

RESULTS: The duration of slow wave sleep (SWS) was significantly greater during the 11:30 naps (13.7 +/- 9.0 min) compared with the 10:30 naps (6.9 +/- 8.8 min) (P = .049). There was no significant difference in SWS duration between a 1-h (10.6 +/- 10.2 min) or 2-h (10.0 +/- 9.0 min) time interval between training and the nap (P = .82). No other sleep variables differed significantly according to circadian timing or time interval.

CONCLUSION: Recovery naps commenced later in the morning contain more SWS than earlier naps. The data imply that daytime naps have a potential role as a valuable recovery tool following endurance exercise, given the suggested energy restorative functions of SWS.

Int J Sports Physiol Perform. 2010 Mar;5(1):87-97. The effect of prior endurance training on nap sleep patterns.

Pjotor
2010-03-24, 10:52
Tack för det. Hoppas de gör en uppföljningsstudie med styrketräning eller anaerob träning också.

Morty
2010-03-24, 10:54
Jag prövade detta på mig själv. I somras körde jag 5-6 1.5-timmespass i veckan, cirka 30 set per pass. Det var förjävla roligt men krävde såklart en del av min återhämtning. Jag använde tupplurar som en del av min återhämtningsstrategi och det var topp!

Fredrik_S
2010-03-24, 11:47
Synd bara att det är fullkommligt omöjligt att somna på kvällen om man sover en endaste minut på dagen. Sover man 90 minuter som i undersökningen kan man säga godnatt till nattsömnen.

GI-Joe
2010-03-24, 11:50
Synd bara att det är fullkommligt omöjligt att somna på kvällen om man sover en endaste minut på dagen. Sover man 90 minuter som i undersökningen kan man säga godnatt till nattsömnen.

Omöjligt för dig då möjligtvis, det där lär variera otroligt. Jag somnar vid kl 11 på kvällen som senast om jag sovit 1½-2 timmar från vi säger kl 3 till 4-5.

Eddie Vedder
2010-03-24, 11:53
Många av mina pass efterföljs av en tupplur på dagen. Somnar jag på dagen snackar vi 1-2 timmar sömn (ofta efter att jag typ vaknat 5 och haft en tuff dag i skolan). Det tar ett tag att vakna till liv och när väl träningen är igång kan "startsträckan" kännas lite längre men de facto har det nästan alltid grymt positiv inverkan på min prestation.

Påverkan på nattsömn brukar inte vara så stor eftersom tuppluren i sig ofta kompenserar för en redan dålig sömnbalans.

JoeyP
2010-03-24, 12:06
Jag brukar alltid sova runt 1timme innan min träning, as gött.

Ibland räcker det med att bara ta 10-20minuters fokusering på att bara ligga och slappna av innan gymmet. Fan va pigg man blir sen. Detta används inom byggbranshen, vet inte vad det heter riktigt, men det ska ge en energi kick, har själv testat på rasterna.

GI-Joe
2010-03-24, 12:11
Jag brukar alltid sova runt 1timme innan min träning, as gött.

Ibland räcker det med att bara ta 10-20minuters fokusering på att bara ligga och slappna av innan gymmet. Fan va pigg man blir sen. Detta används inom byggbranshen, vet inte vad det heter riktigt, men det ska ge en energi kick, har själv testat på rasterna.

Byggare som i yrket eller som kroppsbyggare? ;)

JoeyP
2010-03-24, 12:14
Byggare i yrket ;) Och kroppsbyggare :D

Ne men går byggprogrammet så har praktik 2dagar i veckan, ganska störande då man bryter sovmönstert och allt. Så man är rätt trött för man är ovan. Jobbar på som fan när jag jobbar, men på rasterna vilar jag :D

Fordon
2010-03-24, 14:13
Jag sover numera alltid 20-30 minuter på lunchen samt runt 1h innan träning. Ett smidigt sätt att få igen lite sömn och jag orkar betydligt mer på gymmet.

r3mpuh
2010-03-26, 00:12
Sitter ni och sover? :S
Vi har inga sängar på var skola. :/

mattilainen
2010-03-26, 00:42
efter att jobbat och när jag kommer hem blir jag rätt trött en timma efter jag kommit hem. Älskar att somna mellan 15 - 45 minuter på dagen.

Matsa
2010-03-26, 02:02
Intressant men inget jag tror att jag kommer använda mig av. Om jag somnar på dagen så går det inte att få liv i mig, slutar alltid med att jag sover flera timmar och så var den kvällen förstörd.

Underligt att det är så mycket svårare att vakna på dagen än på natten för mig. :/

tsp
2010-03-26, 02:27
JoeyP, du menar nog "power-naps"

goodie
2010-03-26, 03:13
JoeyP, du menar nog "power-naps"

Körde jag med när jag pendlade två timmar varje dag till mitt förra arbete. På lunchen tog jag en penna i handen och när jag tappade den så hade jag fått mig en energiboost. Funkade perfekt och blev bra mycket piggare resterande av dagen än om jag inte skulle gjort så.

tsp
2010-03-26, 12:27
Körde jag med när jag pendlade två timmar varje dag till mitt förra arbete. På lunchen tog jag en penna i handen och när jag tappade den så hade jag fått mig en energiboost. Funkade perfekt och blev bra mycket piggare resterande av dagen än om jag inte skulle gjort så.

Smart med pennan, så man inte sover bort sig helt.

Novaindex
2010-03-26, 13:03
kommer hem från gymmet vid 18.45 , lagar mat o sen sover 1-2 timmar ser serie o somnar igen *S* .... så sova har ja inge problem med iaf o skönt är de att slockna efter gym å middag :thumbup:

dell
2010-03-26, 22:27
Jag brukar alltid sova runt 1timme innan min träning, as gött.

Ibland räcker det med att bara ta 10-20minuters fokusering på att bara ligga och slappna av innan gymmet. Fan va pigg man blir sen. Detta används inom byggbranshen, vet inte vad det heter riktigt, men det ska ge en energi kick, har själv testat på rasterna.


känner tvärtom, fastnar i tröttheten

doommessiah
2010-03-27, 20:12
När jag har arbetat hårt så kan jag ibland ta mej en powernap på eftermiddagsfikat ca 5 min, efter det känns eftermiddagen alltid lättare och mer motiverad...räcker att slumra till så får man nya krafter senare under dagen.

Mats J
2010-03-27, 20:40
Hur lång tid tar det för er att somna på dagen, för mig tar det MINST 45 min om jag verkligen går in för det dvs. lägger mig ner i en säng i ett mörkt rum.

smeander
2010-03-27, 20:53
mhm sover nästan alltid 25-40 minuter på lunchen på jobbet, är hur skönt som helst :cool:.. det har jag alltid gjort sen jag började träna tror jag, på mitt förra jobb också :)

Caveman_91
2010-03-27, 21:09
Jag brukar alltid sova runt 1timme innan min träning, as gött.

Ibland räcker det med att bara ta 10-20minuters fokusering på att bara ligga och slappna av innan gymmet. Fan va pigg man blir sen. Detta används inom byggbranshen, vet inte vad det heter riktigt, men det ska ge en energi kick, har själv testat på rasterna.

mikropaus, eller powernap, brukar man kalla det. En termos kaffe är annars ett lämpligt botemedel mot att somna. Men om du jobbar på skanska eller markbygg behövs ju knappast raster.

chrilledude
2010-03-27, 21:13
Synd att man har sömnproblem då.. :-/

Christyle
2010-03-27, 23:59
Efter en sjuk hårt träningspass Så sover jag typ mellan 1-2 timmar och känner mig piggare o alertare