handdator

Visa fullständig version : Kan inte sova efter benträning!


Martin Löwgren
2010-03-24, 10:16
Vet inte hur länge jag haft detta problem men det var inte förens idag då jag fick ett mail från en person med liknande symptom som jag började fundera på vad detta beror på. Jag trodde nämligen jag var ensam om detta.

Det är framförallt om jag tränar ben mellan 16-19 på eftermiddagen/kvällen som jag inte kan somna som vanligt. Kör jag benpassset på morgon/förmiddag kan jag somna in precis som vanligt.

Jag ligger och vänder på mig säkert 100gr innan jag kan somna.

Någon som har någon teori eller känner igen sig?

Börje H
2010-03-24, 10:22
Någon som har någon teori eller känner igen sig?

Teori, nja. Känna igen, ja.
Speciellt gäller detta efter infernaliskt påfrestande pass såsom med tunga excentriska böj med utrustning. Får ingen ro alls i kroppen utan ligger precis som du säger och vrider på mig hur länge som helst.

Vad kan ligga bakom:
Ett enomt svajjande blodtryck med tanke på belastningarna därigenom ökad aktivitet i sympatikus?
Frisättning av endorfiner?
Lokal överaktivitet i muskulaturen?

Eller helt enkelt bara att man blir så djävulskt slut att man knappt orkar sova :)

King Grub
2010-03-24, 10:25
Förutom ovanstående har du också en förhöjd ämnesomsättning och förhöjd kroppstemperatur så nära efter passet. Det är säkert många samverkande faktorer som påverkar, men det är inget ovanligt att inte kunna sova efter hård ansträngning i alla fall.

Numse
2010-03-24, 10:34
Hade den här diskussionen med Ekman igår efter vårat benpass. Han sa att han inte kan somna när han kört ben. Själv låg jag och vred mig i en timme innan jag somnade och vaknade ett par gånger under natten.

Vildarawk
2010-03-24, 10:39
Under mitt halvår i Australien hade jag turen att bli polare men en av killarna som tillhörde de bästa simmarna i sin årskull. Han sa något om att han var hade så mycket mjölksyra i kroppen att han inte kunde sova. ("Oi Bill! I'm gettin' outta here, way too freakin' tired. Couldn't sleep last night cause my body was all lactated, had the sickest evening session.")

Finns det någon sanning i det? Mjölksyra är ju förståeligt om man intervalltränar 50m i bassängen, men styrketräning lär väl inte producera så mycket så länge man inte kör uthållighetsträning?

creperiet
2010-03-24, 10:40
Igenkännande absolut. Ju mer stressande träning desto svårare att varva ner. Hård träning av stora muskler stressar gissningsvis kroppen betydligt mer än träning av små. Börjes och Grubs förslag låter rimliga allesammans.

Turbo Rico
2010-03-24, 10:42
Känner också igen det där, mina benpass är i regel veckans värsta och då kan det vara som att det snurrar i skallen halva natten och sömnen brukar inte bli den bästa. Ett helvete det där för sömnen blir ju ännu viktigare efter tunga pass med mycket mängd.

Martin Löwgren
2010-03-24, 10:49
Teori, nja. Känna igen, ja.
Speciellt gäller detta efter infernaliskt påfrestande pass såsom med tunga excentriska böj med utrustning. Får ingen ro alls i kroppen utan ligger precis som du säger och vrider på mig hur länge som helst.

Vad kan ligga bakom:
Ett enomt svajjande blodtryck med tanke på belastningarna därigenom ökad aktivitet i sympatikus?
Frisättning av endorfiner?
Lokal överaktivitet i muskulaturen?

Eller helt enkelt bara att man blir så djävulskt slut att man knappt orkar sova :)Ungefär detta slutsatser jag oxå dragit men frågan är ju hur vetenskapligt det är?

Jävligt skönt att höra att fler känner igen sig iallafall. Gårdagens benpass var bland de jävligaste jag kört på ett tag och jag låg säkert och vred mig 90min innan jag somna :thumbup:

Pjotor
2010-03-24, 10:50
Hög igenkänningsfaktor.

Tolkia
2010-03-24, 11:27
Ett enomt svajjande blodtryck med tanke på belastningarna därigenom ökad aktivitet i sympatikus?
Jag kunde iofs vara bättre på idrottfysiologi, men jag tycker att det verkar mer sannolikt att träningen ger ett direkt sympatikuspåslag (=> förhöjd allmän stressnivå/arousal) som i sin tur ger sömnsvårigheterna. Höga (relativt vad de borde vara under sömn) nivåer av adrenalin och noradrenalin lär också kunna spela roll.

Turbo Rico
2010-03-24, 11:46
Ungefär detta slutsatser jag oxå dragit men frågan är ju hur vetenskapligt det är?

Jävligt skönt att höra att fler känner igen sig iallafall. Gårdagens benpass var bland de jävligaste jag kört på ett tag och jag låg säkert och vred mig 90min innan jag somna :thumbup:

Därför alla diskopumpare bara tränar överkropp? Dom vill sova på nätterna?

Lifeless
2010-03-24, 14:08
Spola upp ett hett bad där vattnet bara täcker benen en stund innan läggdags. Det brukar iaf få mina storkben att sluta "koka" på natten. Värt att prova kanske =)

Fordon
2010-03-24, 14:11
Så det kanske är därför det tar mig över en timme att somna varje gång jag har tränat..

don ramon
2010-03-24, 14:17
Efter benpasset, sätt er på en träningscykel och cykla 5-30min med väldigt lätt motstånd. Ni kommer att känna när det släpper i benen efter tag. Efter det ska det inte vara lika svårt att somna på kvällen.

Jag har också haft samma problem innan.

Martin Löwgren
2010-03-24, 15:14
Blir fan att testa ett hett bad och lite träningscykel efter nästa pass.

Numse
2010-03-24, 15:18
Hade inte du flickvän? Du behöver inte agera gentleman och bara ge hela tiden, ta emot lite så sover du gott sen :thumbup:

Pepz
2010-03-24, 15:26
Blir fan att testa ett hett bad och lite träningscykel efter nästa pass.

nej isbad ska man ju köra med
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00702/07s08-istunna-983_j_702514b.jpg


ganska många som använder detta

Numse
2010-03-24, 15:27
Såg att Wanderlei Silva använder sig av isbad under sina träningspass. Såg bra jävla kallt ut :D

don ramon
2010-03-24, 15:33
Tråden handlade väl inte om återhämtning. Vad jag vet så är inte syftet med ståbad i istunna att kunna lägga sig och sova ett par timmar senare.

Martin Löwgren
2010-03-24, 15:46
nej isbad ska man ju köra med
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00702/07s08-istunna-983_j_702514b.jpg


ganska många som använder detta

För återhämtning ja men nu spekulerar vi ju kring sömnsvårigheter.

Martin Löwgren
2010-03-24, 15:47
Hade inte du flickvän? Du behöver inte agera gentleman och bara ge hela tiden, ta emot lite så sover du gott sen :thumbup:

Hon bor och jobbar i Norge förtillfället.

Pepz
2010-03-24, 15:47
För återhämtning ja men nu spekulerar vi ju kring sömnsvårigheter.

kanske går hand i hand?

Martin Löwgren
2010-03-24, 15:48
kanske går hand i hand?

Kanske ja men inte säkert så båda måste testas.

qqq111
2010-03-24, 16:43
Jag har hört att det är pga att nervsystem är upptrissat. Borde alltså ske mer eller mindre efter all fysisk aktivitet, men just benpass sätter mest snurr på systemet.

zharz
2010-03-24, 17:16
Blir fan att testa ett hett bad och lite träningscykel efter nästa pass.

Om du tar båda så vet du ju inte vilket som hjälpte.*slap*

Ta en i taget!

Anton Fräs
2010-03-24, 17:58
Jag känner igen mig i detta. Efter tunga marklyft/benpass och efter hård cardio. Känns som att kroppen vibrerar och spec. benen.

Jobbigt är det ivarjefall.

Crocker
2010-03-24, 18:08
Prova att ta en dusch 60min innan sömnen.
Och toppa med en banan,magnesiumtablett strax före sömnen.
Hjälpt mig bra faktiskt.

dream_theater_
2010-03-24, 18:19
Konstigt att ni får svårt att sova. Jag upplever tvärt om!

Petoria
2010-03-24, 18:24
konstigt att ni får svårt att sova. Jag upplever tvärt om!

+1 brukar somna snabbt om jag har tränat tungt samma dag

nlsn
2010-03-24, 18:43
Brukar också ha svårt att somna efter tunga benpass. Däremot somnar jag som en stock efter hård cardio! :Virro

nmanradnävna
2010-03-24, 18:46
Hade fan så i natt! Sjukt!

Hade kört ganska hårt böj och markpass och när jag inte kunde somna utan låg och vred mig länge så undrade jag varför. Hade varit vaken skitlänge och borde egentligen ha stendäckat

Martin Löwgren
2010-03-25, 10:26
Körde gristungt ryggpass igår kväll. Somnade som en stock på 5min.

Det är endast efter benträningen som detta gäller för mig iallafall.

Word
2010-03-25, 15:24
Bara för att jag läste den här tråden låg jag och vred mig 40 minuter igår efter benpasset. Aldrig hänt förut. :P

nmanradnävna
2010-03-25, 16:28
Bara för att jag läste den här tråden låg jag och vred mig 40 minuter igår efter benpasset. Aldrig hänt förut. :P

Haha det är ju lätt för att du läste den här tråden. Nu kommer du säkert ha problem att sova varannat benpass typ, jobbigt :D

Martin Löwgren
2010-03-25, 16:34
Bara för att jag läste den här tråden låg jag och vred mig 40 minuter igår efter benpasset. Aldrig hänt förut. :P

HAHA :thumbup:

joasimo
2010-03-30, 12:29
Alltid när vi har haft en hockeymatch som slutar mellan 21.00 på kvällen så varvar vi alltid ner med 20min cykling för att varva ner lite grann, och ångbastu efteråt, somnar alltid fort :)
Samma sak vid träning eller fysträning!

Martin Löwgren
2010-03-30, 13:34
Alltid när vi har haft en hockeymatch som slutar mellan 21.00 på kvällen så varvar vi alltid ner med 20min cykling för att varva ner lite grann, och ångbastu efteråt, somnar alltid fort :)
Samma sak vid träning eller fysträning!

Ska fan testa de även fast bastu ska försämra återhämtningen.

Turbo Rico
2010-03-30, 13:56
Ska fan testa de även fast bastu ska försämra återhämtningen.


Det gör nog dålig sömn också...

Martin Löwgren
2010-03-30, 14:02
Det gör nog dålig sömn också...

Att ha svårt att somna in är inte samma sak som dålig sömn.

Turbo Rico
2010-03-30, 14:27
Att ha svårt att somna in är inte samma sak som dålig sömn.


Då ändrar jag till: mindre sömn är nog inte heller bra för återhämtningen.

cero
2010-03-30, 14:37
Ska fan testa de även fast bastu ska försämra återhämtningen.

På vilket sätt försämrar bastu återhämtningen?

Turbo Rico
2010-03-30, 14:42
På vilket sätt försämrar bastu återhämtningen?


Undrar jag med...

snej
2010-03-30, 18:03
Sover ofta dåligt efter riktigt tunga ryggpass, eller närmare bestämt mark.. :(

rosenqvist
2010-03-30, 18:28
när du tränar kommer det vara kvar adrenalin i kroppen i 4 fyra timmar, som (enligt min läkare) ska göra det omöjligt att sova.
det kanske kan vara så att om du tränar väldigt hårt är adrenalinet kvar längre i kroppen, och drar ut på tiden så att du inte kan sova.

tänk på att varva ner ordentligt efter träningen (nerjogg eller liknande). överväg kanske att testa att träna tidigare och se om det hjälper.

snej
2010-03-30, 19:46
Har aldrig förstått mej på hur folk kan träna kl 8-9 på kvällen, för att gå och lägga sej vid 10-11. Jag tränar från 16-17.30 ca, och det tar mååånga timmar för mej att varva ner, och ibland så räcker det inte ens med de timmarna.

Halldin
2010-03-30, 20:30
Jag har stor erfarenhet av sömnproblem till följd av överansträngning på träning.
Jag verkar ha väldigt lätt att bränna ut CNS.

Tung böj kör jag dock 2ggr/v och sover gott trots det numera, lösningen för mig är att äta väldigt mycket efter träningen. Och jag kan inte snåla på kolhydraterna, så gärna bröd eller dyl. innan sänggåendet.

Att träna tungt på en strikt diet var ett helvete för mig, kunde inte sova alls under flera nätter i rad trots att jag inte åt speciellt lite.
Men makrokompositionen och när jag käkar det verkar jag vara känslig för.

Som parentes kan nämnas att jag observerat att jag har betydligt lättare att bränna ut mig genom att t.ex dropsetta armträningen än att köra tunga böj. Myyycket lättare.

Frumpish
2010-03-30, 20:32
Hett tips är väl bastun som redan nämts, tror också att den "optiheten" man mister pga bastu rätt hårt tas ut av brist på sömn (om du nu inte kompenserar genom att gå upp senare de dagar du har svårt att somna vilket jag inte tror är fallet?)

Kör yoga/andningsövningar annars, brukar köra det på kvällarna i samband med ATG stretch å lite annat, fett nice!

hgus
2010-03-31, 07:24
På vilket sätt försämrar bastu återhämtningen?

Om jag förstått det rätt så har man mikroskador i musklerna efter hård träning. Värme ökar blodflödet till dessa och därmed svulnaden. Svulnaden gör att det tar längre tid att återhämta sig.

Turbo Rico
2010-03-31, 07:51
Om jag förstått det rätt så har man mikroskador i musklerna efter hård träning. Värme ökar blodflödet till dessa och därmed svulnaden. Svulnaden gör att det tar längre tid att återhämta sig.


Aha! Det var en enkel och bra beskrivning. Trots det blir det bastu i fortsättningen för mig, jag mår bättre av det.

cero
2010-04-01, 16:16
Om jag förstått det rätt så har man mikroskador i musklerna efter hård träning. Värme ökar blodflödet till dessa och därmed svulnaden. Svulnaden gör att det tar längre tid att återhämta sig.

Frågan är hur stor skillnaden är..

The Swedish Oak
2010-04-01, 16:41
Om jag förstått det rätt så har man mikroskador i musklerna efter hård träning. Värme ökar blodflödet till dessa och därmed svulnaden. Svulnaden gör att det tar längre tid att återhämta sig.

Det cirkulerade väl något forskningsresultat som King Grub ladda upp, visade att en kall dusch påskyndade återhämtningen. Och i så fall kanske ditt påstående stämmer.

Sniggel
2010-04-01, 18:00
Jag har alltid svårt att somna vare sig jag tränar eller ej :D

-Englund
2010-04-01, 18:52
jogga ner och stretcha fungerar för mig(Y)

Squatinator
2010-04-01, 19:29
Efter ben- och ryggdagar så brukar det vara lite si och så med att somna. Vissa stressiga dagar så hjälper tunga träningar mig att koppla av och jag kan gå hem och sova direkt efteråt, andra gånger så är jag uppe till ett för att kroppen inte vill lugna ned sig.

emi23j
2010-04-11, 19:47
Kan relatera till problemet nu. Har kört ben på eftermiddagen, istället för förmiddagen när jag normalt tränar, och kan bara konstatera att jag är oerhört pigg och det känns som att jag har någon form av turboboost i benen. mycket märkligt.

jakke
2010-04-11, 20:33
Intervallträning har samma effekt hos mig.

Turbo Rico
2010-05-04, 09:29
Fick det här problemet igår, igen. Tog fram spikmattan och sen tog det 10 minuter så sov jag som en stock. Spikmattan funkar så för mig varje gång, kan omöjligt hålla mig vaken när jag lägger mig på den.

Seb74
2010-05-04, 10:56
Fick det här problemet igår, igen. Tog fram spikmattan och sen tog det 10 minuter så sov jag som en stock. Spikmattan funkar så för mig varje gång, kan omöjligt hålla mig vaken när jag lägger mig på den.

Somnar du på den, eller direkt efter när du lägger dig i sängen?

Turbo Rico
2010-05-04, 11:47
Somnar du på den, eller direkt efter när du lägger dig i sängen?


Somnar på den i sängen. Brukar vakna efter nån eller några timmar och plocka bort den men har väldigt sällan svårt att somna om då.
Lägger jag mattan på golvet och lägger mig på den somnar jag ännu snabbare.

Seb74
2010-05-04, 11:52
Somnar på den i sängen. Brukar vakna efter nån eller några timmar och plocka bort den men har väldigt sällan svårt att somna om då.
Lägger jag mattan på golvet och lägger mig på den somnar jag ännu snabbare.

Hehe läckert :)

prOtotype
2010-05-04, 12:13
Somnar på den i sängen. Brukar vakna efter nån eller några timmar och plocka bort den men har väldigt sällan svårt att somna om då.
Lägger jag mattan på golvet och lägger mig på den somnar jag ännu snabbare.

Intressant!


Jag upplevde det här för första gången efter ett benpass i förra månaden då jag verkligen pushade mina gränser. Brukar verkligen somna enkelt, men icke.

Turbo Rico
2010-05-04, 12:21
Hehe läckert :)


Ja, blev helt ställd av effekten av den där spikmattan. Nu vet jag inte alla funktioner en sån där sägs ha men en sak är säker... man somnar! Testa själv. Första 5-10 är det inte alls skönt sen sover du.

Turbo Rico
2010-05-04, 12:28
Intressant!


Jag upplevde det här för första gången efter ett benpass i förra månaden då jag verkligen pushade mina gränser. Brukar verkligen somna enkelt, men icke.


Generellt sover jag gott och har inte större problem att somna (längre) men just efter böjpassen har jag fått det svårt sista tiden. Volymen på de passen har trissats upp rejält och det har fått den effekt att det liksom snurrar i skallen på mig och jag har svårt att somna före 24. Orkar inte ha sex heller de dagar så det lilla roliga får jag vara utan för det kan ju också hjälpa till att få en att somna. Jag får numera "fripass" på måndagar av min sambo.
Nu kostar jag spikmattor 2-300 kr och det kan helt klart vara värt. Nu låter jag som en spikmatteförsäljare men... det funkar för mig.

KRILLE!
2010-05-04, 14:04
Ja, blev helt ställd av effekten av den där spikmattan. Nu vet jag inte alla funktioner en sån där sägs ha men en sak är säker... man somnar! Testa själv. Första 5-10 är det inte alls skönt sen sover du.

Kör också spikmatta när jag har svårt att somna. Efter 10 min börjar dåsigheten komma sen är man väck :)

ont:

Har också svårt att somna efter tunga knäböjspass. Det som kryper i kroppen och jag känner mig rastlös.

Turbo Rico
2010-05-04, 14:32
Kör också spikmatta när jag har svårt att somna. Efter 10 min börjar dåsigheten komma sen är man väck :)

ont:

Har också svårt att somna efter tunga knäböjspass. Det som kryper i kroppen och jag känner mig rastlös.


Det där sista känner jag igen allt för väl. Man kan känna sig trött i kroppen men huvudet är på högvarv, jävla jobbig känsla. Då brukar jag välja på att plocka fram spriten eller spikmattan...