handdator

Visa fullständig version : Pirriformissyndrom och knäböj, Filmjölk spekulerar.


filmjölk
2010-03-24, 10:05
För x antal år sedan jobbade jag med en oerhört intelligent läkare. Vi jobbade i psykiatrin, men läkaren hade hållt på med en massa annat, och var expert på ryggproblem.

Mpnga ryggproblem kan härledas till "svanssträckarmuskeln" - som jag fattat det, en muskel som sitter i närheten av den nedersta ryggkotan. Denna muskel är tydligen väldigt känslig, och krånglar ofta. Ett tydligt tecken på att man har pirriformissyndrom skulle tydligen vara att man hade dåligt utvecklad gluteus, man har "platt röv".

Hur det hänger ihop vet jag inte, men efter att ha läst på en del av vad läkaren skrivit, och tillämpat det till styrketräning, har jag kommit fram till att stora ben och dåligt utvecklad gluteus måste vara exakt samma, utan styrka i gluteus kan man inte heller knäböja ordentligt, oavsett hur starka ben man än har.

Således, om man har problem med knäböjen, kanske man har pirriformissyndrom, och skulle tjäna många kg på stången på att behandla detta.

Hur man behandlar detta, utöver denna läkarens behandlingar vet jag inte, och är inte särskilt intresserad av att bli behandlad då jag inte har syndromet, men det kanske kan vara aktuellt för andra att leta information om? extra tydligt borde det vara för er som känner er träffade av frasen "kung i bensparken, men kass i böjen"


Jag vet, ytterst ovetenskapligt beskrivet av mig och allt, men kanske någon har mer att tillägga i ämnet?

delta_mats
2010-03-24, 10:17
Skulle detta syndrom göra så att man ej kan få välutvecklad Gluteus maximus? Låter ju jättekonstigt. Jag har en stor röv så jag har inte Pirriformissyndromet.

Martin Löwgren
2010-03-24, 10:17
Piriformis är enligt min mening enormt överdiagnosticerat. Visst det existerar men långt ifrån hos alla med ryggproblem.

Angående knäböj och detta syndrom är det en intressant teori.

kulle
2010-03-24, 10:36
Jag blev diagnosticerad av en allmänläkare och hans råd var att bara köra på trots irritation i skinkan. Men efter vad jag läst på nätet är det stretchning och vila som gäller.

Symptomen dök upp efter en höst med flera tunga marklyftpass tätt inpå.

Och ja, min röv är platt och jag är svag i böj.

Tolkia
2010-03-24, 11:34
Att koppla risken för piriformissyndrom till formen på rumpan sådär rakt av tycker jag är att ta i så man kräks. Det finns ju en stor individuell (normal) variation i kroppsform som inte är relaterad till sjukdom/dysfunktion. Även för rumpan. Det är säkert inte ovanligt att personer som har problem med ländryggen är svaga i (särskilt vissa) sätesmuskulaturen, och då tjänar man förstås på att göra något åt detta, däremot vet jag inte hur du tänker när du drar likhetstecken mellan piriformissyndrom och "problem i knäböjen", om du inte med "problem" menar att det gör ont att böja? Har man inget annat problem än att man är svag i böjen relativt andra övningar snackar vi inte piriformissyndrom (som ger smärta) utan bara en svag rumpa.

filmjölk
2010-03-24, 20:37
Att koppla risken för piriformissyndrom till formen på rumpan sådär rakt av tycker jag är att ta i så man kräks. Det finns ju en stor individuell (normal) variation i kroppsform som inte är relaterad till sjukdom/dysfunktion. Även för rumpan. Det är säkert inte ovanligt att personer som har problem med ländryggen är svaga i (särskilt vissa) sätesmuskulaturen, och då tjänar man förstås på att göra något åt detta, däremot vet jag inte hur du tänker när du drar likhetstecken mellan piriformissyndrom och "problem i knäböjen", om du inte med "problem" menar att det gör ont att böja? Har man inget annat problem än att man är svag i böjen relativt andra övningar snackar vi inte piriformissyndrom (som ger smärta) utan bara en svag rumpa.

Har man stora ben, men liten röv, trots att man tränar ofta, kan man kanske fundera vad det beror på. Jag drar inga likhetstecken, jag spekulerar bara. Är inte speciellt anatomikunnig eller någon expert på träningslära.

Då behandlingen är en smula oortodox (sas) är det få som ens diskuterar problemet. Läkaren (Dr. Nordfors "dr. anal") jag fått ideerna av är dock väldigt kunnig inom det mesta, expert på piriformissyndrom, han skriver/talar om "platt röv" som ett tecken på syndromet.

Tolkia
2010-03-24, 21:00
Det kan säkert vara så att en otränad röv ökar benägenheten för piriformissyndrom, eftersom man säger att en av anledningarna till ps är att piriformis är stram och överansträngd, och därför klämmer på ischiasnerven, och en otränad rumpa rimligen lättare blir överansträngd än en vältränad. Som du beskriver det låter det dock som om piriformissyndrom skulle vara att man har en otränad rumpa/är svag i sätesmuskulaturen i största allmänhet, och det tror jag inte stämmer (det tror jag inte heller att den läkare du refererade till påstod, i så fall tror jag att du missuppfattade något). Har man inte ont, behöver man inte överväga ps.

tsp
2010-03-24, 21:08
Jag har själv rätt "grova" ben sett till styrkan i dem (typ 67cm tror jag och böjer 3 x 90kg, men är däremot relativt sett väldigt stark i lårcurl och benspark) men däremot en riktigt jävla liten röfv. Dock har jag inga ryggproblem. Måste man ha ryggproblem också för att kvala in?

Termy
2010-03-24, 22:00
Hallåj.

Gluteal atrofi i samband med piriformisproblematik finns beskrivet (1, 2). Spekulationer om vad det beror på verkar vara lite mer sällsynt.

Författarna av en fallstudie, där dom fann gluteal atrofi samt positiva smärttester (smärta/svaghet vid motstånd vid abduktion och utåtrotation, samt smärta vid passiv adduktion och inåtrotation då piriformis töjs ut), menade att gluteal atrofi indikerade entrapment av förgreningar till n. gluteus inferior (den nerv som innerverar m. gluteus maximus) (3). Dvs. att det var piriformisproblematiken som skapade atrofin, inte tvärtom.

Det kan även vara bra att känna till att det kan föreligga ganska stora individuella variationer i hur nerverna löper i området. I vissa fall löper ex. ischiasnerven intill piriformis och i vissa fall rakt igenom muskeln. Även n. peroneus communis och n. tibialis kan löpa igenom muskeln hos vissa individer (4). Detta predisponerar förmodligen dessa individer till att få problem i större utsträckning.

1. Windisch, G. Braun, M. Anderhuber, F. Piriformis muscle: Clinical anatomy and consideration of the piriformis syndrome. Surgical and Radiologic Anatomy 2008;29(1):37-45 (sekundärkälla).

2. Halpin, R.J. Ganju, A. Piriformis syndrome: A real pain in the buttock? Neurosurgery 2009;65(SUPPL. 4):A197-A202 (sekundärkälla).

3. Vandertop, W.P. Bosma, N.J. The piriformis syndrome. A case report. Journal of Bone and Joint Surgery - Series A 1991;73(7):1095-1097.

4. Smoll, N.R. Variations of the piriformis and sciatic nerve with clinical consequence: A review. Clinical Anatomy 2010;23(1):8-17.

filmjölk
2010-03-24, 22:48
Det kan säkert vara så att en otränad röv ökar benägenheten för piriformissyndrom, eftersom man säger att en av anledningarna till ps är att piriformis är stram och överansträngd, och därför klämmer på ischiasnerven, och en otränad rumpa rimligen lättare blir överansträngd än en vältränad. Som du beskriver det låter det dock som om piriformissyndrom skulle vara att man har en otränad rumpa/är svag i sätesmuskulaturen i största allmänhet, och det tror jag inte stämmer (det tror jag inte heller att den läkare du refererade till påstod, i så fall tror jag att du missuppfattade något). Har man inte ont, behöver man inte överväga ps.

Givetvis har du rätt i det, men det kan vara piriformissyndrom, och svag sätesmuskulatur är ett symtom på piriformissyndrom.

Så är man svag i rövfen fast man borde vara stark pga träning, då kanske man kan fundera.

Ironbabe
2010-03-25, 10:05
Jag har själv rätt "grova" ben sett till styrkan i dem (typ 67cm tror jag och böjer 3 x 90kg, men är däremot relativt sett väldigt stark i lårcurl och benspark) men däremot en riktigt jävla liten röfv. Dock har jag inga ryggproblem. Måste man ha ryggproblem också för att kvala in?
Jag har problem åt andra hållet :D

Jag har smala men hyffsat starka ben. Det enda som växer bra av min benträning är röven. Ont i korsryggen har jag ibland vilket till stor del beror på min skolios tror jag. Har t ex en bättre utvecklad erector på ena sidan bla, säkert fler saker som inte är synliga för ögat. MEN! Jag har en del problem med rumpan i form av bristningar (i bla piriformis) vid t ex maxlöpning, maxhopp och liknande övningar :(

exevision
2013-01-27, 19:49
Bump. Hur tränar man bort sånt här?