handdator

Visa fullständig version : frågor om keto diet.


Dajollee
2010-03-24, 09:46
vad jag sett på olika scheman så kör många med mycket vassle protein och kesella bla.
Men som jag förstått så ska man ha så lite insulin påslag som möjligt så varför kör dom med det?
eller har jag uppfattat det hela fel?

sen undrar jag om det är ok att köra tillskott som argínin, gakick , taurin , koffein?

och sista. Spelar det någon roll hur många mål man äter på denna diet?

tack på förhand!

mikaelj
2010-03-24, 09:53
vad jag sett på olika scheman så kör många med mycket vassle protein och kesella bla.
Men som jag förstått så ska man ha så lite insulin påslag som möjligt så varför kör dom med det?
eller har jag uppfattat det hela fel?

Nej. Vassleprotein och kesella mättar rätt dåligt jämfört med Riktig Mat, typ kött, fisk, etc.

sen undrar jag om det är ok att köra tillskott som argínin, gakick , taurin , koffein?

Taurin? Är du katt alt. spädbarn? ;-) Gakick vet jag inte vad det är.
Glutamin är dumt att supplementera med (en glukogen aminosyra). Vet att Bartoll rekommenderar det, men då är det inte längre ketogent.

Märk väl att för mycket protein kommer göra det svårt att nå ketos. Läs även http://tinyurl.com/lchf-faq#question_12

och sista. Spelar det någon roll hur många mål man äter på denna diet?

Nej. Faktum är att det brukar vara enklare att hålla sig till 1-2 mål/dag om man äter mycket fett och lite kolhydrater.

Eddie Vedder
2010-03-24, 09:55
vad jag sett på olika scheman så kör många med mycket vassle protein och kesella bla.
Men som jag förstått så ska man ha så lite insulin påslag som möjligt så varför kör dom med det?

Jo det är korrekt men det handlar heller inte om att minsta lilla är katastrof. Lyckas man befinna sig i ketosen så gör man ju. Då finns ju ingen anledning att ändra. Det handlar inte om att undvika insulin till 100%. Då mår man knappast bra och det är dessutom omöjligt.

sen undrar jag om det är ok att köra tillskott som argínin, gakick , taurin , koffein?

Ja

och sista. Spelar det någon roll hur många mål man äter på denna diet?


Nej

Dajollee
2010-03-24, 10:13
ok tack för bra o snabba svar :)