handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?


Adam123
2010-03-24, 00:22
Hejsan, undrar om jag kan få lite synpunkter på mitt kostschema, jag har svårt för att gå upp i vikt - så det kan vara något fel med kosten, mycket handlar ju trots allt om det (om inte allt) och jag, som många andra smala, anser ju självklart att jag äter tillräckligt - men vore kanske bäst om jag fick objektiva synpunkter på det hela.

Okej, lite presentation; 18 bast, 178cm lång, 64kg "tung".
Har aldrig varit en idrottare, dock så har faktiskt styrketräningen fångat mitt intresse. Tränade ett år för 2 år sedan men efter en lång paus så tar jag nya tag.
Idag tränar jag ganska hårt, är fullkomligt slutkörd efter nästan alla pass och jag tränar 3ggr/veckan - ska dock öka till 4ggr snart.

En vanlig dag för mig:
Till frukost brukar jag äta 1-2 mackor och lite juice på detta.
I skolan, till lunch äter jag en portion skolmat, hämtar sällan en andra portion men fyller tallriken ganska väl med allt (sallad, kött, potatis, whatever).
När jag kommer hem tar jag något att äta, antingen yoghurt med müsli eller 2-3 mackor. På kvällen äter jag en måltid med familjen, äter mig mätt liksom.
Innan jag går och lägger mig tar jag någon macka, frukt eller yoghurt med müsli.
De dagar jag tränar tar jag en proteinshake efter träningen.

Mycket mer än så är det inte, kanske låter jättetöntigt nu då det inte var särskilt beskrivande i detalj, men det lär ge er en översikt och kanske, vem vet, ett svar på varför jag har så svårt att gå upp i muskelmassa och gå upp i vilt överhuvudtaget egentligen.

Det som skulle kännas toppen vore ifall någon snäll själ hade ett schema, diverse råd, random lättlagad maträtt eller något enkelt tips på hur jag ska bryta mönstret och börja äta mer (om jag nu behöver äta mer, och isåfall hur mycket?)
Har inhandlat maltodextrin och protein men vet mycket väl att det är kosten som kommer före - dock vet jag inte mer än så, så hjälp mig snälla!

Stort tack på förhand!
Och god natt för ikväll.
MVH Adam.

mikaelj
2010-03-24, 00:24
Eddie Vedder här på forumet har skrivit en bra artikel i ämnet: http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Står det något användbart där?

Richthofen
2010-03-24, 01:21
Känner igen mig i det där, själv så låg jag på samma vikt som dig i din ålder plus några centimeter på längden. Gick i samma tankar och det enda som fungerade va att pressa i mig mat och dricka mängder med öl varje helg i något år, vips så blev det sladdrig mage.

Du kan gärna strunta i ölen men annars så gäller det att pressa och passa på att göra det i skolan.

Summan blir att jag tycker du ska dubbla det du äter idag.

Trashcan
2010-03-24, 07:18
1-2 mackor och lite juice gissar jag landar på 300-400 kcal, dvs bara runt 10% av vad du borde äta kcal-mässigt(på en dag). Jag käkar mellan 900-1100 kcal på morgonen i form av mjölk och havregryn och russin(kallt, blandat). Massor av nyttiga kalorier. Ös på med smör, olja och ost på maten, det är gott också. Utnyttja gratismaten i skolan. Omge dig med mat du faktiskt tycker är god också. "Röror" och grytor kan jag äta mycket mer av än annan mat, så spaghetti med köttfärssås, chili con carne etc är bra grejer om du funkar som jag.
Jag lyckades bryta spinkismönstret när jag flyttade hemifrån och började laga min mat själv, men det ska nog gå ändå ska du se! :thumbup:

Edit: Köp stora tallrikar och stoora glas också! Lättare att äta mer då. Och drick röd mjölk! MASSOR. En liter = 600 kcal och går ner hur lätt som helst.

Edit igen: Om du gillar ärtsoppa med fläsk så är det skiten alltså. En sån där vakuumpackad 1kg plastkorv med ärtsoppa ger dig 1000 mycket nyttiga kalorier ungefär.

Adam123
2010-03-24, 12:55
Hur mkt kcal är det i havregrynsgröt?
Tar 1,5 dl havregryn och lite mjölk i min gröt.

Tack för bra och snabba svar för övrigt.
Något mer recept/tips på vad man kan stoppa i sig som är nyttigt, kaloririkt och gynnar min träning och min viktuppgång?
Äta innan man går och lägger sig, är det att föredra?
Tack på förhand! :)

forslund
2010-03-24, 13:04
Hur mkt kcal är det i havregrynsgröt?
Tar 1,5 dl havregryn och lite mjölk i min gröt.

Tack för bra och snabba svar för övrigt.
Något mer recept/tips på vad man kan stoppa i sig som är nyttigt, kaloririkt och gynnar min träning och min viktuppgång?
Äta innan man går och lägger sig, är det att föredra?
Tack på förhand! :)

1,5 dl havregryn är ungefär 60 gram, vilket i sin tur ger runt 200 kcal. Plus mjölken, så kanske 30-60 där beroende på mängd och fettprocent på mjölken.

Mer specifika mattips:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768