handdator

Visa fullständig version : Axelproblem. Enligt mall.


nogger schwarz
2010-03-23, 23:24
All eventuell hjälp uppskattas.

Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt: 180/82

Smärtbeskrivning:

Om jag har armen hängande längs med sidan, inåtroterar handen 90 grader och lyfter armen rakt utåt (som ett sidolyft med pronerat grepp typ), så gör det rätt ordentligt ont i axeln och ner längs armen (intill benet, känns det som. Under mittersta delen av deltan typ) när armen är i ca 25-60 (slutar göra ont när vinkeln börjar närma sej 70-80) graders vinkel mot kroppen. Det gör också ont på samma sätt när jag gör en drag till hakan-rörelse.

Smärtan kommer oftast bara när jag belastar armen/axeln fel, men kan ligga och mola i bakgrunden, speciellt när jag ska sova. Det känns som att det inte finns någon ställning att ligga i där axeln inte blir ansträngd. Kvittar vilken sida, rygg eller mage. Möjligtvis att rygg känns något bättre. Axeln brukar vara stel och göra ont när jag vaknar. Misstänker att jag sover dåligt och vaknar till pga detta.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Har styrketränat i snart två år, haft problem till och från med vänster axel i drygt ett år. Dök upp första gången (tror jag) efter att jag hade kört chins/pullups kanske lite väl entusiastiskt. Har återkommit lite då och då sen dess, främst vid bänkpress och militärpress. Har gått över för det mesta, så jag har kört på utan att göra några direkta anpassningar/uppoffringar (dumt, jag vet).

För tre månader sen började jag träna thaiboxning (3 ggr/vecka). Skitkul verkligen, jag har knappt missat en träning sen dess. Samtidigt ville jag inte släppa för mycket på styrketräningen, så jag har nog kört på lite väl, men eftersom jag inte har kunnat gå till gymet 5-6 dagar i veckan som jag gjorde innan, så jag har lagt mer fokus på det jag tycker är roligt att köra och slarvat med det som känns lite tråkigare (läs disco).

Hade egentligen inga riktiga problem förrän för drygt två veckor sen, när jag hängde med min brorsa på ett mma-pass. Stående sparring och en del grappling, inga konstigheter. Förrän dan efter.

Vilade drygt en vecka, kändes ganska bra så jag provade att gå på ett par thaiboxningspass. Det kändes bättre efteråt, som att vad axeln behövde var att få röra lite på sej. Kände mej såpass bra att jag gick på ett mma-pass (typ bara grappling) till, för några dagar sen. Blev typ värre efter det, och nu känns skiten rätt svullen (där nyckelbenet slutar) om jag jämför med andra axeln.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Ipren hjälper. Voltaren gel ger möjligtvis viss lindring men inte mycket.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Ingetdera. Ringde runt till ett par sjukgymnaster imorse, men det är ganska lång väntetid på de flesta ställen. Upplysningar kring vilka ställen man bör eller absolut inte bör gå till uppskattas (Helsingborg med omnejd).

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Har haft problem med handleder tidigare. Märker sällan av det numer.