handdator

Visa fullständig version : Mitt kostschema under deff, tips?


Mtee
2010-03-23, 23:22
Försöker mig på min första deffning och kör en lågkolhydratsdeff och behöver lite tips.

Kl 8.00 Vatten + Morgonpromenad 1h.
Kl 9.00 Havregrynsgröt +Mjölk (1dl havregryn) 1 Kiwi, 1/2 dl valnötter 2st ägg, 1glas proviva.
Kl 11.00 Proteinshake/ 1000mg omega 3.
kl 13.00 Kyckling/Lax/Nötfärs + Sallad eventuellt bönor.
kl. 16.30 Proteinshake/ 1000mg Omega 3.
Kl. 18.30 Aminosyror/Kreatin
-----Träning + 20 min Crosswalk-----
Kl. 21.00 Kyckling/Lax/Nötfärs +sallad.
Kl. 23.30 Proteinshake/Vitamintillskott/Omega 3 1000mg/ZMA.

Skulle tippa på att procentuellt fördelat ligger det 10 % Kolhydrat, 50 % Protein, 40 % Fett. Höftat. Ska försöka tappa 1 - 1,5kg i månaden fram till Juli. Tränar 2 dagar vilar 1. Morgonpromenad 5 ggr vecka. Ingen ätardag.

Är det något ni tycker fattas eller är överflödigt?
Jag vet att det finns risk för att man tappar muskelmassa när man drar ner mycket på kolhydrater men försöker bibehålla så mycket som möjligt med ett högt proteinintag. Väger nu 95kg på 184 cm.

Alla tips är välkommna.

häftig
2010-03-23, 23:26
Jag tycker det ser bra ut, men 1-1,5kg i månaden är ju inte mycket. Du kan ligga så högt upp som -700kcal om dagen utan att tappa särskilt mycket muskler. Sedan så skulle jag nog lagt mer mat efter träningen istället för mer innan, men det är ju individuellt.

Mtee
2010-03-23, 23:37
Jag tycker det ser bra ut, men 1-1,5kg i månaden är ju inte mycket. Du kan ligga så högt upp som -700kcal om dagen utan att tappa särskilt mycket muskler. Sedan så skulle jag nog lagt mer mat efter träningen istället för mer innan, men det är ju individuellt.

Det var den vikten jag sikta på som mål, kan ha lagt ribban lågt, men känns som man får en positiv kick om man gått ner mer!
Får se efter första månaden hur de gått och hur det känns.
Jobbar så pass att träningen läggs efter sju. De dagar jag är ledig kör jag innan lunchen de känns optimalt.

Ja, När jag googlat runt och hört mig för så går åsikterna isär. Vissa säger att man tappar mycket massa medans vissa säger att de är knappt märkbart. Är juh lite så att definitionen kan överväga lite muskeltapp.

Ska bli intressant och se hur jag reagerar, för som sagt, alla fungerar olika.

JoeyP
2010-03-23, 23:41
Hur många gram protein om dagen?

Mtee
2010-03-23, 23:53
Hur många gram protein om dagen?

Ligger väll ungefär på ett intag av 200g protein om dagen.
Ibland några gram mer skulle jag tippa på.

För lite? :/
Är det för mycket är jag bara glad och pissar med glädje ut överflödet.

Mtee
2010-03-24, 00:11
Vad anser ni förresten om promenad innan frukost. Många säger att de "bränner" muskler men borde inte kroppen äta av det lagrade fettet?

Eddie Vedder
2010-03-24, 09:16
Vad anser ni förresten om promenad innan frukost. Många säger att de "bränner" muskler men borde inte kroppen äta av det lagrade fettet?

Morgonpromenader går bra.

Om jag skulle ändra något i din kost så skulle jag skippa ProViva på morgon och ta ett till ägg.;)

Kravmaga
2010-03-24, 09:53
Ligger väll ungefär på ett intag av 200g protein om dagen.
Ibland några gram mer skulle jag tippa på.

För lite? :/
Är det för mycket är jag bara glad och pissar med glädje ut överflödet.

200g är helt ok för din vikt då du ligger lite över 2g protein/kg kroppsvikt. Om du vill kan du öka proteinet ytterligare, inget måste, men inte heller något negativt. Se bara till att dricka rikligt med vatten när du äter mycket protein.

Mtee
2010-03-24, 10:13
Tack för alla tips! Tar åt mig och provar mig fram.
Ska då öka proteinintaget lite!
Vatten drar jag i mig tillräckligt per dag.
Speciellt från och med idag då jag påbörjar en detox.
Det ska bli intressant, har bara hört positivt om denna kur.

Sandö
2010-03-30, 07:30
Vad är det för detox? Vad heter den? (Om den har nåt namn)