handdator

Visa fullständig version : Dricka rapsolja


way
2010-03-23, 22:35
Kan jag hälla i mig en extra DL på morgonen eller så utan att behöva oroa mig för något?

Eddie Vedder
2010-03-23, 22:43
Om du behöver oroa dig eller inte vet jag inte. Gjorde jag det själv skulle jag i alla fall göra det.

way
2010-03-23, 22:44
Gjorde jag det själv skulle jag i alla fall göra det.

För att?

Morty
2010-03-23, 22:55
Bli fet?

Chrilli
2010-03-23, 22:57
Måste fråga varför behovet att dricka olja finns? Gör en vinegrette av det och ha på grönsaker, ha olja i maten istället. Kan varken vara gott eller speciellt smakfullt och svepa olja. Känns bara ... dumt.

Hypnopoet
2010-03-23, 23:36
Med tanke på att det verkar finnas många som dricker rapsolja utan att må dåligt så borde det fungera fint för dig också. Känns dock som att det kanske inte är det godaste att dricka och som man gärna slipper undan när det faktiskt finns andra bra fettkällor.

Richthofen
2010-03-24, 01:22
Hardcore att dricka rapsolja!
Kör hårt men antagligen blir det löst.

xlucasx
2010-03-24, 01:35
Jag använder mig av ett par matskedar om dagen för att täcka mitt energibehov, kan inte få i mig tillräckligt genom vanlig mat helt enkelt. 1dl låter däremot ruskigt mycket, sveper du allt på en gång så mår du antagligen illa.

Eddie Vedder
2010-03-24, 07:25
Bli fet?

Ja utgår från att energiintaget blir samma oavsett om jag höjer det med olja eller ej så nej det är inte anledningen.

Jag skulle må illa, jag ser inte 1dl rapsolja som ett balanserat fettintag och dessutom skulle jag oroa mig för vad som hänt med mig när jag är beredd att göra något så extremt när jag skulle kunna välja något klokare.

cyclist_90
2010-03-24, 07:27
ta en glasspinne, bara själva pinnen. Kör ner den i ett smörpaket och förhoppningsvis får du med det en stor och fin smörklump upp, doppa i lite socker och vips så har du en syndigt god glass med mycket energi om det är kalorier du är ute efter =)

Anton Fräs
2010-03-24, 07:32
Finns ju helt klart roligt sätt att få i sig det man behöver. Dessutom kommer du eve. få en kass fettsammansättning i kosten.

malfunction
2010-03-24, 08:40
Jag skulle må illa, jag ser inte 1dl rapsolja som ett balanserat fettintag och dessutom skulle jag oroa mig för vad som hänt med mig när jag är beredd att göra något så extremt när jag skulle kunna välja något klokare.

+1
Det finns väldigt mkt roligare sätt att spendera 900 kcal. Testa kolla genom receptdelen eller något. Där finns ju en frukosttråd där du säkert kan hitta några recept som passar dig både i smak och kalorimängd. Lite matglädje hade inte skadat :)

snej
2010-03-24, 09:13
Blanda det i en proteinshake med vatten/mjölk och havregryn. Riktigt gott tom. 1dl blir iof nå inte så gott, när jag gör det brukar jag ha i ett par cl kanske.

z_bumbi
2010-03-24, 09:25
Ingen i tråden varför du behöver så mycket extra kalorier men om du redan har genomfört det vanliga dvs att försöka öka på kalorierna (näringstätare mat, större portioner, fler mål) utan oljan så kan det vara ett bra sätt att få upp kalorierna. Ett tips är att inte börja med att hälla i dig 1 dl rakt upp och ner utan att blanda en mindre mängd i frukosten.
När jag har behövt mycket kalorier har jag också föredragit att sprida ut intaget över dagen istället för att hinka det i en sittning. En del reagerar konstigt på så mycket fett och rent smakmässigt är det lättare att ha en mindre mängd per mål. Iofs har jag nog aldrig haft ett behov av 1 dl olja extra per dag då jag löst det genom att äta annan mat.

Sheogorath
2010-03-24, 10:49
Jag provade att dricka 1/2 dl rapsolja en gång.

En gång.

Aerium
2010-03-24, 13:49
Låter inte så bra för hjärtat, men vad vet jag. Är inte professionell inom området.

KOP
2010-03-24, 13:51
Det skulle vara intressant att mäta fettmängden i feces efter något sådant. Det låter väldigt påfrestande för kroppen att få ett sådant chockintag av endast en makronutrient.

Sverker
2010-03-24, 18:24
Njaa....rapsoljan lär lägga sig i magsäcken och portioneras ut i tolvfingertarmen i små portioner. Under många timmar.
Inte konstigt ifall man skulle må illa av det.

KOP
2010-03-24, 19:55
Jag har för mig att en föreläsare sa att det går att se en förhöjd fettnivå i avföring hos friska människor om man har ett högt fettintag, men detta är jag osäkert på. Däremot naturligtvis inte sagt att det blir samma effekt av ett högt "akut" intag av fett, utan det beror ju mycket på det övriga intaget. Hur är det med lever då?

Personligen skulle jag aldrig våga ta till sådana "extrema" metoder om jag inte var väldigt påläst inom ämnet.

Giljotinen
2010-03-24, 20:16
Det är verkligen hemskt vidrigt att dricka rapsolja.

holge
2010-03-24, 20:38
Häll i lite rapsolja i proteinshaken så slipper du smaken/konsistensen lite :)

toto2009
2010-03-24, 21:07
Dricker 0.5dl raps olja varje dag i min frukost drink. Mår varken dåligt eller känner mig sämre än innan. Aldrig hört att det skulle vara farligt men det kanske det är.

antxex
2010-03-24, 21:16
Jag blandar också 0,5dl rapsolja i en drink med gainer, mjölk och vispgrädde. Smakar inte dåligt alls :) Hoppas inte det är dåligt att dricka rapsolja såhär...

toto2009
2010-03-24, 21:20
Låter som en riktig kalori bomb antxex :D. Kör själv 2dl havregryn+4dl röd mjölk+1dl whey 100, 0,5dl Raps. Smakar gött !

Eddie Vedder
2010-03-25, 08:43
Jag har för mig att en föreläsare sa att det går att se en förhöjd fettnivå i avföring hos friska människor om man har ett högt fettintag, men detta är jag osäkert på. Däremot naturligtvis inte sagt att det blir samma effekt av ett högt "akut" intag av fett, utan det beror ju mycket på det övriga intaget. Hur är det med lever då?

Personligen skulle jag aldrig våga ta till sådana "extrema" metoder om jag inte var väldigt påläst inom ämnet.

Ja det ökar säkert men i vilken omfattning är svårt att säga. Men flera faktorer påverkar fett i avföringen. Att äta nötter och frön och mycket kalcium ger högre andel fett i feces t.ex.

melancoolio
2010-03-25, 09:06
Häll i lite rapsolja i proteinshaken så slipper du smaken/konsistensen lite :)

Vissa proteinpulver blir faktisk mycket godare med lite rapsolja i 10-15gr olja kanske. Vilka får man testa...dom med vaniljsmak och jordgubbssmak brukar bli godare iaf...tycker jag.

WHITEFOLKS
2010-03-25, 10:46
Att smälta kokosfett (silverpaketet) med vatten/proteinpulver funkade väldigt bra för mig. Tillsammans med double pro choklad så blev det en IMO läskigt god varm choklad :D

gorillan11
2010-03-25, 11:32
sprid ut intaget under dagen, ta 1-2 matskedar under flera olika tillfällen.

toto2009
2010-03-25, 11:54
Många säger att man ska sprida ut intaget under dagen. Kan någon berätta vad som är farligt med att dricka ca 0,5 dl på en gång, varje dag en längre tid?

Biverkningar som löst bajs eller fler avföringar per dag ser jag inte som nån skada

mikaelj
2010-03-25, 11:56
Att du inte tar upp det, menar du? Missar du inte lite poängen då?

Jagärsvag
2010-03-25, 12:08
En halv dl olja har jag inte mått dåligt av i varje fall. Man tar in oljan i munnen och sköljer ner med lite vatten, smakar fint. Sen att jag bara blev smalfet och allmänt ful är en annan historia.

chrille87
2010-03-25, 12:26
Jag drack rapsolja rent 1 gång, har aldrig gjort om det. Får kväljningar då jag nästan känner smaken då jag tänker på det. Nu kör jag 1/2dl per dag med mjölk och doubble pro, funkar ganska bra faktiskt

toto2009
2010-03-25, 12:31
Att du inte tar upp det, menar du? Missar du inte lite poängen då?

Skulle fortfarande vilja veta om det är farligt på något sett eller inte :)

mikaelj
2010-03-25, 12:54
Skulle fortfarande vilja veta om det är farligt på något sett eller inte :)

Inte farligt, men poänglöst. Om du får i dig så mycket olja på en och samma gång att det bara går rakt igenom har du ju inte fått i dig någon olja, inte sant?

toto2009
2010-03-25, 13:02
Inte farligt, men poänglöst. Om du får i dig så mycket olja på en och samma gång att det bara går rakt igenom har du ju inte fått i dig någon olja, inte sant?

Okej konstigt att det hjälpt min vikt uppgång då? och säkert flera andras.

Jagärsvag
2010-03-25, 13:05
Okej konstigt att det hjälpt min vikt uppgång då? och säkert flera andras.

Det kan ändå vara så att större delen av oljan försvinner ut i bajskorven.

antxex
2010-03-25, 18:17
Låter som en riktig kalori bomb antxex :D. Kör själv 2dl havregryn+4dl röd mjölk+1dl whey 100, 0,5dl Raps. Smakar gött !
Om jag inte räknat fel så är det runt 900kcal med 0,5dl rapsolja, 3dl röd mjölk, 0,5dl vispgrädde och 1dl mass fx jordgubb :)

Men det kanske inte är någon idé att dricka om det stämmer att det mesta av oljan åker ut i avföringen *jorgen*

Slartibartfast
2010-03-25, 18:31
Jag shottar olja. Grymt behändigt sätt att få i sig bra fett och kalorier, om man inte orkar/kan fettrik god mat. Blir ett par shottar a 10-15 g ryps/olivojeblandning varje dag.

katt
2010-03-25, 20:14
Jag drack rapsolja rent 1 gång, har aldrig gjort om det. Får kväljningar då jag nästan känner smaken då jag tänker på det. Nu kör jag 1/2dl per dag med mjölk och doubble pro, funkar ganska bra faktiskt

Att dricka det direkt så där är inte bra vad jag har hört, kan skapa åderkalkning. Att ha det i proteindrinken är bättre val om jag inte minns fel

Sverker
2010-03-25, 20:21
Spelar ingen som helst roll. Fettet lägger sig i magsäcken och kommer ut efter proteinet i drinken.

Åderförkalkning är beroende på mängden cirkulerande kolesterol i LDL och HDL. Vad som passerar efter en måltid i kylemikronerna har inte alls samma effekt på blodkärlsväggarna.

Laesk
2010-03-25, 21:17
Jag har testat dricka rapsolja med vatten några ggr nu senaste veckorna som en liten "sängfösare" (ca ½DL) .... å varje morgon vaknat med en jvla huvudvärk? Lite märkligt...

Richthofen
2010-03-25, 22:16
Jag drack rapsolja rent 1 gång, har aldrig gjort om det. Får kväljningar då jag nästan känner smaken då jag tänker på det. Nu kör jag 1/2dl per dag med mjölk och doubble pro, funkar ganska bra faktiskt

Hardcore! :laugh:

Eddie Vedder
2010-03-26, 07:42
Att dricka det direkt så där är inte bra vad jag har hört, kan skapa åderkalkning.

Falskt.

Så är det inte. Visst finns vissa oljor med rejält tveksam fettsammansättning men det är knappast som att ett intag ger en sjukdom. Du får ju inte ens akut lungcancer av ett paket cigg.

Och kostens inverkan på CHD och CVD är långt ifrån en fråga om totalfett. Det vore som att stirra sig blind på kolesterol som markör för ökad risk, det är helt fel.

mikaelj
2010-03-26, 10:08
Åderförkalkning av ett överdrivet omega-6-intag är förvisso en teori som diskuteras. Fast det har inget att göra med att man dricker rapsolja direkt eller inte, även om det nog är ett bättre val att med något neutralt fett, som kokosfett, smör, ister, talg eller olivolja.

Sniggel
2010-03-27, 15:06
Bör man vara orolig för att få i sig en stor mängd fleromättat fett om man får i sig mycket rapsolja? Är man överens om detta kan verka inflammatoriskt. Rapsolja har ju annars en bra omega-ratio, om man bortser från att omega-3:n är i vegetabilisk form och inte lika "eftertraktad" av kroppen som färdig EPA och DHA.

Olivoljan innehåller ju större mängder enkelomättat fett men är å andra sidan rikt på omega-6. Fast å andra sidan spekuleras det väl om att det kan vara så att det inte gör något om man har ett högre intag av omega-6, så länge som man har tillräckligt med vettiga omega-3-källor.

holge
2010-03-27, 16:20
Jag drack rapsolja rent 1 gång, har aldrig gjort om det. Får kväljningar då jag nästan känner smaken då jag tänker på det. Nu kör jag 1/2dl per dag med mjölk och doubble pro, funkar ganska bra faktiskt

Jag får nästan mardrömmar bara jag ser bilden! *gah!**spy*

haha

way
2010-03-27, 22:10
Kanske ska ta ett par 100g smör istället? :D

häftig
2010-03-27, 22:45
Kanske ska ta ett par 100g smör istället? :D

300g cocosfett, sen mår man prima

Scratch89
2010-03-27, 23:18
Kan du inte bara äta lite fetare och godare mat istället?

häftig
2010-03-27, 23:39
Kan du inte bara äta lite fetare och godare mat istället?

Förstår inte heller det riktigt faktiskt, ät riktig mat istället. Man ser folk som kör typ:

Frukost 200g vassleprotein + 1dl rapsolja

Lunch 500g kvarg

Middag 200g vassleprotein + 1dl rapsolja

way
2010-03-27, 23:44
Visst kan man det, men jag äter redan en hel del och jag har inte lust att stå i köket hela dagarna, särskilt när jag har en ganska stressig vardag.

Eddie Vedder
2010-03-28, 06:44
Visst kan man det, men jag äter redan en hel del och jag har inte lust att stå i köket hela dagarna, särskilt när jag har en ganska stressig vardag.

Det där är ett dåligt försök till bortförklaring som inte håller och det vet du.;)

Det är definitivt inte så att mer energirik mat per automatik kräver timmar i köket. Hur lång tid extra tar det egentligen att tex häva på riven ost över maten, hälla på extra majonnäs på äggen, extra smör i pannan, på smörgåsen, INTE skära bort något fett (vilket ju kommer förkorta tiden), välja fullfeta produkter av allt etc.

det tar ingen längre tid och det vet du.

Ristretto
2010-03-28, 09:08
I regel går det ju fortare att laga mat när man inte ska tänka på att hålla nere kalorierna.

Trashcan
2010-03-28, 10:48
I regel går det ju fortare att laga mat när man inte ska tänka på att hålla nere kalorierna.

En skvätt grädde här, lite smör där, en klick majonnäs på det. Omnomnom! *drool*

way
2010-03-28, 13:50
Det där är ett dåligt försök till bortförklaring som inte håller och det vet du.;)

Det är definitivt inte så att mer energirik mat per automatik kräver timmar i köket. Hur lång tid extra tar det egentligen att tex häva på riven ost över maten, hälla på extra majonnäs på äggen, extra smör i pannan, på smörgåsen, INTE skära bort något fett (vilket ju kommer förkorta tiden), välja fullfeta produkter av allt etc.

det tar ingen längre tid och det vet du.

Allt detdär gör man ju redan. :D

Eddie Vedder
2010-03-28, 15:40
Allt detdär gör man ju redan. :D

Och på vilket sätt har det markant ökat tiden i köket för dig och vilka exempel på ytterligare berikning kan du ju som KRÄVER extra timmar i köket? Ingen kräver ju att du skall kärna ditt eget smör, ysta din egen ost och göra olivoljan för hand genom att klämma ur fettet från oliv efter oliv.

way
2010-03-28, 16:07
Det är sant om jag tänker efter. *screwy*

GrowOrDie
2010-04-07, 03:29
Haha, så kul att läsa alla kommentarer.

Får flashbacks till tiden då jag hade börjat bestämma mig att växxa. Så jag började, med att halsa i mig ett glas med 3dl rapsolja, och det gick väl sådär..Och ju mer man drack, desto svårare blev det att hålla det nere. Efter man avverkat ett par liter av Euroshoppers olja så fick det vara nog. Jag tror det tog mig ca ett halvår år, innan denna upplevelse hade bleknat i mitt minne, för varje gång man gick i matbutiken och fick syn på Rapsolja efter det så fick man kväljningar.

Efter det började jag med en lite mildare variant, vilket var att göra milkshake bestående av 0,5-1dl olja, proteinpulver, mjölk + glass, även kallad, Get Big Drink

Chrillee
2010-04-08, 18:47
Jag drack rapsolja rent 1 gång, har aldrig gjort om det. Får kväljningar då jag nästan känner smaken då jag tänker på det. Nu kör jag 1/2dl per dag med mjölk och doubble pro, funkar ganska bra faktiskt

Gjorde samma sak under min bulk, 1dl rent. Varade dock inte särskilt länge då smaken var för påfrestande.

Damien Thorne
2010-04-08, 19:15
Jag provade att dricka 1/2 dl rapsolja en gång.

En gång.

Jag också *spy*

Blev trött och illamående.

Skulle jag göra om det så skulle jag hellre dela upp det på hela dagen och ta kanske 1 msk eller 1/2 msk per måltid.

Fatalist
2010-04-10, 19:11
Jag har läst hela tråden och undrar fortfarande om det på något sätt ohälsosamt att dricka rapsolja dagligen (säg 0,5l), det måste vara nyttigare än animaliskt fett i kött t ex, eller?

Jag tycker det är jättesmidigt att klunka en halv deciliter i mjölk på morgonen för att snabbt och enkelt klämma i min energi.

Eddie Vedder
2010-04-10, 19:22
Jag har läst hela tråden och undrar fortfarande om det på något sätt ohälsosamt att dricka rapsolja dagligen (säg 0,5l), det måste vara nyttigare än animaliskt fett i kött t ex, eller?


Kött från vilket djur, vilken dela av djuret och vilken typ av utfodring?

Men generellt skulle jag säga nej på frågan.

MeekGeek
2010-04-10, 20:35
Men generellt skulle jag säga nej på frågan.

Frågan är bara vilken fråga det var du just besvarade. :)

Eddie Vedder
2010-04-10, 20:40
Frågan är bara vilken fråga det var du just besvarade. :)

Om fett från kött skulle vara generellt sämre för en person än rapsolja. Men det finns ju massor av faktorer som behöver tas i beaktning. Både konkret utifrån vad jag frågade men även en större helhetsbild av kost- och fettsammansättning i övrigt.

stridis
2010-04-12, 10:52
Olivoljan innehåller ju större mängder enkelomättat fett men är å andra sidan rikt på omega-6. Fast å andra sidan spekuleras det väl om att det kan vara så att det inte gör något om man har ett högre intag av omega-6, så länge som man har tillräckligt med vettiga omega-3-källor.

Äsch, olivolja är gudarnas olja. Rikt på polyfenoler och enkelomättat fett som påverkar adiponektinet, vilket är typ jättebra. Tillsammans med rekommenderad fiskkonsumption och måttliga mängder rapsolja så...

Men som jag brukar påpeka, de som har shotar något liknande är typ sjuka gamlingar som tar sängfösarshotar innan läggdags tillsammans med medicinerna. Att dricka olja är ett beteende som uppmuntrar till ätmönster som kan leda till ätstörningar.